Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.1

Startet av tomrh, fredag 13. mars 2015, klokken 11:26

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: fws på mandag 23. februar 2015, klokken 16:14
Å øke dekkbredden vil vel virke mot sin hensikt. Det er en grunn til at de fleste elbiler har smalere dekk.
Både ja og nei. RRC går ned ved økt dekkbredde (noe som også dokumenteres i rapporten jeg linket til), men dekkas luftmotstand går opp og blir ganske betydelig i høy fart. Kommer an på hva man vektlegger. RRC går jo også ned ved økt hjuldiameter. I Tyskland er det høy fart som gjelder, det er nok derfor BMW i3 har stor hjuldiameter R19 og smale dekk, men den smale dekkbredden gjør også at RRC likevel bare havner på karakter C for Bridgestone Ecopia EP500 dekka som den bl.a. leveres med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#16
Sitat fra: tomrh på fredag 20. februar 2015, klokken 08:38
Det er blitt et bra utvalg av A-dekk i dimensjon 205/55R16:


  • Bridgestone Ecopia EP001S
  • Continental Conti.eContact
  • Continental EcoContact 5
  • Dunlop Sport BluResponse
  • Goodyear Efficient Grip
  • Goodyear Efficient Grip Performance
  • Toyo NanoEnergy 2
Fant ut at det er bare spesielle varianter av disse som får karakter A på rullemotstand, dette er viktig. F.eks. er den varianten av Goodyear som NAF testet i fjor 91V, og selv om den vant i kategorien rullemotstand, får den bare karakter B. Oppdaterer derfor lista med riktig variant + lenke til et nettstedet man kan handle dem (der jeg handler :) ). 
XL = forsterket dekk, tåler høyere last enn normalt
MFS = med felgbeskyttelse
AO = Audi Originalutstyr

Edit: fikset en link, la til Hakka Green 2
Merk også at hastighetsindeks W viser seg å ha vesentlig dårligere slitestyrke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#20
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. februar 2015, klokken 10:33
For oss som ikke er så gode i tysk: http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/car-tires/summer-tires/conti_e_contact_elektro.html

Kan noen sjekke om dimensjonene passer Leaf?
http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/car-tires/summer-tires/conti_e_contact_elektro.html?page=4
205/55R16 91Q. Ja, passer Leaf men ikke Tekna.
De er med på oversikten min.
Hastighetsindeks Q = max 160 km/t. Sikkert nok for Leaf, men ikke akkurat bra. Da tenker jeg: hvorfor lager de dette når ContiEcoContact 5 (Audi-versjonen) også oppnår en A? Tipper de har klart å få til enda lavere rullemotstand, men at karaktersystemet ikke fanger opp dette. Tipper at det innføres A+ og A++ snart akkurat som for hvitevarer. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

At det ikke stilles krav til å oppgi rullemotstanden (med tall) i tillegg til klassifisering synes jeg er litt rart.
Et gammelt A-dekk vil være dårligere enn ett nytt A-dekk uten at forbruker kan se dette.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#22
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:05
At det ikke stilles krav til å oppgi rullemotstanden (med tall) i tillegg til klassifisering synes jeg er litt rart.
Dekkindustrien har tradisjonelt solgt dekk basert på subjektive kriterier (kjøreopplevelse, mykhet, følelse av grep etc). EU-merkingen som ble innført i november 2012 er et første skritt i å rangere dekk på målbare fakta. Spesielt de små i markedet som ikke har råd til dyr reklame og høy deltageravgift i tester, har tjent på dette. (Litt wow-følelse når billigdekk som f.eks. Sailun Atrezzo knuser de store merkene med dekk til halv pris!) De store liker ikke tester fordi de selger på merkevare og subjektivitet. Nå må de jo faktisk bevise at de er best.  ::) Antar derfor at et sett med litt smådiffuse karakter på neglisjerbare egenskaper var lettere for industrien å svelge enn nøyaktige desimaltall (for rullemotstand og støy brydde jo "ingen" seg om, og bremselengde kunne vel "alle" enes om var viktig pga. sikkerhet).

Forøvrig mye å glede seg til innen rullemotstand iflg. Bridgestones langtidsplaner: http://www.bridgestone.com/responsibilities/environment/mission/emissions2.html
Må nok snart utvide EU's merkeskala. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

Noen som har noen konkrete eksempler på dekk til Leaf med lav RRC i 18"?
Er åpen for flere dimensjoner  ;)

(Ja, det er kanskje litt ironisk med 18" og søken etter lav rullemotstand på en Leaf. Ved å velge en lett felg klarer jeg nesten å overbevise meg selv om at det er fornuftig også  ;D)
'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

#24
Sitat fra: DannyRS på tirsdag 03. mars 2015, klokken 06:30
Noen som har noen konkrete eksempler på dekk til Leaf med lav RRC i 18"?
Er åpen for flere dimensjoner  ;)

(Ja, det er kanskje litt ironisk med 18" og søken etter lav rullemotstand på en Leaf. Ved å velge en lett felg klarer jeg nesten å overbevise meg selv om at det er fornuftig også  ;D)
Hehe. :) Ja, ser egentlig flere bakdeler enn fordeler med felgstørrelser 17" og opp: dyrere dekk og høyere rullemotstand, så jeg lot fornuften seire i fjor sommer og kjøpte 16" Momo-felger selv om jeg hadde veeldig lyst på 18". Men det er jo fett da. :D Tipper forresten det er av interesse av å se i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16941.0.html

Men om jeg hadde kjøpt 18" så hadde jeg nok med Acenta gått for 225/40R18 som har best utvalg, og da er det et par B/A dekk:
- Goodyear EfficientGrip Performance 92W XL med felgbeskyttelse
- Pirelli Cinturato P7 Blue 92W XL

Og et B/B billigdekk jeg fant:
- Landsail LS388 92W, som jeg ikke aner hvordan presterer men bra EU-score har det ihvertfall.

Edit: Landsail er visst ikke så dumt billigmerke: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2014/landsail-ls288/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

Takk for tipsene tomrh!
Ser ut som jeg seriøst må vurdere 225/40/18.

Min kreativitet når det gjelder dekkdimensjoner møtes dessverre i liten grad dekkprodusentene.  ;)
Har prøvd å finne noen brukbare dekk i 205/40/18, 215/40/18, 205/45/18, 215/45/18, 205/50/18.
Cinturato P7 har C/C i 205/40/18..

Skulle gjerne funnet et dekk smalere enn 225 da jeg kjører veldig mye på motorvei i motorveihastighet..  ;)
En annen sak er jo at faktisk dekkbredde er litt forskjellig i mellom merkene. Noen er smalere enn oppgitt og noen er bredere enn oppgitt.

Kjører med Hakka R2 205/60/16 nå på vintern, og bruker opp ganske mye av batteriet på den daglige kjøreruta. Hadde jo vært greit å merka forbedret rekkevidde om sommeren. :)




'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

#26
Det skal faktisk finnes et A/C dekk 225/40R18: Toyo NanoEnergy 2. Se www.toyotires.eu/tire/pattern/nanoenergy-2 og under "Sizes".

Edit: Finner ingen som selger den dimensjonen, men finnes i 215/40R18 (1 cm smalere ;)) og distribueres av Super Dekk (grossist): http://superdekk.no/produkter/dekk/Toyo
Så da er det bare å finne en forhandler nær deg som bruker denne grossisten.

Med dette dekket skal du i teorien ha lavere forbruk enn standard Leaf med Ecopia EP150, og det på 18"-felg. :o :) :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

Se der ja. Det var saker.

Tittet litt selv og fant frem til dack247.se.
De har samtlige 18" variantene av NanoEnergy 2 til salgs på web.  :)
Ellers burde det vel ikke være umulig å fremskaffe disse hos de fleste som forhandler Toyo.

Ser at NanoEnergy er spec'et til A/C i samtlige dimensjoner. Er det troverdig? ;)
'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

Sitat fra: DannyRS på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:50
Ser at NanoEnergy er spec'et til A/C i samtlige dimensjoner. Er det troverdig? ;)
De måler ikke dette selv, alle dekk er målt i et uavhengig testlaboratorium. Og der tas det et også gjennomsnitt av flere dekk. Så dette er troverdig ja. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#29
Sitat fra: DannyRS på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:50
Tittet litt selv og fant frem til dack247.se.
De har samtlige 18" variantene av NanoEnergy 2 til salgs på web.  :)
Ble det til at du kjøpte disse dekkene? Veldig spent å høre dine erfaringer, forbruk, kjøreegenskaper etc. Sikler litt på 18"-felger selv. :)

Noen kan synes at 215/40R18 på en Leaf er for lavprofil. Jeg har vært litt usikker.
Men tenkte her om dagen på mjauen vår, faktisk kjører den egentlig på lavprofil dekk. Men 175/55R15 er vel ikke lavprofil? ??? Vel, høyden på sideveggen er 175*0,55= 96 mm. Og for 215/45R18 (som Tekna-eiere ville kjøpt til 18") er sideveggen 215*0,45 = 97 mm. Samme mengden gummi mellom underlag og felg. Og mjauen føles jo ganske gøy å kjøre, presis - kjenner god kontakt med underlaget (og støtdemperne får skylda for hardheten på trillingforumet - ikke dekka :D). Hvis leafen blir sånn å kjøre med 18"-felger skjønner jeg jo at man er fornøyd.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA