Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pålitlighet Carwings

Startet av fredsjo, mandag 09. mars 2015, klokken 11:59

« forrige - neste »

fredsjo

Hallois! Da har jeg og fruen solgt den ene fossil-bilen vår og kjøpt en Nissan Leaf Tekna 2014 mod (importert av Ecocar fra Belgia). Gått 10 000km. Denne har kun vanlig lader.

Madammen drar innom å henter denne etter jobb i dag og er spent som en fjør på om den står til forventningene! Og ikke minst om hun fikser dette med å plutselig gå over til elektrisitet. ;)

Vi bor på Askøy og pendler begge til Bergen sentrum hver dag.

Spørsmålet nå er; er det noe spesielt vi må ha med en gang? 16a lader? Overgangskabler mm?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

smaug01

Noen fra området kan sikkert svare mer eksakt hva som er kjekt å ha bak. Om det er mange Type 2 ladestolper i området kan en "Type 2 til Type 1" kabel være greit å ha. De koster fra 1500,- til 1900,- å kjøpe. Dersom det er få slike Type 2 stolper i området ser ikke jeg det som noe poeng å bruke penger på det i første omgang. Med en sånn kabel kan du lade opp mot 16A uten å tenke på noe som helst.
Ellers er en 10m skjøtekabel av god kvalitet på 2,5kvmm veldig praktisk å ha. Noen foretrekker lengre, andre kortere, jeg har landet på 10m. Lang nok til å rekke forbi en "feilparkert" bil og ikke så lang at det tar opp for mye plass baki uten å måtte dandere kabelen fryktelig nøye. Overgang blåstikk 16A til husholdningstikk(Schuko) og 32A rødstikk til Schuko er greit å ha.
6A-10A-16A ladekabel(EVSE) er også fryktelig kjekt å ha. Denne koster fra litt over 3000,- til over(?)6000,- hvis du skal ha en uten "klump" på kabelen slik den originale har. Elektronikken er i håndtaket. I dag hadde jeg kjøpt det og ikke en med klumpen. Lærer så lenge man lever.

Moralen er:
Du trenger ikke å kjøpe noe ekstra. I 9 av 10 tilfeller kunne jeg utmerket godt ha brukt kun den originale ladekabelen men så er det de gangene man er litt ute å kjører og trenger en ledningsstump da. Prøv først og se hva du savner i mitt råd.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

fredsjo

Takk for svar :)

Tja, jeg syns det virker som bilholdet blir bittelitt mindre bekymringsfylt om vi kjøper en 16a-lader til å ha hjemme. Vurderer da den EVI-laderen til 3300. Har sendt en epost til produsenten i dag. Men har tenkt som deg at det kan være greit å bare se det litt an hva vi faktisk trenger. Men tipset ditt om en 10m skjøteledning er notert! Var i dag på Biltema å kjøpte en 2,5kvmm på 20m. Dette da de ikke hadde kortere (som jeg kunne se i allefall). Dette er en midlertidig løsning til jeg får en elektrikerkompis til å sette opp en kontakt på husveggen rett ved der Leafen står parkert.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Ebe

Skal dere lade hjemme? Holder vel med lading over natta da?
Skal dere stå i bygarasjen? Der er det maks 6 timers lading uansett, og tror ikke stolpene der er glad i mer enn 10A.

Ellers har jeg pendlet Hordvik - senturm i ett år uten behov for noe ekstra. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fredsjo

Ja bilen blir ladet hjemme hver natt med 10a.. :) Skal parkere i bygarasjen, men blir knot med lading pga den tidsbegrensningen ja! Så blir vel kun ladet hjemme..

Er bare litt "problematisk" hvis man skal et lengre ærend etter jobb.. Vi bor helt ute i Kjerrgarden (3 mil fra sentrum ca)
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

jkirkebo

Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:51
Skal dere lade hjemme? Holder vel med lading over natta da?
Skal dere stå i bygarasjen? Der er det maks 6 timers lading uansett, og tror ikke stolpene der er glad i mer enn 10A.

Jeg ladet uproblematisk på 16A på Bygarasjen i fjor sommer ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trig8

Vi kjøpte 16A kabel til å lade hjemme da vi ofte bruker bilen på kveldstid. Er den så godt som tom for strøm kl 10 på kvelden får du ikke fulladet til kl 7 neste morgen på 10 A. 16A gir også det lille ekstra for at vi har bra med strøm etter noen timers lading ved middagstid for å klare kveldskjøringen uten rekkeviddeangst.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

elektrolux

Sitat fra: smaug01 på mandag 16. februar 2015, klokken 14:38
Denne koster fra litt over 3000,- til over(?)6000,- hvis du skal ha en uten "klump" på kabelen slik den originale har. Elektronikken er i håndtaket. I dag hadde jeg kjøpt det og ikke en med klumpen. Lærer så lenge man lever.

Nå trenger en ikke betale 6000 kr lenger for en kabel uten klump. I alle fall så lenge lageret rekker. Se: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_16A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebe

Regn med 2kwh/mil på vinteren, 1,5 på sommeren. Lading på 10A gir ca 10% pr time. Tilgjengelig batteri er ca 21 kwh. Så får du regne på behovet ditt selv :-)

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

fredsjo

Det skal jeg regne på ja. Problemet er bare at jeg ikke er helt dus med hvor mye den vil bli brukt på ettermiddagene enda. Får bare vente å se ;)

Men hvis man kjøper den EVI-laderen til 3300,- kan ikke den medbringes å brukes stort sett over alt hvor det er vanlig stikkontakt?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Ebe

Jo, den erstatter dem vanlige kabelen som følger med bilen :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

emil

Sitat fra: fredsjo på mandag 16. februar 2015, klokken 19:11
Men hvis man kjøper den EVI-laderen til 3300,- kan ikke den medbringes å brukes stort sett over alt hvor det er vanlig stikkontakt?

Den erstatter originalladekabel, men vær forsiktig med 16A lading på ukjent sted. Slitte kontakter kan gi varmgang (egentlig også på 10A) som kan smelte kontaktene hvis man er uheldig. Hvis du stopper en lading før bilen er fulladet bør du gjøre det til en vane å kjenne på kontakten og pinnene for å få en indikasjon på tilstanden. Litt lunk er normalt, men er det så varmt at du brenner deg bør du kontakte eier av ladeplass og informere.

Husk også at selv om ca 21kWh er tilgjengelig vil du neppe like å kjøre ned mot null hvis du er av den nervøse typen. Første varsel om lavt batteri (Low Battery Warning, LBW) kommer når det gjennstår ca 4kWh, andre varsel (Very Low Battery Warning, VLBW) kommer på ca 2kWh og den berykta skilpadden som reduserer motoreffekt kommer på ca 0.5kWh.

Tar man utgangspunkt i fulladet batteri og kjører til man får LBW er det ikke snakk om mer enn 17kWh og med 2kWh pr mil har man en rekkevidde på drøye 8 mil.

fredsjo

Det er notert :)

Har litt trøbbel med Carwings nå da..: Registrerte meg for ca 3 timer siden, har fått eposten om at simkortet er aktivert og den bilen i hjørnet av skjermen lyser hvit. Men når jeg taster inn brukernavn/passord så får jeg bare at tilkobling mislyktes eller noe i den duren.... Er Carwings nede, eller er det noe annet galt her?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Har aldri brukt Carwings jeg (USA-import), men med så mange jevnlige spørsmål her om Carwings er nede kan det tyde på at det ikke er verdens mest stabile tjeneste.

En ting uavhengig av hvilken ladekabel med kladd du velger: Aldri la kladden henge og hvile vekten sin direkte i schuko-kontakten. Bruk alltid noe til å henge opp kladden i. Kommer du til å lade mye fra offentlige plasser mener jeg at en kladdløs kabel verd de ekstra kronene.

fredsjo

Nei har sett at det er mye spørsmål/diskusjoner rundt Carwings, men vet og at mange er fornøyd med det. Og så er det ikke en nødvendighet, men et tillegg til alt det andre. Hvis det er for ustabilt kan man vel bare bruke innstillingene i bilen? Man kan vel stille inn når man skal dra, og at bilen skal være varm til da f.eks? Uten å bruke CW?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA