Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hagesæter, lørdag 07. mars 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

Muffinman

Angående lokale - jeg kan dessverre ikke hjelpe, men registrerer jo at Tesla har et veldig fint verksted på Lade. Synes de kunne kastet ut noen kundebiler og lånt ut lokalet til deres største fans. Å forfine egenskapene til denne flotte, men dog så ukomplette bilen er jo et godt formål  ;D

Muffinman

Sitat fra: kseitzberg på mandag 11. mai 2015, klokken 09:36
Vil du gå helt amok, så er det muligt at smøre inderskærmene med Dinitrol HEavy duty inden der sættes isolering på. Dette er en tyktfyldende rustbeskyttelse, som hærder på og og bliver som en tyk gummimasse.
Hvor kan man kjøpe dette Dinitrol-stoffet i Norge? (OK, spørsmålet går ikke nødvendigvis til kseitzberg :) )

OleJA

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. mai 2015, klokken 22:45
Angående lokale - jeg kan dessverre ikke hjelpe, men registrerer jo at Tesla har et veldig fint verksted på Lade. Synes de kunne kastet ut noen kundebiler og lånt ut lokalet til deres største fans. Å forfine egenskapene til denne flotte, men dog så ukomplette bilen er jo et godt formål  ;D
Det er som oftest veldig god plass i parkeringskjelleren under Tesla Lade. Der er det også tilgang til flere 11/22 kW type2 ladepunkt. - og kort vei til Tesla dersom en kommee i beit for klips el.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Det var faktisk et veldig godt forslag. Trenger vel ikke ta med solkrem og grill da riktignok. Men arbeidslys må være med.

Er fortsatt positiv til dette, selv om det ikke er sikkert det kommer til å klaffe for min del. Kommer nok til å gå i gang med deler av prosjektet om ikke lenge på egen hånd.

Hyperstress

Tok dørene tidligere i dag. La butyl og neopren. Var ganske enkelt når en har oppskrift for å ta av panelene, men det var litt trangt og det ble mange skrammer i underarmene  :P.  Tok en times tid pr dør. Passet egentlig ganske bra med 3 store butylbiter pr dør. Ca 1 butylflak totalt pr dør, og det dobbelte med neopren. Neoprenen elsket å klistre seg fast alle andre steder enn der den skulle  >:(.
Som nevnt tidligere tror jeg varme er nøkkelen til å ikke ødelegge klipsene. Jeg hadde gjennomvarm bil i 22C garasje, og ingen klips ble ødelagt selv om det føltes helt brutalt å dra av panelet.

Men så, det viktigste: Fornøyd? - Ikke overveldende.
Kan høre at det er litt bedre, men ikke mye. Måler i beste fall 1 dB lavere. Så dørene er litt oppskrytt etter min mening. Mulig det demper vannstøy når en kjører på våt vei, men har ikke testet det enda. Håper at jeg kanskje kan få det ned 2dB totalt med å ta hjulbuene i tillegg (tar dem om en måneds tid). Tror det er mer å hente der.

Edit: En bi-effekt ser forresten ut til å være at jeg nå kan spille litt høyere musikk, og stille inn litt mer bass, før det blir resonans og grøtete.

Bilder av fremdør og bakdør etter butyl, og etter neopren.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Thor2014

Jeg føler på min nye 2015 mod er hjulstøyen bakfra endel lavere enn på min 2014 mod.
Fortsatt er det hjulstøyen som er den dominante.
Skulle jeg gjort noe slikt ville jeg nok startet der.
Det finnes vel noen form for støydempende film for at vindstøy skal bli lavere?

Hyperstress

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. mai 2015, klokken 22:04
Jeg føler på min nye 2015 mod er hjulstøyen bakfra endel lavere enn på min 2014 mod.
Fortsatt er det hjulstøyen som er den dominante.
Skulle jeg gjort noe slikt ville jeg nok startet der.
Det finnes vel noen form for støydempende film for at vindstøy skal bli lavere?

Tror litt av effekten er fraværende fra dørene fordi vinduene kanskje er det svakeste ledd uansett, så det hadde vært veldig interessant om det kom isolerte vinduer på markedet. Eller som du sier støydempende film. Finnes det?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

Thor2014

kseitzberg

Når vi støjdæmper hernede i DK - så fylder vi butylgummi/StP i hele døren - på hele den indvendige flade af ydersiden af døren, og på bagdøren lægges også StP på hele den bagerste del af dørpanelet. Vi bruger ikke neopren eller skum i døren, da dette kan absorbere vand, og ikke giver nogen sønderlig effekt. På indersiden af døren sættes et par patches på hvor pladen er tynd og kan vibrere. Dette er mest tilfældet på ældre modeller - de nye er lavet stivere i pladerne i det inderste panel. Skærmkasserne klistres til, og forskærmen får et godt lag. Desuden får "badekarret" et lag, ligesom trunken også får. Også bagsmækken får StP for at dæmpe og absorbere vejstøj/dækstøj, og vores målinger ligger noget højere. Ca 4,5 db på nye modeller, og lidt mere på ældre modeller.

Vil forsøge at dæmpe fronthjelmen for at se om der er noget at hente der, og venter på at Tesla får sat noget på plastic'en i frunken - i henhold til nye fix, men servicecentret i KBH har endnu ikke hørt om denne service bulletin, så kun gælder D modeller.

Hyperstress

Sitat fra: kseitzberg på lørdag 16. mai 2015, klokken 00:23
Når vi støjdæmper hernede i DK - så fylder vi butylgummi/StP i hele døren - på hele den indvendige flade af ydersiden af døren, og på bagdøren lægges også StP på hele den bagerste del af dørpanelet. Vi bruger ikke neopren eller skum i døren, da dette kan absorbere vand, og ikke giver nogen sønderlig effekt. På indersiden af døren sættes et par patches på hvor pladen er tynd og kan vibrere. Dette er mest tilfældet på ældre modeller - de nye er lavet stivere i pladerne i det inderste panel. Skærmkasserne klistres til, og forskærmen får et godt lag. Desuden får "badekarret" et lag, ligesom trunken også får. Også bagsmækken får StP for at dæmpe og absorbere vejstøj/dækstøj, og vores målinger ligger noget højere. Ca 4,5 db på nye modeller, og lidt mere på ældre modeller.

Vil forsøge at dæmpe fronthjelmen for at se om der er noget at hente der, og venter på at Tesla får sat noget på plastic'en i frunken - i henhold til nye fix, men servicecentret i KBH har endnu ikke hørt om denne service bulletin, så kun gælder D modeller.

Butyl alene absorberer lite støy, men er vibrasjonsdempende. Av den grunn er det gunstig å også benytte noe absorberende materialer. De beste materialene til formålet trekker vann, og jeg brukte derfor denne typen neopren som er vannavisende og som ikke suger vann. Se bilder for egenskaper til butyl og neopren.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

kseitzberg

Havde træf i Danmark (Vejle) i dag, og til inspiration for en evt. byggedag i Trondheim, er her lidt billeder fra begivenheden:

https://www.dropbox.com/sh/9ndhanbjuua49m5/AADJ7s-NVro3Vmbaf5ZbkAV6a?dl=0#/

kseitzberg

Da vi skal til at planlægge turen i detaljer, skal vi lige finde ud af om der er nogen interesserede i Trondheim.
Hvis der er nogen interesserede, så er der en der bliver nødt til at finde stedet. I kan så selv stå for indkøbet at materiale, og vi skal komme og hjælpe jer med at skille bilerne ad. Og samle dem igen.

mandresen

Det høres veldig bra ut. Jeg er fortsatt interessert og har mulighet lørdag 27.juni.

Hva tenker dere andre om lokale? Hvordan er det å stå i parkeringskjelleren på Lade Arena på en lørdag?
Finnes det eventuelt andre lokaler ?

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cairnz

Ja, det er kanskje på tide å få sett om demping har noe for seg. En helg i Trondheim er heller ikke feil.
Elbilist

Stig O

Veldig stille på denne tråden. Blir det noe av støydemping prosjektet til helgen?
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA