Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hagesæter, lørdag 07. mars 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

mj

Jeg ville vært med i Danmark men fikk aldri noe svar på PM om det ble noe av arrangementet og jeg tok ikke sjansen på å kjøre i 9 timer hvis det ikke var noen der. Men de hadde visst et flott treff i København.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Jeg befinner meg på Fosen denne uka og har  frunken full av bl.a jekk, støttebukk, butylplater, arbeidslys, diverse verktøy og tykk antirustmasse. Litt med tanke på helgen selv om jeg ikke er 100% sikker på at jeg får det til å klaffe, men mest for å ha mulighet for å gå i gang med litt diverse støydemping om det skulle bli ledig tid disse feriedagene.

Tenkte først og fremst på å legge butyl på bakre hjulbuer og diverse andre flater innvendig, og demontere innerskjermene bak for å "smøre tjukt på" av antirustmassen. Det står at den har "sterkt lyddempende effekt" på boksen :)
Video av diverse demonteringsoperasjoner ville ikke vært feil, a la typen "hvordan bytte skjerm på S5``en din". Noen burde invitere bb og kameraet hans på et slik treff  :D

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. juni 2015, klokken 08:54
Jeg befinner meg på Fosen denne uka og har  frunken full av bl.a jekk, støttebukk, butylplater, arbeidslys, diverse verktøy og tykk antirustmasse. Litt med tanke på helgen selv om jeg ikke er 100% sikker på at jeg får det til å klaffe, men mest for å ha mulighet for å gå i gang med litt diverse støydemping om det skulle bli ledig tid disse feriedagene.

Tenkte først og fremst på å legge butyl på bakre hjulbuer og diverse andre flater innvendig, og demontere innerskjermene bak for å "smøre tjukt på" av antirustmassen. Det står at den har "sterkt lyddempende effekt" på boksen :)
Video av diverse demonteringsoperasjoner ville ikke vært feil, a la typen "hvordan bytte skjerm på S5``en din". Noen burde invitere bb og kameraet hans på et slik treff  :D

Du ser raskt hvordan du demonterer skjermen bak :)
Hvilken masse gikk du for, og hvor kjøpte du den?
Blir den tørr, eller blir den litt fet/oljete i overflaten?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

djlarsen

Sitat fra: Thor2014 på fredag 15. mai 2015, klokken 23:31
For vindu:

http://www.s-lecfilm.com/eng/product/auto/saf/index.html

Hvordan effekten er i virkeligheten er usikkert.

Er det noen som har testet denne støydempende filmen, eventuelt andre løsninger for støydemping av vinduene?

Muffinman

Sitat fra: Hyperstress på mandag 22. juni 2015, klokken 23:29
Bor 15 minutter fra Biltema, så da ble det impulskjøp der. De har masse forskjellige antirustmidler og det er ikke så greit å skille dem, men jeg valgte en som kommer på litersboks og som beskrives som tykk. Den skal herde og få en tørr overflate i løpet av 48 timer, men bilen kan tas i bruk umiddelbart etter behandling.  Kjøpte også bitumenplater der. Tenker jeg starter med å flekke av et hjul og en innerskjerm, så får vi se hvordan det går. Det er nevnt tykkmasse+plate utvendig, men jeg tenker at stoffet får bli utvendig og plate på innsiden.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: djlarsen på tirsdag 23. juni 2015, klokken 08:49
For vindu:

Er det noen som har testet denne støydempende filmen, eventuelt andre løsninger for støydemping av vinduene?
Tror det er snakk om å bytte vinduer i såfall. På vår gml xc90 var det laminatglass på sidevinduene. Fungerer bra, men koster litt. Kanskje Ris bilglass har en kombinasjonspakkd med lovlig solfilm på siderutene (foran b stolpe) i laminatglass istedenfor å legge film på innsiden?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

hookmaker

Vi kommer 5 "støydempere" i hver sin støydempede Tesla oppover i Norge denne helga. Kommer ligge presis sør om Tronheim på fredag natt og har mulighet att hjelpe med støydemping/kamerainstallation i Trondheims trakten på lørdagen. Det blir max tid til en 4-6 timer, men dette kan i utgangspunkt være fint for at de fleste kan få hjelp till at komme på gang. 

Arbeidet må fremdeles foretas inne, så om noen har en "stor" garage der det kan være flere, så er det fint. Vil man ha hjelp, da må man ta med egen verktøy som følger:

- Støy isoleringsmateriale
- topnøkkel set
- Torx og stjerneskruetrekkere
- plast gaffel set (eks. Biltema)
- gummihansker
- hobbykniv

Til kamerainstallation  (bare erfaring med Blackvue) kreves:

- Kamera enkelt eller dobbelt
- Til dobbelt kamera kreves extra mmcx coax stikk og materialer til at montere dette, da man må klippe av ledningen til bakkamera.

Er noen interessert og har ett møtested, skriv da PM til mig, kan vi koordinere. 

eldanz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. juni 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Hyperstress på mandag 22. juni 2015, klokken 23:29
Bor 15 minutter fra Biltema, så da ble det impulskjøp der. De har masse forskjellige antirustmidler og det er ikke så greit å skille dem, men jeg valgte en som kommer på litersboks og som beskrives som tykk. Den skal herde og få en tørr overflate i løpet av 48 timer, men bilen kan tas i bruk umiddelbart etter behandling.  Kjøpte også bitumenplater der. Tenker jeg starter med å flekke av et hjul og en innerskjerm, så får vi se hvordan det går. Det er nevnt tykkmasse+plate utvendig, men jeg tenker at stoffet får bli utvendig og plate på innsiden.

Sjekk denne linken: http://www.buskerudantirust.no/
de tilbyr å legge støydempende matte oppunder skjermene på biler.
Funderud; http://www.antirust.no/understellsbehandling/; er også et firma som driver med det samme pluss antirust med Lanolin/Fuid Film; http://www.fluid-film.com/; som du får kjøpt her: http://www.bilkontroll.no/
Vet ikke hvor effektivt støydempingen er.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Muffinman

Ser ut som jeg ikke får dette til å klaffe om det skulle bli noe av, blir i Trondheim fra torsdag til fredag ettermiddag men prioriterer kvalitetstid med familien.

Uansett fikk jeg tid til å ta en av hjulbuene bak i dag. Demontering av innerskjerm var veldig enkelt, remontering likeså. Bilen var gått på tørre veier i flere dager, så det var lett å fjerne støv og skitt. Nå er det smurt et godt lag med tykkstoff i hjulbuen.  Tok det i flere omganger og passet på å dekke godt opp i "trakten" hvor støtdemperen ender (det mangler litt på bildet oppi der, men det ble tatt etterpå). Til sammen brukte jeg 1kg bare i denne hjulbuen. Området som vises når innerskjermen er montert består av tykt gods hvor bl.a. hjulopphenget er festet, og det ble ikke prioritert.  Det blir montert butylplater på andre siden, inne i bilen.

Jentungen kommenterte at bilen hadde begynt å bråke mer bak på siden hvor hun ikke satt, så dette har definitivt hatt en effekt. Hun satt på siden som ble behandlet :)

Stig O

På materiallisten var det 1 1/2 pakke Dynamat. Noen som har en halv pakke til overs så er jeg interessert i å kjøpe den. Send med i så fall en PM. Hva er tilsvarende produkt på Biltema?

Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Muffinman

Tr0047

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 23. juni 2015, klokken 13:38
Sitat fra: djlarsen på tirsdag 23. juni 2015, klokken 08:49
For vindu:

Tror det er snakk om å bytte vinduer i såfall. På vår gml xc90 var det laminatglass på sidevinduene. Fungerer bra, men koster litt. Kanskje Ris bilglass har en kombinasjonspakkd med lovlig solfilm på siderutene (foran b stolpe) i laminatglass istedenfor å legge film på innsiden?
Dette er nok desverre et lamineringsprodukt som kommer mellom 2 glassruter, ikke en film som legges på innsiden! 
Levrandør av dette produkt forhandler altså bare direkte med feks bilglass produsenter/bilprodusenter.
Mars 2015 P85D

Tr0047

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 23. juni 2015, klokken 20:21
Ser ut som jeg ikke får dette til å klaffe om det skulle bli noe av, blir i Trondheim fra torsdag til fredag ettermiddag men prioriterer kvalitetstid med familien.

Uansett fikk jeg tid til å ta en av hjulbuene bak i dag. Demontering av innerskjerm var veldig enkelt, remontering likeså. Bilen var gått på tørre veier i flere dager, så det var lett å fjerne støv og skitt. Nå er det smurt et godt lag med tykkstoff i hjulbuen.  Tok det i flere omganger og passet på å dekke godt opp i "trakten" hvor støtdemperen ender (det mangler litt på bildet oppi der, men det ble tatt etterpå). Til sammen brukte jeg 1kg bare i denne hjulbuen. Området som vises når innerskjermen er montert består av tykt gods hvor bl.a. hjulopphenget er festet, og det ble ikke prioritert.  Det blir montert butylplater på andre siden, inne i bilen.

Jentungen kommenterte at bilen hadde begynt å bråke mer bak på siden hvor hun ikke satt, så dette har definitivt hatt en effekt. Hun satt på siden som ble behandlet :)
Spennende produkt å bruke der du har brukt det, håper det kan utgjøre hørbar forskjell fra førerplass når begge sider er tatt!
Jeg tok en runde i trunken for 3 dager siden på mn p85d.
Selve hjulhusene er bra isolert, men fra hjulhus til baklykt er original isolasjon sparsom!  Jeg dekket godt in med 2mm bitumenplater, og deretter 10mm lyddempingsplater fra biltema.
La også ekstra med bitumen en del steder i bunnen bak++
Hadde en test tur etterpå, og syntest det var hørbar forbedring...men selfølgelig marginalt. Alikevell...syntest det var verd de timene jeg brukte!
Så får jeg se hvor jeg isolerer neste gang...men blir nok noen små prosjekter fremover ;)
Mars 2015 P85D

Muffinman

Alle som vet litt om hvordan den menneskelige persepsjonen fungerer vet at det ikke er likefrem å høre forskjell sånn uten videre, spesielt når ett og ett tiltak implementeres. Det er jo summen av tiltakene som skal utgjøre den merkbare forskjellen. Men det slo meg flere ganger under kjøreturen i går at noe var annerledes der bak. Fikk fornemmelsen av at lydbildet var "forskjøvet", men ikke nødvis lavere. Tar andre hjulbuen til helga.

Nå har jeg gjort det store kunststykket å kjøpe Falken 453 samtidig med at jeg gikk fra 21" til 19" felger, og fikk dermed ikke støyreduksjonen jeg hadde håpet på. De ruller også veldig tungt, og ligger betydelig høyere i forbruk enn 21" hjulene jeg nylig solgte. Kjøperen hadde 19" Landsail på sin bil, og kunne fortelle at han var meget fornøyd med støynivået på disse. Det blir ihvertfall ikke Falken neste gang :)

Hjulhusene inne i bilen, jeg har sett bilder med demontert innredning. Det er vel mykt, lett materiale som er brukt der og ikke tungt som bitumen/butyl? Kanskje det vil ha en effekt å montere butyl _under_ dette materialet i så fall?

Tr0047

Hjulhusene er dekket med forholdsvis lett, men tykk isolering!  Under er det litt 2mm butylplater limet på hjulhuset...men ganske sparsomt.  Jeg tok meg ikke bryderiet med å fjerne isolasjonen helt for å legge ekstra med butylplater der. Det ville blitt en langt mer omfattende jobb pga mye ledninger og annet som ligger utenpå isolasjonen!
Er nok lettere å ta det fra utsiden!
Mars 2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA