Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan komme krav om passasjerer for elbiler i kollektivfeltet

Startet av Jejl, torsdag 12. mars 2015, klokken 08:21

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:47

Her er det noen misforståelser som går blant enkelte.

Hensikten med boligsoneparkering er å redusere klimautslippene.

Hensikten med beboerparkering er å sikre de som bor i sentrumsnære områder parkering samtidig som man beholder (korttids) parkeringsmuligheter for ikke-beboere (butikker, skoler mm.).
Det er ikke primært et miljøtiltak, selv om effekten ofte er at beboere slipper å kjøre rundt for å lete etter parkeringsplass.

Et miljøtiltak ville være avgiftsparkering på alle kommunale plasser...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: KjellG på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:13
Alle husstander oppdager at parkering er gratis for el-bil og alle husstander skaffer seg to biler! Hvem skal skaffe tomt og bygge parkeringsplasser?

Man får normalt ikke beboerparkering for to biler, så fossilbiler må isåfall stå på avgiftsparkering.
Og du tror vel ikke "alle" kjøper elbil for å spare ~3000,-/år på beboerparkering?

Et mer sannsynlig resulatat av gratis beboerparkering med elbil er at flere bytter ut fossilbilen med en elbil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:13
Gitt en eldre bydel fra før bilismen. Er en kommune pliktig til å bygge (gate)parkeringsplasser?

Hvis nei og det er gateplass til 0,75 bil/boenhet og dette fungerer med dagens soneparkeringsgebyrer.

Alle husstander oppdager at parkering er gratis for el-bil og alle husstander skaffer seg to biler! Hvem skal skaffe tomt og bygge parkeringsplasser? Siden elbiler parker gratis, så må dette gå via skatteseddelen.

Det bør i så fall overlates til markedskreftene? Jeg kan ikke se at kommunen bør bruke penger på å tilrettelegge for at de som bor såpass sentralt kan holde seg med bil. Er det marked for det så bygger noen et parkeringshus der man kan kjøpe seg fast plass. Fortrinnsvis med lademulighet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Så lenge antall beboerparkering er en begrenset ressurs, kan jeg ikke se det annerledes enn at Stavangers opplegg med avgift også for elbil er fornuftig.

Thomas Parsli

Sitat fra: KjellG på onsdag 25. februar 2015, klokken 00:19
Så lenge antall beboerparkering er en begrenset ressurs, kan jeg ikke se det annerledes enn at Stavangers opplegg med avgift også for elbil er fornuftig.

Hvorfor?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sigurd

Sitat fra: KjellG på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:13
Gitt en eldre bydel fra før bilismen. Er en kommune pliktig til å bygge (gate)parkeringsplasser?

Hvis nei og det er gateplass til 0,75 bil/boenhet og dette fungerer med dagens soneparkeringsgebyrer.

Alle husstander oppdager at parkering er gratis for el-bil og alle husstander skaffer seg to biler! Hvem skal skaffe tomt og bygge parkeringsplasser? Siden elbiler parker gratis, så må dette gå via skatteseddelen.

Det er da ingenting som tilsier at kommunen skal sikre alle beboere parkering ved soneparkeingsordningen. Soneparkering skal gjøre det _lettere_ for beboere å kunne parkere i nærområdet. Og om man gir elbiler gratis parkering (som man jo skal etter §§ 8a og 2), er ikke det til hinder for dette. Det kan snarere (som også andre har nevnt) gi større oppslutning om formålet ved §8a om å øke elbilandelen. Bil 2 kan uansett få økt avgift (økes med x kroner istedenfor y prosent) selv om både bil 1 og 2 er en elbil, selv om elbil nr. 1 har fri parkering.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

toys

Sitat fra: Jejl på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:10
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Sa-matte-plutselig-el-bileierne-ogsa-betale-3637686.html

Sykehuset i stavanger tar også betalt nå etter å ha vært gratis for ansatte og gjester. Det er synd - parkeringskort for arbeidere er dyre og mange har skaffet seg el-bil. Men det er vel grunnen til at de nå må betale

Trekkoppbil

§7 handler ikke om avgifter.

§2 gir kommunene rett til å kreve inn avgifter i visse tilfeller.

§ gir kommunene rett til å reservere parkeringsplasser i visse tilfeller. Jeg kan ikke se at den paragragen gir noen som helst hjemmel til å kreve avgifter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA