Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av TM, lørdag 07. mars 2015, klokken 11:59

« forrige - neste »

zbk

Hva som er fornuftig og hva som faktisk skjer er i altfor mange tilfeller ikke sammenfallende. Er eksisterende lokalnett IT-nett tror jeg dessverre ikke at det prioriteres noen skilletrafo selv om det gir aldri så mye mening.  At TN-nett har sine fordeler har jo ikke forhindret Norge i å beholde et strømnett som avviker fra det som resten av Europa bruker.

Men nå er vi litt på viddene her. Ladetematikken for Zoe har nok andre tråder, så denne diskusjonen kan tas videre der.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

erik e

Rykte! Leste at Fiat var på topp i en "test".  Ha Ha. Det tar noen år og snu et dårlig rykte. Renault er på rett vei, gi dem 5-10 år.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ladov

Altså, jeg *har* en zoe og mangelen på en skikkelig løsning for lading på IT-nett legger enkelte begrensninger på bruken av bilen.

I det daglige er det ikke noe problem men jeg har et par familiemedlemmer som bor sånn til at dårlig ladeløsning for IT-nett gjør at jeg velger fossilbilen når jeg besøker dem. Det er som nevnt ikke noe stort problem i hverdagen men jeg føler meg sikker på at Renault hadde vært tjent med å bygge en lader for IT-nett inn i bilen for å fjerne all tvil blant fremtidige kunder. Hvis en potensiell kunde tviler på teknikken så vil du svært ofte ha et tapt salg..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

#48
Sitat fra: kos på onsdag 04. mars 2015, klokken 23:50
Da er du klar for bøtta eller  Zaptec ladekabelen - bøtter er tung men ikke stor, så det er bare å bestille en så lader du fint på schunko som alle de andre bilene - med samme hastighet ca 1 mil i timen.

Schuko heter det, ikke alle de andre kallenavnene du prøver deg på få å rakke ned på kontakten.

Ellers kan alle andre elbiler lade fortere fra schuko enn Zoe. Opp til 16A hvis kursen tillater det og med mer effektive enfaseladere snakker vi en ladetid på det halve av Zoe med bøtta.

Sitat
Fint med 11 kw lader men danskene kaller bøtta / ladekabelen for bestemor laderen - fordi den brukes kun på besøk.

Danske forhold på vei, familie, kjøring og strøm er noe helt annet enn norske forhold og kan ikke sammenlignes. Jeg har vært nødt til å kjøre ca 2x10 mil for å hente noen folk på Jylland fordi noen andre (danske) ikke orket å kjøre en omvei på noen få mil. Den holdningen var gjennomgående for de fleste danske der vi var.

30-40.000 elbileiere i landet her som primært lader på schuko har vel alle valgt feil bil og ladeløsning tenker jeg. Legg religionen til side og begynn å tenk litt fornuftig...

emil

Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 20:36
Dette har du tydelig misforstått -ingen kontakt fra schuko gir 16 amper

Setter jeg ladekabelen min på 16A trekker den 16A fra kontakten. Er ikke mer komplisert enn det.

emil

Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 22:21
Sitat fra: emil på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:20
Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 20:36
Dette har du tydelig misforstått -ingen kontakt fra schuko gir 16 amper

Setter jeg ladekabelen min på 16A trekker den 16A fra kontakten. Er ikke mer komplisert enn det.
Du kan leve i troen på det -vi andre har målt det. Men her tar du feil -om så er er det ikke lenge før kladden blir forbudt. Tipper den gir 13 amper max. Selv om sikringen er 16.

Når jeg sier 16A er det fordi jeg har MÅLT 16A. Trolling og tull kan du ta på nettavisenes kommentarfelter.

K S

Hva om emil og kos lager en egen tråd, så kan de som ønsker følge med på kjeklinga deres? Et godt navn kunne jo være LampettZoeLadeproblemuoverenstemmelserfra A til Å?

jkirkebo

Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 22:21
Sitat fra: emil på torsdag 05. mars 2015, klokken 21:20
Sitat fra: kos på torsdag 05. mars 2015, klokken 20:36
Dette har du tydelig misforstått -ingen kontakt fra schuko gir 16 amper

Setter jeg ladekabelen min på 16A trekker den 16A fra kontakten. Er ikke mer komplisert enn det.
Du kan leve i troen på det -vi andre har målt det. Men her tar du feil -om så er er det ikke lenge før kladden blir forbudt. Tipper den gir 13 amper max. Selv om sikringen er 16.

Det er nok av ladekabler som gir 16A fra schuko. Jeg har til både Leafen og Teslaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 01:56
Det er nok riktig at kabelen gir 16. Men noe annet  hva bilen tar imot.  Jeg har målt orginal kablerpå flere biler og når man måler hva bilen får er det ikke eks 16 amper.  Eks tesla sin gir kun 13 på 16 osv

Her var det neppe snakk om original kabel og det er det ikke i mitt tilfelle heller. Har uoriginal 16A kabel til Leafen som så mange andre, og på Teslaen bruker jeg overgang fra schuko til rød adapter.

De eneste som ble levert med 16A original kabel var vel første ladning med trilling. Men som sagt, 16A kabler er lett tilgjengelig og bilene har ikke noe problem med å ta i mot 16A fra disse (unntak:trilling som vel har 3kW lader).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 08:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. mars 2015, klokken 02:41
Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 01:56
Det er nok riktig at kabelen gir 16. Men noe annet  hva bilen tar imot.  Jeg har målt orginal kablerpå flere biler og når man måler hva bilen får er det ikke eks 16 amper.  Eks tesla sin gir kun 13 på 16 osv

Her var det neppe snakk om original kabel og det er det ikke i mitt tilfelle heller. Har uoriginal 16A kabel til Leafen som så mange andre, og på Teslaen bruker jeg overgang fra schuko til rød adapter.

De eneste som ble levert med 16A original kabel var vel første ladning med trilling. Men som sagt, 16A kabler er lett tilgjengelig og bilene har ikke noe problem med å ta i mot 16A fra disse (unntak:trilling som vel har 3kW lader).
Det er nok riktig at kabelen klarer fint å levere 16 amper og det er riktig at bilen kan ta imot . Men det er ikke derfor amperen blir justert ned. Det har med instalasjonen. De fleste anlegg som har vart en stund er ikke i stand på en sikker måte å levere 16 amper over 10 -30 timer. Det er allerede  kommet begrensninger opp til 10 amp på 16 amper schuko - hvorfor fordi huset ditt kan brenne ned.

Jeg trodde den nye normerte betegnelse var endre fra Schuko til Lampettuttak, det er det jeg har fått inntrykk ut i fra dette forumet. Men det er visst feil det. Eller var det Bestemorkontakt? Hmmmmm, kjenner jeg blir usikker nå.

emil

#55
Sitat fra: kos på fredag 06. mars 2015, klokken 08:25
Det er nok riktig at kabelen klarer fint å levere 16 amper og det er riktig at bilen kan ta imot . Men det er ikke derfor amperen blir justert ned. Det har med instalasjonen. De fleste anlegg som har vart en stund er ikke i stand på en sikker måte å levere 16 amper over 10 -30 timer. Det er allerede  kommet begrensninger opp til 10 amp på 16 amper schuko - hvorfor fordi huset ditt kan brenne ned.

Sender ladekabelen pilotsignal på 16A og bilen har kapasitet til å benytte seg av 16A så trekkes det 16A fra kontakten. Hvis så sikring eller anlegget ikke tåler dette så vil enten sikring gå, kontakter bli svidd eller i værste fall huset brenne ned. Bilen kan ikke gjøre noen vurderinger om hvilke effekter anlegget tåler, den forholder seg til hva den har kapasitet til og hva ladekabelen sier bilen kan få lov til å trekke. Det eneste måtte være om spenningsfallet blir så stort eller det blir jordingsproblemer at bilen synes at her er det noe rart på gang og stopper ladingen. Enkelte ladekabler har også temperatursensor i schuko som stopper lading hvis det blir for varmt.

Jeg ville f.eks aldri finne på å sette ladekabelen på 16A hvis jeg skulle ha ladet i det gamle strømopplegget som var i huset her, men når absolutt alt ble byttet for mindre enn 4 år siden har jeg ingen problemer med å la bilen lade på 16A de gangene jeg må lade hjemme.

Det er helt riktig at det ikke lengre er lov til å montere opp schuko sikret med mer enn 10A hvis formålet er elbillading, dette kan enkelt "omgås" lovlig ved å sette opp en rimelig CEE kontakt hvis man ikke vil gå for fast montert laderegulator og så bruke CEE-Schuko adapter uten at det nødvendigvis gjør saken bedre. Det er også fortsatt helt greit å få montert opp en 16A schuko ute til f.eks høytrykksspyler, gressklipper o.l. og så bruke denne hvis man senere får seg en elbil.

Rav4_EV

SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig
høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Og Emil går imot Nelfo, Elbilforeningen, NEK og DSB.  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. mars 2015, klokken 09:39
SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig
høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.

Og Emil går imot Nelfo, Elbilforeningen, NEK og DSB.  ;D

Jeg har aldri sagt at schuko er den anbefalte ladekontakten. DSB osv sier at kontinuerlig belasting bør ikke overstige 8A, ikke at den ikke overstige. Jeg sier bare hva som er lovlig og hva de aller fleste elbilistene her i landet klarer seg fint med.

Har du nå sluttet hos Renault og får lov til å tulle og trolle på forumet igjen?

odahle

#58
Jeg må innrømme at av elbilene på markedet i dag, så fremstår Renault Zoe som det mest fornuftige valget for meg. Det er selvsagt avhengig av at du har mulighet til å lade bilen, som med alle de andre elbilene. Jeg ventet opprinnelig på Zoe, men det tok for lang tid. Er fortsatt fristet til å bytte, spesielt nå etter oppgradering. Lav pris, stort batteri og store muligheter på ladefronten gjør Zoe veldig spennende. Sistnevnte lademuligheter er selvfølgelig individuelt, og helt opp til hver enkelt. Men jeg går ut i fra mitt lademønster, som er 99 % hjemmelading. Da er Zoe perfekt. 0-100% på e-up! tar "noe" lenger tid. Det blir forresten spennende å se hva som skjer med Zaptec løsningen, der kan Renault øke salget. Den burde legges ved i prisen, så kan heller det være "vrakpanten" deres.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

Rav4_EV

Sitat

Har du nå sluttet hos Renault og får lov til å tulle og trolle på forumet igjen?

Dersom du husker min tidligere signatur så postet jeg som elbilentusiast og privatperson. Der gjør jeg fortsatt.
Om jeg tuller og troller på forumet må andre bedømme.
Selv vil jeg hevde som deg, Emil, at jeg har de beste intensjoner.
Du har jo vært selverklært saksordfører for at Zoe ikke har en ladeløsning som de fleste bruker kan benytte.
Selv vil jeg gå i bresjen for å stoppe denne meningsløse kjærligheten til Schuko.
Den er fra alle seriøse faginnstanser et ønske om å fase ut Schukolading så fort som mulig. Begrunnelsen har jeg allerede sitert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA