Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av Avh, tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 19:31
Det er bra det . Men hvorfor er dere så misfornøyd da.

Hvem er "dere" som er misfornøyd?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

De som mener at man ikke skal lade til 100% og at Hurtiglading er noe som man skal bruke av og til. De som mener at prisnivået i dag er helt ok , og som ikke går av veien for en økning. De som mener at dagens kø er det alle andre enn de selv som lager. De som mener at alternative finansieringsløsninger er utopi. De som mener at markedet skal styre og at prisnivået er passe nå selv om utbyggere taper penger og at de har tro på at det samme markedet vil bygge lade stasjoner i løpende fart.

Ta en titt dere som tar det innover dere - det er ikke langt til svenske tilstander. Da er det også spikeren i kista for videre satsing på elbiler - og slutt å klage på kø. Den kommer bare til å bli lengre og dyrere.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/02/18/0955/Elbil/sjokk-for-svenske-elbileiere

Så kan dere kommentere de Svenske tilstandene, om noen måneder er de Norske.




emil

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 20:32
Ta en titt dere som tar det innover dere - det er ikke langt til svenske tilstander. Da er det også spikeren i kista for videre satsing på elbiler - og slutt å klage på kø. Den kommer bare til å bli lengre og dyrere.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/02/18/0955/Elbil/sjokk-for-svenske-elbileiere

Så kan dere kommentere de Svenske tilstandene, om noen måneder er de Norske.

Igjen så glemmer man at det meste av lading vil bli gjort hjemme til noen få kroner for fullt batteri og ikke på hurtigladere.

kos

Sitat fra: emil på torsdag 19. februar 2015, klokken 22:14
Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 20:32
Ta en titt dere som tar det innover dere - det er ikke langt til svenske tilstander. Da er det også spikeren i kista for videre satsing på elbiler - og slutt å klage på kø. Den kommer bare til å bli lengre og dyrere.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/02/18/0955/Elbil/sjokk-for-svenske-elbileiere

Så kan dere kommentere de Svenske tilstandene, om noen måneder er de Norske.

Igjen så glemmer man at det meste av lading vil bli gjort hjemme til noen få kroner for fullt batteri og ikke på hurtigladere.

Og igjen glemmer man at om du skal kjøre mer enn 10 mil fra hjemmet så er det ladekø som møter enn. Og priser er jo det beste for å få den køen vekk. Slik er ræven bak og det blir heller ikke flere ladestasjoner, langt mindre noen som gidder å vedlikeholde dem.

Så hvorfor ikke se på andre måter å finnanseiere ladestasjonene. Noe som sikrer både ladere og til en pris som er lik andre elpriser. Gjerne med en årsavgift for å sikre stasjonene er i drift og at nye kunne kommet til. Men så er det de pengene. Som Tesla eier betaler jeg gladelig 15000 for å ha tilgang til Europas beste nett av ladestasjoner en gang for alltid for den bilen. Skulle gjerne bladd opp like mye for et tilsvarende hurtigladenett i Norge på 100kw stasjoner.

En slik finansiering ville sikret nok stasjoner og ikke minst ingen kø og når du kommer frem står det ikke en eller annen dimling og forteller at du kan ikke lade bilen til mer enn 80 % fordi det har ikke han tid til.

Men atter dette er ikke mulig å få til - av en eller annen merkelig grunn.


emil

Sitat fra: kos på torsdag 19. februar 2015, klokken 22:46
Som Tesla eier betaler jeg gladelig 15000 for å ha tilgang til Europas beste nett av ladestasjoner en gang for alltid for den bilen. Skulle gjerne bladd opp like mye for et tilsvarende hurtigladenett i Norge på 100kw stasjoner.

Så vi skal heller ta 15.000kr pr elbil solgt for på bygge ut ladeplasser med 8-10 eler flere multistandard ladere ca hver 7. - 10. mil i hele landet?

Teslas konsept fungerer fordi bilene koster 3 ganger så mye som de andre bilene og har en rekkevidde på 30-40 mil og da blir 15.000 ekstra en minimal kostnad og man kan plassere laderene med denne avstanden.

kos

Ja omtrent som en bensinstasjon - om det hadde blitt gjennomført så ville jo elbilen vært suveren.

elbil-1

Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

En ladestasjon vil tjene mye mer på en el-bilist som lader 30 minutter enn en bileier som fyller tanken - regn 15 min om han samtidig er inne og henter seg en kaffe og bruker toalettet og okkuperer tankeplassen.
En ladestasjon er nok billigere å sette opp enn en full bensinstasjon også vil jeg tro.

dette betyr at det ikke er investeringen i beninstasjon eller ladestasjon som er utslagsgivende, men faktisk å få volum og omsetning på både drivstoff men også andre tjenester i tillegg.

Den dagen noen setter opp en ladestasjon med f.eks. 20 hurtigladere på minnesund, lading for 25 kroner for en halvtime, kiosken full av mat og vindusviskere etc. så kan statoil bare legge ned.

dette kan gjøres f.eks. utenfor jafs ved kiwi på minnesund, som allerede har alt de trenger av mat og servering, bortsett fra laderne... i stort antall.

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

tenk på den dere.....

good-bye statoil og dyr hurtiglading!

emil

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:05
Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

En ladestasjon vil tjene mye mer på en el-bilist som lader 30 minutter enn en bileier som fyller tanken - regn 15 min om han samtidig er inne og henter seg en kaffe og bruker toalettet og okkuperer tankeplassen.
En ladestasjon er nok billigere å sette opp enn en full bensinstasjon også vil jeg tro.

På en halvtime kan en bensinpumpe enkelt selge bensin for 5000kr og selv med kanskje rundt 50 øre til stasjonen pr solgte liter blir det fort mer penger tjent på det enn på et gjennomsnittlig pølse og brussalg til en hurtigladende elbilist.

Sitat
Den dagen noen setter opp en ladestasjon med f.eks. 20 hurtigladere på minnesund, lading for 25 kroner for en halvtime, kiosken full av mat og vindusviskere etc. så kan statoil bare legge ned.

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

Noen som gidder å regne ut effektkostnaden på strømmen hvis man skal ha 15 stk 50kW + 10 stk 22kW ladeplassser. Skulle bli noe rundt 1MW i makseffekt hvis alt går på maks samtidig.

Vil også tro at kostnaden med å bygge ut 1MW effekt vil koste litt.


En del brukere her på forumet trenger å få beina ned på jorda snart...

kos

Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:05
Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

En ladestasjon vil tjene mye mer på en el-bilist som lader 30 minutter enn en bileier som fyller tanken - regn 15 min om han samtidig er inne og henter seg en kaffe og bruker toalettet og okkuperer tankeplassen.
En ladestasjon er nok billigere å sette opp enn en full bensinstasjon også vil jeg tro.

dette betyr at det ikke er investeringen i beninstasjon eller ladestasjon som er utslagsgivende, men faktisk å få volum og omsetning på både drivstoff men også andre tjenester i tillegg.

Den dagen noen setter opp en ladestasjon med f.eks. 20 hurtigladere på minnesund, lading for 25 kroner for en halvtime, kiosken full av mat og vindusviskere etc. så kan statoil bare legge ned.

dette kan gjøres f.eks. utenfor jafs ved kiwi på minnesund, som allerede har alt de trenger av mat og servering, bortsett fra laderne... i stort antall.

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

tenk på den dere.....

good-bye statoil og dyr hurtiglading!

Dette er flotte alternativer og er i sterk kontrast til jamrekoret som kun er opptatt at vi ikke skal lade - om ladestasjoner skal lønne seg så må de ha kunder - og det får man ikke med et alternativ som gjør at vi ikke bruker de. All bruk er god, da alle tjener på det. Det er mange måter å bygge ladestasjoner men dagens modell  vil det aldri bli bygget stasjoner utenom folketette områder, men i kombinasjon så kan disse kommer over hele landet.

kos

Og noen trenger å dra hode opp av sanden.

elbil-1

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 00:21
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:05
Dette med fortjeneste/pris på ladestasjon/lading er jo bare vår, så vidt jeg kan se regnestykkene.

En ladestasjon vil tjene mye mer på en el-bilist som lader 30 minutter enn en bileier som fyller tanken - regn 15 min om han samtidig er inne og henter seg en kaffe og bruker toalettet og okkuperer tankeplassen.
En ladestasjon er nok billigere å sette opp enn en full bensinstasjon også vil jeg tro.

På en halvtime kan en bensinpumpe enkelt selge bensin for 5000kr og selv med kanskje rundt 50 øre til stasjonen pr solgte liter blir det fort mer penger tjent på det enn på et gjennomsnittlig pølse og brussalg til en hurtigladende elbilist.

Sitat
Den dagen noen setter opp en ladestasjon med f.eks. 20 hurtigladere på minnesund, lading for 25 kroner for en halvtime, kiosken full av mat og vindusviskere etc. så kan statoil bare legge ned.

5-10 stk. 20KW + 10-15 hurtigladere, så har man en full-service stasjon, som kommer til å være i drift hele dagen og dra inn nok inntekter på lading til å dekke investering og drift + at matomsetningen skyter i været hos kiwi og jafs.

Noen som gidder å regne ut effektkostnaden på strømmen hvis man skal ha 15 stk 50kW + 10 stk 22kW ladeplassser. Skulle bli noe rundt 1MW i makseffekt hvis alt går på maks samtidig.

Vil også tro at kostnaden med å bygge ut 1MW effekt vil koste litt.


En del brukere her på forumet trenger å få beina ned på jorda snart...

Tesla sine SC har vel opp mot 10 hurtigladere med 100KW x 10 i  effekt allerede -- så det går an faktisk...


emil

#56
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:28
Tesla sine SC har vel opp mot 10 hurtigladere med 100KW x 10 i  effekt allerede -- så det går an faktisk...

En gjennomsnittlig Tesla SC med 8 ladeplasser har gjerne to og to plasser som deler "lader". Dermed kun 4x125kW i makseffekt.

(Men nå eier jo ikke jeg noen Tesla, så jeg må være forsiktig med å uttale meg om det selskapet her på forumet)

kos

Sitat fra: emil på fredag 20. februar 2015, klokken 00:31
Sitat fra: elbil-1 på fredag 20. februar 2015, klokken 00:28
Tesla sine SC har vel opp mot 10 hurtigladere med 100KW x 10 i  effekt allerede -- så det går an faktisk...

En gjennomsnittlig Tesla SC med 8 ladeplasser har gjerne to og to plasser som deler "lader". Dermed kun 4x125kW i makseffekt.

Så da går heller ikke det heller - får stille deg i kø da. HVIST GÅR DET ANN det er snart hundrevis av slike tesla ladere.

elbil-1

hvis jeg går til statkraft og sier : "jeg skal sette opp ladestasjoner ved siden av trafostasjonene deres og selge strøm for 100.000KWH / døgn.. så tror jeg nok de lar meg få koble meg til trafoen med en kort kabel...

narvesen vil sikkert sette opp en kiosk om jeg sier at det kommer 500 biler innom pr. døgn for å handle og shoppe en halvtime hver.

kos

For ikke å snakke om alle de små kraft stasjonene som utmerket hadde solgt strøm for 1 krone Kw - en slik kraftstasjon ville 5 doblet prisen på strøm  - dessuten er han eier av anlegget selv. Så det er mange muligheter for de som ser at dette kommer - men vi må bort fra dagens tankegang om at det er tid du kjøper. Ingen skal ha tid Tid kommer og er helt gratis. KW koster penger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA