Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første inntrykk/opplevelse av Tesla P85D

Startet av Kimpala, søndag 08. mars 2015, klokken 09:27

« forrige - neste »

Kimpala

Lufter ide'n min her :)
Har en tråbil fra Berg Toys og tenker å kjøpe ett Bafang elsykkel kit og sette på kranken. Tråbilen funker bra, men er såklart tung å trå i oppoverbakker.
Har veldig tro på at med en liten 250W motor og all verdens plass til batteri vil denne bli enda mer morro for unga! Og jeg slipper kanskje å dytte i oppoverbakker...
Dette blir vel nesten lovlig også så lenge motoren er pedalstyrt og gir seg på 25kmt !?
X
3

Ferry

He, he. Den var tøff! Nesten så jeg ønsker meg en selv for å bygge om. Bruker allerede elsykkel til jobb. 4 hjul kunne være praktisk på vinterføre. Jeg ble nysgjerrig på lovligheten. Hva er egentlig en sykkel? Fant følgende på lovdata: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119
§ 2.Definisjon
Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.
Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Hjelpemotorens effekt skal opphøre når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t.

Kimpala

Har også lurt på lovligheten ja, men ser ifølge lovdata at det da ikke er lov for meg? Men hva da med sånn :

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=50904686&q=Elsykkel&sort=4&ref=fas

?
X
3

Ferry

Jeg er ikke sikker på hvordan det skal tolkes. Den er et "kjøretøy kun beregnet for lek" og  dermed ingen sykkel? Og leketøy med elektromotor er fritt? I hvert fall finnes det masse elektriske lekebiler til å sitte på. Om de er lovlige vet jeg strengt tatt ikke.

cra

Sitat fra: Ferry på mandag 16. februar 2015, klokken 08:15
Jeg er ikke sikker på hvordan det skal tolkes. Den er et "kjøretøy kun beregnet for lek" og  dermed ingen sykkel? Og leketøy med elektromotor er fritt? I hvert fall finnes det masse elektriske lekebiler til å sitte på. Om de er lovlige vet jeg strengt tatt ikke.

De er nok lovlige, men hastigheten er så lav at du bare trenger en hånd for å  telle antall km/t på fingrene, og enda har du fingre til overs.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kimpala

Ja de er vel begrensa på 6kmt. Tråbil må jo strengt tatt ikke være kun til lek... Men er nok i grenseland... Hvis det ikke blir lovlig kan jeg liksågodt sette på ett par større motorer inni hjula :)
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA