Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.1

Startet av tomrh, fredag 13. mars 2015, klokken 11:26

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: DannyRS på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:25
Kjørte da maks i "lastebil"-hastighet...det tilsvarer ca 1,27 kW/10 km.

Sakteladet til 100% igjen før jeg dro tilbake. Da kjørte jeg i fartsgrensa hele veien, med AC på. Ble en litt lengre tur, med snittforbruk på 1,32 kW/10km i følge Leaf.
Dette synes jeg er bare helt strålende tall!  :D  8) Erfaringsvis er det vanskelig nok å oppnå 1,3 kWh/mil med standard felg og dekk.

Sitat fra: DannyRS på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:25
Lå på ca 1,9 kw/10km. Kjører mest på motorvei i det daglige og sparer ikke på kruttet. :D
Dette bekrefter også helt mine forventninger, fordi luftmotstanden til bredere felger og dekk gjør seg kraftig gjeldende i stor fart.

Konklusjonen er at så lenge man kjører "sakte" i konstant fart og ikke aksellererer ofte, er det kun rullemotstand på dekk som teller. Hjulbredde, hjulvekt og felgens utforming har da lite å si. Kjører man i motorveihastighet og/eller ofte endrer hastighet, er det i større grad smaleste og letteste dekk og felg som teller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

#61
Samler stadig opp mer erfaringer med den nye komboen, men er litt i tenkeboksen på hvilke trender jeg ser enda.
Kommer tilbake med mer. :)

Edit:
Turen inn til Oslo har kommet opp i Carwings nå:
Forbruk: 12,3 kWh
Regenerert: 1,1kWh
Avstand: 88,3 km
Energiøkonomi: 1,26 kWh/10 km   8)
(stemmer bra med min beregning  ;D)
'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

Sitat fra: DannyRS på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:36
Energiøkonomi: 1,26 kWh/10 km   8)
Veldig bra! Hvilken fart holdt du? Egentlig veldig overrasket, trodde 18" ville suge mengder av strøm uansett. Tydeligvis mye å hente på valg av dekk. :)

Nå gleder jeg meg bare sinnsykt til etterhvert å skaffe meg A-dekk i 15" og 195 bredde. MÅ jo bare toppe alt annet mhp forbruk. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Djance

Hei. kan si litt kjapt og greit. Ikke se helt på merkingen på¨dekket. asså Eu merkingen. dette er Produsenten selv som setter på og da ikke dette noe som alltid stemmer.

Eg jobber og selger på Hankook, Dunlop, Gislaved, Alle 3 merkene er kjempe gode merker.

Hankook kan virkes som ett dekk som blir fort tomt for mønster. men dette skyldes veldig godt vei grep. noe som utgjør veldig myk gummi banding, men knall god dekk. veldig gøy og kjøre gris med.

Dunlop veldig mitt på tret, litt mye støy, noe etter store spor for vann drinering. kjempe gøy og kjøre med på våt. henger veldig bra. siden gummi blandingen er litt hardere enn hva Hankook driver med.

Nankang billig dekk. men hard gummiblandig liten rulle motstand. blir kjørt veldig mye på Taxi siden veldig bra Kjøre lengde på dekkene. men Suger ræv på våt.

Man må velge dekk. litt ut fra kjørestilen. og for gudsskyld velg gode dekk frem for de 10 km ekstra du måtte klare med harde dekk som ikke stopper da det trengs.


tomrh

Sitat fra: Djance på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:19
Hei. kan si litt kjapt og greit. Ikke se helt på merkingen på¨dekket. asså Eu merkingen. dette er Produsenten selv som setter på og da ikke dette noe som alltid stemmer.
Det er riktig at produsentene selv har ansvar for å få målt dekkene, men det er ikke dermed fritt fram for å skrive på akkurat de bokstaver man vil slik du antyder (ellers hadde jo alle bare gjort det og systemet ville vært verdiløst). Det er standardiserte måleprosedyrer i testlaboratorier som skal følges, og laboratoriene skal jevnlig justeres i forhold til referansedekk slik at alle får samme resultater. Hver medlemsstat i EU har dessuten ansvaret for å kontrollere disse målingene slik at juks ikke skal forekomme. Dette skjer gjennom utvalgte kontrollorganer. Karaktersystemet er noe forbrukeren skal kunne stole på.

Her er en link til EU Commision Regulation No 1235/2011 som omhandler testprosedyrer og ansvar vedr dekk-etikettene.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:317:0017:0023:EN:PDF
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

Sitat fra: tomrh på torsdag 11. juni 2015, klokken 19:11
Veldig bra! Hvilken fart holdt du? Egentlig veldig overrasket, trodde 18" ville suge mengder av strøm uansett. Tydeligvis mye å hente på valg av dekk. :)

Nå gleder jeg meg bare sinnsykt til etterhvert å skaffe meg A-dekk i 15" og 195 bredde. MÅ jo bare toppe alt annet mhp forbruk. 8)

Det var dagsturen jeg hadde til Oslo som jeg beskrev et par innlegg tidligere i denne tråden.
Kjørte i "lastebilfart" og det jeg mener er økonomisk kjørestil ;) Prøvde å se hva disse dekka var gode for.

Nå har også tallene for turen tilbake kommet opp i Carwings. Den ble gjennomført i fartsgrensa (E6 sørover fra Oslo) og med AC på. Stemmer greit med hva bilen meldte i fra:
Forbruk: 13,4 kWh
Regenerert: 1,5kWh
Avstand: 90,1 km
Energiøkonomi: 1,33 kWh/10 km  :)

På min daglige kjøring i kupert/svingete 80-sone og 100/110-sone ligger forbruket på 1,8-1,9 kWh/10 km. Det er likt eller bedre enn det jeg oppnådde med Nokia R2 denne våren, for samme strekning og pedalbruk.

Straks hastigheten er lavere synker forbruket drastisk, så snittet er endel bedre. Spent på hvordan det holder seg mot lettere dekk/felg-kombinasjoner..

Har du noen tall fra motorveihastigheter til sammenligning?
'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

Sitat fra: DannyRS på fredag 12. juni 2015, klokken 14:47
Har du noen tall fra motorveihastigheter til sammenligning?
Jeg har 2012-mod, den bruker litt mer strøm i utgangspunktet samt at mulighetene for måling er ganske grove - jeg har ikke installert LeafSpy e.l. Men med forsiktig kjøring i landeveishastighet i fjor sommer i 20 grader klarte vi et snitt på 1,3 kWh/mil med standard 205/55R16 og EP150-dekk. Det er denne benchmarken jeg håper å klare slå. Du skulle ha sammenlignet med andre som kjører '14 Acenta. Anybody?

Sannsynligvis har valg av 15"-felger og dekkbredde null betydning i landeveishastighet, kunne liksågodt fortsatt å bruke de pene 16" Momo-felgene og heller bare kjøpt A-dekk neste gang. Men på jobbdistansen er det 90-sone og trafikken ligger som regel litt over 90. Til høsten mister jeg lademulighet på jobben og da er det om å gjøre å skvise ut mest mulig kilometer på motorveien, derav drivkraft til eksperimentering med 15"-felger og smalere dekk. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electra

Hei Dere.

Da var tiden (over-)moden for å bytte ut de originale sommerdekkene til Leafen. Har en Tekna fra september 2013, så det er 215/50/17 som gjelder. Må vel si meg fornøyd med nesten 35 000 kjørte km. (Tipper maks 15 000km på vinterdekkene og over 20 000km på sommerdekkene).

Har dekk-maskin selv og sitter å ser på dekkonline.com; Er det noen som har erfaring med de billigste dekkene rund 600-700kr/st? Hva bør en gå for?

Nankang?

Goodride?

Sonar?

Infinity?

Nexen?

Rekkevidde betyr ikke mye for meg, bruker bilen i nærområdet mesteparten av tiden.
Det som betyr noe er selvfølgelig sikkerhet/stopplengde og hvor langt dekkene kan gå før de er utslitt.

Setter pris på alle synspunkter :)




tomrh

Sitat fra: Electra på tirsdag 23. juni 2015, klokken 19:24
Da var tiden (over-)moden for å bytte ut de originale sommerdekkene til Leafen. Har en Tekna fra september 2013, så det er 215/50/17 som gjelder. Må vel si meg fornøyd med nesten 35 000 kjørte km. (Tipper maks 15 000km på vinterdekkene og over 20 000km på sommerdekkene).

Hmm...synes de ble fort utslitt! Da vi kjøpte vår 2012 Leaf i fjor var den gått 26.000 km og de originale Bridgestone Ecopia EP150 var med. Kjørte hele sommeren og høsten, ca. 15.000 km. Forrige eier kjørte ihverfall 10.000 km på dem. Nå er det fossilen vår som har dem, men fremdeles er det 5 mm mønsterdybde igjen.

Sitat fra: Electra på tirsdag 23. juni 2015, klokken 19:24
Har dekk-maskin selv og sitter å ser på dekkonline.com; Er det noen som har erfaring med de billigste dekkene rund 600-700kr/st? Hva bør en gå for?
Så mye dekk jeg kjøper og skifter og eksperimenterer med skulle jeg nesten ha hatt en dekkmaskin jeg også. :P
For å være ærlig så vet jeg ikke, og jeg tviler på at særlig mange med Leaf generelt har rukket å bytte ut de originale. Ville vel prøvd å søke rundt etter erfaringer med dekk på andre biler. Selv om rekkevidde ikke er så viktig, så slår det såpass kraftig ut at jeg ville prøvd å unngå å kjøpe dekk med rullemotstand E eller verre.

Goodride SA37 er billigst men fikk dårlig karakter av NAF. Personlig synes jeg Falken ZIEX ZE914 ser ut som et greit dekkvalg i mellomklassen ut i fra tilbakemeldinger på nett: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Falken/ZIEX-ZE914-EcoRun.htm
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electra

Takker for svar :)

Tja, bare et estimat at sommerdekkene har gått 20k av de totalt 35k. Mest sansynlig  nærmere 25k.

Må få bestilt i dag, så ytterligere meninger taes imot med stor takk :)

tomrh

#70
Det har kommet en ADAC-test på A/A-dekket Bridgestone Ecopia EP001S i 205/55R16:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2015_Sommerreifen_Test_205_55_R16_Details.aspx?testId=164&recordId=3373

Her er forresten hele testen:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2015_Sommerreifen_Test_205_55_R16.aspx?ComponentId=228381&SourcePageId=31821

Hvis man sorterer på forbruk så er det nevnte EP001S som topper testen sammen med Hankook Kinergy Eco K425. Men de får middelmådig totalvurdering, Bridgestone litt bedre enn Hankook. Dårlig score på vannplaning trekker ned.

En overraskelse er at Vredestein Sporttrac 5 scorer bra på rullemotstand på denne testen til tross for sin C-karakter på dekklappen, faktisk på linje med andre dekk som vi vet har B (Goodyear og Dunlop f.eks.). Kan kanskje være snakk om årets versjon av Sporttrac 5 som jeg tipper er forbedret?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Toyo Proxes R39 i 185/60R16 som originalt utstyr til nye Mazda 2:
http://www.tyrepress.com/2015/02/toyo-proxes-r39-original-equipment-on-new-mazda-2/
Et B/B dekk.

Lurer på hvordan disse vil bli på Leaf? Felgene er like brede. Merkbart smalere enn 205, bør redusere luftmotstanden noe ihvertfall.
(Dekkene kan allerede kjøpes på dekkonline.com.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 12. juni 2015, klokken 15:06
Sitat fra: DannyRS på fredag 12. juni 2015, klokken 14:47
Har du noen tall fra motorveihastigheter til sammenligning?
Men med forsiktig kjøring i landeveishastighet i fjor sommer i 20 grader klarte vi et snitt på 1,3 kWh/mil med standard 205/55R16 og EP150-dekk. Det er denne benchmarken jeg håper å klare slå.
Har endelig fått sjekket opp denne turen på you+nissan.
Skatval - Rindal: 150,5 km på 21,4 kWh gir 0,142 kWh/km
Rindal - Kristiansund: 126,9 km på 16,0 kWh gir 0,126 kWh/km
Kristiandsund - Skatval: 249,2 km på 33,5 kWh gir 0,134 kWh/km

Tilsammen 0,135 kWh/km

Så DannyRS, med tanke på at dette var med litt slitte standard Ecopia-dekk på 16"-felger så er jo måltallene dine med 18" + Toyo NanoEnergy2 helt råe! (0,126 og 0,133 kWh/km) Det er da helt tydelig at A i rullemotstand veier opp for 1 cm bredere dekk + 1,5" bredere felg, og at felgdiameter i seg selv dermed har liten betydning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#73
Sommerdekksesongen står for tur igjen. I et innlegg på mynissanleaf velges det større rulleomkrets med vilje. Fyren bruker 205/60R16 vinter og 215/55R17 sommer, og forteller at han hadde dårligst rekkevidde med originaldim 205/55R16.

Er jo i grunn fornuftig det. Blir generelt lavere rullemotstand når hjulomkrets øker, alt annet holdt likt. Og bilen heves en centimeter eller to, som faktisk bidrar til lavere luftmotstand på elbiler (motsatt av eksosbiler altså). Nå er 215/55R17 kun lovlig på Tekna da. Men 205/60R16 skal helt klart vurderes til neste sommerdekkinvestering. Finnes A-dekk i den dimensjonen, bl.a. Kumho Ecowing og Toyo Nanoenergy 2.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#74
Iflg http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/200040/200040.pdf table 6 så vil 1% økning av rulleomkrets gi 0,56% reduksjon av effekttap til rullemotstand, alt annet holdt likt.

205/60R16 har 3,2% større rulleomkrets enn 205/55R16. Altså 3,2x0,56 = 1,8% lavere rullemotstand bare pga. dimensjonsendringen.

(Og da kan man jo også regne ut at Tekna vinner 1,35% i rullemotstand over de andre utstyrsnivåene pga sin standard 215/50R17 dimensjon. Men taper det nok igjen i økt luftmotstand pga 1 cm bredere dekk og 1/2" bredere felg...personlig ville jeg ha utstyrt en Tekna med 205/55R17 og A-dekk fra Goodyear, Dunlop eller Pirelli).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA