Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Mippen, torsdag 12. mars 2015, klokken 22:45

« forrige - neste »

Mippen

Hvis det stemmer med vi menn/klikk har de fra før også sammenlignet elbiler på vinter her: http://www.klikk.no/motor/bil/article928402.ece Testen som kommer på tv2 neste uke tar for seg andre biler ser det ut som.

Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Har ikke sett programmet.
Men generelt slakter media like mye urealistisk reklame forbruk på ICEs
som urealistisk reklame rekkevidde på BEVs.

Nå er begge deler alment kjent kunnskap.
Derfor unngår begge kategorier bileiere som den store hovedregel å kjøre "tanken" tom.

BTW
Enkelte her gir uttrykk for at langdistanse kjøring med kortrekkevidde elbiler
er nærmest helt uten problemer.

Etter min erfaring er langturer i bolker på hver 60 min kjøring + 30 min lading
langt mer tortur enn fornøyelseskjøring.
Det kan til nød gå an 1-2 ganger i året.
Men regelmessig/ofte  avgjort ikke.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olemann

Enhver skuffelse handler om møtet mellom forventninger og realiteter.

Da jeg startet med elbil for mange år siden var det entusiaster som shoppet slikt, man tålte mye og smilte mye.

Nå tipper jeg at de fleste nye elbil-kjøpere knapt klarer forklare forskjellen på Volt og Ampere. Og tenker at en bil er en bil.


Thomas Parsli

Sitat fra: Olemann på fredag 20. februar 2015, klokken 12:54
Nå tipper jeg at de fleste nye elbil-kjøpere knapt klarer forklare forskjellen på Volt og Ampere. Og tenker at en bil er en bil.

Lurte et øyeblikk på om du mente Volt og Ampera, men som du sier -bil er bil...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

grorudklovnen

Er det noen som har sett noen statistikk fra Viking o.l. hvor ofte de må hente elbiler som har kjørt tomme for strøm?

Espen Hugaas Andersen

#20
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 20. februar 2015, klokken 12:45Har ikke sett programmet.
Men generelt slakter media like mye urealistisk reklame forbruk på ICEs
som urealistisk reklame rekkevidde på BEVs.
Mye kommer an på hvordan de presenterer saken. Hvis de f.eks sammenligner hvor stort avvik det er mellom oppgitt rekkevidde og faktisk rekkevidde på en rekke elbiler som de kjører ved samme forhold, og så konkluderer med at elbil X er vinneren med kun 25% redusert rekkevidde, mens elbil Y er taperen med 50% redusert rekkevidde, så er det helt greit. Da har man rammet inn problemstillingen på en måte som er konstruktiv, opplysende og interessant. (De kan også gjerne ha med en ekspert som forklarer at de offisielle testene for rekkevidde og forbruk på både elbiler og fossilbiler er optimistiske, og man vil alltid få dårligere resultater på vinteren.)

Men om de f.eks legger ut på en langtur som skal gå i henhold til NEDC rekkevidden, og så slakter elbilene fordi de ikke klarte det - da er det snakk om irrelevant vås.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Ikke bare på vinteren. Min Leaf skal kunne kjøre 199km. Jeg har aldri vært i nærheten av dette. Beste jeg har klart er rundt 170. På langtur i sommer langs E39 klarte jeg i snitt 120km på en lading. Vestlandsveier er krevende for elbiler. Mye svinger og fjell. 
Fremtiden er elektrisk.

Hoover

De burde sammenligne feks. en e-golf og en dieselgolf på rekkevidde, med lik mengde energi på tanken, altså
24kw  på e-golfen og 24 kw= ca 2,4 liter diesel på fossilgolfen. Hvem kommer lengst?  ;D

timingbeltkiller

Sitat fra: Hoover på fredag 20. februar 2015, klokken 17:32
De burde sammenligne feks. en e-golf og en dieselgolf på rekkevidde, med lik mengde energi på tanken, altså
24kw  på e-golfen og 24 kw= ca 2,4 liter diesel på fossilgolfen. Hvem kommer lengst?  ;D
eGolfen kommer lengst med samme energimengde på "tanken".
dieselGolfen kommer lengst med "full tank".
eGolfen sparer deg for penger med norske incentiver.
dieselGolfen sparer deg for penger med tyske incentiver.
eGolfen er mer miljøskadelig i produksjon og mindre i bruk.

Uansett er verdens bilbeholdning på omlag en millard ikke økologisk bærekraftig
enten bilene har fossil, el eller hybrid drivlinje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hottentott33

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. februar 2015, klokken 13:18
Sitat fra: Olemann på fredag 20. februar 2015, klokken 12:54
Nå tipper jeg at de fleste nye elbil-kjøpere knapt klarer forklare forskjellen på Volt og Ampere. Og tenker at en bil er en bil.

Lurte et øyeblikk på om du mente Volt og Ampera, men som du sier -bil er bil...

Thomas

Han hadde jo store bokstaver, så jeg vil tro at han mente Chevrolet Volt og Opel Ampera, med bare en mindre feilstavelse  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Kent

Uansett så må man jo kjøre batteriet helt tomt om man skal kunne måle reell rekkevidde. Man kan jo kjøre en del etter rekkeviddemåleren sier det er tomt. Behøver ikke nødvendigvis bety at de er ute etter å "ta" elbiler.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

moonbuggy

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 20. februar 2015, klokken 18:02

eGolfen er mer miljøskadelig i produksjon og mindre i bruk.


Antar du dette eller har du referanser ?
Slike påstander kommer med jevne mellomrom.

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på fredag 20. februar 2015, klokken 23:12
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 20. februar 2015, klokken 18:02

eGolfen er mer miljøskadelig i produksjon og mindre i bruk.


Antar du dette eller har du referanser ?
Slike påstander kommer med jevne mellomrom.

På generelt grunnlag er det vel egentlig ett etablert faktum at produksjonsprosessen for å produsere en elbil og de tilhørende batteriene (og da spesielt akkurat batteriene) er mindre miljøvennlig/mer miljøskadelig (alt etter hvilket ståsted man velger) enn produksjonen av en tilsvarende fossilbil. At bruken av en elbil er mer miljøvennlig/mindre miljøskadelig enn en tilsvarende fossilbil er det heller ikke noen tvil om. Men det eneste som spiller noen rolle er jo livsløpsregnskapet, og også der vinner elbilen helt klart (dersom den ikke blir vraket før den rekker å "tjene inn" utslippene under produksjon).

Dersom du trenger referanser på dette så finnes det flust opp av dem i trådene her.

Problemet her er ikke hvilke fakta som presenteres, men hans valg om å se, og presentere, dette fra den mest negative siden han kan, og gjenta det så ofte han kan. Men ham om det :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Nei, elbiler har ikke samme egenskaper som eksosbiler. Noen ulemper er unødvendige og er en følge av produsentenes lunkne holdning til elbil. Samtidig kunne de kjørt en test hvor en astmatiker skulle oppholde seg i en et rom med en elbil, og dieselbil som gikk på tomgang. Her ville jo elbilen totalt gruset dieselbilen :)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Så lenge man kjører på ren kraft er Mercedes B-klasse hele 64% mindre miljøskadelig enn bensindrevet versjon iht TüVs LCA analyse.

Og det er med moderate antakelser for levetid. Med andre ord - besparelsen er enorm såfremt den følges av ren kraft.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA