Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan komme krav om passasjerer for elbiler i kollektivfeltet

Startet av Jejl, torsdag 12. mars 2015, klokken 08:21

« forrige - neste »

tinker

Det er betaling for elbil også i soneparkeringene i Kristiansand. Det har det vært lenge.

Andre regler for soneparkering, du kan vel ikke stå med vanlig bil heller uten parkeringsbevis.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Jejl



Griffel

Sitat fra: tinker på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:43
Det er betaling for elbil også i soneparkeringene i Kristiansand. Det har det vært lenge.

Andre regler for soneparkering, du kan vel ikke stå med vanlig bil heller uten parkeringsbevis.
Det er klart at elbiler i soneparkeringsområder må ha parkeringsbevis og tilfredstille kravene til å få parkeringsbeviset, spørsmålet er vel heller om soneparkeringsbevis skal være gratis for elbiler, eller koste det samme.
Det er vanskelig å forstå Stavanger kommunes tolkning for en hobbyjurist som meg. Betalingen for sonekortet må vel oppfattes som en parkeringsavgift for å parkere langs offentlig vei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Trekkoppbil

Det er ikke lov å ta betalt for elbil på kommunal parkering, iflg Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr

§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn

Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.


§ 2.Innføring av avgiftsparkering

En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.

Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.

Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag.

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 23. februar 2015, klokken 23:41
Det er ikke lov å ta betalt for elbil på kommunal parkering, iflg Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr

§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

§ 2.Innføring av avgiftsparkering

En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling.
Du glemte § 7
Sitat
§ 7.Boligsoneparkering
Kommunen kan i nærmere avgrensede områder etter behovsprøving reservere parkering for personer bosatt i området eller for andre med særlig behov for slik parkering.
Så spørsmålet er da den juridiske vurderingen om betaling for sonekortet kommer inn under § 2?
Dett er ikke en helt alminnelig avgiftsparkering, og er vel da av kommunens jurister vurdert å ikke falle inn under unntaket i § 8. (Det er bare for avgift innført ihht. § 2 elbil har fritak fra, og denne ordninge er § 7) vurderingen her er vel da at dette er en reserverings ordning for personer bosatt i området, som også har elementer som forsøker å begrense antallet biler i området.

Ved at prisen for familiens bil nr 2 er det dobbelte av prisen for bil en. Det viser at bestemmelsene har en annen hensikt enn vanlig avgiftsparkering. Det vil virke svært urimlig at en familie kan ha så mange elbiler de vil uten å betale for sone kort mens prisen per bil øker for andre. Og er f.eks. elbilen bil nr.1 eller nr.2.
(Altså fossilen 1488 og elbil gratis eller elbil gratis og 3000 for fossilen?)

Har kommunen anledning til å ta betaling for sonkort overhode dersom det ikke er ihht. § 2?
Dette går litt ut over hobbyjuristens kompetanse, er det noen ekte jurister på forumet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edyrli

Det jeg synes er like interesssant her er om de kan kreve full soneavgift på motorsykkel? (Buddy L7e)
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Thomas Parsli

Jeg ser ikke koblingen mellom §2 (avgiftsbetaling) og §7 (beboerparkering), selv om jeg prøver.

I "beste" fall kan man argumentere for at §7 gjør at man kan ta et administrasjonsgebyr, men da kan ikke prisen bære preg av en parkeringsavgift (~3000,-/år gjør det for meg).

I Oslo er avgiften 300,-/år (den synes jeg elbil-eiere skal betale) og i Bergen har man ihvertfall tidligere praktisert gratis sonekort for elbiler.

Stavanger kommune...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:15
Jeg ser ikke koblingen mellom §2 (avgiftsbetaling) og §7 (beboerparkering), selv om jeg prøver.

I "beste" fall kan man argumentere for at §7 gjør at man kan ta et administrasjonsgebyr, men da kan ikke prisen bære preg av en parkeringsavgift (~3000,-/år gjør det for meg).

I Oslo er avgiften 300,-/år (den synes jeg elbil-eiere skal betale) og i Bergen har man ihvertfall tidligere praktisert gratis sonekort for elbiler.

Stavanger kommune...

Thomas
Jeg synes heller ikke at det er et intiligent valg av Stavanger kommune, spørsmålet er vell egentlig om det er lovlig. I den sammenhengen spiller det heller ingen rolle hva andre kommuner gjør.

Som hobbyjurist tror jeg at kun et administrasjonsgebyr (selvkost) for bostedsbevis er lovlig etter §7 og at retten til andre avgifter kommer av §2 og at elbiler dermed må fritas.
Men det er altså hobbyjuristen i meg som sier dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på mandag 23. februar 2015, klokken 08:25
En sak for elbil foreningen?


Dette er faktisk en gjenganger i Stavanger. Allerede i 2010 måtte det forhandles fram en avtale om at elbiler skulle få gratis soneparkering.

Link.

KjellG

Gitt en eldre bydel fra før bilismen. Er en kommune pliktig til å bygge (gate)parkeringsplasser?

Hvis nei og det er gateplass til 0,75 bil/boenhet og dette fungerer med dagens soneparkeringsgebyrer.

Alle husstander oppdager at parkering er gratis for el-bil og alle husstander skaffer seg to biler! Hvem skal skaffe tomt og bygge parkeringsplasser? Siden elbiler parker gratis, så må dette gå via skatteseddelen.


grorudklovnen

Sitat fra: KjellG på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:13
Gitt en eldre bydel fra før bilismen. Er en kommune pliktig til å bygge (gate)parkeringsplasser?

Hvis nei og det er gateplass til 0,75 bil/boenhet og dette fungerer med dagens soneparkeringsgebyrer.

Alle husstander oppdager at parkering er gratis for el-bil og alle husstander skaffer seg to biler! Hvem skal skaffe tomt og bygge parkeringsplasser? Siden elbiler parker gratis, så må dette gå via skatteseddelen.
Her er det noen misforståelser som går blant enkelte.

Hensikten med boligsoneparkering er å redusere klimautslippene.

Dersom bruken av fossilbiler ikke går ned og/eller at bruk av miljøvennlige alternativer går opp (inkl. elbiler ifølge statens klimamål) så er hele eksperimentet mislykket.

At noen kommuner brukes miljømål som en melkeku er samtidig ikke overraskende, men da må man kalle det noe annet enn miljøtiltak.

Griffel

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:47
Her er det noen misforståelser som går blant enkelte.

Hensikten med boligsoneparkering er å redusere klimautslippene.
Nei.
Sitat
§ 7.Boligsoneparkering
Kommunen kan i nærmere avgrensede områder etter behovsprøving reservere parkering for personer bosatt i området eller for andre med særlig behov for slik parkering.

Altså hensikten er å sikre parkering for de som bor i området, i boliger fra før bygningsloven av 1965.
De som bor i nyere boliger skal ha parkering på eiendommen. Med boligsoneparkeringsordningen unngår en at de med bolig nyere enn 1965 opptar plassen for de som ikke er så heldige å ha plass på eiendommen. Hensikten med høyere pris for bil 2 trekker i samme retning.
Bolisoneparkering er ikke et miljøtiltak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA