Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

32A 400v lader

Startet av bo, mandag 09. mars 2015, klokken 08:27

« forrige - neste »

bo

Noen andre som har samme erfaringer med å få hurtiglade? Kun 1 av 5 forsøk har hurtigladerne fungert. Det er jo helt håpløst og ikke mye å stole på.

zbk

Sitat fra: bo på mandag 16. februar 2015, klokken 10:03
Noen andre som har samme erfaringer med å få hurtiglade? Kun 1 av 5 forsøk har hurtigladerne fungert. Det er jo helt håpløst og ikke mye å stole på.

Hvilke type problemer er det du har hatt, da? Ladere ute av drift, vil ikke starte selv om alt ser ok ut...

Ang. nedetid virker det som det ofte tar lang tid å fikse (ref. Sørlandsparken). Ålgård har også stått som "out of service" en hel stund.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pgrd

Har benyttet laderen på Ålgård ved et par anledninger. Den har fungert helt greit. En ting jeg har merket meg er at enkelte ikke avslutter ladingen slik de skal, og når neste mann kommer blir det litt plunder å starte opp. Kanskje leverandør burde programmert inn en "time out", slik at neste mann møter et display med klar pumpe.

Panduck

Sitat fra: bo på mandag 16. februar 2015, klokken 10:03
Noen andre som har samme erfaringer med å få hurtiglade? Kun 1 av 5 forsøk har hurtigladerne fungert. Det er jo helt håpløst og ikke mye å stole på.

Har en del forskjellige erfaringer, men slik det er, stoler jeg aldri på at en hurtiglader fungerer. 1 av 5 høres derimot ekstremt uheldig ut, med mindre det er flere forsøk på samme lader før den ble reparert. Jeg bruker nesten kun fortum sine ladere, da jeg ofte ikke trenger mer enn 5-10 minutter med strøm, og det er masse fortum-ladere mellom meg og Oslo (og det er oftest dit turen går). 

Frustrasjonen blir nok enda større der det er færre ladere. På turer til Rygge har jeg benyttet Ishavsveien to ganger (av alle...) fordi fortumladeren ikke fungerte. Det var irriterende, men enda værre er det der det rett og slett ikke finnes alternativ.

Svaret er vel enkelt og greit: De er ikke til å stole på. Stol aldri på at en lader fungerer. Planlegg med 1-2 alternativ. Foretrekk lokasjoner med 2 ladere.

jkirkebo

Sitat fra: bo på mandag 16. februar 2015, klokken 10:03
Noen andre som har samme erfaringer med å få hurtiglade? Kun 1 av 5 forsøk har hurtigladerne fungert. Det er jo helt håpløst og ikke mye å stole på.

Jeg har 100% suksess med disse hittil, men så har jeg bare ladet på de én gang da ;)
(AC 22kW utenfor (kommende) Kiwi Dokka)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

For CHAdeMO:

Kiwi Mølla: 2 ganger
Kiwi Billingstad: 1 gang
Kiwi Holmestrand: 5 ganger
Kiwi Sørlandsparken: 2 tester
Kiwi Lund: 1 gang

Bortsett fra testene ved Kiwi Sørlandsparken som ikke har vært reelle ladebehov har alle ladingene fungert greit. Men jeg drar normalt sett ikke innom en lader hvis den står somm defekt i oversiktene.

Har ennå ikke blitt stående ladefast grunnet nedetid på noen hurtigladere etter over 100 ladinnger.




Panduck

Sitat fra: emil på mandag 16. februar 2015, klokken 12:02
Har ennå ikke blitt stående ladefast grunnet nedetid på noen hurtigladere etter over 100 ladinnger.

Det er jo flott. Har derimot opplevd at laderen på Alna ikke fungerer flere ganger, selv når den står i grønt. Det blir fort Statoil på Økern isteden for Alna-laderen. ABB-laderen blir ofte feil retning.

Rio

Sitat fra: bo på mandag 16. februar 2015, klokken 10:03
Noen andre som har samme erfaringer med å få hurtiglade? Kun 1 av 5 forsøk har hurtigladerne fungert. Det er jo helt håpløst og ikke mye å stole på.

Jeg har hurtigladet ca 55 ganger totalt, og kun et par stykker har ikke fungert.
Jeg sjekker dog på hurtigladekartet før jeg reiser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Liten oppsummering av andre hurtigladere:

ABB Oslo (GrønnKontakt) er testet en gang uten problemer

Fortum Nissan Rud (Bærum) var defekt veldig lenge fra i fjor sommer, har ikke fått prøvd denne i operativ tilstand da den ikke er en del av noen naturlige kjøreruter.

Fortum Sandvika Rådhus. Den ene (til høyre) er tidvis ustabil og vil ikke starte med SMS eller RFID, men pleier å gå greit via telefonsamtale. Den til ventstre har fungert problemfritt med SMS og RFID bortsett fra en dag med 30+ grader i lufta og et par tre hurtigladinger tidligere på dagen (men da fungerte det fint på den til høyre).

Fortum Liertoppen (McDonalds) er testet en gang uten problemer

Fortum Kjellstad (Buskerud bilsenter) er prøvd et par ganger uten problemer

GrønnKontakt Kjellstad (v Max Hamburger) er prøvd en gang uten problemer

GrønnKontakt Marienlyst er prøvd en gang uten problemer

Gravdahl Auto Tønsberg er brukt mange ganger. Litt problemer med å få kortbetalingen til å gå igjennom, men har ikke hatt problemer relatert til selve ladingen

Skien Skagerak Arena semihurtig. Brukt mange ganger, men lader bare 16kW som maks på CHAdeMO

GrønnKontakt Notodden er brukt to ganger uten problemer.

Fortum Rugtvedt Lasses er brukt seks problemfrie ganger

GrønnKontakt Arendal er brukt et ukjent antall ganger uten problemer

Sørlandets Bilsenter (Nissan) Sørlandsparken. Prøvd og ladet mange ganger men ca 50% av gangene har laderen vært nede.

GrønnKontakt Kristiansand er brukt et ukjent antall ganger uten problemer



Tror dette er alle jeg har vært innom til nå. Blir snart noen forsøk vestover fra Kristiansand.

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 16. februar 2015, klokken 20:56
Dvs stort sett problemfritt - og kun stått i kø 1 gang i 5 minutter.

Kø har jeg derimot stått i flere ganger:

Bl.a Kristiansand og Arendal (GrønnKontakt), Skien, Tønsberg og Sandvika. Som oftest ca 5-10 minutter på ladere med minuttsprising og ca 15-20 minutter på de med stykkpris. Enda flere ganger har det vært folk som har kommet rett etter meg og blitt stående i ~20-30 minutter i kø og jeg lader ikke mer enn jeg trenger uansett om jeg betaler for stykkpris eller pr tid.

Trekkoppbil

Jeg har inntrykk av at det feila de fleste gangene jeg prøvde i sommer, mens det som regel har fungert i vinter.
Det er blant annet et RFID-mareritt: Du veit aldri om systemet klarer å lese brikka di, hvor lang tid det tar, eller hvor mange ganer du må prøve.  Nylig prøvde vi rundt 10 ganger med 2 forskjellige brikker for å starte lading, og da vi skulle avslutte, måtte vi ringe Sverige for å stoppe ladinga.

emil

Dagens erfaring med Kiwi Lund i Kristiansand:

Kommer til dit med en ladende Tesla og en ladende Leaf samt en Leaf i ladekø. Laderen med CHAdeMO + 43kW AC kan av en eller annen grunn kun lade en bil om gangen, om det er laderen eller strømtilførselen som er problemet aner jeg ikke. Snakket litt med de som ladet og sto i kø og de ladet mest for å teste og fordi det var gratis her i 20 minutter. Endte opp med å kjøre til sykehuset og hente fruen før jeg kjørte tilbake. Da møtte jeg Teslaen som kjørte avgårde og Leafen som sto i kø hadde startet lading der den andre Leafen hadde stått. Da var det ledig på laderen Teslaen hadde brukt så jeg ladet det trengte for å komme meg østover til Arendal igjen.

I dag kunne heldigvis fruen dra 15 minutter tidligere fra jobb, alternativet hadde vært 15 minuter ladekø først før lading og så henting.

automat

Jeg har ladet på en Fortum-lader som stod markert som defekt på http://map.chargedrive.no/
Hadde sett på forhånd at den stod som defekt, men skulle uansett ha en stopp ved denne McDonalds'en. Når jeg kom dit, så var displayet helt normalt. Bestemte meg for å prøve den, for å kurere rekkeviddeangst, og den funket helt fint. Ringte Fortum og sa ifra at denne faktisk fungerer. Det var av en eller annen merkelig grunn ingen ladekø  :P.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kjell Leaf

Sitat fra: Panduck på mandag 16. februar 2015, klokken 10:43
Sitat fra: bo på mandag 16. februar 2015, klokken 10:03
Noen andre som har samme erfaringer med å få hurtiglade? Kun 1 av 5 forsøk har hurtigladerne fungert. Det er jo helt håpløst og ikke mye å stole på.

Har en del forskjellige erfaringer, men slik det er, stoler jeg aldri på at en hurtiglader fungerer. 1 av 5 høres derimot ekstremt uheldig ut, med mindre det er flere forsøk på samme lader før den ble reparert. Jeg bruker nesten kun fortum sine ladere, da jeg ofte ikke trenger mer enn 5-10 minutter med strøm, og det er masse fortum-ladere mellom meg og Oslo (og det er oftest dit turen går). 

Frustrasjonen blir nok enda større der det er færre ladere. På turer til Rygge har jeg benyttet Ishavsveien to ganger (av alle...) fordi fortumladeren ikke fungerte. Det var irriterende, men enda værre er det der det rett og slett ikke finnes alternativ.

Svaret er vel enkelt og greit: De er ikke til å stole på. Stol aldri på at en lader fungerer. Planlegg med 1-2 alternativ. Foretrekk lokasjoner med 2 ladere.
Heldige de av dere som kan velge og vrake i hvilken hurtiglader dere vil benytte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Du må sjekke Hurtigladekartet før du bosetter deg! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA