Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.1

Startet av tomrh, fredag 13. mars 2015, klokken 11:26

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. februar 2017, klokken 08:48
Men, skjønner ikke hvorfor du vil ha W?
Pga.
Goodyear EfficientGrip Performance 94W XL
Nokian Hakka Green2 94W XL

Sitat fra: nr1rayner på fredag 10. februar 2017, klokken 08:48
Med 5 og 3mm vil jeg nok begitt meg ut på 1 sesong til, men ja, det nærmer seg nok slutten, spesielt for de  med 3 mm. Men alle dine er vel 6-7 år gamle?
Sett på de med 5 fram, de med 3mm bak, kjør neste sesong og skaff 4 stk 205/60-16  ;)
Kniper det på med mønster utpå høsten har du da vel mer enn nok å slite på dine WRD4 tenker jeg  :D
Jepp, har tenkt i de baner kanskje å få fikset den mikroskopiske punkteringen og kjøre med de med 3 mm denne sesongen også. Men å komme til dekksjappa og få plugget et såpass slitt dekk...tja får ihvertfall høre det! Kan jo alternativt bruke dekktett-spray og bytte ut lufta/gassen, men det blir de enda surere for når nye dekk skal legges på. :D Dekka er fra 2012.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Aha, du har altså sett deg ut dekk, som kun kommer i W..?

Har jobbet med dekk selv, har du kommet inn med 3mm og punktering har jeg klødd meg i hodet og undret på om du virkelig vil plugge det..
Og nei, det er nok ikke verdt å koste på å få gjort skikkelig. Dekket skal da av, plugges fra innsiden, og ny balansering. Vet ikke hva de tar for det, men sikkert fort 4-500..?

Alternativet er grisebillig, men ikke anbefalt, det er ment som en "midlertidig fiks".
Har plugget mange med slikt sett selv, har faktisk en av de i mine sommerhjul (punktert da jeg fikk bilen).
Men, kan dekket bli verre enn det er nå? Neppe..
http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Van-Tyre-EMERGENCY-PUNCTURE-Repair-Kit-With-3-Strips-EXTRA-FREE-STRIPS-/252558719262?hash=item3acdac391e:g:Yu8AAOSwzaJX6hrY

Bare husk at punkteringer skal være godt inne på slitebanen for at det skal kunne lappes. Husker ikke i farta hvor langt man kan gå ut mot kanten, men er det ikke på de ytterste klossene er du sikker  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Ourasi hadde meget bra review av goodyear'ene, og hakka green2 imponerte i fjorårets naf-test, så blir en av de. Takk for tipset! :) Ja, blir nok den løsningen, vil jo helst klaske på 4 nye men dumt å kaste 5 mm dekk. I september i fjor ble det rutine å sjekke trykk og pumpe opp det punkterte dekket tredje hver dag inntil jeg fikk på wrd4'ene. Kan uansett ikke bli verre som du sier.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Så vil du vel uansett ha 205/60 ?
Eller ser du kanskje på en annen alternativ dim?
Jeg gjetter i hvert fall at 205/55-16 er meget lite aktuelt for deg..
Da er det mildt sagt ugunstig å bytte 2 og 2  ;)

Så ofte ja, nei det går ikke. En så stor lekkasje skal også være relativt lett å finne.
Se om du finner spiker e.l. Ellers er det ikke uvanlig at det lekker rundt klem-lodd, felgkanten (lakk på felgen slipper) og selve ventilen. Her kan det lekke både i ventilnåla og gummien, bøy ventilen litt frem og tilbake, ser du sprekker i gummien er det ferdig, men kan faktisk holde tett likevel.
Finner du ikke noe kan du prøve å spraye zalo-vann rundt på dekket.
Har ikke prøvd det selv, men teoretisk sett skal det boble opp rundt lekkasjen.
Trenger du hjelp har du nummeret mitt  ;) Har flyttet siden sist (som du vel kanskje har lest noen ganger..).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jo, original dim er faktisk ganske aktuelt fordi der finnes det beste utvalget i rulle A. Komfortmessig er 205/60R16 og sågar 195/65R16 interessant da.

Jeg vet hvor hullet er, det er litt ut mot kanten i dekkbanen, takker for tilbud om dekkhjelp, skal begynne å se på det litt utpå våren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 11. februar 2017, klokken 00:02
Alternativet er grisebillig, men ikke anbefalt, det er ment som en "midlertidig fiks".
Har plugget mange med slikt sett selv, har faktisk en av de i mine sommerhjul (punktert da jeg fikk bilen).
Men, kan dekket bli verre enn det er nå? Neppe..
http://www.ebay.co.uk/itm/Car-Van-Tyre-EMERGENCY-PUNCTURE-Repair-Kit-With-3-Strips-EXTRA-FREE-STRIPS-/252558719262?hash=item3acdac391e:g:Yu8AAOSwzaJX6hrY
Funker bra det der, lot det stå igjen ca 1 cm av stripsendene på utsiden. Skal det skjæres vekk helt inntil eller skal endene bare slites til ved kjøring?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Det sliter seg til ved kjøring. Ingen grunn til å kappe vekk noe på utsiden.
Har selv brukt det samme settet fra biltema med kullsyrepatroner for å pumpe opp dekket etterpå.

Glimrende løsning jeg har i begge bilene.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

Jeg bruker å skjære av det meste av det som stikker utenfor mønsteret.
Det har nok ingenting å si for selve lappingen hva man gjør.
Mest for at man ikke skal ha en hump der. "Tapetkniv" fungerer fint.
Men, som kodalse skriver, det sliter seg nok fort til hvis man ikke gjør det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

L3eif

Sitat fra: tomrh på lørdag 21. februar 2015, klokken 21:09
Sitat fra: tomrh på fredag 20. februar 2015, klokken 08:38
I Tekna-dimensjonen 215/50R17 er det heller dårlig utvalg i A-dekk, så langt bare Toyo NanoEnergy 2.
Forresten..hadde jeg eid Tekna og ønsket meg lavest mulig rullemotstand ville jeg vurdert å gå for 225/50R17 der både Goodyear EfficientGrip Performance og Conti.eContact finnes med A i rullemotstand.

Mulig jeg spør dumt, men er det helt uproblematisk å montere på 225/50 på Tekna-felgene?

Hvordan vil det slå ut mtp forbruk dersom man sammenligner 17" tekna 225/50 med standardim. 16" acenta, gitt at begge har goodyear effigrip?
Oslo
2017 Tesla Model S 75D (Desember) FSD inkl.
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

knut.aulie

Dekktrykk har veldig mye å si i forhold til grovt eller plant underlag ift rullemotstand på sykkel.
De kjører med helt annet lavere trykk på Paris-Roubaix enn vanlige asfaltløp.

Og for høyt trykk gir dårligere rullemotstand også på plan asfalt.

Noen som kan si hvor overførbart dette er til elbil?

nr1rayner

@L3eif
Husker du bredden på felgene? Sett at det er 215 originalt skal det være litt å gå på begge veier, så 225 burde være godt innafor.
Omkretsen blir lovlig, så burde ikke være noe problem.

Vel, hvordan forbruket blir på f.eks. et 195 vs 225 er det vel egentlig ingen som har fått helt klarhet i.

@knut
Jeg vil nå tro at høyest mulig trykk uansett gir lavest rullemotstand, selv om det kan hende at det i noen tilfeller er annerledes.
Men, spesielt på trampsykkel har man aspektet med komfort. Grov asfalt og høyt trykk er ikke mye behagelig. Selv en topputøver kommer nok til kort hvis det blir for mye vibrasjoner, så kan det være årsaken her?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#116
L3eif, har i ettertid ombestemt meg, vil heller anbefale 205/55R17 der det også finnes stort utvalg av dekk med rulle A, inkl Goodyear EfficientGrip Performance. Smalere dekk minsker luftmotstanden noe, viktig på motorvei bl.a. 205 er uproblematisk på 7" felgbredde som Tekna har, ser penere ut mens 225 vil bule ut bittelitt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#117
Sitat fra: nr1rayner på mandag 10. april 2017, klokken 11:57
Vel, hvordan forbruket blir på f.eks. et 195 vs 225 er det vel egentlig ingen som har fått helt klarhet i.
2 cm forskjell i dekkbredde fra 205 til 225 gir endring i Cd på ca 0,005 eller 2%. Ikke mye egentlig. Noen vil påpeke at frontarealet øker litt også. Om det er 12 cm bakkeklaring vil det bidra til 2 cm x 12 cm x 4 dekk = 96 cm2. Når frontarealet til Leaf er 2,1 m2 = 21.000 cm2, blir det 0,5% økning. Altså totalt sett ca 2,5% økning i luftmotstand med 225 vs 205. Jfr http://ecomodder.com/forum/showthread.php/tire-width-vs-drag-cd-7475.html#post92668
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

knut.aulie

Sitat fra: nr1rayner på mandag 10. april 2017, klokken 11:57
@knut
Jeg vil nå tro at høyest mulig trykk uansett gir lavest rullemotstand, selv om det kan hende at det i noen tilfeller er annerledes.
Men, spesielt på trampsykkel har man aspektet med komfort. Grov asfalt og høyt trykk er ikke mye behagelig. Selv en topputøver kommer nok til kort hvis det blir for mye vibrasjoner, så kan det være årsaken her?
Jeg trodde også omtrent dette til jeg så denne videoen



Som sagt vet jeg ikke hvor direkte overførbart det er til elbil.

tomrh

Btw, her er forklaringen på hvordan man i det hele tatt kan klarer å lage A/A dekk, hvordan man får til å kombinere lav rullemotstand med godt grep. Verdt å poengtere er at rullemotstand er lav frekvens på formendringer i gummien (deformasjon ved rulling) mens grep er høy frekvens (mikroskopiske ujevnheter i underlag).
Det Knut refererer til om for høyt lufttrykk i sykkeldekk betyr at dekket da må absorberere høyfrekvente endringer, noe det bør gjøre for å ha godt grep. Så ja, dette bør være overførbart til bildekk.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA