Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av mr.rs4, søndag 08. mars 2015, klokken 21:33

« forrige - neste »

mr.rs4

Det er noen fordeler med elbil,  som billigere / slipper mva. Kjøre gratis på ferje.

Men å kjøre i taxi / buss felt? Hvordan fungere det? Og når kan jeg kjøre der? Ikke at det er så mange plasser jeg kan gjøre det, men greit å vite hvor jeg og ikke kan kjøre.

Så med parkering. Hvor kan jeg forvente å parkere gratis? Alle offentlige parkeringsplasser?

Er det andre fordeler / ulemper som jeg ikke har fått med meg?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

NegativeElectrode

Jeg vet ikke om jeg vil putte incentivene som brukes for at man skal kjøpe elbil i samme kategori som fordeler :)
Incentivene vil forsvinne, så reelle fordeler er interessant.

Jeg tenker på fordeler slik:

  • Lavere driftsutgifter (energi og service)
  • Mindre støy
  • Ingen eksos, særlig ved mye trafikk og i garasjer. Bilen kan  alltid forvarmes uten å ta hensyn
  • Enklere drivlinje med nær linjært pådrag gir mer forutsigbarhet ved akselerasjon (trenger ikke kjenne bilen godt for å hente ut den raskeste akselerasjonen).
  • Høyere komfort ved køkjøring og bytrafikk
  • Med litt planlegging har man alltid godt med energi tilgjengelig, og slipper ekstra stopp
  • Bilen regenerer energi når den kan

På den mer spekulative siden, tror jeg verditapet målt mot særlig store eksosbiler kommer til å være positivt. Men igjen så er dette en forbigående greie.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fonberg

#3
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 15. februar 2015, klokken 21:09
Det er noen fordeler med elbil,  som billigere / slipper mva. Kjøre gratis på ferje.

Men å kjøre i taxi / buss felt? Hvordan fungere det? Og når kan jeg kjøre der? Ikke at det er så mange plasser jeg kan gjøre det, men greit å vite hvor jeg og ikke kan kjøre.

Ferje: pris for elbil varierer, f.eks. har mange ferjer gratis for selve bilen men du betaler for alle personer inkl. sjåfør. Da blir besparelsen liten jamført med utslippsbil.

Kollektivfelt: Du kan kjøre i kollektivfelt når dette er vanlig skiltet. Du kan ikke følge retningsbegrensninger som gjelder buss/taxi, f.eks. skilt som viser at det er ulovlig å svinge til høyre unntatt for buss/taxi.

Både ferjerabatt, kollektivfelt, bompenger osv. er midlertidige tiltak, men jeg føler meg ganske sikker på at avgiftene når de kommer for elbil vil være lavere enn for tilsvarende utslippsbiler, dvs. lavere MVA, lavere bomavgift osv.

Den viktigste og mest forutsigbare økonomiske besparelsen er at energiutgiften for en elbil er ca. en femtedel av det det koster å kjøre en bensinbil tilsvarende langt: Ei mil koster en tier i bensin med en vanlig stor familiebil med bensinmotor. Ei mil med en Tesla koster ca. to kroner i strøm. Dette er hvis man lader hjemme, på langturer som involverer f.eks. superlading så blir besparelsen med å kjøre Tesla naturligvis større jamført med tilsvarende bensinbil.

En stor praktisk fordel synes jeg er at elbilen kan fylle energi mens den står parkert (i mitt tilfelle bl.a. hjemme og på jobb), så man trenger sjeldnere bruke tid og kjøre omvei for energipåfylling slik en alltid må gjøre med utslippsbil. Unntaket er naturligvis når man er på langtur og elbilen er avhengig av lading underveis. Med Tesla er gratis superlading et genialt konsept, fordi disse stasjonene lader bilen "gratis" (egentlig forhåndsbetalt da bilen ble kjøpt ny), og på kortere tid enn man bruker på en spisepause.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Celter

Og ja, du parkerer gratis på alle kommunale parkeringsplasser, så lenge du overholder parkerigstiden og har urskive i vinuet som beviser det.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

B_Tesla

For meg var det rett ogslett beste bil for penger pr. mnd (da ikke inkludert besparelser gitt bom, parkering osv.) Medregnet noen besparelser på bom de første 6-12 mnd, men har små håp der. Fikk meg en fantastisk familiebil, topp teknologisk og super service, til prisen av en ok utstyrt 318d. Da var jo det en no-brainer. Konfigurasjonen endret seg noe under veis, så kanskje en godt utstyrt 318 etter hvert.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA