Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Serviceintervall / garanti I-miev

Startet av Herminator, onsdag 11. mars 2015, klokken 08:19

« forrige - neste »

Herminator

Heisann hoppsann.


Jeg har sittet og lest endel på forumet her, men mye av det som blir sagt har jeg null peiling på.
Det virker på meg som om varmeapparat og varmepumpe er to vidt forskjellige ting og att det er fort gjort å gå seg vill i jungelen av utstyr til el.bil og hva som er viktig og mindre viktig.

Slik det er nå, så vurderer jeg elbil. Vurderte først Renault Zoe men den kan jeg ikke benytte meg av her da ladinga på den er noe herk slik jeg forstår det.

Uansett, hvis jeg skulle finne på å kjøpe Leaf, hvilket utstyr er det som er ett MUST på en brukt Leaf?
Når jeg ser på utstyrslisten på Acenta vs Tekna så ser det ut som det meste igrunn bare er kosmetisk?

Varmepumpe sparer bilen for mye strøm, så det er ett must vinterstid har jeg forstått.
CarWings virker det som om folk er misfornøyd med, men burde ikke oppgradering av Software være nok her så det er igrunn viktig å ha det for fremtiden?

Av andre ting? Hva er viktig og hva er helt uvesentlig?
Bilen kan komme til å bli brukt på pendling 5mil hver vei med begrenset evne til å lade(det er Nissan forhandler på strekningen med hurtiglader)
6,6kw laderen hvilken praktisk nytte gir den?

mvh
elbiljomfru deluxe

emil

Alle Acenta og Tekna (og Nordic) har varmepumpe. Tekna gir deg vel ellers også 360 graders kamera og ikke bare ryggekamera.

6.6kW lader gir deg mulighet til fullading på 1/3 av tiden den orginale ladekabelen gir og det er det første tillegget jeg ville valgt foran alle andre kosmetiske ting selv om Nissan-selgere knapt nevner den muligheten.

5+5 mil vil gå greit de fleste dagene gjennom året, men litt avhengig av hvor i landet kan det bli problemer på de væreste vinterdagene. Hvis hurtiglader er tilgjengelig vil det løse det det meste der. Sjekk også hurtigladekartet ( http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet ) og filtrer så kun Type2 semihurtig er valgt. Da finner du ladeplasser der du kan utnytte 6.6kW laderen. Er det f.eks en butikk på hjemveien som tilbyr et sånt ladepunkt vil en halvtimes handle+ladetur sansynligvis holde og du slipper hurtigladingen.

Elbil fundamentalist

5+5 går IKKE på vinteren. Spesielt om det er motorveikjøring involvert.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Herminator


Dette er på sunnmøre, så det er ikke de kaldeste vintrene akkurat.
Vinterstid er det for det meste 70km/t på strekningen. Normalt tar kjøreturen 45min hver vei når man holder fartsgrensa.

Men la det være sagt. Jeg vurderer brukt og ikke ny! Da er det vel ikke alle som har varmepumpe slik jeg har forstått. Når ble denne innlemmet?

smaug01

Varmepumpe kom fra 3. kvartal 2013. På bruktbil er 32A lader relativt sjelden.
Du må ikke ha noe spesielt for å kjøre Leaf. En 6-10-16A ladekabel er veldig greit å ha dog.
I dag hadde jeg sett på Kia Soul EV hvis jeg skulle kjøpe elbil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

De første bilene med varmepumpe ble levert og registrert i slutten av mai 2013, men det ble registrert lagerbiler av gammel type et godt stykke utover høsten og flere av disse har blitt solgt med benevnelsen "Acenta", selv av ordentlige forhandlere.

Et par ting å se etter for å være sikker på at det er en oppgraderte utgaven er at det er "ECO" knapp på rattet (og ikke på girvelgeren) og at girvelgeren har en "B-modus" i tillegg til D og R.

Det vil ellers ikke være veldig hjelp i hurtigladeren hvis denne ligger nær hjemmet, bedre hvis den ligger nærme jobben.

FrodeK

Kjører selv 4,5 x 2 nesten daglig, hvorav 3 på motorvei. Sommer OK, men MÅ lade både hjemme og på jobb om vinteren. Har riktignok 2012-modell, men forskjellen er vel ikke sååå stor...

K S

Siden du skriver at du vurderer Leaf og er helt grønn, som vi var i august!...så tillater jeg meg å komme med min erfaring:
Vi så på trilling, var der vi begynte pga pris.
Så Renault Zoe, måtte innom Leaf selv om den var uaktuell, har aldri likt den! Så på Soul, likte den om mulig enda mindre!
e-Golf så jeg bare på, pris og det å krype ned i bilen var ikke aktuelt, fikk heller aldri det lovte tilbudet.....
Vel, kona likte Soul best, jeg var fornøyd jeg, for jeg "skulle" ha elbil!
Lykken var nok bedre enn forstanden, for vi fikk bil med 6,6 kW lader som lader bilen fra 20-100 % på fire timer, bilen har varmepumpe, best rekkevidde utenom Tesla, bra utseende (ting endrer seg... :-) )
Rekkevidden er tilfredsstillende, vi kjører til lysløypa og går på ski, svært mye opp og ned før det går rett opp til 450-500 moh. Det er totalt 110 km t/r og da har vi på denne tiden ca 30 km estimert rekkevidde igjen. Imponerende synes jeg.

For å oppsummere:
Varmepumpe MÅ en ha, dumt å utelate 6,6 kW lader også.
Rekkevidden for Leaf er oppgitt til 199 km og for Soul 212 km. Forskjellen er mye større. En strekning på 90 km som jeg kjører klarer jeg på sommer/høst å kjøre mellom 1,5 og 2 ganger, en jeg prata med som hadde kjørt Leaf påstod at batteriet nærmest var tomt etter 90 km....(dette er 45 første km av strekningen nevnt over). Finnøy her på forumet kjører også Leaf, les hva han skriver.

Jeg hadde, etter fem måneder og 6000 km kjøpt Soul igjen!
Hadde det dukket opp 300 km bil med hengerfeste hadde jeg kjøpt den, om det var Nissan, Renault eller hva. Men kommet Kia med det samme, så går Kia foran alle, hvorfor?

7 års garanti på hele bilen!

Thomas Parsli

Sitat fra: K S på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:14
Siden du skriver at du vurderer Leaf og er helt grønn, som vi var i august!...så tillater jeg meg å komme med min erfaring:

Nå har Herminator skrevet to ganger at det gjelder en brukt bil...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#9
Sitat fra: Herminator på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:04
Varmepumpe sparer bilen for mye strøm, så det er ett must vinterstid har jeg forstått.
Vi regnet vel ut i en annen tråd at varmepumpa maks utgjør ca. 15 km større rekkevidde på ny Leaf vs gammel, og det ved en temperatur der varmepumpa har størst cop-faktor (0 grader?). I sprengkulde og om sommeren er det ingen forskjell på bilene mhp. rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Herminator

Takk for enkelte gode svar ;)

Forresten så ligger der gratis hurtiglader 1km fra dit det ville blitt pendlet;)

svingen

Da er nok den opptatt av andre som ikke trenger den,men lader gratis der istedenfor hjemme :-( ofte lade kø på dem som er gratis
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Herminator på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:37

Dette er på sunnmøre, så det er ikke de kaldeste vintrene akkurat.
Vinterstid er det for det meste 70km/t på strekningen. Normalt tar kjøreturen 45min hver vei når man holder fartsgrensa.

Men la det være sagt. Jeg vurderer brukt og ikke ny! Da er det vel ikke alle som har varmepumpe slik jeg har forstått. Når ble denne innlemmet?

Med Leaf kan du bare glemme 5+5 mil om vinteren uten mellomlading enten med eller uten varmepumpe. Regn også med at batterikapasiteten minker sakte - det betyr at rekkevidden også blir redusert. Regn med 10% tap på ca 75.000km (for en europeisk utgave, på amerikanske risikerer du mye større tap etter hvor de har vært kjørt).

Synd du ikke kan vurdere ny, Soul EV er den eneste jeg har tro på utenom Tesla på 10mil uten lading om vinteren.

K S

Sitat fra: Finnøy på torsdag 19. februar 2015, klokken 12:40
Sitat fra: Herminator på onsdag 18. februar 2015, klokken 01:37

Dette er på sunnmøre, så det er ikke de kaldeste vintrene akkurat.
Vinterstid er det for det meste 70km/t på strekningen. Normalt tar kjøreturen 45min hver vei når man holder fartsgrensa.

Men la det være sagt. Jeg vurderer brukt og ikke ny! Da er det vel ikke alle som har varmepumpe slik jeg har forstått. Når ble denne innlemmet?

Med Leaf kan du bare glemme 5+5 mil om vinteren uten mellomlading enten med eller uten varmepumpe. Regn også med at batterikapasiteten minker sakte - det betyr at rekkevidden også blir redusert. Regn med 10% tap på ca 75.000km (for en europeisk utgave, på amerikanske risikerer du mye større tap etter hvor de har vært kjørt).

Synd du ikke kan vurdere ny, Soul EV er den eneste jeg har tro på utenom Tesla på 10mil uten lading om vinteren.

Enig, er ikke sikkert mellomlegget på ny blir så uøkonomisk hvis en får mer anvendelig bil....
Men jeg har respekt for de som setter en grense og holder den! Ikke alltid flink der jeg, jeg så muligheten for ny elbil til 150.000 (trilling) og endte på 250.000....men vi har ikke angret, er redd for bilen hadde blitt mye mindre brukt og derved mindre lønnsom(kjørt mer bensinbil).

sølv-pilen

Var da voldsomt hvor pesimistiske vi skulle bli nå da. 10 mil går helt greit. Kjørte senest i forgårs 94 km og parkerte med mer en nokk strøm på batteriet, kunne glatt ha tatt den noen mil videre før jeg hadde måttet sikte meg inn mot lading. så heeelt umulig er ikke 100 km nå vinterstid selv om en lett kan få inntrykk av det når man leser en del innlegg her på forumet.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA