Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Mippen, torsdag 12. mars 2015, klokken 22:45

« forrige - neste »

Mippen

Vi vet vel alle at elbilen er renere enn alt annet. Emnet er vel hvordan elbilen fungerer på vinteren...
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 21. februar 2015, klokken 08:00
Samtidig kunne de kjørt en test hvor en astmatiker skulle oppholde seg i en et rom med en elbil, og dieselbil som gikk på tomgang. Her ville jo elbilen totalt gruset dieselbilen :)
JA, elbilen gruser dieselbilen.
Det vet (nesten) alle.
Men langt fra alle vet du lever adskillig lengre i et lukket rom med dieselbil på tomgang
enn i et lukket rom med bensinbil på tomgang.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Hansi på torsdag 19. februar 2015, klokken 22:53
Hadde sikkert hjulpet om det hadde blitt brukt mer realistiske rekkeviddeanslag enn NEDC, men det er vel på vei?
Nå er det slik at enkelte importører og forhandlere aktivt bruker den villedende NEDC rekkevidden. F.eks fra Nissan sin nettside om Leaf og forbruk "hvor langt kan jeg kjøre"
Sitat
Hver lading vil gi deg en rekkevidde på opptil 199 kilometer. Og mens den nye Nissan LEAF har innovative funksjoner som maksimerer din rekkevidde, påvirkes den av din kjørestil og forholdene der du kjører. Så hva vil din rekkevidde være? La oss finne det ut.
FRITIDSKJØRING - Ø61km/t - 20grader - AC av - 199km
KJØRING I UTKANTEN AV BYEN PÅ EN FIN DAG - Ø38km/t - 22grader - AC av - 183km
VINTER BY STOPP OG KJØR, TRAFIKKORK - Ø24km/t - minus 10grader - AC på - 124km
MOTORVEIKJØRING MED VELDIG HØY TEMPERATUR- Ø88km/t - 35grader - AC på - 122km
Med slike påstander - "let 'em burn in TV hell"

Fra Renault sine nettsider om Kangoo ZE kommer det mer realistisk:
Sitat
Kangoo Z.E. har en estimert rekkevidde på mellom 80 km og 125 km under norske forhold. (170 km ihht. NEDC-normen)
Jeg synes det er bra at media tar opp den ukritiske bruken av oppskrytte rekkevidder på spesielt noen elbiler. Det er bedre for alle at vi har et realistisk forhold til faktisk rekkevidde. Bare synd at NAF og Elbilforeningen ukritisk har brukt importørene sine tall i "kjøpsveilederen".

Espen Hugaas Andersen

NEDC rekkevidden er et sammenligningstall. Det er ikke ment å være et realistisk anslag for hvor lang rekkevidde man faktisk vil ha. Hvis elbil A har 200 km NEDC rekkevidde, og elbil B har 300 km NEDC rekkevidde, så vet man at elbil B har stort sett den beste rekkevidden.

Dette er like relevant når man ser på forbruk. Man vet at en bil som er oppgitt til forbruk med 0,4 l/mil bruker stort sett mindre drivstoff en en som er oppgitt med forbruk på 0,5 l/mil.

Men både når det gjelder rekkevidde og forbruk er de virkelige tallene man faktisk vil oppleve ikke nødvendigvis veldig nært de oppgitte tallene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ebola

Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

elektrolux

Finner ingen feil å klage på i denne testen. Bilene er ladet opp innendørs og kjører samme rute under samme forhold. Selvfølgelig med ulike sjåfører, men konklusjonen er jo ganske klar:

Omtrent halvert rekkevidde om vinteren. Kanskje mer realistisk med enda litt mindre om bilene startet med kaldt batteri.

Synd Zoe ikke var med, da disse har temperert batteri og mine egne tester viser rekkevidde opp mot 14-15 mil på tilsvarende føre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Jeg vil ikke si at rekkevidden er halvvert. Det er bort i mot umulig å presse ut maksimal rekkevidde selv på sommeren. Jeg selv merker gjerne ikke mer enn maks 3-4 mil reduksjon i forhold til sommeren. Under noen tilfeller har jeg også klart å kjøre like langt på vinter som på sommeren.

Når det er sagt er ikke resultatet i testen så langt unna egen erfaring. Har riktig nok aldri kjørt bilen tom for å teste. Kjører alltid med ECO på i motsetning til her.

Bra testen var utført skikkelig :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Hva syns dere om tv2 hjelper deg "testen"? Jeg likte ikke måten tv2 framstilte den på.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Så testen nå, syntes det var en god test jeg. Praktisk informativ og ærlig test. Bare synd ho programlederen ikke har skjønt hva NEDC-standarde betyr i praksis, ho masa jo kun om 199km i hele intervjuet etterpå.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Det som er problemet. De snakket mye om maks rekkevidde. Sett en Toyota Iq som skal bruke "luft" på langtur om vinteren og se hvor mye den egentlig bruker. Det er et problem at det brukes en standard for å måle forbruk som er helt utdatert.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Hva er det med tv2 i dag? Elbil i tv2 hjelper deg og på nyhetene. Liker ikke tv2 bilene?
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Tja, reportasjen på nyhetene var grei nok men det ville ikke skadet om de balanserte den med en eller annen person som forklarte hensikten med elbilincentivene og det store bildet.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg er faktisk enig med måten TV2 fremstilte det på; den "vanlige" bruker vil helst vite minst mulig om sparemuligheter egenskaper men kjører på varme og komfort hvis de kan.
Det er verre at importørene og forhandlerene presenterer og fokuserer på urealistiske rekkevidder, og jeg syntes talspersonen fra Nissan var direkte uredelig. Hun kjente noen som klarte å kjøre Leaf LENGRE enn 199km; jeg ville gjerne sett det i praksis i ordinær trafikk på ordinære norske veier.

En ting er at hva man klarer å tyne max NEDC rekkevidde som et teoretisk tall, noe annet å presentere dette som realistisk, for eksempel oppgir Renault for Kangoo ZE

"Kangoo Z.E. har en estimert rekkevidde på mellom 80 km og 125 km under norske forhold. (170 km ihht. NEDC-normen)"


Mippen

Er enig med at det er et problem at produsentene presenterer rekkevidden feil. Men resultatet i seg selv var ikke så ille. Men sammenligner man det med maks opgitte rekkevidde er det en katastrofe.
Fremtiden er elektrisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Konsekvensene er mye verre for en elbileier som går to for strøm pga urealistisk forventning til rekkevidde. En ICE som bruker dobbelt så mye bensin/diesel spiller sånn sett mindre rolle fordi de har større drivstofftank enn 5-6 liter.
Med realistiske forventninger til rekkevidde kan en elbileier kjøpe en elbil med realistiske forventinger og bli positivt overrasket over hvor bra det kan være å kjøre miljøvennlig. Kjenner flere som har kjøpt Leaf og blitt kjempeskuffet fordi de ikke fikk den rekkevidden de trodde den skulle ha (ville ikke høre på mine råd ;)).
Men jeg kjenner også eiere av Leaf, trilling, eUP og eGolf som er kjempefornøyd fordi de (nesten) aldri overstiger 100km kjørelengde per dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA