Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av Avh, tirsdag 10. mars 2015, klokken 17:32

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: elbil-1 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:05
Kos har noen gode ideer til hvordan - så du kan jo fortelle hvordan du vil at ladeprisene skal bli lavest mulig?

Skal man redusere ladeprisen så satser man på semihurtiglading, fremfor 100 kW (som nesten ingen biler kan bruke).

Det er langt mer effektivt med 4 ganger 25 kW DC, enn 1 ganger 100 kW DC.
Biler med batteripakker på rundt 25 kWh kan knapt benytte en 50 kW hurtiglader. Ladehastigheten på e-Golf er maks 40 kW, og så synker det.

Hvorfor skal man da sette opp 100 kW ladere med kapasitet som nesten ingen kan bruke? Det er bare bortkastede penger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: elbil-1 på søndag 22. februar 2015, klokken 21:50I dag kjørte jeg 400km T/R og hurtigladet for tilsammen ca 250,- og det kostet ca 7,- pr kwh (ved å kikke sånn noenlunde på kwh/tid/pris på displayet på laderen)

Hadde jeg tatt den lille fossilbilen hadde jeg brukt 400x0,4 l/mil x13,- / liter =  208,-

Da hadde jeg også sluppet å bruke ca 2 timer ekstra på turen for ladestopp.

Da er det lett å beholde fossilbilen fremfor å gå over på helelektrisk løsning, når det både er dyrere enn fossilt drivstoff og tar 2 timer ekstra.

Hadde jeg betalt 2,- / kwh så hadde dagens tur kostet ca 70,-  Da hadde jeg lettere akseptert å stå 2 timer i ladekø og hatt ennå ett godt argument for å skrote fossilbilen helt.

Så jo - prisen på hurtiglading er minst like viktig som tilgjengeligheten på lading.


Tenker du over hva du skriver her?

Ja, det kostet (la oss si) 7 kr/kWh, og selvsagt ville det vært bedre hvis det kostet 1 kr/kWh, men nå koster det altså 7 kr/kWh, og fremdeles så tjener ikke folk penger på det. Sånn er altså virkeligheten.
Å drømme om 2 kr/kWh er en drøm - det koster mer.

Derutover, du "glemmer" hva du sparer på elbil alle de dagene du IKKE må hurtiglade. Og du "glemmer" at hvis du står i en trafikkork så koster det penger med eksosbilen, men er omtrent gratis med elbilen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 23. februar 2015, klokken 00:26
Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 20:55
Sitat fra: nime01 på søndag 22. februar 2015, klokken 19:43
Kostnadsnivå på DC vs AC gjenspeiler seg litt i Renault sin satsing på 22kW stolper og 43kW uttak i samarbeid med de andre.

En såpass liten markedsaktør (med 4-500 solgte Zoe?) satser jo mer enn alle de andre elbil-importørene tilsammen, Tesla unntatt, virker det som. Er det slik at de kan gjøre det fordi AC er såpass mye billigere i drift og innkjøp enn likeretterne?

Dette er noe merkelige greier - AC lading på Zoe og Tesla koster ca 2 kroner mila inn på bilen - med en 43 kw som Zoe tar så tar det omtrent sammen tiden som å lade en Leaf.

Dagens ferske kostnad:

Zoe koster 43 kw ladet 87 % 30 minutter kroner 40. har dermed ca 14 mil å kjøre disponibelt.
Leaf  koster 50 kw ladet 80 %30 minutter  koner 85. har dermed ca 13 mil å kjøre disponibelt.

Om dette gjenspeiler kostnadene så er det altså 50% billigere å bygge ut AC enn DC - selv med samme hastighet.
Om dette er riktig så er det av stor betydning at AC laderne i bilene blir montert Zoe har 43 kw som maks og tesla har 22 max.
Etter sigende så har KiA 22 kw lader.

Samtidig er TESLA sin utbygging av 135kw ladere som er fremtidsrettet og som er omtrent som en influensaen sprer seg på verdenskartet i hastighet en gåte at de får til. Men alle vi som har tesla forstår hvorfor. Det som er uforstående er at ingen ander har oppdaget at når bilene får rekkevidde 30 mil så nytter ikke noe annet enn hurtigladere over 100 kw.

HVORDAN FÅR LILLE TESLA DETTE TIL ??

HVORFOR GJØR INGEN ANDRE NOE TILSVARENDE??

Så er det Renault som har oppdaget noe so ingen andre ser ut til å oppdage  - bilene må ha strøm - og de kan ikke stå å lade i timevis om du ønsker å bruke den.

HVORFOR HAR RENAULT OPPDAGET AT LADESTRUKTUREN KAN SITTE I BILEN SLIK AT KOSTNADENE VED HURTIGLADING GÅR NED .

Så det store spørsmålet:

Hvorfor er ikke de andre produsentene ikke mer i takt med utviklingen ?

HVORFOR ER DET SÅ VIKTIG Å FORSVARE DET SOM IKKE VIRKER MED HURTIGLADERE - ISTEDENFOR Å FORESLÅ DET SOM KAN GI FORBRUKERNE EN GOD VARE ?






1) Vennligst kutt ut ropingen (bruk av store bokstaver). Som de sier i barnehagen - bruk innestemme. :)

2) Tesla får det til ved å satse på et marked hvor bilene koster 3 ganger mer enn andre elbiler. Da går de lengre, og det er derfor lengre mellom laderne. Det er dog relativt få som har råd til det - Teslas markedsandel er nå ca 15%.

3) Som påpekt - skal du ha billig hurtiglading er det semihurtiglading som er tingen for deg.

4) Det er klart man kan få billigere lading dersom man har en 43 kW lader i bilen - da betaler man flere titusen kroner for en kraftigere lader.

Det som gjør at dette temaet er viktig er ikke hvordan dagens situasjon er på lade markedet. Men hvordan lademarkedet vil se ut om noen måneder og om et til to år.

Om satsingen og økningen i salget av elbiler fortsetter vil et nytt marked komme om kort tid som reaksjon på dagens biler og marked.

Det blir skapt et ikke uvesentlig stort marked for biler som kan kjøre over 30 mil. De som i dag har elbiler vil kjøpe elbiler igjen og disse vil ønske seg elbiler med lengre rekkevidde.

Da vil vi trenge en ladestruktur som må finansieres nå. Ikke om to år men nå. Fordi at dette markedet vil antagelig ta helt av om ikke det stopper helt.

Og stopper opp gjør det om man ikke har ladere som står i stil med morgendagens krav.

På disse temaene så har vi felles forståelse for at sakteladere og semihurtiglading er satsingen i tettbebygde strøk - der folk bor.

Samtidig så ser jeg at kostnadene for hurtiglading langs veinettet - der bil kjører og der folk ikke bor kommer til å bli bortkastet når bilene passerer 30 mil. Da er rett og slett 50 kw for lite.

Om vi skal ha et ladenettverk må vi starte der folk bor og da er semihurtiglading  og saktelading på parkeringsplasser borettslag osv framtiden.

Samtidig må vi ta det innover oss at biler som normalt kjører 10 mil ikke er egnet for lengre distanser - om det er mulig i tettbebygde områder er det få som driver med det av den totale bilparken. Da er det dumt å bruke store mengder penger der - samtidig som det er lite smart å bygge en og to hurtiglader i sentrale strøk med høy elbilandel på bekostning av lade struktur på parkeringsplasser, blokke og offentlige gater. Det er her den største andelen av lading foregår.

Hjemme i min egen hage er det kun meg selv - på kommunale parkeringsplasser er det det offentlige og eiere av parkeringsplassene som må bygge ut.

For de store strukturelle endringene så er det nettselskapene som er adressaten.

Så er det finansieringen - og her igjen er det elbilistene må komme med et bidrag for å komme i land.

Om partene i elbilstrukturen kommer sammen og elbileierne bidrar med sitt kan vi se fremover med et system for lading som vil vokse i takt med utfordringene. I dag er vi under finansiert og elbileierne som skal lade bidrar ikke med noe. Her må vi på banen. Systemet må tillate at nettselskapene, strømleverandørene og kunden elbilen har stor nytte i at dette blir etablert og at ingen taper penger på dette. Staten har også her et ansvar.

Dette kan vi få til om partene klare å komme sammen før vi kommer helt på etterskudd med alle tiltak.




Rio

Vel, du får kjempe for at Transnova skal få vesentlig flere penger, for det er ingen andre som vil betale for en slik utbygging.

Nettselskaper og andre bygger ikke ut hurtigladere av veldedighet - de gjør det for å tjene penger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 23. februar 2015, klokken 00:58
Vel, du får kjempe for at Transnova skal få vesentlig flere penger, for det er ingen andre som vil betale for en slik utbygging.

Nettselskaper og andre bygger ikke ut hurtigladere av veldedighet - de gjør det for å tjene penger.

Poenget mitt fra starten av er at elbilistene må inn på banen med midler. Noen ser rødt når vi sier en ladeavgift - men jeg ser at med teslaen så fungerer dette uten at en eneste tesla eier faktisk har ymtet noe om at dette vil jeg ikke ha - samme tror jeg vil skje med alle de andre bilene, om man fikk en ladebetaling  til utbygging av lade nettverk. Å sitte å skrike på mer når vi ikke betaler en eneste avgiftskrone  tror jeg ikke er mulig i lengden.

Samtidig tjener ikke dagens finansiering elbilene - det er ingen gjennomtenkt nasjonal plan og heller ingen standard løsninger.

Til en liten tankespill 2000 kroner i året med 50 000 biler blir faktisk 100 mill. Vokser bilparken vokser innbetalingen i takt. Over ti år medet snitt på 100 000 biler blir dette milliarder av kroner til nettløsninger. Ikke sikkert at vi trenger å betale for strømmen. Men har fått det samme systemet som tesla på nasjonalt nivå.

Rio

Som nevnt, jeg har allerede (for lang tid siden) foreslått at elbiler betaler tilsvarende en årsavgift som går til kommunene for å sette opp normalladere på gateplan, og lignende løsninger.

Prisen på hurtiglading er faktisk langt mindre viktig enn den daglige ladingen, men selvsagt bør det koordineres og støttes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 23. februar 2015, klokken 01:08
Poenget mitt fra starten av er at elbilistene må inn på banen med midler. Noen ser rødt når vi sier en ladeavgift - men jeg ser at med teslaen så fungerer dette uten at en eneste tesla eier faktisk har ymtet noe om at dette vil jeg ikke ha

Tja, alle som har kjøpt en S60 uten SC-tilgang har i praksis ymtet frampå om at dette er noe de ikke vil ha.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 02:39

Tja, alle som har kjøpt en S60 uten SC-tilgang har i praksis ymtet frampå om at dette er noe de ikke vil ha.
[/quote]
Hvor i all verden har du det fra? Mulig du har snakket med alle. Er vel bare 5% som har s60.. "Alle" jeg har snakket med vil ha.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

jkirkebo

Sitat fra: Avh på mandag 23. februar 2015, klokken 03:34
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 02:39

Tja, alle som har kjøpt en S60 uten SC-tilgang har i praksis ymtet frampå om at dette er noe de ikke vil ha.
Hvor i all verden har du det fra? Mulig du har snakket med alle. Er vel bare 5% som har s60.. "Alle" jeg har snakket med vil ha.

Enkel logikk. De som har S60 uten SC hadde selvsagt kjøpt med SC-tilgangen om de ville ha det. Siden de har latt være, er de pr. definisjon ikke interessert (til den prisen).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Speeder

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 04:52
Sitat fra: Avh på mandag 23. februar 2015, klokken 03:34
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. februar 2015, klokken 02:39

Tja, alle som har kjøpt en S60 uten SC-tilgang har i praksis ymtet frampå om at dette er noe de ikke vil ha.
Hvor i all verden har du det fra? Mulig du har snakket med alle. Er vel bare 5% som har s60.. "Alle" jeg har snakket med vil ha.

Enkel logikk. De som har S60 uten SC hadde selvsagt kjøpt med SC-tilgangen om de ville ha det. Siden de har latt være, er de pr. definisjon ikke interessert (til den prisen).
Finnes det statistikk på S60 med og uten superladertilgang?
Zoe 43kW

Rasmus.B

Sitat fra: Rio på mandag 23. februar 2015, klokken 00:18
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 22. februar 2015, klokken 19:29
Jeg har heller ingen umiddelbare løsninger på å øke tilgjeligheten på hurtigladere, men hele diskusjonen her viser hvor smart og innovativ Tesla er med sin løsning.
De peprer USA, store deler av Europa med superladere og har såvidt begynt med Asia. Dette får altså bitte lille mikroskopiske Tesla til. Tilbake står Nissan, Mitsubishi, Kia, VW, BMW, Mercedes og ikke minst GM som ikke får til noe i nærheten. Den gjengen der har helt andre midler å rutte med hvis de bare vil. I mellomtiden så får vi klø oss i hodet og regne på effektledd og krangle her inne. Det jeg er mest overrasket over er vel hvor mange naysayers det er her og som omtrent idiotærklærer brukeren Kos. Syns han har mange ideer som kunne vært fornuftige. Men nå er det vel hverken Kos eller oss andre som kan bestemme hvordan hurtiglade fremtiden vil se ut.


1) Det er ikke mangelen på hurtigladere som er problemet. En rask sjekk av status på hurtigladere viser at de fleste står ledige. Det er knapt noen som engang blir brukt 20%.

2) Bilfabrikanter drifter ikke bensinstasjoner heller.

3) vedr. "naysayers" - enn så lenge gjelder fysikkens lover, og økonomiens lover. Det er relativt uinteressant å diskutere fantasiløsninger, som ikke skjer.

Tesla setter opp ladere fordi de har en strategi som går på å selge biler som koster 3 ganger så mye som andre biler, og som også går lengre. Det er veldig mange flere steder med ikke-Tesla ladere enn Tesla ladere i Norge, fordi de må være nærmere hverandre.
1.Jo. Det er mangel på hurtigladere som er ett problem. At få hurtigladere er i bruk har nok med at ikke så mange tør å sette ut på en tur der en må hurtiglade for å få gjennomført turen. Der det fins hurtigladere er det som oftest kun en lader, og med dtifts sikkerheten til disse et det bortimot flaks om den virker. Dette er ett klassisk "hønen og egget" problem.

2. Hvis bilfrabrikantene virkelig mener noe med elbiler så satser de på infrastruktur. Å bruke bensinstasjoner som ett argument for å ikke satse på ladeinfrastruktur viser bare mangel på evne til å tenke nytt.

3. Fysikkens lover? Det er da ikke fysisk umulig å sette opp svære ladestasjoner. Se bare på Danmarksplass. Der har BKK satt opp det som trolig er verdens største lade park. Og det i lille Bergen.
For å få det til trengs det store mengder energi, men det er ikke fysisk umulig. Økonomisk er det vanskeligere å få til hvis en skal tjene penger på selve ladingen. Derfor mener jeg at bilprodusentene bør trå til her.

Når det gjelder Tesla, så har de som du sier, bare en liten del av markedet og satser på dyre biler. Så derfor er det altså mulig å gjennomføre superlader utbyggingen?

Hvis de andre bilprodusentene, som har så stor del av markedet, hadde brukt litt penger for hver solgte bil til utbygging av hurtiglading hadde vi vært langt på vei. Det er ikke en fantasi løsning som er meningsløs å diskutere.

Når det gjelder bruk av hurtigladere, så har jeg ett lite eksempel.

Min svigerfar i Ålesund kjøpte seg en brukt Leaf i Bergen og vurderte å kjøre den hjem. Sammen prøvde vi å planlegge turen, men fant tidlig ut at sjansen for å bli stående fast pga mangel på hurtiglading var altfor stor. Det er bare noen sporadiske enkelt ladere oppover til Ålesund, og med en av de ute av drift hadde vi blitt stående. Bilen ble sendt med hurtigruten i forrige uke, og hurtigladerne sto ubrukt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

weld77

#146
Ganske sikker på at de langt fleste eiere av Tesla hadde valgt SC om det var et tilvalg på alle modellene. Svindyr lading for de fleste, men fleksibiliteten er nok verdt de tusenlappene. Bilen er uansett så dyr at 13k til eller fra neppe spiller allverdens rolle.

Jeg har bestillt dobbeltlader til min. Koster 10k, får nok sjelden bruk for det, men gir meg kjappere lading de veldig få gangene jeg regner med å lade offentlig.

Tesla har den suverent dyreste hurtigladingen gitt at de fleste kundene sjelden bruker den. Men den finnes der den trengs, den er hurtig og det funker.

emil

Sitat fra: weld77 på mandag 23. februar 2015, klokken 07:44
Ganske sikker på at de langt fleste eiere av Tesla hadde valgt SC om det var et tilvalg på alle modellene. Svindyr lading for de fleste, men fleksibiliteten er nok verdt de tusenlappene. Bilen er uansett så dyr at 13k til eller fra neppe spiller allverdens rolle.

Tesla har den suverent dyreste hurtigladingen gitt at de fleste kundene sjelden bruker den. Men den finnes der den trengs, den er hurtig og det funker.

Og det er derfor jeg i dag sier at tilgang til hurtiglader i dag er mye viktigere enn +/- 50kr for selve ladingen.

kos

Sitat fra: emil på mandag 23. februar 2015, klokken 07:58
Sitat fra: weld77 på mandag 23. februar 2015, klokken 07:44
Ganske sikker på at de langt fleste eiere av Tesla hadde valgt SC om det var et tilvalg på alle modellene. Svindyr lading for de fleste, men fleksibiliteten er nok verdt de tusenlappene. Bilen er uansett så dyr at 13k til eller fra neppe spiller allverdens rolle.

Tesla har den suverent dyreste hurtigladingen gitt at de fleste kundene sjelden bruker den. Men den finnes der den trengs, den er hurtig og det funker.

Og det er derfor jeg i dag sier at tilgang til hurtiglader i dag er mye viktigere enn +/- 50kr for selve ladingen.

Nå er ikke prisen på ladingen så viktig i seg selv - det er prinsippet i hvordan dette blir ettablert som er viktig.

Om man velger å snu ryggen til det faktum at etablering av hurtigladere ikke er bærekraftig verken for utbygger, drifter eller for elbileierne så er prisen uvesentlig. Men i dag er prisene for elbilstrøm høy - utbyggere taper penger og staten driver med kunstig åndedrett.

Dette er for oss som har elbil og ønsker en renere bil park et problem som vi vil få mitt i trynet.
Så vi kan velge å si at ladeprisen ikke betyr noe - det er nemlig det den gjør.

kos

Sitat fra: weld77 på mandag 23. februar 2015, klokken 07:44
Ganske sikker på at de langt fleste eiere av Tesla hadde valgt SC om det var et tilvalg på alle modellene. Svindyr lading for de fleste, men fleksibiliteten er nok verdt de tusenlappene. Bilen er uansett så dyr at 13k til eller fra neppe spiller allverdens rolle.

Jeg har bestillt dobbeltlader til min. Koster 10k, får nok sjelden bruk for det, men gir meg kjappere lading de veldig gå gangene jeg regner med å lade ordentlig.

Tesla har den suverent dyreste hurtigladingen gitt at de fleste kundene sjelden bruker den. Men den finnes der den trengs, den er hurtig og det funker.

Det er to ting jeg ikke sparer på når jeg skal ha elbil.
1. muligheter for å kunne lade på ladestasjoner så hurtig som mulig
2. kabel og overganger.
Så kan jeg spare på resten om jeg vil - men skal du kjøre elbil må du ha strøm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA