Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av TM, lørdag 07. mars 2015, klokken 11:59

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 18:58
Tråden startet med som vanlig Emils feil om Zoe.

Siden du igjen påstår at jeg kommer med feil informasjon regner jeg at du kan dokumentere hva som er feil. Du har ikke gjort det de tidligere gangene du har trollet.

kos

Sitat fra: emil på fredag 06. mars 2015, klokken 19:59
Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 18:58
Tråden startet med som vanlig Emils feil om Zoe.

Siden du igjen påstår at jeg kommer med feil informasjon regner jeg at du kan dokumentere hva som er feil. Du har ikke gjort det de tidligere gangene du har trollet.

Du kan fortsette med KS. Dokumentasjon for hvorfor schuko lading er begrenset til 10 amper på Zoe er lovverket. Her startet du tråden med at Zoe var sein - hadde ingenting med at ikke laderen kunne ta imot mer, eller at bøtta ikke kunne levere mer. Takk for meg

jkirkebo

Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 20:04
Du kan fortsette med KS. Dokumentasjon for hvorfor schuko lading er begrenset til 10 amper på Zoe er lovverket.

Det er ikke noe i lovverket som begrenser lading på schuko til maks 10A. Det eneste som står i forskriften er at NYE kurser til lading må sikres med maks 10A om det er schuko. Dette har ikke tilbakevirkende kraft på noen som helst måte, og 16A ladekabler er fullt lovlige å bruke på eksisterende uttak. Forøvrig leveres Tesla med 13A schuko-lading og i3 med 12A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. mars 2015, klokken 22:28
Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 20:04
Du kan fortsette med KS. Dokumentasjon for hvorfor schuko lading er begrenset til 10 amper på Zoe er lovverket.

Det er ikke noe i lovverket som begrenser lading på schuko til maks 10A. Det eneste som står i forskriften er at NYE kurser til lading må sikres med maks 10A om det er schuko. Dette har ikke tilbakevirkende kraft på noen som helst måte, og 16A ladekabler er fullt lovlige å bruke på eksisterende uttak. Forøvrig leveres Tesla med 13A schuko-lading og i3 med 12A.
Nå er det slik at dette dreier seg om et lover og regelverk som ender i forskrifter. Beklager at jeg kortet det inn, ser du bakover i tråden så står det hvorfor. 10 amp er nye - og hvorfor fordi at man allerede har erfaring med at dette er brannfarlig. Så når en seriøs leverandør lager en ladeboks så er det lite underlig at man setter den til 10 amper av samme grunn som forskriftene og veiledningene sier. Dette handler om sikkerhet - Men nå har jeg takket for meg. Men om man finner en ny tråd for dette emne så kan vi godt lage en seriøs tråd på risiko med elbiler, lading og risikoreduserende tiltak.

Rav4_EV

Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarighøy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Overnevnte er sakset fra informasjonsbrosjyren som Elbilforeningen, Nelfo, DSB m .fler står bak
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. mars 2015, klokken 22:43
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarighøy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Overnevnte er sakset fra informasjonsbrosjyren som Elbilforeningen, Nelfo, DSB m .fler står bak

Det at du gjentar noe tre ganger endrer det ikke fra å være en anbefaling til å bli et påbud.

kos

Sitat fra: emil på lørdag 07. mars 2015, klokken 15:45
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. mars 2015, klokken 22:43
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarighøy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Overnevnte er sakset fra informasjonsbrosjyren som Elbilforeningen, Nelfo, DSB m .fler står bak

Det at du gjentar noe tre ganger endrer det ikke fra å være en anbefaling til å bli et påbud.

Denne tråden er helt ødelagt - så jeg får ta litt sikkerhetsarbeid.
En forskrift er bygget på en lov og de nye forskriftene bygger på lovverket her "Det eneste som står i forskriften er at NYE kurser til lading må sikres med maks 10A om det er schuko ".

Og grunnen er brannfare. En forskrift er å betrakte som en lov om man ikke følger den, og her må nye anlegg sikres med max 10 amper. Da vil det være merkelig og uforsvarlig å bygge en ny transformator som bøtta er og sikre den med noe annet enn 10 amper. For bøtta har også sikring.

Så er det ikke påbudt i gamle anlegg fordi at loven ikke kan ha  tilbakevirkende krav.  - men du kan jo snu ryggen til en potensiell brannfare i huset ditt som du er blitt advart mot og tro at det går bra. Men om et forsikringsselskap googler navnet ditt etter en brann  med årsak i en overbelastet schuko så tror jeg at du kommer til å slite etter alle dine innlegg om elbil og lading og de advarsler som er blitt fremlagt..

Og det var her alt sporte av med   at bøtta var mye seinere enn din 16 amp på 16 amper sikringskurs med schuko. De fleste bilforhandlere har redusert max amper med lading av schuko mellom 14 og 10 amper. Anbefaling er noe annet da den sier 8 amper - men forskriften sier 10 amper.

Selv har jeg tatt høyde for dette og sikret selv mine ladepunkter med redusert belastning - for å kunne sove godt om natten. Inkludert ny hovedvern, inkludert nytt overspenningsvern , inkludert nye kabler og sikringer. Og som du ser så er dette ikke trolling men faktisk seriøs sikkerhetsholdninger for å unngå dødsbranner. Du kan ta høyde for at det vil komme forskrift om elbiler tilknyttet nettet. Og ja du kan like godt montere inn laderegulator - for det kommer til å bli krevd. - Så kan du regne med at ikke fast anlegg som ikke følger opp nye  kravene blir forbudt. For det er nemlig lov. PS - for tesla er dette enkelt -bare en om programering så er bilen vips senket fra 13 til 10 amper. Kan faktisk selv gjøre det selv i dag.

emil

Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 16:41
"Det eneste som står i forskriften er at NYE kurser til lading må sikres med maks 10A om det er schuko ".

Og det er akkurat det jeg har sagt, så hvorfor påstår du at jeg kommer med feil informasjon?

Brannfaren er som @jkirkebo sier minimal på frittstående ladestolper og kontakter på murvegg og tar man nødvendige forhåndsregler er det ikke noe problem å lade med 16A fra en schuko.


kos

Sitat fra: emil på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:53
Sitat fra: kos på onsdag 04. mars 2015, klokken 23:50
Da er du klar for bøtta eller  Zaptec ladekabelen - bøtter er tung men ikke stor, så det er bare å bestille en så lader du fint på schunko som alle de andre bilene - med samme hastighet ca 1 mil i timen.

Schuko heter det, ikke alle de andre kallenavnene du prøver deg på få å rakke ned på kontakten.

Ellers kan alle andre elbiler lade fortere fra schuko enn Zoe. Opp til 16A hvis kursen tillater det og med mer effektive enfaseladere snakker vi en ladetid på det halve av Zoe med bøtta.

Sitat
Fint med 11 kw lader men danskene kaller bøtta / ladekabelen for bestemor laderen - fordi den brukes kun på besøk.

Danske forhold på vei, familie, kjøring og strøm er noe helt annet enn norske forhold og kan ikke sammenlignes. Jeg har vært nødt til å kjøre ca 2x10 mil for å hente noen folk på Jylland fordi noen andre (danske) ikke orket å kjøre en omvei på noen få mil. Den holdningen var gjennomgående for de fleste danske der vi var.

30-40.000 elbileiere i landet her som primært lader på schuko har vel alle valgt feil bil og ladeløsning tenker jeg. Legg religionen til side og begynn å tenk litt fornuftig...

Det var dette du sa - og er noe helt annet. Så var det de nye forskriftene da - og sikkerhet. Da er Zoen der den skal være på schuko og alt over ikke anbefalt og ikke lovlig om det var nye anlegg. potensielle brannfare.

Rav4_EV

Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarighøy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Overnevnte er sakset fra informasjonsbrosjyren som Elbilforeningen, Nelfo, DSB m .fler står bak

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

TM

#85
Sitat fra: nime01 på lørdag 07. mars 2015, klokken 18:59
Noen som tror den nye Zoe øke markedsandelen til Renault?

Det følger jo med både kladd og veggboks i en periode, sammen med 5 års fri tilgang til Fortum, 5 års veihjelp osv osv.. er det nok for å overbevise trauste nordmenn?
Det er ikke godt å si. Jeg tror de fleste bilene er solgt med enten 20.000 i skrapelodd rabatt eller 25000 i vrakpant. Verdien av 5 års fri Fortum tilgang tror jeg ikke de fleste kundene verdsetter til mer enn 5-6 tusen. De fleste lader tross alt hjemme eller på,arbeidsplassen.
Merk at de har også økt prisen for Intens med 10.000 for å kompensere litt for kostnaden med Zaptec.

Jeg tror det ville være smartere å gi 8 års garanti på batteriet, samt 2 år med Fortum. Hvis de også kommer med DAB + radio (ryktene sier fra uke 27), så burde de få mer vind i seilene. Hvis de også hadde byttet merke i grillen, tror jeg salget hadde tatt helt av :D


Cidsor

Sitat fra: nime01 på lørdag 07. mars 2015, klokken 18:59
Noen som tror den nye Zoe øke markedsandelen til Renault?

Det følger jo med både kladd og veggboks i en periode, sammen med 5 års fri tilgang til Fortum, 5 års veihjelp osv osv.. er det nok for å overbevise trauste nordmenn?

Tror egentlig ikke at det har mye å si. Spesielt siden de mister 43kW lademuligheten.

Ting tar tid og Renault sitt rykte er forferdelig dårlig, og det med temmelig god grunn. Kvaliteten på Citroen/Renault/Peugeot har vært... lav... de siste 20-25 år. Ingenting enda som sier at de har komt seg i det siste heller (inkludert Zoe, da den ikke er mer enn 3-4 år gammel)

emil

Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 17:04
Sitat fra: emil på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:53
Sitat fra: kos på onsdag 04. mars 2015, klokken 23:50
Da er du klar for bøtta eller  Zaptec ladekabelen - bøtter er tung men ikke stor, så det er bare å bestille en så lader du fint på schunko som alle de andre bilene - med samme hastighet ca 1 mil i timen.

Schuko heter det, ikke alle de andre kallenavnene du prøver deg på få å rakke ned på kontakten.

Ellers kan alle andre elbiler lade fortere fra schuko enn Zoe. Opp til 16A hvis kursen tillater det og med mer effektive enfaseladere snakker vi en ladetid på det halve av Zoe med bøtta.

Sitat
Fint med 11 kw lader men danskene kaller bøtta / ladekabelen for bestemor laderen - fordi den brukes kun på besøk.

Danske forhold på vei, familie, kjøring og strøm er noe helt annet enn norske forhold og kan ikke sammenlignes. Jeg har vært nødt til å kjøre ca 2x10 mil for å hente noen folk på Jylland fordi noen andre (danske) ikke orket å kjøre en omvei på noen få mil. Den holdningen var gjennomgående for de fleste danske der vi var.

30-40.000 elbileiere i landet her som primært lader på schuko har vel alle valgt feil bil og ladeløsning tenker jeg. Legg religionen til side og begynn å tenk litt fornuftig...

Det var dette du sa - og er noe helt annet. Så var det de nye forskriftene da - og sikkerhet. Da er Zoen der den skal være på schuko og alt over ikke anbefalt og ikke lovlig om det var nye anlegg. potensielle brannfare.

Igjen: Det er ingenting feil i det jeg skriver, men vi kan jo for syns skyld bytte ut schuko med CEE og da forsvinner argumentene dine om sikkerhet og brannfare mens mine argumenter om forskjeller i ladetid består.

Så får den Renautansatte brukeren her gjenta seg så mange ganger han vil uten at det endrer tingenes tilstand.

kos

Sitat fra: nime01 på lørdag 07. mars 2015, klokken 18:59
Noen som tror den nye Zoe øke markedsandelen til Renault?

Det følger jo med både kladd og veggboks i en periode, sammen med 5 års fri tilgang til Fortum, 5 års veihjelp osv osv.. er det nok for å overbevise trauste nordmenn?

Ja - jeg er ikke av den sorten som mener at jeg har beste bil eller er spesiell glad i et merke. Har ymse erfaringer med en rekke merker. Men jeg kjører over 50 % av elbil merkene enten privat eller i jobb. Fra tesla til trilling - er vel bare Kia og Golf som mangler.

Men Zoe er en bil som jeg er imponert over som elbil - fordi at lade systemet deres er desidert best, når det gjelder en bil som du ønsker å disponere maksimalt og som skal stå minimalt på lading.

Samtidig er den en flott bil til det daglige - enten det er hobby eller det er unger i bilen. Plastikk
fantastisk - noe billig i forhold til skinn og plyss og greier. Men lett å vedlikeholde og tåler bruk.

Stort bagasjerom og med plass til 5 - men noe trangt. Flott bil som er lett å lade stort sett over alt om du bor i Hordaland og med ladesystem som lader bilen opp mens du spiser middag. Og har du glemt ladingen så gir du den en liten time så har du stort sett nok. Ute er den billig å lade og koster i Hordaland på hurtiglader Ca halvparten av DC lading, men like hurtig. Har du bøtta har du en svært sikker og robust lader - og vekten skremmer de fleste tyver. Så følger det med 1 år i går med lading og nå 5 år med lading gratis på Fortun. Størrelsen er genial i byen og i parkeringshus og tyngden kjenner du - den er stabil. Bilen har svært mange data løsninger inkludert TV - ser film ved lading. Epost og værmeldinger osv. Kartmaskin og et godt musikkanlegg. Telefon - med automatisk gjenkjenning.

På toppen av det hele kan du ha bilen til prøve i 30 dager - du må være sikker på produktet om du gir dette på en ny bil.

Min konklusjon er at når markedet forstår hva denne bilen er og hvilken god pris det er på den så vil den selge. - om ikke så kjører jeg fortsatt Zoe.

Men noen klarte å fortelle at dette flotte ladesystemet ikke passet i Norge - det var da det bare fantes schuko - den tiden er over - kjøper du Zoe vil du ikke lade på sakteladere, før det er siste løsning. - og den har zoe.




TM

#89
Kos trekker fram 30 dagers angrefrist ved kjøp av Zoe. Vil bare nevne at importøren i det stille trakk tilbake 30 dagers angrefrist 1.11.2015. Dette til tross for at importøren i en offisiell pressemelding i oktober skrev at angrefristen ble videreført.   Det er de stadig endrede betingelser og kampanjer som gjør det usikkert å kjøpe en Renault.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA