Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Wimp/Spotify via USB I egolf

Startet av hagot, fredag 13. mars 2015, klokken 06:55

« forrige - neste »

hagot

Vi har en Acenta registrert i januar-15. Vi lader den til 80 % i løpet av natta, etter råd om at det øker levetida til batteriet. Klimatimeren er forhåndsinnstilt slik at kupeen er varm til kl 0730. Vi har imidlertid registrert at batteristatus er 77 % ved oppstart når vi bruker klimatimeren, mot 80 % når klimatimeren ikke er aktivert. Det tyder på at strømmen til oppvarming tas fra batteriet og ikke fra laderen, slik instruksjonsboka hevder (4-26 "Bekrefte klimatimer"). Nå om vinteren trenger vi de 80 % og synes det er irriterende å starte bilen med 77 %. Når ladekabelen står i, burde strøm til oppvarming selvsagt komme fra strømnettet og ikke batteriet. Å forvarme bilen skulle jo også bidra til økt kjørelengde.

Ønsker gjerne innspill på dette.

gausel

Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

emil

Vanlig ladekabel gir tilgang på 2kW effekt, varmeapparatet kan fort bruke en del mer enn det, selv på bil med varmepumpe. Da er det naturlig at noe av den effekten må hentes fra batteriet.

Har selv et 5% tap i SOC når jeg bruker timerstyrt forvarming med 16A ladekabel.

Annet enn komforten ved å sette seg inn i varm bil velger jeg ikke forvarming hvis jeg skal på langtur da jeg bruker mindre enn 5% på nødvendig oppvarming når bilen er startet og klart til avgang. Dette gir riktignok et høyere forbruk pr km siden oppvarmingen da regnes med, men det bryr meg ikke.

Hvis 77% er kritisk for å klare nødvendig kjøring ville jeg uten å tvile ladet til 100% i vinterhalvåret. Sett på timer på ladingen som fullført ved avgang så får du også en bonus med litt varmere batteri (=bedre rekkevidde) og bilen blir da ikke stående lenge med 100%.

Kjell Leaf

Sitat fra: hagot på torsdag 19. februar 2015, klokken 22:44
Vi har en Acenta registrert i januar-15. Vi lader den til 80 % i løpet av natta, etter råd om at det øker levetida til batteriet. Klimatimeren er forhåndsinnstilt slik at kupeen er varm til kl 0730. Vi har imidlertid registrert at batteristatus er 77 % ved oppstart når vi bruker klimatimeren, mot 80 % når klimatimeren ikke er aktivert. Det tyder på at strømmen til oppvarming tas fra batteriet og ikke fra laderen, slik instruksjonsboka hevder (4-26 "Bekrefte klimatimer"). Nå om vinteren trenger vi de 80 % og synes det er irriterende å starte bilen med 77 %. Når ladekabelen står i, burde strøm til oppvarming selvsagt komme fra strømnettet og ikke batteriet. Å forvarme bilen skulle jo også bidra til økt kjørelengde.

Ønsker gjerne innspill på dette.
Sett heller timer med mobil, da kan du starte den tidligere, og når bilen er blitt varm vil ladingen være større enn det klima bruker. Varm opp i 45 min -1 time. Totalforbruket av strøm vil då være høyere, men kjørelengden lenger.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trafikkbestyrer

Jeg lader opp til 100 % over natten (vinter,n) å forvarmer på morgen. Men bruk heller som andre sier timer funksjonen. jeg lader fra ca klokken 18 til avreise jobb klokken 0630. Lader fra 5-10 timer. Har alltid hatt 100 % strøm etter oppvarming da. Jeg formener at de få timene bilen står med 100 % strøm neppe er farlig for batteriet. (Unntatt i helgene)

hagot

Takk for interessante og nyttige svar! Dette må prøves ut.

gjestela

Jeg har også stusset på dette. Når jeg lader 80% forsvinner ca 5% (noen ganger mer, noen ganger mindre) med forvarming (uavhengig av om en bruker timer eller vha app). Når jeg lader 100% forsvinner ingenting. Finner ikke helt logikken i det, men det virker helt klart som den trekker (mer) fra batteriet når ladenivået er mindre enn 100%.

Mippen

Jeg bruker 16A kabel - ikke 10A. Hvis jeg starter bilen i god tid viser den da ofte mer enn 80%. Noen ganger helt opp i 87%. Hvis jeg lader med 10A viser min også mindre med mindre jeg lader lenge, da har den ladet seg opp igjen til 80%.
Fremtiden er elektrisk.

thomita

Lader alltid til 100%... Da er den nede i 98 % har eg merka ved 30 min for varming. Men møkka lei den trege CARWINGS...
Batteriet er like godt (tror eg) etter 30.000 km, kjøpt ny sep13.
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

Mippen

Litt dumt spørsmål siden jeg har hatt bilen så lenge, men jeg lurer på om det går an å starte klimaanlegget uten carwings og uten å sette på timeren? Vet det går an å trykke på start knappen, men er det andre måter?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Skal du starte klima må du bruke timer, carwings eller starte bilen.

Har du Europa-bil får du vel heller ikke låst bilen mens den står på "tomgang", men det går greit på USA biler.

Powerflux

Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 16:54
Har du Europa-bil får du vel heller ikke låst bilen mens den står på "tomgang", men det går greit på USA biler.
b
Bare å vippe ut nøkkelen og låse manuelt. Funker smuud!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på søndag 22. februar 2015, klokken 18:19
Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 16:54
Har du Europa-bil får du vel heller ikke låst bilen mens den står på "tomgang", men det går greit på USA biler.
b
Bare å vippe ut nøkkelen og låse manuelt. Funker smuud!

Fra andre tråder har det da blitt sagt at man kun låser førerdør og ikke de andre.

Powerflux

#13
Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 19:16
Sitat fra: Powerflux på søndag 22. februar 2015, klokken 18:19
Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 16:54
Har du Europa-bil får du vel heller ikke låst bilen mens den står på "tomgang", men det går greit på USA biler.

Bare å vippe ut nøkkelen og låse manuelt. Funker smuud!

Fra andre tråder har det da blitt sagt at man kun låser førerdør og ikke de andre.
Når du sitter inne i bilen så låser man bilen med knappen i døren. Alle dørene går da i lås. Når man så åpner førerdøren med åpneren vil kun førerdøren låses opp, de andre forblir låst.
Så er det bare å fiske frem nøkkelen, låse førerdøren og vips, hele bilen er låst!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på søndag 22. februar 2015, klokken 19:35
Når du sitter inne i bilen så låser man bilen med knappen i døren. Alle dørene går da i lås. Når man så åpner førerdøren med åpneren vil kun førerdøren låses opp, de andre forblir låst.
Så er det bare å fiske frem nøkkelen, låse førerdøren og vips, hele bilen er låst!

Tenk om man bare kunne gått ut og trykket på knappen som vanlig...eller vent, jeg kan jo det :)

Men litt merkelig at europeiske biler ikke får lov til å låses på tomgang, noen spesiell grunn til det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA