Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla kutter brutalt i Kina

Startet av Svk, torsdag 12. mars 2015, klokken 12:14

« forrige - neste »

Svk

Hei!
Lader e-golfen via 13 a kurs. Går ikke noe særlig på denne kursen utenom noen lyspærer.
Stikkontakten ute er koblet sammen med utelyset. For og ha strøm i kontakten så må lyset stå på. Då går jo all strømmen gjennom bryteren.
Kjenner den er litt varm. Ser de fleste lysbryter i salg er oppgitt til 16a.
Er dette ok? Eller bør jeg kjøre laderen på 5a istedenfor 10a? Kjenner ingen varme i bryter ved 5A lading.
Hva er normalt?

Rav4_EV

Det som er normalt er å legge opp en dedikert kurs til elbilen fra sikringsskapet.
Forsyning av strøm til bilen din via brytere osv. får det til å gå kaldt nedover ryggen min.
De fleste sover når elbilen lader. Da er spørsmålet om du er i fare om det tar fyr i tilførselen ut til bilen din.

Om bilen står til lading langt nok unna boligen til at flammene kan nå deg så slipper du unna med en avkorting på forsikringsoppgjøret når garasje og bil har brent ned.
Vi bruker fort 250.000 på elbil. Å sette av under 5% av dette til et solid opplegg for lading burde være overkommelig.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Svk på torsdag 19. februar 2015, klokken 10:21
Hei!
Lader e-golfen via 13 a kurs. Går ikke noe særlig på denne kursen utenom noen lyspærer.
Stikkontakten ute er koblet sammen med utelyset. For og ha strøm i kontakten så må lyset stå på. Då går jo all strømmen gjennom bryteren.
Kjenner den er litt varm. Ser de fleste lysbryter i salg er oppgitt til 16a.
Er dette ok? Eller bør jeg kjøre laderen på 5a istedenfor 10a? Kjenner ingen varme i bryter ved 5A lading.
Hva er normalt?

Få koblet ladingen utenom bryter. Om noen skrur av bruteren mens bilen lader vil det oppstå en kraftig gnist i bryteren. Etter noen slike tilfeller har kontaktpunktene blitt såpass dårlige at bryteren går varm og smelter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Svk

Har en 16a sikring som går til en dobbel stikkontakt på baksiden av huset. Kabelen går Fra sikringskapet og rett gjennom veggen. Kabelen er strukket utvendig langs veggen.
Da er det vel bare og få en elektrikker til og koble på en stikkontakt? Dette er vel sikkert en 10minutters jobb for en elektrikker...?

Tor med Leifen

Sitat fra: Svk på torsdag 19. februar 2015, klokken 11:14
Har en 16a sikring som går til en dobbel stikkontakt på baksiden av huset. Kabelen går Fra sikringskapet og rett gjennom veggen. Kabelen er strukket utvendig langs veggen.
Da er det vel bare og få en elektrikker til og koble på en stikkontakt? Dette er vel sikkert en 10minutters jobb for en elektrikker...?
Har du en ledig 16A kurs i sikringskapet, så kan elektrikeren bruke den og legge opp til en stikkontakt for deg. Da bør du ikke nevne at uttaket skal brukes til elbil ettersom dedikerte "schuko-ladepunkt" ikke bør sikres med mer en 10A. Anbefaler deg å kjøpe et fastmontert ladeuttak som er forsvarlig dimensjonert. Da får du også utbytte av laderen i Golfen. Tenk på besparelsen ved å ha elbil; ikke vær gniten hvis du er så heldig å ha et fast sted å lade på hjemme.

Marius Engel

Det skal ikke kjennes varme på utsiden av lysbryteren!
Lysbryteren er billig å skifte, og tåler vanligvis greit 10A fast last selv om den er merket med 16A.
16A kontinuerlig lanvarig belastning kan bli litt mye for en lysbryter, selv om den er merket 16A

Svk

Får ikke mer en 10A gjennom laderen. Så kjører ikke mer enn 10a gjennom bryteren.skal gjøre et forsøk i helgen og koble meg til 16a kursen som er ute på baksiden av huset :-)

Rio

Sitat fra: Svk på torsdag 19. februar 2015, klokken 13:36
Får ikke mer en 10A gjennom laderen. Så kjører ikke mer enn 10a gjennom bryteren.skal gjøre et forsøk i helgen og koble meg til 16a kursen som er ute på baksiden av huset :-)

Hei,

Jeg ville gjort en av følgende:

1) Satt opp et "hjemmeuttak", slik at du får ladet bilen med 16 A. Dette koster litt mer, men du skal bruke det i mange år.

2) Byttet 16 A Schuko-kontakten med en 16 A CEE industristikk (blått) (10 minutter for en elektriker), og så kjøpt noe slikt som denne, med CEE og Type 2 (slik at det passer til e-Golf):

http://www.ladefabrikken.no/EVSE_16A_Portabel_Ladekabel/p3060772_13276450.aspx


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svk


Svk

Da var ny stikkontakt på plass. 16A kurs uten bryter :-)

Ebe

Sitat fra: Svk på lørdag 28. februar 2015, klokken 18:42
Da var ny stikkontakt på plass. 16A kurs uten bryter :-)

Hvor mye måtte du betale for ny kurs?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Svk

Hadde 16a kurs som jeg kunne bruke.
Så ble 400kr i deler. Arbeidet ble utført gratis av en fagmann

Christer

Jeg er  elektriker, og ville ikke anbefalt noen å lade hver dag fra en stikk som styres fra en vanlig lysbryter.

Vær spesielt obs dersom du har en 2+1 bryter (vanlig dobbelbryter for lys inne i gangen + ute), denne er kun godkjent for 10A. Mange tror den er godkjent for 16A fordi den heter RS16, men ser man litt nøyere etter så er den altså ikke det. http://proff.elko.no/brytere-innfelt-rs/rs16-2-1-i-10a-ph-article254-199.html

Jeg setter meg nå inn i forskjellige ladeløsninger(Charge Amps Spark ser lovende ut!) for min nye Leaf Nordic som forhåpentligvis blir levert i morgen. Krysser fingrene, gleder meg som liten unge! :)
-----------------------------------

Nissan Leaf Nordic 2015 - lev medio mai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA