Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hagesæter, lørdag 07. mars 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

Muffinman

Kan det være noe å hente på å dempe under baksetet? Skummelt område med masse kabling og ladere riktignok...

lunitiks

Første issue i så fall er å få opp/av sitteputa. Har prøvd å løfte litt med makt i kantene (nyskjerrig på hvordan det ser ut under), men finner ikke hvor innfestingen er og hvordan man evt løsner den
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Akkurat det er null problem, slikt finner man i servicemanualen ;)

Men ser litt pønglete ut å få gjort noe under der.


djlarsen

Er de sorte platene der sensorer for om noen sitter i setene? Eller er det en slags luftblære inni selve setet?
Jeg lurer på om det er noen mulighet til å "justere" følsomheten til disse følerne da jeg sliter med plingende barneseter, og baksetepassasjerer som legger hånda på midtsetet...

Hva er de røde om grønne pilene forresten. Og "servicemanualen", finnes den? Er den tilgjengelig for oss vanlige dødelige?

lunitiks

Sitat fra: Muffinman på lørdag 14. mai 2016, klokken 16:21
Akkurat det er null problem, slikt finner man i servicemanualen ;)

Men ser litt pønglete ut å få gjort noe under der.


Takk jeg har sett lignende bilder før men har du faktisk prøvd å komme til og løsne de der innfestingene? Jeg klarte det i hvert fall ikke
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Poenget er at man må se i servicemanualen før man begynner. Der er nok arbeidet beskrevet steg for steg.

F_P

Jeg har sett under setet, og som du ser på bildene ligger det saker og ting der (laderne) som jeg konkluderte med var best å la være urørt. Mulig om du løsner alt og legger på noe under laderne. Ta heller av sidevangene i baksetet og se om det er mulig å få dempet hjulbuen ytterligere på innsiden :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#157
Har gjort en innsats og dempet fotbrønner/torpedovegg på begge bilene i dag. Startet med 2013-modellen og la alubutyl på hele dørken på begge sider pluss 7mm dempematte. I forkant demonterte jeg det som var mulig, og la butyl hvor deg gikk an og fylte godt opp med matter. Når jeg demonterte på 2015-modellen kunne jeg konstantere at også Tesla syntes det var fornuftige tiltak; her lå det faktisk en stor klædd med alubutyl på dørk og dempemattene er tykkere enn på den eldre bilen. La naturligvis på hvor det ikke var dekket, og fylte også her på med mer dempematte.

Forskjeller jeg har oppdaget så langt ift støydemping på de to bilene:

1. Alubutyl i dørk på ny, intet på den gamle
2. Torpedovegg bak diverse dingser, omtrent hvor man har føttene: alubutyl på begge men dempematter i tillegg på den nye. Mer demping å se genelt rundt om fremme der på 2015-mod.
3. Dempefilt pålimt terskellista på den nyeste. Intet på den gamle. Her blir det oppgradering.
4. Bakre hjulbuer under innerskjerm: intet på gammel bil, en 10x15cm lapp med alubutyl på ny.

Disse klipsene passer til dørtersklene, tipper de er brukbare til dører også:
http://www.ebay.com/itm/161969476853?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Noen som tar på seg å sjekke fotbrønnene bak? Hvis det er gjort noe der på de nye bilene kommer jeg til å ta for meg begge her.

Bilene skal snart på verksted så det blir ikke så veldig mye mer gjort før de er ferdige der, vil ikke fikle med områder som skal skrus på. Men det blir runde to på 2013-modellen med lag 2 i hjulbuer bak, legge litt mer alubutyl i trunk pluss masse dempematter. Har latt meg fortelle at de nye bilene har tykke lag der bak.

Nybilen skal få dempet dører, og jeg tenker jo å ta en titt i trunken der også. Alt kan forbedres. Den har allerede guffe i hjulbuene bak og ble dempet forover i dag.

Bilder:
1. Dørk 2013 modell

2. Dørk 2015 modell

3. Dørk med ferdig lagt alubutyl og fotstøtte montert 2013 modell

4. Dørk med ferdig lagt alubutyl + dempematte og montert sammen masse krimskrams bak plata. Butyl/matte flere steder der bak også. 2013.

5. Terskellist med original dempematte 2015-modell.

ctr46

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. mai 2016, klokken 19:38
Har gjort en innsats og dempet fotbrønner/torpedovegg på begge bilene i dag. Startet med 2013-modellen og la alubutyl på hele dørken på begge sider pluss 7mm dempematte. I forkant demonterte jeg det som var mulig, og la butyl hvor deg gikk an og fylte godt opp med matter. Når jeg demonterte på 2015-modellen kunne jeg konstantere at også Tesla syntes det var fornuftige tiltak; her lå det faktisk en stor klædd med alubutyl på dørk og dempemattene er tykkere enn på den eldre bilen. La naturligvis på hvor det ikke var dekket, og fylte også her på med mer dempematte.

Forskjeller jeg har oppdaget så langt ift støydemping på de to bilene:

1. Alubutyl i dørk på ny, intet på den gamle
2. Torpedovegg bak diverse dingser, omtrent hvor man har føttene: alubutyl på begge men dempematter i tillegg på den nye. Mer demping å se genelt rundt om fremme der på 2015-mod.
3. Dempefilt pålimt terskellista på den nyeste. Intet på den gamle. Her blir det oppgradering.
4. Bakre hjulbuer under innerskjerm: intet på gammel bil, en 10x15cm lapp med alubutyl.

Disse klipsene passer til dørtersklene, tipper de er brukbare til dører også:
http://www.ebay.com/itm/161969476853?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Noen som tar på seg å sjekke fotbrønnene bak? Hvis det er gjort noe der på de nye bilene kommer jeg til å ta for meg begge her.

Bilene skal snart på verksted så det blir ikke så veldig mye mer gjort før de er ferdige der, vil ikke fikle med områder som skal skrus på. Men det blir runde to på 2013-modellen med lag 2 i hjulbuer bak, legge litt mer alubutyl i trunk pluss masse dempematter. Har latt meg fortelle at de nye bilene har tykke lag der bak.

Nybilen skal få dempet dører, og jeg tenker jo å ta en titt i trunken der også. Alt kan forbedres. Den har allerede guffe i hjulbuene bak og ble dempet forover i dag.

Bilder:
1. Dørk 2013 modell

2. Dørk 2015 modell

3. Dørk med ferdig lagt alubutyl og fotstøtte montert 2013 modell

4. Dørk med ferdig lagt alubutyl + dempematte og montert sammen masse krimskrams bak plata. Butyl/matte flere steder der bak også.

5. Terskellist med original dempematte 2015-modell.

Brukte du samme fremgangsmåte som F_P for å dempe foran? Klarte ikke å finne link til hans innlegg. Har du fått testet om det har gitt noe mindre støy fra frontmotor? Om det har gitt grei effekt tipper jeg at jeg kommer til å gjøre det samme med min 85D... :)
85D

Muffinman

#159
Ikke sikker på hvordan Sondre gjør dette på detaljnivå, men det er nok i samme gata.

Fin forbedring på den eldste bilen, og merkbar på den nye. Men forbedringen er mest på hjulstøy/romling og bare marginalt på DU-støy.  På den eldste merker jeg at det kommer lyd nede fra dørene eller deromkring etter denne øvelsen. Prøver å lime dempematte i terskellistene for å sjekke om det kan være der lyden kommer fra. Kanalene er jo firkantprofiler som løper fra forskjerm til bakskjerm, og de er hule og åpne i begge ender. Ser ikke bort fra at det kan forplante seg noe lyd der, og uansett er det en grunn til at Tesla har lagt inn demping der. Hvis det ikke gir ønskede resultater blir det å gi dørene på den nye bilen og sjekke om det er originale forbedringer der, og overføre dem til den gamle i tillegg til det som allerede er gjort.

Merkelig når man reduserer lyden fra et sted blir det mer framtredende et annet. Blir jo aldri ferdig :)

lunitiks

Planlegger du å søke myndighetene om bruksendring fra bil til bibliotek, Muffin?  :)

Skulle vært veldig interessant å sammenligne dine biler etter at støydempingsprosjektene dine er ferdig, med noen tilsvarende modeller uten diy-demping
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MeTesla

Når jeg ligger på cruise i 110 km på tørr asfalt måler jeg 76-77 dB i bilen. Bruker mobiltelefon app og telefonen ligger på armlenet mellom forsetene.

Ingen støydemping utført,  bilen ble levert juli 2015.

Hadde vært interessant å høre hva andre måler i sin bil.

Ja, det er mange faktorer og det er kanskje dårlig forskning men fortsatt interessant synes jeg.

Skjøteledning

@muffinman, er favorittlåta di "the sound of  Silence"?

Setter forøvrig stor pris på dine informative innlegg og Gjør det selv løsninger.

jeg må ha litt støy for å holde tinnitusen i sjakk.

Muffinman

#163
SitatNår jeg ligger på cruise i 110 km på tørr asfalt måler jeg 76-77 dB i bilen.

Å bedre støynivået i en bil har nok flere fasetter enn å redusere det samlede lydtrykket. Hvilke frekvenser og støytyper som opptrer er nok like viktig som hvor mange db man kan måle.  Derfor stiller jeg meg tvilende til at en slik måling gir et godt bilde av hvilken som er den mest stillegående bilen - selv om man skulle måle med profesjonelt utstyr (som uansett er en forutsetning).

Målinger vil påvirkes av asfaltens beskaffenhet (den varierer i kjørebanens bredde, så man må ligge i nøyaktig samme spor for å sammenligne målinger), dekktype, hvor mye disse er slitt, felgdiameter/bredde/type, luft/stålfjæring, hastighet, lufttrykk i dekkene, vekten på bilen, panotak eller ei, temperatur(sol vs overskyet kan ha stor betydning for temp på asfalt og i dekkene - og dermed trykket), hvordan måleren er vektet, hvor den er plassert i kupeen, om den ligger på et underlag og får overført vibrasjoner osv. Man bør vel bruke noe slags dynamiske waterfall-greier om man skal kunne framstille - og kunne tolke dette. Noen som som sitter på kompetanse og kan fylle på her?


Muffinman

Sitat fra: Skjøteledning på søndag 22. mai 2016, klokken 09:48
@muffinman, er favorittlåta di "the sound of  Silence"?
Det er absolutt ingen hemmelighet at favorittlyden min er stillhet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA