Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Kokstad (Bergen)

Startet av BMW850, onsdag 11. mars 2015, klokken 14:02

« forrige - neste »

BMW850

Det er lenge siden dette ble diskutert og jeg orka ikke å scanne igjennom alle tidligere poster. En ting jeg ikke har helt klart for meg er dette med at alt av slitedeler er inkludert i serviceprisen. Gjelder dette også hvis man ikke har forhåndsbetalt serviceplan? Om så er tilfelle vil jeg tro at det betinger årlig service på bilen. Noen satser jo på hvert 2 år osv. Om deler er inkl. kunne man jo bare tatt en service før bilen runder 5 år og fått bytta det meste. Men jeg har en følelse av at så enkelt er det nok ikke.

Da vil det jo i tilfelle være en veldig god ide å velge en 8 års plan. Etter 5 år går jo den generelle garantien ut og f.eks. Brembo bremsedeler er IKKE billige. Nå er det vel ikke en veldig stor mengde deler som kan kalles slitedeler men uansett. Sjansen for at deler trenger utskifting er jo mye større fra 5-8 år.

Noen som har ett klart svar her?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

bb

Hvor mange km i året har du tenkt å kjøre?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

BMW850

Vanskelig å si. Mellom 10-20000. Har 5 årspakka idag men så det var en som hadde oppgradert fra 5 til 8 år. Det jeg tenker er at det er veldig greit å ha 8 års planen mtp slitedeler.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Forhåndsbetalt service inkluderer nøyaktig det samme som betaling der-og-da gjør. Hvis ikke så ville jo mange flere valgt å forhåndsbetale, inkludert meg selv.
Er kun å anse som en liten rabatt for at man legger pengene på bordet med en gang.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

BMW850

OK, men jeg regner med at dette krever at servicene er utført årlig? Ellers så kunne man jo bare svingt innom for service rett før bilen er 5 år og fått byttet f.eks. bremseskiver osv om det trengs. Uansett, om dette er tilfelle skal jeg jaggu passe på å ta en 8-års service før det er for seint :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bjoris

#5
Dette er vel det som er mest uklart med hele bilen syns jeg, valgte 8 år så var det liksom gjort. Gjorde en nåverdiberegning på det og med 5% rente var det vel så kommer du rimelig likt ut, om alt kjøpes for cash i banken så sparer enn en liten slant. MEN, det KAN jo bli mye dyrer med service på en TMS og DA har vi sikret oss mot dette... Det blir neppe billigere...

Problemet er jo at en må ha servicer hver 20.000 km for at avtalen skal gjelde, mens en med vanlig servicer kan en ta en gang pr år f.eks som for meg ville blitt ca pr 30.000 km så sikkert er mer enn nok og slik sett sparer jeg ikke på dette i det hele tatt, men syns det er greit med litt hyppige servicer nå i starten, fikk f.eks bremseskjold som andre må vente i 4-5 mnd på å få... Siden jeg hadde ordnet time lenge før jeg merket at bremsene var ett problem.

Når jeg ringte i fjor om service så såg jeg at første ledige time var på en dato der bilen kom til å være gått over 20.000 km, 23.500 km ble det, men når en hadde bestilt i god tid så var ikke det noe problem fikk jeg beskjed om. Tror derfor at jeg kommer til å strekke litt i dette også de neste gangene, det går vel bra sålenge ventetiden er så lang som nå:)

De kunne gjort avtalen mye mer attraktiv ved å godtatt at en tok en gang pr år inntil f.eks 40.000 km kjørt.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bb

Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Trustno1

Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.

Du må innom hver 20k med servicepakken? Isåfall blir det lite aktuelt for min del, jeg regner med å kjøre 40-50k km i året.

På min P85 så var jeg innom sikkert 4-5 ganger på diverse småfiks, og da fikk jeg en "courtesy inspection" hver gang, så så ikke helt at det var noe poeng i å ha den på ordinær service første året.

Regner med at jeg må innom noen turer for å fikse diverse på D'n jeg får i mars også, samt at det blir neppe noe mindre kjøring. Isåfall er det vel ikke mye som argumenterer for at jeg bør kjøre på med en servicepakke slik jeg ser det. Skal iallefall få min DS til å argumentere godt for det isåfall.

cairnz

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:13
Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.

Du må innom hver 20k med servicepakken? Isåfall blir det lite aktuelt for min del, jeg regner med å kjøre 40-50k km i året.

På min P85 så var jeg innom sikkert 4-5 ganger på diverse småfiks, og da fikk jeg en "courtesy inspection" hver gang, så så ikke helt at det var noe poeng i å ha den på ordinær service første året.

Regner med at jeg må innom noen turer for å fikse diverse på D'n jeg får i mars også, samt at det blir neppe noe mindre kjøring. Isåfall er det vel ikke mye som argumenterer for at jeg bør kjøre på med en servicepakke slik jeg ser det. Skal iallefall få min DS til å argumentere godt for det isåfall.

Du "må" ikke. Men hvis du kjører 80k før du dropper innom, så forsvinner 20,40 og 60-servicene på 80-servicen. Du har da betalt for tre servicer du ikke har brukt.
Elbilist

vrom

Men kan noen svare på spørsmålet som er stilt:

Om man IKKE har serviceavtale, og så feks tar første service etter 2 år (som jeg selv ligger an til etter alle "courtesy inspections ila år 1), får man fortsatt alle "service"-deler byttet gratis ?

Trustno1

Sitat fra: vrom på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:26
Men kan noen svare på spørsmålet som er stilt:

Om man IKKE har serviceavtale, og så feks tar første service etter 2 år (som jeg selv ligger an til etter alle "courtesy inspections ila år 1), får man fortsatt alle "service"-deler byttet gratis ?

Godt spørsmål som jeg tenker jeg tar med meg til min DS :)

GeirHM

Sitat fra: bb på onsdag 18. februar 2015, klokken 13:20
Ok, med ca. 20k i året lønner det seg med servicepakken. De krever nemlig at bilen skal innom hver 20k.

Bjørn, du er vel blant de som har kjørt lengst. Hvor ofte har du service på bilen? Jeg kommer fra en pendlertilværelse med en fossilbil. Jeg blør en forferdelig masse penger hver gang bilen passerer 20k. Verkstedet finner alltid litt rusk og rask slik at en egentlig billig service til 3500 sjelden kommer på under 10 000. Det er alltid noe med styring, fjæring eller bremser som bare MÅ tas. Det tas. Og jeg blør. Hver gang. Derfor har jeg i utgangspunktet tenkt at en åtte års plan med fast pris er en billig garanti. Selv om jeg egentlig ikke regner med at jeg får mer enn knappe fire år ut av den. For jeg regner med at Tesla med den vil ta alt som dukker opp inntil bilen har kjørt 160k. Eller tar jeg feil?

cirys1

Ser at mange biler har skiftet bremseskiver og klosser på mellom 10-20k km, må man betale for dette, eller går det under garantien??
Jeg er vant med at klosser varer min 30k km og skiver 50 k km, skulle tro de varte enda lenger med bil med kraftig regen. :)

Thor2014

Er "courtesy inspection" det samme som service?
Isåfall hvor står det?

fonberg

Sitat fra: cirys1 på onsdag 18. februar 2015, klokken 14:34
Ser at mange biler har skiftet bremseskiver og klosser på mellom 10-20k km, må man betale for dette, eller går det under garantien??
Jeg er vant med at klosser varer min 30k km og skiver 50 k km, skulle tro de varte enda lenger med bil med kraftig regen. :)

Skiver og klosser på tidlige TMS-er byttes ut med ny type som takler norske vinterforhold bedre, de byttes ikke pga. slitasje.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA