Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2002 Mangler "girdeksel"(?)

Startet av TW838, tirsdag 12. mai 2009, klokken 08:30

« forrige - neste »

TW838

Lurte på om det er flere privatpersoner som skal bli med på Viking Rally fra Oslo til Stavanger. I følge påmeldingslista på nettet er det vel også en del firmaer som stiller med sine biler? Noen som vet med hva slags bil ElbilNorge skal stille?

Jeg blir med med min TWIKE og gleder meg til en fin tur langs Sørlandskysten!

Daniel
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Griffel

Sitat fra: TW838 på tirsdag 21. april 2009, klokken 17:10
Noen som vet med hva slags bil ElbilNorge skal stille?

Siden ElbilNorge produserer Buddy gjetter i allefall jeg på at de stiller med en Buddy.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Buddy med lithiumbatterier ifølge deres våroppdatering som ble sendt ut forrige uke.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Er vinneren den som har brukt minst energi på stekningen?

I så fall holder jeg sparepangene mine på Twiken ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. april 2009, klokken 18:48
Er vinneren den som har brukt minst energi på stekningen?
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi. Se
http://www.vikingrally.no/participant-info
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

TW838

Eco driving er visstnok et lovende område for TWIKE'n, men om jeg klarer å henge med en Tesla under acceleration eller hillclimp testen, tviler jeg sterkt på! ;-)
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

cra

Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. april 2009, klokken 19:57
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi. Se
http://www.vikingrally.no/participant-info

Jaså? Strøm står altså på dopinglista?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. april 2009, klokken 19:57
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi.

Pussig regel. Skulle tro at nettop dette var en av de mest interresante målene på vellykket bygg.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Hydrogenbilene med sine tunge sponsorer kommer nok til å stjele mye av showet, derfor bør vi tenke ut mottiltak, bildekor, flagg, bannere, draktreklame, (lettkledde  :o damer?), musikk, brosjyrer, diverse stunts i målområde osv.

Alle elbileiere som ikke deltar i rallyet bør danne en heiagjeng i målområdet og få opp stemningen hver gang en batteribil kommer over. Kan du bidra her RevaLover?
(til de som ikke kjenner ham: RevaLover har en smittende latter og et farlig godt humør)

På slalometappene bør batteribilene kunne dominere, med lavt tyngdepunkt. El Rayo, du har jo endel trening, er det tips og triks du kan dele med oss andre??
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#9
Sitat fra: Baltor på onsdag 22. april 2009, klokken 11:00
På slalometappene bør batteribilene kunne dominere, med lavt tyngdepunkt. El Rayo, du har jo endel trening, er det tips og triks du kan dele med oss andre??
Dette har jeg lært av Øyvind Lunde:
Fyll ekstra luft i hjula, så mye du tør. (Jeg liker 2 PSI mindre bak enn foran på Th!nk.) Ta ut alt løst av bilen. Koble ut regen på Th!nk. Hold bare akkurat så hardt i rattet at det ikke glipper, kjørehansker hjelper.

Gå rundt banen på forhånd og planlegg hver sving. Kjør gjennom banen i tankene igjen og igjen helt til start. Mange kjører feil fordi de ikke kan banen.

Pust dypt når bilen før deg starter og helt til det er din tur, det skjerper konsentrasjonen og får opp blodsirkulasjonen. Når starten går, spenn fra med venstre ben mot gulvet/torpedoveggen,det hjelper til å holde deg på plass i setet.  Man må alltid tenke 2 svinger framover og plassere bilen riktig i utgangen av hver sving, klar til å ta neste sving. Idet kon (eller annet rundingspunkt i slalåm) passeres skal bilen være halvveis gjennom svingen (parallell med rekka med koner). Kjør så nærme konen at du tror berører den (mange har da 10 cm klaring). Ved rundingsbøye (360 grader eller 540 grader) kommer man raskest rundt med fullt rattutslag og uten at det skriker i dekka. Hold jevn gass og gi flatt idet du begyner å rette opp rattet.

Når du bremser, så brems! Så hjula akkurat akkurat låser. Ikke tren på det på Drammensveien i rushtrafikk.

Kjør over evne i første runde. Hvis det går bra, kjør enda fortere i 2. runde.

Edit: Still deg så langt bak i startfeltet som mulig; det gir deg mest fart idet fotocella som starter klokka brytes. Hundredeler å hente.

Ved mål står fotocella som stopper klokka og like etter den står en stopp-kjegle i veien. Her kan man hente hundredeler ved å akse så lenge som mulig og bråbremse slik at man akkurat ikke treffer stopp-kjeglen.

Ved manuell tidtaking stoppes klokka idet bilen står stille innenfor feltet mellom målkjeglene og stopp-kjeglen. Markér at du står stille og vent til funksjonæren gir klarsignal og flytter stopp-kjeglen!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på onsdag 22. april 2009, klokken 19:42
spenn fra med venstre ben mot gulvet/torpedoveggen,det hjelper til å holde deg på plass i setet. Kjør over evne i første runde. Hvis det går bra, kjør enda fortere i 2. runde.
Likte dette ;D
Har det hendt at Elbiler har veltet?
Er det så at korte biler (Buddy/Think) har en stor fordel? Da kan disse bilene gjerne banke Tesla/Prius og andre laange biler. Men det betyr at det ikke er særlig poeng å stille opp med f.eks. en Partner...
Hvor langt er det vanligvis mellom kjeglene? Kanskje jeg bør sette opp en øvingsbane?
Takk for alle tips El rayo.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lars C. Krogenæs

Se også:





Sikkert flere filmer, men dette er en start.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El rayo

#12
Sitat fra: Baltor på torsdag 23. april 2009, klokken 08:41
Har det hendt at elbiler har veltet?
Nei, aldri. Men en pizzabudbil som "prøvde seg" på en Th!nk i Trondheim veltet. (finner ikke igjen link til avisoppslaget nå)

Se også min kommentar på ElectricA!d http://electricaid.ning.com/forum/topics/revagwiz-experiences?page=1&commentId=2632725%3AComment%3A5571&x=1#2632725Comment5571
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#13
Sitat fra: Baltor på torsdag 23. april 2009, klokken 08:41
Hvor langt er det vanligvis mellom kjeglene? Kanskje jeg bør sette opp en øvingsbane?
Avstand mellom kjeglene varierer fra bane til bane. Snuttene i post #11  er fra Kongensgate i Oslo (tverrparkering for vanlige biler på begge sider av veien). Veldig "trang" bane. Øyvind Lunde har en totalseier uansett klasse her. Der det er større plass er også svingene slakkere og avstanden mellom kjeglene lengere. Da tillates større fart, fossilbiler kan kanskje bruke 2. gear mesteparten av veien og da går det litt for fort til at Th!nk kan holde følge.

Øvingsbane lønner seg helt klart. Etter NM i 2003 (der jeg kom på 7. plass i elbilklassen) fortalte Øyvind at han og de andre 5 hadde trent kvelden før. Da vi kjørte Reva på glattkjøringsbanen på EV2007 så vi tydelig på tidene hvem som hadde litt erfaring. Øyvind Lunde trengte bare et par svinger for å kjøre Reva maksimalt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Tommy

#14
Må man melde seg på eller er det bare påmelding ved oppmøte(autoslalom)?
Har nå meldt meg på Viking Rally(mini ogna-stavanger)
Håper jeg kommer med :-*
Kommer i tilfelle til å kalle meg: Et Reva Team, samt ha et par overaskelsesmomenter.... ;D
Det eneste som mangler er at jeg ikke kommer med.
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA