Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av Avh, tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 07:38
Sitat fra: Rio på mandag 23. februar 2015, klokken 00:18
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 22. februar 2015, klokken 19:29
Jeg har heller ingen umiddelbare løsninger på å øke tilgjeligheten på hurtigladere, men hele diskusjonen her viser hvor smart og innovativ Tesla er med sin løsning.
De peprer USA, store deler av Europa med superladere og har såvidt begynt med Asia. Dette får altså bitte lille mikroskopiske Tesla til. Tilbake står Nissan, Mitsubishi, Kia, VW, BMW, Mercedes og ikke minst GM som ikke får til noe i nærheten. Den gjengen der har helt andre midler å rutte med hvis de bare vil. I mellomtiden så får vi klø oss i hodet og regne på effektledd og krangle her inne. Det jeg er mest overrasket over er vel hvor mange naysayers det er her og som omtrent idiotærklærer brukeren Kos. Syns han har mange ideer som kunne vært fornuftige. Men nå er det vel hverken Kos eller oss andre som kan bestemme hvordan hurtiglade fremtiden vil se ut.


1) Det er ikke mangelen på hurtigladere som er problemet. En rask sjekk av status på hurtigladere viser at de fleste står ledige. Det er knapt noen som engang blir brukt 20%.

2) Bilfabrikanter drifter ikke bensinstasjoner heller.

3) vedr. "naysayers" - enn så lenge gjelder fysikkens lover, og økonomiens lover. Det er relativt uinteressant å diskutere fantasiløsninger, som ikke skjer.

Tesla setter opp ladere fordi de har en strategi som går på å selge biler som koster 3 ganger så mye som andre biler, og som også går lengre. Det er veldig mange flere steder med ikke-Tesla ladere enn Tesla ladere i Norge, fordi de må være nærmere hverandre.
1.Jo. Det er mangel på hurtigladere som er ett problem. At få hurtigladere er i bruk har nok med at ikke så mange tør å sette ut på en tur der en må hurtiglade for å få gjennomført turen. Der det fins hurtigladere er det som oftest kun en lader, og med dtifts sikkerheten til disse et det bortimot flaks om den virker. Dette er ett klassisk "hønen og egget" problem.

2. Hvis bilfrabrikantene virkelig mener noe med elbiler så satser de på infrastruktur. Å bruke bensinstasjoner som ett argument for å ikke satse på ladeinfrastruktur viser bare mangel på evne til å tenke nytt.

3. Fysikkens lover? Det er da ikke fysisk umulig å sette opp svære ladestasjoner. Se bare på Danmarksplass. Der har BKK satt opp det som trolig er verdens største lade park. Og det i lille Bergen.
For å få det til trengs det store mengder energi, men det er ikke fysisk umulig. Økonomisk er det vanskeligere å få til hvis en skal tjene penger på selve ladingen. Derfor mener jeg at bilprodusentene bør trå til her.

Når det gjelder Tesla, så har de som du sier, bare en liten del av markedet og satser på dyre biler. Så derfor er det altså mulig å gjennomføre superlader utbyggingen?

Hvis de andre bilprodusentene, som har så stor del av markedet, hadde brukt litt penger for hver solgte bil til utbygging av hurtiglading hadde vi vært langt på vei. Det er ikke en fantasi løsning som er meningsløs å diskutere.

Når det gjelder bruk av hurtigladere, så har jeg ett lite eksempel.

Min svigerfar i Ålesund kjøpte seg en brukt Leaf i Bergen og vurderte å kjøre den hjem. Sammen prøvde vi å planlegge turen, men fant tidlig ut at sjansen for å bli stående fast pga mangel på hurtiglading var altfor stor. Det er bare noen sporadiske enkelt ladere oppover til Ålesund, og med en av de ute av drift hadde vi blitt stående. Bilen ble sendt med hurtigruten i forrige uke, og hurtigladerne sto ubrukt.

1) Ikke engang hurtigladerne i områder hvor det er mange i reserve (f. eks. mellom Oslo og Sverige, eller mellom Oslo og Lillehammer) er i stor bruk. Sjekk statusen på nett. Der ser du at de aller fleste står som "grønne" - fungerende og ubrukt.

2) Nissan gjør jo det. Renault også.

3) Det er store kostnader forbundet med en hurtiglader - over en halv million for installasjonen, og 50 000 kr i året etter det. Det koster penger, og det er ofte rene tapsprosjekter fordi de fleste lader hjemme.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på mandag 23. februar 2015, klokken 08:46
Sitat fra: emil på mandag 23. februar 2015, klokken 07:58
Sitat fra: weld77 på mandag 23. februar 2015, klokken 07:44
Ganske sikker på at de langt fleste eiere av Tesla hadde valgt SC om det var et tilvalg på alle modellene. Svindyr lading for de fleste, men fleksibiliteten er nok verdt de tusenlappene. Bilen er uansett så dyr at 13k til eller fra neppe spiller allverdens rolle.

Tesla har den suverent dyreste hurtigladingen gitt at de fleste kundene sjelden bruker den. Men den finnes der den trengs, den er hurtig og det funker.

Og det er derfor jeg i dag sier at tilgang til hurtiglader i dag er mye viktigere enn +/- 50kr for selve ladingen.

Nå er ikke prisen på ladingen så viktig i seg selv - det er prinsippet i hvordan dette blir ettablert som er viktig.

Om man velger å snu ryggen til det faktum at etablering av hurtigladere ikke er bærekraftig verken for utbygger, drifter eller for elbileierne så er prisen uvesentlig. Men i dag er prisene for elbilstrøm høy - utbyggere taper penger og staten driver med kunstig åndedrett.

Dette er for oss som har elbil og ønsker en renere bil park et problem som vi vil få mitt i trynet.
Så vi kan velge å si at ladeprisen ikke betyr noe - det er nemlig det den gjør.


Som sagt, 25 kW DC semihurtigladere løser mye av dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Sitat fra: Rio link=topic=/quote]

1) Ikke engang hurtigladerne i områder hvor det er mange i reserve (f. eks. mellom Oslo og Sverige, eller mellom Oslo og Lillehammer) er i stor bruk. Sjekk statusen på nett. Der ser du at de aller fleste står som "grønne" - fungerende og ubrukt.

2) Nissan gjør jo det. Renault også.

3) Det er store kostnader forbundet med en hurtiglader - over en halv million for installasjonen, og 50 000 kr i året etter det. Det koster penger, og det er ofte rene tapsprosjekter fordi de fleste lader hjemme.

1) Mulig du har rett her. Jeg er ikke inne så ofte for å sjekke status på hurtigladere som står plassert andre steder en der jeg skal, men der det er flere hurtigladere er det vel slik at en er for Chademo, en for Combo og en for 22kW AC. Når en av disse står med rødt merke for å vise feilmelding så vet man jo ikke hvilken det gjelder, eller?
Men slik jeg tolker det du skriver er det altså flust med hurtigladere som ikke blir brukt, og man trenger ikke flere. Mulig du har rett.

2) Det Nissan og Renault gjør er jo bedre en ingenting, men det er for lite. Dette er konsern med enorme pengeresurser sammenlignet med Tesla, som setter opp ett kjempenettverk på "no time".

3) Alle vet vel nå at det er store kostnader involvert med lade infrastruktur. For å sammenligne med Tesla nok en gang, så er ikke Superladerne satt opp for å tjene penger på salg av strøm. De er satt opp for å få folk til å kjøpe bilen, som igjen er med på å finansiere flere Superladere. Genialt.
Det viser at ved å tenke litt utenfor boksen så er mye mulig.
Men har man en ide om å sette opp en ensom Chademo lader av tvilsom kvalitet på en gudsforlatt strekning langt fra butikker og andre fasiliteter for å tjene masse penger, har man gjort en feilvurdering.

Nå har vel Nissan snart levert 200.000 Leafs globalt sett, og det er kanskje litt sent å legge på prisen for å inkludere hurtiglade tilgang.

Jeg har ikke fasiten på dette, men håper på en stadig utbygging av lade infrastruktur, både hurtig og normal lading. 
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 10:35
2) Det Nissan og Renault gjør er jo bedre en ingenting, men det er for lite. Dette er konsern med enorme pengeresurser sammenlignet med Tesla, som setter opp ett kjempenettverk på "no time".

Både Nissan og Renault er store, men jeg tror du overvurderer økonomien.
Renault overlever på statlige overføringer og proteksjonisme (samme gjelder Fiat-konsernet i Italia).

Tesla har sannsynligvis mere tilgjengelige midler og ikke minst eiere/styre/konsernledese som synes både elbiler og hurigladere er en fantastisk ide...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rasmus.B

Nå tok jeg en rask titt på hurtiglade kartet for å se hvordan det ville ha vært å ta Leafen til Dombås fra Lørenskog hvor jeg bor.
Første stopp Statoil Minnesund: Står merker med rødt. Da blir det Gardermoen i stedet. Kommer meg kanskje til Hamar.
Så er både Brummundal og Kiwi på Øyer merket rødt. Videre opp i dalen er Kvam ute av drift. Det kommet hurtiglading på Otta, men den finner jeg ikke i lista. Så turen til Dombås tror jeg at jeg dropper med Leafen. Skulle jeg planlagt videre mot Ålesund ser jeg at 2 av 4 er ute av drift i Åndalsnes.
Da blir dette en tur for spesielt interesserte, og de laderne som fortsatt fungerer for stå ubrukt, og argumentet om lite bruk hindrer videre utbygging.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

weld77

Alle som har en fossilbil må fylle på en eller annen bensinstasjon for 100% av energibehovet sitt.

Alle som har en elbil vil fylle på en hurtigladestasjon så lite som overhodet mulig grunnet pris og hassle (tidsbruk,beliggenhet osv). Energipåfylling skjer hovedsaklig hjemme og/eller på jobben der bilen uansett står parkert et sted mellom 8 og 15 timer de fleste døgn.

De fleste trenger hurtiglading for mindre enn 10% av elbilbruken skulle jeg tro. At stasjonene blir lite brukt sier seg nesten selv for min del.

Øyvind.h

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 11:18
Nå tok jeg en rask titt på hurtiglade kartet for å se hvordan det ville ha vært å ta Leafen til Dombås fra Lørenskog hvor jeg bor.
Første stopp Statoil Minnesund: Står merker med rødt. Da blir det Gardermoen i stedet. Kommer meg kanskje til Hamar.
Så er både Brummundal og Kiwi på Øyer merket rødt. Videre opp i dalen er Kvam ute av drift. Det kommet hurtiglading på Otta, men den finner jeg ikke i lista. Så turen til Dombås tror jeg at jeg dropper med Leafen. Skulle jeg planlagt videre mot Ålesund ser jeg at 2 av 4 er ute av drift i Åndalsnes.
Da blir dette en tur for spesielt interesserte, og de laderne som fortsatt fungerer for stå ubrukt, og argumentet om lite bruk hindrer videre utbygging.
Husk at feilvisning i statusen forekommer. Dvs ladere som er merket grønne kan være ute av drift eller i bruk. Tilsvarende kan nok ladere som er merket ute av drift faktisk kunne benyttes, uten at det hjelper.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rasmus.B

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. februar 2015, klokken 12:39
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 11:18
Nå tok jeg en rask titt på hurtiglade kartet for å se hvordan det ville ha vært å ta Leafen til Dombås fra Lørenskog hvor jeg bor.
Første stopp Statoil Minnesund: Står merker med rødt. Da blir det Gardermoen i stedet. Kommer meg kanskje til Hamar.
Så er både Brummundal og Kiwi på Øyer merket rødt. Videre opp i dalen er Kvam ute av drift. Det kommet hurtiglading på Otta, men den finner jeg ikke i lista. Så turen til Dombås tror jeg at jeg dropper med Leafen. Skulle jeg planlagt videre mot Ålesund ser jeg at 2 av 4 er ute av drift i Åndalsnes.
Da blir dette en tur for spesielt interesserte, og de laderne som fortsatt fungerer for stå ubrukt, og argumentet om lite bruk hindrer videre utbygging.
Husk at feilvisning i statusen forekommer. Dvs ladere som er merket grønne kan være ute av drift eller i bruk. Tilsvarende kan nok ladere som er merket ute av drift faktisk kunne benyttes, uten at det hjelper.
Nei, det gjør da vel bare enda verre.
Trøster meg med at vi bare er i startgropen når det kommer til lade infrastruktur, og at vi om noen år kan trekke på smilebåndet når vi tenker på hvordan det en gang var.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 10:35
1) Mulig du har rett her. Jeg er ikke inne så ofte for å sjekke status på hurtigladere som står plassert andre steder en der jeg skal, men der det er flere hurtigladere er det vel slik at en er for Chademo, en for Combo og en for 22kW AC. Når en av disse står med rødt merke for å vise feilmelding så vet man jo ikke hvilken det gjelder, eller?

Om det er en Fortum-lader, bruk kartet til Fortum isteden. Da får man mer nøyaktig status.

http://map.chargedrive.no/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 04:52
Enkel logikk. De som har S60 uten SC hadde selvsagt kjøpt med SC-tilgangen om de ville ha det. Siden de har latt være, er de pr. definisjon ikke interessert (til den prisen).
Tja det kan jo være andre og/eller flere årsaker :Feks: Med S60 lader du bare med halv fart på Superladerne. Og sitter igjen med mye mindre fleksibilitet.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rasmus.B

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 10:35
1) Mulig du har rett her. Jeg er ikke inne så ofte for å sjekke status på hurtigladere som står plassert andre steder en der jeg skal, men der det er flere hurtigladere er det vel slik at en er for Chademo, en for Combo og en for 22kW AC. Når en av disse står med rødt merke for å vise feilmelding så vet man jo ikke hvilken det gjelder, eller?

Om det er en Fortum-lader, bruk kartet til Fortum isteden. Da får man mer nøyaktig status.

http://map.chargedrive.no/
Takk for den, Jens.
Har du fått sendt avgårde lade kittet til meg?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Avh

Et underspilt poeng i debatten: Teslas superladere er ikke en lader men gjerne seks eller åtte. Bare det er ren knockout etter mitt syn. Går en lader ut av drift står det alså fem eller syv andre klare. Og er det feil på laderen behøver man ikke en gang melde inn feilen. Den registreres med en gang av Tesla. I denne sammenheng fremstår alle andre konsepter som amatørmessige. Stikk den!  :)
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

weld77

Ja, konseptet med å sette opp en hurtiglader her og en hurtiglader der er veldig merkelig. Bør være mange på ett sted og de bør være der det faktisk er behov for de - dvs langs landeveien.

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 13:48
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 13:40
Sitat fra: Rasmus.B på mandag 23. februar 2015, klokken 10:35
1) Mulig du har rett her. Jeg er ikke inne så ofte for å sjekke status på hurtigladere som står plassert andre steder en der jeg skal, men der det er flere hurtigladere er det vel slik at en er for Chademo, en for Combo og en for 22kW AC. Når en av disse står med rødt merke for å vise feilmelding så vet man jo ikke hvilken det gjelder, eller?

Om det er en Fortum-lader, bruk kartet til Fortum isteden. Da får man mer nøyaktig status.

http://map.chargedrive.no/
Takk for den, Jens.
Har du fått sendt avgårde lade kittet til meg?

Går nok ut i dag eller senest i morgen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA