Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Snublefot, mandag 09. mars 2015, klokken 14:10

« forrige - neste »

Snublefot

Hei,

Har tenkt å kjøpa ein ion/c-zero som nummer 2 bil. Skal brukast til og fra jobb + litt... Har 8km til jobb og mulighet til å lade på jobb.

Ser at pris på desse ligg på 90-110'. Kva bør ein være obs på når ein kjøper?


Lurer og på kva er forventa levetid på batteri...? Ser det er diverse lenker til dette og skjønnar at dette ikkje er enkelt å forutsjå? Kva er erfaringane til folket? I år eller antall km... :-)

Har eit alternativ eg skal prøvekøyre... 2011 Ion, 38' km. Påstår 88% gjenværande batterikapasitet etter nylig gjennomført service. OK?

TB

Sitat fra: Snublefot på mandag 16. februar 2015, klokken 16:09
Har tenkt å kjøpa ein ion/c-zero som nummer 2 bil. Skal brukast til og fra jobb + litt... Har 8km til jobb og mulighet til å lade på jobb.

8 km, eller 8 mil? Ved 8 mil kan det bli litt knapt vinterstid om du likar å ha det varmt..

Sitat
Har eit alternativ eg skal prøvekøyre... 2011 Ion, 38' km. Påstår 88% gjenværande batterikapasitet etter nylig gjennomført service. OK?
Kan vere smart å sjekke om bilen er kjøpt ny i Norge / av merkeforhandler, eller importert. Garanti på Norske bilar er 5 år. Importbilar har 3 år garanti, men viktige komponentar som batteri og motor skal ha 5 år også her. Feil på vakumpumpe er ein kjent sak, denne skal bli bytta på garanti.
Sjå eigen tråd ang. rust på fester for batteriet.

Min 2012 modell C-Zero har no rulla 36' km, merkar ingen reduksjon i batterikapasiteten i forhold til når den var ny. Andre som rapporterer det samme, søk i andre trådar.

Det beste er å ta ein prøve av bilen du vurderer å kjøpe, ein vinterdag bør du klare 65-80 km avhengig av kor kaldt det er, og bruken av varme.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Snublefot

Takk for svar :-)

8km so det skal nok ikkje bli noko problem  8)

Bilen er kjøpt ny i Norge hjå merkeforhandlar. Skal prøve imorgo so da får ein sjå kor det går...

tjbrinkman

Sjekk garanti på batteri. Importbiler har ikke samme garanti på batteri...
Norsk bil (i hvert fall nyere) har 120k garanti på bilen (peugeot: garantien gjelder for fremdriftsbatteri,
drivverk og bilen generelt). Har sett bruktbiler med bare 15k garanti på batteri...
Trac-Grabber : TowTruck in a bag
www.tracgrabber.no / www.brinkman.no

rockz

Med den avstanden du har til jobb, er jo en av trillingene ett glimrende valg.
Du kommer aldri til å få rekkeviddeangst :)  hvis du bare husker å lade en gang iblant :)
Trondheim, Peugeot ION 2015 mod.
https://www.facebook.com/peugeotion

LineIMiev

Sitat fra: rockz på torsdag 19. februar 2015, klokken 18:19
Med den avstanden du har til jobb, er jo en av trillingene ett glimrende valg.
Du kommer aldri til å få rekkeviddeangst :)  hvis du bare husker å lade en gang iblant :)
Hva er dette jeg har hørt om at det er 100 000 km garanti eller 5 år på batteriet,og noen sier at det er bare på I Miev og ikke på Ion eller C zero, de har kun 50 000? Hører og leser mye ulikt....
Vurdere en slik selv-samme hvilken men er interessert i en med lengst garanti på batteriene.
Er det liksom maks 100 000 de mener batteriene lever? Etter det er de feridge? Kjøper man nye batterier da eller? Vet noen prisen på batterier eller er bilen fklar for vraking da?
Ser noen prøver å selge biler som harg ått nærmere 90 000 km.

pwb

#6
Sitat fra: LineP106e på onsdag 25. februar 2015, klokken 08:12
Sitat fra: rockz på torsdag 19. februar 2015, klokken 18:19
Med den avstanden du har til jobb, er jo en av trillingene ett glimrende valg.
Du kommer aldri til å få rekkeviddeangst :)  hvis du bare husker å lade en gang iblant :)
Hva er dette jeg har hørt om at det er 100 000 km garanti eller 5 år på batteriet,og noen sier at det er bare på I Miev og ikke på Ion eller C zero, de har kun 50 000? Hører og leser mye ulikt....
Vurdere en slik selv-samme hvilken men er interessert i en med lengst garanti på batteriene.
Er det liksom maks 100 000 de mener batteriene lever? Etter det er de feridge? Kjøper man nye batterier da eller? Vet noen prisen på batterier eller er bilen fklar for vraking da?
Ser noen prøver å selge biler som harg ått nærmere 90 000 km.

ion har vel 120.000 / 5 år (men ingen garantert restkapasitet?)
ja, man bør gå ut fra at etter 100/120000 eller 5 år så er bilen null verdt. Så en bruktbil med 90.000km bør ligge på rundt 40.000,-
Men det positive med disse bilene er at batteriet aldri lades opp 100% av kapasiteten så de bør holde mye lenger, men det vet man jo ikke før om noen år.

TB

Citroëns fabrikkgaranti:
http://www.citroen.no/services/fabrikkgaranti-og-assistanse/fabrikkgaranti.html

C-Zero:

Citroën tilbyr 5-år / 100 000 km* nybilgaranti og veihjelp,
5 år / 50 000 km* på drivlinje,
8 år / 100 000 km* på drivbatteri,
7-års garanti mot gjennomrusting og
3-års lakkgaranti.

*Avhengig av hva som kommer først

Batteri varar nok lenger enn 100 ', men dei vil bli svekka. Svekking av batteri startar så snart batteri er produsert. Faktorer som alder, bruk og temperatur er alle viktige for kor fort dette går.

Den store forskjellen mellom eldre elbiler med NiCd batteri og dagens med litiumbatteri er at NiCd batteri kunne brått reversere, eller i verste fall eksplodere. Det var i dei gamle bilar eit lite avansert varsel system som standard, små feil kunne dermed bli større. Feil bruk kunne dermed drastisk redusere levetida.

Ved feil på litiumbatteri vil det komme varsel. Normalt blir cellene gradvis dårligere - slik at rekkevidden blir redusert, men bilen vil fungere like bra.

Komplett nytt batteri har ingen kjøpt pr. idag, bytte har blitt gjort på garanti. Listepris på batteri til trillingen er over nypris av bilen, så det vil ikkje lønne seg pr. idag. Men, det vil og vere mulig å ta ut batteri av kondemnerte bilar.

I teorien skal det også vere mulig å bytte enkelt modular, om det er her feilen ligg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Snublefot

Da var bilen handla :-) Kjempefornøgd foreløpig.

Rekkeviddeangsten slo inn allereie ved henting da det var 72km heim og -4C ute... Men det gjekk jo bra jo :-) Stod igjen 12km på rekkevidden ved ankomst heim...


TB

Sitat fra: Snublefot på torsdag 26. februar 2015, klokken 08:52
Da var bilen handla :-) Kjempefornøgd foreløpig.

Rekkeviddeangsten slo inn allereie ved henting da det var 72km heim og -4C ute... Men det gjekk jo bra jo :-) Stod igjen 12km på rekkevidden ved ankomst heim...
Då har du samtidig utført ein batteritest :-)
72 km på vinterdekk, -4C ute, med varme i kupe høyres ut som ein normal distanse - batteri er som normalt. Langkjøyring gir mindre forbruk, enn mange stopp/start. Og, avhengig av kjøyrestil.

Hugs på at rekkevidde måleren ikkje er heilt til å stole på, og kan gi unødvendig rekkeviddeangst. Tips er å bruke triptelleren i staden for, nullstille denne ved 100% batteri - og kan dermed enkelt sjå antal km kjøyrt "idag". Gir mindre rekkeviddeangst :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA