Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av Avh, tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 20. februar 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 18:03
Ladeplasser for normallading, som utgjør sikkert 80-90% av lading, er faktisk langt viktigere enn hurtiglading.

Lovverket burde endres slik at:

1) En signifikant prosentandel av parkeringsplasser skal ha lademulighet for butikker, arbeidsplasser og kjøpesentere.

2) Alle garasjer/parkeringsplasser til nye leiligheter/hus skal ha minst 16 A 230V, og mulighet for 11 kW og 22 kW.

3) Kommunen skal montere ladeuttak i områder med boliger som ikke har egne parkeringsmuligheter.

Enig med mannen fra Brasil: Godt utbygd normallading er helt essensielt for videre utbredelse av elbilen.  Jeg ser heller ikke at særskilte statlige finansieringstiltak skal være nødvendig for å innføre punktene over, siden de vil bli finansiert av hvert enkelt bygge- eller parkeringsprosjekt.

Takk.

Enig for de to første, men den kommunale må gjøres på en skala som nok krever en ny finansieringsmetode.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 20. februar 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 18:03
Ladeplasser for normallading, som utgjør sikkert 80-90% av lading, er faktisk langt viktigere enn hurtiglading.

Lovverket burde endres slik at:

1) En signifikant prosentandel av parkeringsplasser skal ha lademulighet for butikker, arbeidsplasser og kjøpesentere.

2) Alle garasjer/parkeringsplasser til nye leiligheter/hus skal ha minst 16 A 230V, og mulighet for 11 kW og 22 kW.

3) Kommunen skal montere ladeuttak i områder med boliger som ikke har egne parkeringsmuligheter.

Enig med mannen fra Brasil: Godt utbygd normallading er helt essensielt for videre utbredelse av elbilen.  Jeg ser heller ikke at særskilte statlige finansieringstiltak skal være nødvendig for å innføre punktene over, siden de vil bli finansiert av hvert enkelt bygge- eller parkeringsprosjekt.

Takk.

Enig for de to første, men den kommunale må gjøres på en skala som nok krever en ny finansieringsmetode.

Det viser seg at de aller fleste av oss ser behovet for ladestrukturer - det som er utfordringen er finansieringen.

Den har noen punkter som vi ikke kommer unna:

1. Med en lovgivning må det følge penger. Pengene må tilføres kommunen i form av friske penger.
2. Vi må nok komme til den erkjennelsen at vi som bileiere må være med på denne satsingen.
3. Den må komme i form av en innbetaling. Som en nettleie eller som en ladetilgangs for elbiler.

Når dette er gjort så er det ganske enkelt å be om en lovgivning og en igangsettelse.

Utfordringen er at selv om jeg har biler som går 10 mil og en som går 50 mil på en lading, så må begge bilene være med på denne utviklingen. Om man skal kunne velge vekk ordningen så vil heller ikke det være mulig at bilenkan nytte seg av ordningen før innbetaling er et faktum.

Dette er de samme vilkårene som for elektrisk kraft blir etablert etter. Du kan ikke nekte nettet over din eiendom med mindre du ikke selv har strøm. Så får den enkelte vurdere om det er ønskelig med en slik rettighet.

Dette vil være et nasjonalt løft og jeg er sikker på at dette vil alle tjene på etter en tid.


Electrix

Jeg vil tro at den enkleste og mest hensiktsmessige løsningen på mangelen på sakteladingsplasser er å gjøre en liten endring på parkeringsinsentivene etter hvert.

Man kan tillate at det kan kreves parkeringsavgift også for elbiler på parkeringsplasser med strømtilgang. Strømtilgangen skal da være inkludert i parkeringsavgiften, og prisen skal være samme som andre biler betaler for tilsvarende plasser. For strøm over 1x16A tillates tilleggsbetaling. Elbiler står fremdeles gratis på plasser uten strøm.

Det bør da også signaliseres at dette kravet kommer til å være langvarig, det kommer ikke til å bli tillatt å kreve betaling for elbiler uten at det samtidig tilbys strøm, men det kan senere komme krav til at alle parkeringsplasser som det kreves betaling for skal tilby strøm, uavhengig av biltype som parkerer der.

Dette vil føre til at en del parkeringssjefer som er frustrerte over å "tape" penger på elbilene kan sette opp rimelige ladepunkter for å få inn litt penger på elbiler som trenger lading. Det er også en endring som vil gavne de kommuner og parkeringsplasser som allerede har investert i ladetilgang. I tillegg løser det en del av problemstillingen med elbiler som parkerer på ladeplasser uten å lade.

Det vil bli litt dyrere for de som trenger lading, men hvis man er avhengig av lading for å rekke hjem fra jobb eller annet besøk så er tilgang på lading det viktigste. Dette vil føre til både bedre sirkulasjon på ladeplasser og flere ladeplasser, å sette opp noen kontakter på et eksisterende parkeringshus eller kjeller er liten kost. I tillegg fjerner det irritasjonen over utgifter for kommunen til "gratis drivstoff".
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 08:54
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:39
narvesen vil sikkert sette opp en kiosk om jeg sier at det kommer 500 biler innom pr. døgn for å handle og shoppe en halvtime hver.

Det er ikke greit å betale noen tiere over kostpris for strømmen, men å betale blordpris for mat og drikke er greit?

At man betaler 2x butikkpris for brus og andre varer synes mange er greitt ja - men 10x markedspris pr kwh er ikke greitt, for det gjør at folk kjører fossilbilen istedenfor når de skal på langtur

emil

Sitat fra: elbil-1 på søndag 22. februar 2015, klokken 08:36
Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 08:54
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:39
narvesen vil sikkert sette opp en kiosk om jeg sier at det kommer 500 biler innom pr. døgn for å handle og shoppe en halvtime hver.

Det er ikke greit å betale noen tiere over kostpris for strømmen, men å betale blordpris for mat og drikke er greit?

At man betaler 2x butikkpris for brus og andre varer synes mange er greitt ja - men 10x markedspris pr kwh er ikke greitt, for det gjør at folk kjører fossilbilen istedenfor når de skal på langtur

Brusen koster mer enn 3x kostpris, pølsen nærmer seg nok 10x. I tillegg er det jo regnestykker her som sier at kostpris for strøm på enkelte ladestasjoner vil nærme seg 5kr pr kWh. Man kan ikke bruke den billige hjemme-strømmen med billig ladekabel som basis for prising av hurtiglading.


kos

Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 10:29
Sitat fra: elbil-1 på søndag 22. februar 2015, klokken 08:36
Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 08:54
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:39
narvesen vil sikkert sette opp en kiosk om jeg sier at det kommer 500 biler innom pr. døgn for å handle og shoppe en halvtime hver.

Det er ikke greit å betale noen tiere over kostpris for strømmen, men å betale blordpris for mat og drikke er greit?

At man betaler 2x butikkpris for brus og andre varer synes mange er greitt ja - men 10x markedspris pr kwh er ikke greitt, for det gjør at folk kjører fossilbilen istedenfor når de skal på langtur

Brusen koster mer enn 3x kostpris, pølsen nærmer seg nok 10x. I tillegg er det jo regnestykker her som sier at kostpris for strøm på enkelte ladestasjoner vil nærme seg 5kr pr kWh. Man kan ikke bruke den billige hjemme-strømmen med billig ladekabel som basis for prising av hurtiglading.

Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1. Fordi nettet er bygget ut av akkurat nettselskapene.
2, Fordi at monopolet som nettselskapene har er regulert og overvåket
3. Fordi det er fordelt på alle brukerne

Det du prøver å innbille oss er at dette er akkurat som en fysisk lov. DET ER DET IKKE.
Det er menneskeskapt og kan selvsakt gjøres på mange måter.


Så er det hvordan dette virker i praksis - enda mer monopol. Når de som lader på AC får strømmen like fort som en DC lader 43 kw og man betaler 1 krone minuttet mot 2.5 kroner for DC og samtidig så går bilen lengre enn en som lader DC.

For å si det enkelt når man i dette regnestykket kommer 13 mil med den ene bilen og den andre bilen kommer 10 mil og den som går 13 mil bruker 40 kroner på en lading, der den som kjører 10 mil betaler 85 kroner.

Så trenger man ikke være matematiker for å forstå at her snakker vi om to helt forskjellige økonomier,
Prøvde dette i går sammen med en Leaf eier og han ble svært lang i maska. Ble rett og slett forbanna på hele systemet.

Samtidig så får vi her på Vestlandet to elbileier grupper. De som kjører for ca 2 kroner milen og de som kjører for 5 - 10 kroner milen. Så kan man samtidig vurdere hvilken ladesystemer som har livets rett. DC ladere med blodpris eller AC ladere til normal kraftpris.

Og så kan man samtidig la være å fortelle at de samme dyre bilene ladder 5 ganger saktere på AC enn de andre billig drift bilene. Inkludert den dyreste av de alle TESLA. Kjører også på 2 kroner mila på hjemmelading og 0 på langkjøring. JA ja bilen var dyr den - men er den eneste som kan kjøre som en fossilbil.

Kort fortalt alle de tusen innleggene som er lagt ned i å fortelle et vrangbilde av dette faktumet  - kunne man spart seg og ikke minst de som nå ser at det er riktig kunne kjøpt en bil som faktisk er billig for både miljø og lommebok..

Og som en OP - det er de samme som betaler blodpris som står i kø - det har du helt rett i.

emil

#96
Nettet er ikke betalt av utbygger men av hver abonnent i form av fastavgiften og nettleien. Utbygger har derimot lagt ut en større sum for utbygging som du er med å betale ned på. Og ja, fordi netteier har "monopol" på de fysiske strømkablene er det nødvendig med statlig regulering av prisene". Men i motsetning til hurtiglading som noen få har bruk for har alle behov for strøm hjemme. I tillegg er kostnaden med å fremføre strøm til ditt hus lavere enn 1MW til en stor hurtigladestasjon. Det er ingenting som hindrer deg eller meg i å sette opp hurtigladere og konkurrere med de eksisterende operatørene, det er det derimot for strømtilkobling til husholdningene.

SitatSamtidig så får vi her på Vestlandet to elbileier grupper. De som kjører for ca 2 kroner milen og de som kjører for 5 - 10 kroner milen.

De færreste baserer all kjøring på "dyr" hurtiglading og dermed er det ikke noe problem i praksis å betale litt ekstra de gangene man trenger ekstra påfyll. Eksempel på eksempel av faktiske turer på 30-60 mil satt opp her på forumet viser totalkostnader lavere for elbil med betalt hurtiglading enn for fossilbil.

Selv om jeg kjørte så mye at jeg trengte en daglig 20minutters hurtiglading (dagssnitt pr år) til 50kr ville total kjørelengde være noe rundt 20-25mil pr dag og bare dieselkostnader for det godt over 100-lappen. Tar man med et fullt arbeidsår er man fort over 20.000kr bare i innsparinger på jobbkjøring med litt bompenger. Har man operatører med abonnementsordninger  som Ishavsveien, Lyse eller GrønnKontakt for storforbrukere vil innsparingene bli enda større for elbilene.

Rio

#97
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 12:07
Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1) Fordi all infrastrukturen eksisterer allerede.
2) Fordi effekten er beskjeden, så man slipper å betale effektledd.
3) Fordi laderen sitter i bilen, så man må ikke kjøpe og installere en dyr hurtiglader.
4) Fordi man har ingen betalt kundeservice som skal betales 24/7. Man er sin egen kundeservice.
5) Fordi man ikke har noe ekstra betalingssystem.
6) Fordi man har minimalt med vedlikehold.

Og sist, men ikke minst, det er veldig mye dyrere å ny-installere noe som krever 100 kW enn å bruke 2,3 kW ledig kapasitet på et eksiterende anlegg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: emil på søndag 22. februar 2015, klokken 12:25
Nettet er ikke betalt av utbygger men av hver abonnent i form av fastavgiften og nettleien. Utbygger har derimot lagt ut en større sum for utbygging som du er med å betale ned på. Og ja, fordi netteier har "monopol" på de fysiske strømkablene er det nødvendig med statlig regulering av prisene". Men i motsetning til hurtiglading som noen få har bruk for har alle behov for strøm hjemme. I tillegg er kostnaden med å fremføre strøm til ditt hus lavere enn 1MW til en stor hurtigladestasjon. Det er ingenting som hindrer deg eller meg i å sette opp hurtigladere og konkurrere med de eksisterende operatørene, det er det derimot for strømtilkobling til husholdningene.




SitatSamtidig så får vi her på Vestlandet to elbileier grupper. De som kjører for ca 2 kroner milen og de som kjører for 5 - 10 kroner milen.

De færreste baserer all kjøring på "dyr" hurtiglading og dermed er det ikke noe problem i praksis å betale litt ekstra de gangene man trenger ekstra påfyll. Eksempel på eksempel av faktiske turer på 30-60 mil satt opp her på forumet viser totalkostnader lavere for elbil med betalt hurtiglading enn for fossilbil.

Selv om jeg kjørte så mye at jeg trengte en daglig 20minutters hurtiglading (dagssnitt pr år) til 50kr ville total kjørelengde være noe rundt 20-25mil pr dag og bare dieselkostnader for det godt over 100-lappen. Tar man med et fullt arbeidsår er man fort over 20.000kr bare i innsparinger på jobbkjøring med litt bompenger. Har man operatører med abonnementsordninger  som Ishavsveien, Lyse eller GrønnKontakt for storforbrukere vil innsparingene bli enda større for elbilene.


Nettet er som det står i de tre punktene fordelt "økonomisk" på alle brukerne.

Så er det til  nettet hjemme - normalt så finest det en høyspentlinje på 22 kw - 132 kv linje med 22000 volt fordelt med flere transformatorer ned til 220 volt anlegg med eks 1500 KVA som er dimensjonert til hvor mange husstander som er tilknyttet. Dette er langt dyrere anlegg enn en liten fillesak til en bil.

For å si det enkelt - dette er en fillesak for en netteier.

Om alle elbiler var pliktig tilknyttet et ladesysten, eller frivillig etter samme prinsippene som nettselskapene driver i dag, ville alle parter tjent på at elbil nettet ble bygget ut. Kort fortalt - ingen tapere. Ingen konkurser ingen ladestasjoner med nedetid, fordi det ikke lønner seg å reparere.

Kraftmarkedet fungerer etter konkurranse regler og fungerer per i dag perfekt for kjøp av strøm. Kjøper selv elkraft til 27 øre kw. Ingen problemer å la elbilen bli en del av dette markedet.


Samtidig så tror jeg du regner feil - om du kjøper for et snitt med 50 kroner dagen og 20 minutter lading. Så er du langt på vei til en fossilt regnskap. Det er nemlig lett å regne ut at du da ikke kjører lengre enn 20 mil for dagen. samt at du fortsatt betaler ca 2 kroner mila for hjemmeladingen. 50/50 % lademiks. Da kjører du ca 40 - 50 000 km i året og til en pris av ca 22000 kroner. - selv om dette regnestykket har  % feil så er du per definisjon like dyr som en fossil den dagen du betaler bomavgift. De minste som kan sammenlignes med en liten elbil bruker ca 0.35 på mila, og da er du  like dyr.




kos

Sitat fra: Rio på søndag 22. februar 2015, klokken 12:30
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 12:07
Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1) Fordi all infrastrukturen eksisterer allerede.
2) Fordi effekten er beskjeden, så man slipper å betale effektledd.
3) Fordi laderen sitter i bilen, så man må ikke kjøpe og installere en dyr hurtiglader.
4) Fordi man har ingen betalt kundeservice som skal betales 24/7. Man er sin egen kundeservice.
5) Fordi man ikke har noe ekstra betalingssystem.
6) Fordi man har minimalt med vedlikehold.

Og sist, men ikke minst, det er veldig mye dyrere å ny-installere noe som krever 100 kW enn å bruke 2,3 kW ledig kapasitet på et eksiterende anlegg.

Prinsippet er at alle er tilknyttet, og at jeg tar utgangspunktet i en ladestruktur, ikke bare en hurtiglade struktur. Der tror jeg vi er enige med semilading og saktelading i tettbebygde strøk, er veien å gå. Samt at kommunene får ansvar for å bygge ut , og da sammen med nettselskapene. Det er nemlig helt umulig å komme utenom disse. BKK er landets 5 største kraftprodusent og landet nest største netteier. Jeg har i helgen testet ut hvordan dette fungerer. En eneste kommentar - glimrende. Slik som BKK nettet i Hordaland er bygget ut sammen med sentre og kommuner og fylkeskommunen burde det se slik ut i resten av landet. Ladestasjoner for alt. AC - DC og lading fra 7.5 til 43 kw alt er der. Selv i Romarheimsdalen ( et øde sted uten ikke en bolle eller brus å få kjøpe) er det AC og DC. Men med en maskin som sørver alt. Avstandene mellom strukturen er fra 7 - 5 mil avhengig av stigninger/ fjelloverganger.  Stor stasjon i Bergen som sluker det meste, parkeringshus med saktelading / type 2 osv. Faktisk er det like billig å lade på type 2 i parkeringshusene - du betaler for parkeringen men får strømmen.

For å få til en slik utbygging så må man få til en nettleie / tilknytning til ladestrukturen som gjelder alle brukere - stor eller liten. Dette kan gjøres på mange måter og du har foreslått en eller flere.

Samtidig så er nettutbyggingen fra Statskraft noe som blir dyttet på oss alle, her er det ikke vi som skal ha strøm , men utlandet.


Rio

Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 13:11
Sitat fra: Rio på søndag 22. februar 2015, klokken 12:30
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 12:07
Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1) Fordi all infrastrukturen eksisterer allerede.
2) Fordi effekten er beskjeden, så man slipper å betale effektledd.
3) Fordi laderen sitter i bilen, så man må ikke kjøpe og installere en dyr hurtiglader.
4) Fordi man har ingen betalt kundeservice som skal betales 24/7. Man er sin egen kundeservice.
5) Fordi man ikke har noe ekstra betalingssystem.
6) Fordi man har minimalt med vedlikehold.

Og sist, men ikke minst, det er veldig mye dyrere å ny-installere noe som krever 100 kW enn å bruke 2,3 kW ledig kapasitet på et eksiterende anlegg.

Prinsippet er at alle er tilknyttet, og at jeg tar utgangspunktet i en ladestruktur, ikke bare en hurtiglade struktur. Der tror jeg vi er enige med semilading og saktelading i tettbebygde strøk, er veien å gå. Samt at kommunene får ansvar for å bygge ut , og da sammen med nettselskapene. Det er nemlig helt umulig å komme utenom disse. BKK er landets 5 største kraftprodusent og landet nest største netteier. Jeg har i helgen testet ut hvordan dette fungerer. En eneste kommentar - glimrende. Slik som BKK nettet i Hordaland er bygget ut sammen med sentre og kommuner og fylkeskommunen burde det se slik ut i resten av landet. Ladestasjoner for alt. AC - DC og lading fra 7.5 til 43 kw alt er der. Selv i Romarheimsdalen ( et øde sted uten ikke en bolle eller brus å få kjøpe) er det AC og DC. Men med en maskin som sørver alt. Avstandene mellom strukturen er fra 7 - 5 mil avhengig av stigninger/ fjelloverganger.  Stor stasjon i Bergen som sluker det meste, parkeringshus med saktelading / type 2 osv. Faktisk er det like billig å lade på type 2 i parkeringshusene - du betaler for parkeringen men får strømmen.

For å få til en slik utbygging så må man få til en nettleie / tilknytning til ladestrukturen som gjelder alle brukere - stor eller liten. Dette kan gjøres på mange måter og du har foreslått en eller flere.

Samtidig så er nettutbyggingen fra Statskraft noe som blir dyttet på oss alle, her er det ikke vi som skal ha strøm , men utlandet.



BKK er en av eierne av Grønn Kontakt, som selger hurtiglading til minuttpris.

Og ikke noe av det du skriver endrer egentlig på om prisingen er per kWh eller per minutt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 12:07
Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1. Fordi nettet er bygget ut av akkurat nettselskapene.
2, Fordi at monopolet som nettselskapene har er regulert og overvåket
3. Fordi det er fordelt på alle brukerne

Hjemmelading er billig fordi det er TREGT og dermed unngår effektavgift. Om du ber nettselskapet om en 3x100A 400V tilkobling hjemme slik at du kan lade en Zoe på 43kW ender du antageligvis opp med å betale nærmere 10 kroner pr. kWh, om du lader 3000kWh i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Litt om nettleie og hva den dekker i dag:
) Fordi all infrastrukturen eksisterer allerede.
den er under stadig utbygging i sentrale strøk og i satsingsområder.
2) Fordi effekten er beskjeden, så man slipper å betale effektledd.
Om det er nok husstander så blir den vesentlig og samtidig så er dette en prismodell.
3) Fordi laderen sitter i bilen, så man må ikke kjøpe og installere en dyr hurtiglader.
Dette burde flere enn oss forstå og heller få en standard på 22 kw i alle biler
4) Fordi man har ingen betalt kundeservice som skal betales 24/7. Man er sin egen kundeservice.
Dette er direkte feil - alle nettselskaper har en vesentlig beredskap med vaktsentral, samt beredskapsgrupper med bil og personell på vakt 24 /7. Gruppene er fordelt geografisk og har kort forspenningstid
5) Fordi man ikke har noe ekstra betalingssystem.
Trenger ikke noe ekstra betalingssystem - om du er litt informert så blir dette automatisert fra 2019. Kan bruke det samme systemet. EKs betalingssystemet som BKK har til betaling av sitt elbilnett er genialt. Om jeg låner bilen vekk så kan han som låner den betale med sitt eget bankkort. Dette er det enkleste jeg har brukt. Antar at 10 kroningen i oppstart går til dette systemet.
6) Fordi man har minimalt med vedlikehold.
Vedlikeholdet etter de siste stormen på Vestlandet alene kom på 100 millioner, Om det er aktuelt kan jeg skaffe vedlikeholdsbudsjettet til BKK - det er svimlende beløp.

kos

Sitat fra: Rio på søndag 22. februar 2015, klokken 13:32
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 13:11
Sitat fra: Rio på søndag 22. februar 2015, klokken 12:30
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 12:07
Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1) Fordi all infrastrukturen eksisterer allerede.
2) Fordi effekten er beskjeden, så man slipper å betale effektledd.
3) Fordi laderen sitter i bilen, så man må ikke kjøpe og installere en dyr hurtiglader.
4) Fordi man har ingen betalt kundeservice som skal betales 24/7. Man er sin egen kundeservice.
5) Fordi man ikke har noe ekstra betalingssystem.
6) Fordi man har minimalt med vedlikehold.

Og sist, men ikke minst, det er veldig mye dyrere å ny-installere noe som krever 100 kW enn å bruke 2,3 kW ledig kapasitet på et eksiterende anlegg.

Prinsippet er at alle er tilknyttet, og at jeg tar utgangspunktet i en ladestruktur, ikke bare en hurtiglade struktur. Der tror jeg vi er enige med semilading og saktelading i tettbebygde strøk, er veien å gå. Samt at kommunene får ansvar for å bygge ut , og da sammen med nettselskapene. Det er nemlig helt umulig å komme utenom disse. BKK er landets 5 største kraftprodusent og landet nest største netteier. Jeg har i helgen testet ut hvordan dette fungerer. En eneste kommentar - glimrende. Slik som BKK nettet i Hordaland er bygget ut sammen med sentre og kommuner og fylkeskommunen burde det se slik ut i resten av landet. Ladestasjoner for alt. AC - DC og lading fra 7.5 til 43 kw alt er der. Selv i Romarheimsdalen ( et øde sted uten ikke en bolle eller brus å få kjøpe) er det AC og DC. Men med en maskin som sørver alt. Avstandene mellom strukturen er fra 7 - 5 mil avhengig av stigninger/ fjelloverganger.  Stor stasjon i Bergen som sluker det meste, parkeringshus med saktelading / type 2 osv. Faktisk er det like billig å lade på type 2 i parkeringshusene - du betaler for parkeringen men får strømmen.

For å få til en slik utbygging så må man få til en nettleie / tilknytning til ladestrukturen som gjelder alle brukere - stor eller liten. Dette kan gjøres på mange måter og du har foreslått en eller flere.

Samtidig så er nettutbyggingen fra Statskraft noe som blir dyttet på oss alle, her er det ikke vi som skal ha strøm , men utlandet.



BKK er en av eierne av Grønn Kontakt, som selger hurtiglading til minuttpris.

Og ikke noe av det du skriver endrer egentlig på om prisingen er per kWh eller per minutt.


FEIL OG  STOR FEIL--------- BKK er en av eierne av grønn kontakt. Men i HORDALAND driver de anlegget selv både når det gjelder prissetting og vedlikehold og administrasjon. GRØNN KONTAKT har ikke noe med BKK sitt anlegg i Hordaland å gjøre. Samtidig er også prisene annerledes. Spesielt på AC.

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. februar 2015, klokken 13:46
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 12:07
Hvorfor er hjemmelading så billig da?

1. Fordi nettet er bygget ut av akkurat nettselskapene.
2, Fordi at monopolet som nettselskapene har er regulert og overvåket
3. Fordi det er fordelt på alle brukerne

Hjemmelading er billig fordi det er TREGT og dermed unngår effektavgift. Om du ber nettselskapet om en 3x100A 400V tilkobling hjemme slik at du kan lade en Zoe på 43kW ender du antageligvis opp med å betale nærmere 10 kroner pr. kWh, om du lader 3000kWh i året.

Hjemme lading er billig fordi nettselskapene er under streng kontroll.
Det er mer en prismodell enn en fysisk modell - og det er vel inge som legger inn 43 kw i hjemmet sitt. Med mindre man har tenkt å starte næring. Maks her må vel være 22 kw. - 11 kw er mer enn nok for de aller fleste.

HUSK 11 KV er ca 4 ganger hurtigere enn en 16 amper kurs. Zoen blir ladet med 11 kv og det tra normalt en ca 1- 1.5 time å lade den, da den er sjelden helt tom.

For øvrig er det en PRADIGMESKIFTE I HJEMMELADING NÅR MAN GÅR FRA 3.7 KW TIL 11 KW.

Jeg har prøv det - og det er to helt andre måter å eie elbil hjemme på.

Eks 1.- tom tesla tar det over 30 timer å lade på 16 amper - 8 på 11 kw. Fra hele helgen til noen timer om natten.

Eks 2 tom Zoe fra 8-10 timer om natten til at vi spiser middag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA