Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pålitlighet Carwings

Startet av fredsjo, mandag 09. mars 2015, klokken 11:59

« forrige - neste »

emil

I det store og det hele tror jeg Carwings for det meste fungerer, men det er jo nedetiden man hører om.

Man kan bruke timere i bilen til oppvarming, men da må bilen være tilkoblet ladekabel. Litt idiotisk, man burde kunne velge å kjøre oppvarming via timer kun på batteri enten ved å trykke på en knapp når man parkerer og/eller så lenge SOC er over en viss verdi for å hindre tømming av batteriet.

fredsjo

True. Burde være opp til hver enkelt hva man faktisk vil bruke batteriet på :p Er slik på webastoen i den andre bilen; den starter ikke om den har under så så mange prosent batteri og diesel i fare for å bruke opp en av delene.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Bekkenes

Burde gå fint å bare lade hjemme.
Hadde hus i Skråmestø før elbilen,og min farmor og farfar bodde der etter jeg kjøpte elbil og jeg kjørte nå titt og ofte ut for å besøke.
Dette er fra Møvik til Bekkenes (Skråmestø) og tilbake igjen.
Så det vil nok gå greit fra Kjerrgarden :)

Mvh
Thomas
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

fredsjo

Jepps. Madammen er i full gang med å bruke bilen, og hun elsker den! Men ser feks i dag så dro hun rett fra jobb til en venninne. Hun vil ha ca 20-30% når hun kommer hjem igjen, og dette tar lang tid å lade opp, og hun skal på jobb i morgen tidlig. Så jeg ser behovet for en 16a allerede i dag. Men men, hun får jo ladet den opp til sikkert rundt 80, som holder lenge. Men fleksibiliteten forsvinner da.

Fikk forøvrig Carwings opp å gå i dag. Trengte tydeligvis bare et lite døgn på seg :p
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

BE

Jeg tipper bilen bilen var fulladet i morges. Jeg vil ikke tro den trenger med enn 6-7 timer på full lading fra 30%, så dersom den ikke er ferdigladet må hun ha vært sent hjemme fra besøk eller begynner grytidlig på jobb :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Sitat fra: BE på onsdag 18. februar 2015, klokken 10:07
dersom den ikke er ferdigladet må hun ha vært sent hjemme fra besøk eller begynner grytidlig på jobb :)

Evt. kan lade-timer være stilt inn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

K S

Anbefaler sterkt Elbilhjelpen.no som selger Charge Amp sin ladekabel til Kr 4490, løp og kjøp? Er demobrukt, men jeg kunne vel knapt se at den dom jeg kjøpte var brukt.
I tillegg er selve kabelen myk, og en slipper kladden. Anbefales! :-)

fredsjo


Sitat fra: BE på onsdag 18. februar 2015, klokken 10:07
Jeg tipper bilen bilen var fulladet i morges. Jeg vil ikke tro den trenger med enn 6-7 timer på full lading fra 30%, så dersom den ikke er ferdigladet må hun ha vært sent hjemme fra besøk eller begynner grytidlig på jobb :)

Det stemte på en prikk ;)

Forresten; var det ikke slik at ladekabelen kunne låses fast med nye Leaf? Har ikke skjønt dette helt..
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

smaug01

På venstre siden sammen med rattvarme, ESP off osv så er det en knapp det står Auto og Lock på eller noe sånt. I auto så er kabelen låst så lenge bilen lader. Tanken er at der det er offentlig ladestasjon med fast kabel, kan ingen bare nappe ut kabelen før bilen er ferdigladet. I Lock så er kabelen låst fast hele tiden. Du kan da låse opp med knappen på nøkkelbrikken.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

fredsjo

Aha. Så det er selve kabelen som blir låst fast? Trodde det var luka.

Fikk testet bilen for første gang i dag. Helt fantastisk etter min mening! Er helt utrolig deilig så stille alt er. Og kvalitetsfølelsen er det ingenting å si på etter min mening! Er en del snacks å sette seg inn i mtp gps og andre menyer, men det får bli en annen dag. :) Tommel opp til Leaf fra meg!
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

smaug01

Det er selve kabelen som er låst til bilen ja. Vær oppmerksom på at det forutsetter at "pistolen" er utformet på riktig måte slik at låsbeslaget kan gjøre jobben sin. Beslaget er laget i plastikk så det er ikke bombesikkert. Vil noen ha kabelen så vil de klare det men heller det enn å herpe hele ladeporten.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

fredsjo

Ok :)

Forresten; jeg har forstått det slik at det kan være lurt å vedlikeholdslade 12v-batteriet en gang i ny og ne? Jeg har en ctek-lader jeg bruker på dieseldyret til tider. Er det noe spes å tenke på med elbil? Er batteriet helt likt som i fossilbiler?

Jeg lader slik at jeg setter rød på pluss og sort i karosseri, er vel bare å gjøre likt på elbilen?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Thomas Parsli

Jeg bruker en Ctek Zafir 45 til å lade batteriene på våre biler minst en gang hver vinter.
Anser det som fornuftig batterihygiene:)

Tidligere var det en feil i firmware på en del Leaf (2012/2013) som gjorde at 12V i enkelte tilfeller ikke ble ladet og bilen "døde".

Rekkefølgen du beskriver er riktig, men siden Ctek-laderene som regel startes ved å trykke på "mode"-knappen er det ingen fare for gnister/kortslutning.
Jeg pleier å koble til laderens nettkontakt etter å ha koblet til + og - polene

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fredsjo

Tipp topp. Ja jeg har en av de nyeste til Ctek, så ingen gnist her! ;) Da skal jeg vedlikeholdslade det 1-2 ganger i året. Vet av erfaring at man da har batteriet i betydelig lengre tid om man gjør det.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

smaug01

Ctek laderene skal kobles til batteriet først, så velge modus og deretter koble til nettspenning. Samme med kopien man får kjøpt på Biltema.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA