Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av Avh, tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:05
Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

[...]

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

tenk på den dere.....

good-bye statoil og dyr hurtiglading!

Og hvor mye tror du det vil koste?

Og hvem er det du har tenkt skal bruke dem?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 00:21
Noen som gidder å regne ut effektkostnaden på strømmen hvis man skal ha 15 stk 50kW + 10 stk 22kW ladeplassser. Skulle bli noe rundt 1MW i makseffekt hvis alt går på maks samtidig.

Vil også tro at kostnaden med å bygge ut 1MW effekt vil koste litt.


En del brukere her på forumet trenger å få beina ned på jorda snart...

Når folk mangler grunnleggende kunnskap både om elektro og om økonomi så blir diskusjonen dessverre deretter.

Ladestasjonen på Minnesund står ubrukt mesteparten av døgnet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:28
Tesla sine SC har vel opp mot 10 hurtigladere med 100KW x 10 i  effekt allerede -- så det går an faktisk...

Selvsagt er det mulig. Det er ikke økonomisk når det ikke er biler som lader der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på fredag 20. februar 2015, klokken 01:14
For ikke å snakke om alle de små kraft stasjonene som utmerket hadde solgt strøm for 1 krone Kw - en slik kraftstasjon ville 5 doblet prisen på strøm  - dessuten er han eier av anlegget selv. Så det er mange muligheter for de som ser at dette kommer - men vi må bort fra dagens tankegang om at det er tid du kjøper. Ingen skal ha tid Tid kommer og er helt gratis. KW koster penger.

Hvis du har masse penger du ikke ønsker å se igjen, får du investere dem i noe slikt. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 00:21
Noen som gidder å regne ut effektkostnaden på strømmen hvis man skal ha 15 stk 50kW + 10 stk 22kW ladeplassser. Skulle bli noe rundt 1MW i makseffekt hvis alt går på maks samtidig.

Vil også tro at kostnaden med å bygge ut 1MW effekt vil koste litt.

Ca. 1500,- pr. dag i effektavgift, men du treffer neppe en topp med maks trekk på alle samtidig.

Ny 1250kVA trafo må man nok bekoste selv, slik som Tesla gjør.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 00:31
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:28
Tesla sine SC har vel opp mot 10 hurtigladere med 100KW x 10 i  effekt allerede -- så det går an faktisk...

En gjennomsnittlig Tesla SC med 8 ladeplasser har gjerne to og to plasser som deler "lader". Dermed kun 4x125kW i makseffekt.

145kW på de nyeste, + tap i ladeprosess. Så omtrent 640kW totalt for 8 plasser. 480V step-up trafoene er ihvertfall ratet for 160kVA.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 01:59
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:05
Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

[...]

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

tenk på den dere.....

good-bye statoil og dyr hurtiglading!

Og hvor mye tror du det vil koste?

Jeg tipper en slik plass vil koste omtrent 4 millioner å bygge ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:39
narvesen vil sikkert sette opp en kiosk om jeg sier at det kommer 500 biler innom pr. døgn for å handle og shoppe en halvtime hver.

Det er ikke greit å betale noen tiere over kostpris for strømmen, men å betale blordpris for mat og drikke er greit?

Ferry

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 08:54
Det er ikke greit å betale noen tiere over kostpris for strømmen, men å betale blordpris for mat og drikke er greit?

Akkurat det der stusser jeg over også. Jeg lever tydeligvis et skikkelig luksusliv, der jeg kjøper kaffe og Farris på bensinstasjon til tross for at jeg har det mye billigere hjemme. Når jeg først har brukt flere månedslønner på bil så syns jeg at jeg kan ta meg råd til mat og drikke på turen. Jeg har mye mat og drikke og hurtiglading til gode før jeg har brukt opp momsbesparelsen.

kos

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 08:54
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:39
narvesen vil sikkert sette opp en kiosk om jeg sier at det kommer 500 biler innom pr. døgn for å handle og shoppe en halvtime hver.

Det er ikke greit å betale noen tiere over kostpris for strømmen, men å betale blordpris for mat og drikke er greit?

Nå handler denne tråden om finansiering av hurtigladere og ikke om mat. Matprisene får være en skål for seg og er langt utenfor tråden.

Men det hadde vært greit om du for en gang skyld hadde kommet med en løsning for finansiering av ladestasjoner som gjør at de blir bygget ut og at de samtidig unngår hovedtemaet som går igjen - unngå kø.

Elbilandelen øker og ladestasjonene må finansieres og betales. Jeg ser at alle forslag utenom dagens praksis som møter motgang når den blir framført er umulig. Samtidig så øker problemene og konfliktene drastisk og det er allerede observert elbileiere i fult slosskamp om en ladestolpe. Så problemet er der. Merket på bilene var det samme, og er uvesentlig - men det er ingen av de som har ordninger inn i bilkjøpet.

1. Jeg ser at tesla sine bilordninger fungerer - hjemme lading og SC på lengre turer.
2. Jeg ser at med 22 og 11 kw så fungerer bilholdet utmerket hjemmefra og reduserer bruken av offentlige ladere i det daglige.
3. ser at ikke alle kan ha det slik, koster en del penger både teslaen og lade løsningen hjemme.
4. SER AT IKKE ALLE HAR MULIGHETER FOR DETTE BILHOLDET OG LURER PÅ HVORFOR OFFENTLIGE LADERE SKAL KOSTE % _ != GANGER MER ENN ANNEN STRØM. Det må da være en bedre måte å få dette til.

5. Elbiler er avhengig av å bli ladet og om ikke dette problemet blir løst og samtidig innenfor en økonomisk praktisk løsning så er elbilen dømt til å nå et viss nivå for så å ikke bli flere, Lurer litt på de som ikke ser dette er egentlig har som mål å ha elbilen i fred  - ønsker ikke flere.

6. Samtidig skriver du at det er kun tesla som kan bygge store ladestasjoner - argumenterer nesten som om de er naturstridige. Disse løsningene må ingen andre få - fordi det er umulig.

Kom med noen svar som kan være i nærheten av å forklare meningene som gjør at dette er umulig.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. februar 2015, klokken 08:02
Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 01:59
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:05
Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

[...]

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

tenk på den dere.....

good-bye statoil og dyr hurtiglading!

Og hvor mye tror du det vil koste?

Jeg tipper en slik plass vil koste omtrent 4 millioner å bygge ut.

Og med 2 000 i årlig avgift på elbilene så kunne vi bygget 20 slike i året i Norge - herifra og inn i evigheten - tipper også at med en opptrapping av elbiler og ladestasjoner og justering i prisen så kunne strømmen vært gratis. Man kunne jo også valgt en tesla løsning med 10 - 20 000 i en engangsbeløp per bil.

Dette er faktisk ikke så vanskelig å få til.


Rio

Sitat fra: kos på fredag 20. februar 2015, klokken 11:42Men det hadde vært greit om du for en gang skyld hadde kommet med en løsning for finansiering av ladestasjoner som gjør at de blir bygget ut og at de samtidig unngår hovedtemaet som går igjen - unngå kø.

Det er da besynderlig hvor mye du, som formodentlig kjører Tesla, klager og syter over en infrastruktur du ikke bruker?

De fleste som har kunnskap om elektro og om økonomi forstår både prismodellen og prisnivået. Fra det du skriver virker det ikke som om du har kunnskap om noen av delene.

Hva angår effekten (50 kW) så er den i samsvar med det de fleste av dagens biler kan nyttiggjøre seg. Å sette opp 100 kW hurtigladere vil bare være fordyrende og bortkastet. Det har null hensikt, annet enn å gjøre elbilhold dyrere.

Hva angår kø (på de stedene det er aktuelt), så kan det greit løses ved å sette opp f. eks. 2 semihurtigladere, i stedet for 1 hurtiglader.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Jeg sitter stadig igjenn med to spørsmål:

1) Hvem skal bygge hurtigladere?
2) Hvordan skal hurtigladerene finansieres?

Det er vanskelig å ta alle Tesla-referansene alvorlig, så lenge de har en negativ EPS.
Tesla finansierer SC-utbyggingen men investorenes penger, det er en modell som er vanskelig å overføre til resten av markedet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Sitat fra: Rio på fredag 20. februar 2015, klokken 11:52
Sitat fra: kos på fredag 20. februar 2015, klokken 11:42Men det hadde vært greit om du for en gang skyld hadde kommet med en løsning for finansiering av ladestasjoner som gjør at de blir bygget ut og at de samtidig unngår hovedtemaet som går igjen - unngå kø.

Det er da besynderlig hvor mye du, som formodentlig kjører Tesla, klager og syter over en infrastruktur du ikke bruker?


De fleste som har kunnskap om elektro og om økonomi forstår både prismodellen og prisnivået. Fra det du skriver virker det ikke som om du har kunnskap om noen av delene.

Hva angår effekten (50 kW) så er den i samsvar med det de fleste av dagens biler kan nyttiggjøre seg. Å sette opp 100 kW hurtigladere vil bare være fordyrende og bortkastet. Det har null hensikt, annet enn å gjøre elbilhold dyrere.

Hva angår kø (på de stedene det er aktuelt), så kan det greit løses ved å sette opp f. eks. 2 semihurtigladere, i stedet for 1 hurtiglader.

Når man ikke har andre argumenter så starter man med personangrep. Jeg har lest tråden, og spør deg selv hva bidrar du med. Når du lurer på hva jeg kan og ikke kan så er det tydelig at du mener at du er langt bedre på økonomi og elektro. Men så kommer du til hvordan et samfunn skal innordne seg i strukturelle løsninger ???

Men samtidig som du fremstår som en mentor - så ser jeg at løsningene ikke kommer - kun noe strofer om kilovatt og noen kommafeil og, ja rett og slett du tar personen.


kos

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. februar 2015, klokken 12:16
Jeg sitter stadig igjenn med to spørsmål:

1) Hvem skal bygge hurtigladere?
2) Hvordan skal hurtigladerene finansieres?

Det er vanskelig å ta alle Tesla-referansene alvorlig, så lenge de har en negativ EPS.
Tesla finansierer SC-utbyggingen men investorenes penger, det er en modell som er vanskelig å overføre til resten av markedet.

Thomas

Hei Thomas


Jeg har fremført det før og kan gjenta det.
1) Hvem skal bygge hurtigladere?
I dag bygger nettoperatøren BKK et kjempe nett i Bergen og Hordaland sammen med  offentlige instanser.
Jeg mener at nettoperatørene er de som har størst forutsetning til å sette opp og drifte stasjonene - BKK er et godt eksempel på gode løsninger. Der det er strøm er det alltid en nettoperatør.
Så må nettoperatøren få betalt for jobben, som tilsier at de får betalt men er under regulering ( monopol situasjon, om du lurer på hvordan det ser ut se sidene til BKK - lærerikt) det er tross alt de som eier nettet.

Så er det fult ut mulig etter dagens kraftmarked og kjøpe kraften til spottpris, etter samme prinsipp som for all strøm. APP systemet til BKK ville fungere utmerket. Samtidig ville strømmen kunne tilbys gjennom mange operatører. Fra butikker - kaffer . bensinstasjoner til enslige ladestasjoner uten noe annet tilbud. Her er det kun fantasien som setter grenser.

Så er alle andre som ønske å sette opp stasjoner hjertelig velkommen, Men som i dag er det nettselskapene som de må spørre om strøm til lade punktet.

Så må elbilforeningen, nettoperatører og staten sette seg ned og lage en strategi for utbygging, sentralt og lokalt. Kort og greit partene i elbil holdet.


2) Hvordan skal hurtigladerene finansieres?
Nettselskapene får betalt av elbileiere på oppsettet, gjerne med støtte fra staten. Men dette kan gjøres som abonnement, årsavgift som nettleien Ca 2000 kroner som for en husholdning eller ved at bilen betaler inn en sum når den blir registrert, tesla modellen. Løsningen må være at alle elbiler bidrar, ikke bare noen få - vi betaler for en lade struktur og må være med å bidra alle. Om alle elbilene bidra i dag ville det bli med 2000 kroner  100 millioner + støtte fra staten og kommuner. ÅRLIG - så ville strømforbruket bli plusset på.

For noen vil denne løsningen bli dyrere da de ikke bruker stasjonene så mye , men  fungerer  akkurat som et hus - noen bruker mye og noen lite men alle må betale fastavgift, som er den samme. Men som sakt 2000 kroner er bare et forslag, kan utmerket bli mer eller mindre , Et eksempel

Så får man en avregning på hvor mye strøm man har brukt. Som for en hvilken som helst strømleverandør.







© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA