Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hagesæter, lørdag 07. mars 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

HåkonD

#120
Erfaring:
Som mitt første prosjekt tok jeg for meg støydemping av frunk. Kjøpte inn plater på Biltema (se bilde av emballasje), tok ut bekledning i frunk, demonterte den innerste boksen, vasket den, limte på plater, satte inn igjen.

Ser at noen også demonterer den store "balja" - men det så for meg ut til at man like gjerne kunne la den være på plass og bare klistre på restene av platene fra Biltema. Kanskje ikke så pent, men det var enkelt. Spesielt for de av oss som ikke er spesielt erfarne i gjør-det-selv-faget.

Verktøy: Kun to stk verktøy trengs: 10mm fastnøkkel + stanleykniv for kutting av plater.

Tidsforbruk: 2 timer.

Inntrykk: Det hjalp. Ihvertfall litt. Ville gjort det omigjen.

cairnz

Sitat fra: HåkonD på tirsdag 14. juli 2015, klokken 13:17
Erfaring:
Som mitt første prosjekt tok jeg for meg støydemping av frunk. Kjøpte inn plater på Biltema (se bilde av emballasje), tok ut bekledning i frunk, demonterte den innerste boksen, vasket den, limte på plater, satte inn igjen.

Ser at noen også demonterer den store "balja" - men det så for meg ut til at man like gjerne kunne la den være på plass og bare klistre på restene av platene fra Biltema. Kanskje ikke så pent, men det var enkelt. Spesielt for de av oss som ikke er spesielt erfarne i gjør-det-selv-faget.

Verktøy: Kun to stk verktøy trengs: 10mm fastnøkkel + stanleykniv for kutting av plater.

Tidsforbruk: 2 timer.

Inntrykk: Det hjalp. Ihvertfall litt. Ville gjort det omigjen.

Samme oppfatningen satt jeg igjen med etter at begge baljene var tatt ut. (Trenger forøvrig 13mm for store balja). Jeg la også 20mm filt under matten i frunken, mest fordi jeg hadde endel igjen. Tar du ut den store balja kan du justere hvor tett frunk skal være (skiver legges under for å heve eller senke balja).
Elbilist

Elbil fundamentalist

Hva med sound cancelling technology?
http://www.digitaltrends.com/cars/harman-wants-quiet-ride-using-tech-behind-noise-cancelling-headphones/
Kan til og med SW oppdateres på alle Teslaer og krever ikke masse arbeid og tilfører ikke mer vekt til bilen :D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cairnz

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 21. juli 2015, klokken 19:52
Hva med sound cancelling technology?
http://www.digitaltrends.com/cars/harman-wants-quiet-ride-using-tech-behind-noise-cancelling-headphones/
Kan til og med SW oppdateres på alle Teslaer og krever ikke masse arbeid og tilfører ikke mer vekt til bilen :D
Problemet med å lyddempe bilen på den måten er at du må velge et punkt i bilen for referanse, dvs du bør ha mikrofon der. Det blir vanskelig å støydempe for alle samtidig. Da er det nok bedre å minke støyen der den oppstår.
Elbilist

Tr0047

Sitat fra: cairnz på tirsdag 21. juli 2015, klokken 20:14
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 21. juli 2015, klokken 19:52
Hva med sound cancelling technology?
http://www.digitaltrends.com/cars/harman-wants-quiet-ride-using-tech-behind-noise-cancelling-headphones/
Kan til og med SW oppdateres på alle Teslaer og krever ikke masse arbeid og tilfører ikke mer vekt til bilen :D
Problemet med å lyddempe bilen på den måten er at du må velge et punkt i bilen for referanse, dvs du bør ha mikrofon der. Det blir vanskelig å støydempe for alle samtidig. Da er det nok bedre å minke støyen der den oppstår.
Jeg har virkelig tro på dette...fungerer jo som et headset, men i større skala! Med multihøyttalersystem, og flere mikrofoner plassert strategisk, får nok Harman dette til!  Og får de som ønsker å beholde motorlyd, lar nok det seg gjøre og.
Mars 2015 P85D

Thor2014

Er det noen som har et slikt kamera så stiller jeg bil til rådighet.




F_P

#126
Mer eller mindre ferdig med 4 dører i min egen bil.

Kun brukt GLADEN Aero produkter siden jeg forhandler disse, men andre tilsvarende går naturligvis helt fint :)

Har ikke allverdens av bilder men oppskriften for min del har vært følgende fra ytterst mot veien og innover i døren:

Ytterst (karosseriplaten) - Alubutyl + neoprene + Wave (+ noe multi rett på butylen)
"Mellomdør" - Aero Multi på begge sider for å dekke mest mulig
Dørtrekk - Aero Stone + Multi på større flater + lagt tilbake originalfilten

Bildene under viser dørtrekkene under arbeid med å kline de inn med +/- 2mm Aero Stone + ene "mellomdøren belagt med Multi. Siste bildet bør ikke brukes som mal da noe av mattene måtte fjernes i etterkant da de kom i veien for dørtrekket  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#127
Jeg har lagt 0,45kvm 2mm butyl inni døra, hovedsaklig mot karosseriplaten. Dørene ble merkbart tyngre av bare dette, og jeg tenker at jeg ikke vil tilføre ytterligere vekt av hensyn til hengslene. Ditt prosjekt må ha tilført en god del mer vekt; hva tenker du om belastningen på dør/hengsler over tid?

EDIT: Der fikk jeg faktisk bekreftet at koblingene til sidespeil kommer til syne ved å ta av dørtrekket (ref mitt lille problem i reklamasjonstråden). Kan ikke huske å ha sett disse når jeg dempet dørene i sommer, men skal ta en sjekk i dag. Takk for bilde :)


F_P

Forhørte meg først med importøren i forhold til anbefaling av produkter for "den ultimate" løsningen,  og deretter vekten siden jeg tenkte som deg. Løsningen jeg har valgt har visstnok ikke gitt problemer på andre biler siden tidenes morgen så en Tesla burde også klare den ekstra vekten.

Det som veier ekstra i forhold til hos deg er først og fremst Multi-mattene på mellomdøren + Stone i dørtrekket. Vil tippe at det veier totalt sett litt over det dobbelte av hva du har hatt på. Neopren og Wave veier nesten ingenting.

Må også presisere at Wave kun er lagt bak høyttalerne.

Total tidsbruk +/- 9,5t, ca. det dobbelte av hva jeg bruker på kundebiler der det legges multi-matter + wave. Forskjellen er merkbar, men prisforskjellen for kunden blir såpass stor at jeg egentlig ikke kan anbefale det  :P
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Goku

Noen som har funnet ut hvor en kan få ta i klips om noen ryker? Jeg er litt redd for å begynne på et slikt prosjekt uten å ha reservedeler i backup.
Grå s85d

tonl

Sitat fra: Goku på onsdag 14. oktober 2015, klokken 12:22
Noen som har funnet ut hvor en kan få ta i klips om noen ryker? Jeg er litt redd for å begynne på et slikt prosjekt uten å ha reservedeler i backup.

Klipsene for du kjøpt hos service senter. Husker jeg ikke feil nå så er det 4-5 klips pr dør.

Muffermann:

Jeg la på et lag Gladen AERO-Butyl og et lag Gladen Aero-neoprene pr dør. Xtra vekt pr dør i mitt tilfeller er ca 1.5kg.

Cato76

:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

F_P

#132
Sitat fra: Cato76 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 16:00
Jeg vurderer å smøre hjulbuene med Biltema-stoffet som Muffinman brukte i denne tråden -> http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19636.msg372673.html#msg372673

Men hva er egentlig forskjellen på disse to produktene?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesmasse-for-understell-2000017149/?artId=362412
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesmasse-for-understell-fiberforsterket-2000018400/

Noen som kan anbefale hva jeg bør bruke?

Vil anbefale Aero Stone fra Gladen. Jeg har prøvd begge, og sistnevnte er så utrolig mye enklere å jobbe med. Aero Stone på Model S'en. Biltema-guffen ble brukt på up'en til fruen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Hender jeg for spørsmål om garanti og lyddemping. Vel nå har jeg hatt min egen bil på service, og dette er Teslas syn på saken:

«As shown in other attached pictures, extra soundproofing has been added to the door, both on the inside, and outside, behind door panel. Door panel has also got some soundproofing on. If there is water ingress going into the door, and the path for water going out of the door changes due to soundproofing, it can affect warranty

Med andre ord. Gjør det skikkelig, og ikke blokker eller endre dreneringen i døren så går det mest sannsynlig helt fint :)

Kan legge til at jeg har gått meget grundig til verks på min egen bil.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

DaTwister

Hvor klistrer dere på aero-butyl, og hvor aero-multi? Limer dere disse oppå hverandre? Eller blir det butyl på ytterdøren, og multi på innsiden? Og wave bak høyttaleren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA