Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av TM, lørdag 07. mars 2015, klokken 11:59

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 21:40
11kw har et problem akkurat som tesla sin 22 kw har et problem. Nemlig hovedvernet i huset som den skal monteres i. Derfor medfølger det en sjekk av elanlegget i huset før montering. Noen kunder blir avvist eller de må oppdatere husets elanlegg. Det er eneste årsaken til at noen faktisk ikke kan få 11kw hjemme.

Så det er ikke valget som gjør det, men at de faktisk ikke kan ha det da de ikke har hovedvernet  som takler 11 kw.

Dette bekrefter også selgere som har måtte nedgradere Zoe til en lavere ladehastighet. For øvrig hadde jeg montert 22 kw om jeg kunne - men jeg vil ha litt strøm igjen i huset til å koke suppe og vaske strømpene..
Samtidig er det viktig å sjekke hovedvernet ved montering - måtte kjøpe nytt hovedvern, da montøren ikke sjekket det. Monterte inn nytt. ( skulle vært etter teitet med moment)

Men når det først er kommet i hus er schunko helt ut.

Men på bakgrunn av all media omtalen om IT - TN nett så har Zoen fått en dårlig start, som er helt ufortjent.
Som sakt jeg kjører mye og lader i dag bare på 22 / litt på 43 men mest på type 2 stolper og snuser meg fram til 11 kw. Hordaland har flere flotte ladestasjoner - derblandt utenfor rådhuset på Os. Kiwi begynner å lukke hullene mellom mulig å kjøre og uproblematisk å kjøre. Samtidig så dukker det opp type 2 ladere over alt og de aller fleste er TN nett - det er langt mer TN nett enn det jeg trodde til å begynne med.

Mange sier rett ut at de ikke ser behovet for 11kW lading hjemme og velger seg en Life eller Intens i billigutgave uavhengig av kapasitet hjemme.

Du er heldig som har 22kW ladestolper på hvert gatehjørne, andre steder i landet er det ikke like god dekning og der vil man slite med en Zoe når den i tillegg ikke vil lade på vanlig ladeplasser uten en 27kg tung bøtte og man i tillegg blir avspist med halve ladehastigheten til en Leaf. Ellers er det som jeg har sagt mange ganger mer effektivt å lade det nødvendige mens man er parkert på f.eks jobb enn å ta ladestopp på hjemveien. Det har ganske mange tusen andre elbilkjøpere også skjønt og de har valgt seg noe annet enn Zoe.

Men jeg venter i spenning på salgstallene.

emil

Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 22:01
Og samtidig er TN nett ikke en ulempe men en fordel. .

Selvfølgelig er det en ulempe at bilen kun lader garantert på trefase TN-nett og trenger ladebøtte eller faste ladestasjoner hvis man skal være garantert lading på enfase TN.

Men nå sporer du av tråden som vanlig med alt tullet ditt. La oss holde denne tråden rundt salgstall og da venter jeg fortsatt i spennig på fordelingen mellom de enkelte modellene.

ladov

Teknisk sett så er en type2-kontakt på TN-nett en bedre løsning enn schuko/IT-nett. Problemet er tilgjengelighet. Det er kanskje 3- eller 4-sifret antall ladepunkter for Zoe i Norge mens det ville vært 6- eller 7-sifret hvis den kunne brukt schukokontakt..

Sånn av rein nysgjerrighet..hvor mye ekstra hadde Zoe kostet hvis den hadde innebygget mulighet for lading fra IT-nett? Det eneste ekstra du trenger er en 2KVA likeretter og en ekstra inngang på den interne batteriladeren?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Den andre løsningen er bare bedre når den er tilgjengelig. Selve poenget med schuko er at den finnes overalt allerede. Å utelukke seg fra den infrastrukturen fordi de holder på å bygge noe bedre er ikke smart. Jeg hadde skjønt det hvis det allerede fantes type2-ladere på hvert gatehjørne men det gjør det altså ikke.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emil

Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 21:53
...men igjen hvem gidder å bruke det når man har en haug med andre løsninger som er minst 6 timer bedre.

Hvis du kan velge mellom schukolading på jobb og så kjøre rett hjem eller kjøre omvei via 22kW ladestolpe og lade i 30 minutter som ikke kan brukes til noe annet fornuftig, hva velger du?

erik e

Jeg tror antall biler solgt i Norge vil bli begrenset av merket i grillen,altså Renault .  Synd men rykte er pil råttent og med god grunn.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Gordon Retriever

Sitat fra: nime01 på mandag 02. mars 2015, klokken 22:40
Sitat fra: erik e på mandag 02. mars 2015, klokken 22:32
Jeg tror antall biler solgt i Norge vil bli begrenset av merket i grillen,altså Renault .  Synd men rykte er pil råttent og med god grunn.
Det er synd at Renault sliter sånn med ryktet i Norge, siden de har mye spennende på gang - og de virker også å ta kvalitet litt mer på alvor.

Det vil nok ta mange år å gjenopprette merkevaren Renault i Norge. Å overlate importøransvaret til den svenske - nå kinesiske - produsenten Volvo som man gjorde tidlig p 1980-tallet var ikke veldig vellykket.
Trist, for Renault har laget gode biler hele tiden.

Urs4_2008

Jeg har aldri tidligere hatt fransk bil, men må si at jeg har lite å utsette på Zoe'n. Jeg velger oftest den når jeg skal ut på tur.

Med all respekt å melde - jeg undres litt over hvorfor noen her på forumet ser for meg ut til å bruke så mye energi på å diskutere salgstall og ladeløsningene. Behovene er vel ofte like forskjellige som folka, og jeg tenker folk bør velge bil ut fra sine behov, smak og innkjøpsmidler. Renault blir neppe helt borte med det første - uansett salgstall på zoe. Jeg kunne nok like godt kjøpt en leaf og sikkert vært godt fornøyd med den, men den var dyrere og ladesystemet på zoe passet bedre til mine behov.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

emil

Sitat fra: Urs4_2008 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 00:24
Med all respekt å melde - jeg undres litt over hvorfor noen her på forumet ser for meg ut til å bruke så mye energi på å diskutere salgstall og ladeløsningene. Behovene er vel ofte like forskjellige som folka, og jeg tenker folk bør velge bil ut fra sine behov, smak og innkjøpsmidler. Renault blir neppe helt borte med det første - uansett salgstall på zoe. Jeg kunne nok like godt kjøpt en leaf og sikkert vært godt fornøyd med den, men den var dyrere og ladesystemet på zoe passet bedre til mine behov.

Salgstall er interessant, særlig når folk kommer med innsideinnformasjon om salgstall og disse salgstallene så ikke vises i statistikkene til OFV eller Vegvesenets databaser.

Ellers er det nettopp det med forskjellige behov og muligheter som er viktig å belyse. En del her fremstiller bilen som verdens beste og det er dumt å velge andre biler. Har f.eks en potensiell elbilkjøper snakket med kolleger som har Leaf, e-Golf og i3 og ser at de bare plugger inn bilen på jobb kan det tenke seg at han forventer at at han kan gjøre tilsvarende med en Zoe, men det er ikke tilfellet uten tungt eller dyrt ekstrautstyr. I tillegg er det ikke 22kW ladestolper på hvert gatehjørne her i landet enda selv om noen er så heldige at akkurat deres område er godt dekket.

Så får man heller slutte å bli personlig fornærmet hver gang noen kommer med kritikk av bilen man selv har valgt.

THE

Fakta er at Renault ligger langt bak Kia, VW, Nissan og BMW i registrering av biler. Kia kunne nok hatt langt flere registreringer om de klarte og levere nok biler, til dels gjelder dette også for VW eGolf selv om leveransene begynner å ta seg opp for Golfen nå. Renault har slitt med salg i Norge de siste 10 årene, noe som blant annet skyldes mye feil og problemer på bilene rundt årtusenskiftet. I tillegg har forhandlerapparatet ikke vært spesielt bra før Renault selv tok grep for en del år siden, og jeg håper det er bedre nå. Så langt er jeg i alle fall fornøyd.

Jeg har inntrykk av at Renault har gjort mye rett med tanke på kvalitet de siste ti årene, og det ser ut som ryktet sakte men sikkert blir gjenopprettet. Når det gjelder det labre salget av Zoe, så er nok ladeutfordringene en stor årsak til det. Jeg kan bare snakke for meg selv, men muligheten til å få montert 11KW lader hjemme er faktisk avgjørende for at jeg har valgt elbil. Jeg har en del kjøring på ettermiddag kveld, og med 100 km kjøring i løpet av arbeidsdagen uten lademulighet, så er jeg avhengig av å lade raskt opp igjen hvis jeg skal ha nytte av bilen også på ettermiddagen. Vurderte eGolf, men da hadde jeg måtte benytte dieselbil til kjøring på ettermiddag på grunn av alt for lang ladetid etter jeg kommer hjem fra jobb.

Jeg har ikke tilgang til hurtigladere i nærheten av der jeg bor, så all lading må foregå hjemme. Jeg har også vært dum nok til å bestille Zaptec lader sammen med bilen selv om det koster meg 16000,-, men da har jeg mulighet til å lade på hytta, på besøk andre steder og eventuelt som nødlading på "vanlige stikkontakter". For meg er det også uaktuelt å ta opp halve bagasjeplassen for å frakt med meg lade-bøtta.

For meg er altså Zoe det eneste alternativet som løser mine hverdagsbehov, men hvis jeg hadde mulighet for lading på jobb, eller kortere reise til jobb, så hadde nok både Leaf og eGolf blitt vurdert nærmere. Kia blir dessverre uaktuell på grunn av leveringstiden. For min del er heller ikke prisen avgjørende for valget av Zoe, jeg hadde kommet langt rimeligere ut med Leaf. Kia hadde nok kostet det samme, og eGolf en del tusen mer. Zoe med Zaptec og 11kW lader koster det samme som alternativene. Det får være opp til andre å vurdere hva som er den beste løsningen for dem, og så velger jeg det som passer for meg.

Dette ble et i overkant langt innlegg, men jeg ble litt revet med.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emil

#40
Sitat fra: THE på tirsdag 03. mars 2015, klokken 09:37
Dette ble et i overkant langt innlegg, men jeg ble litt revet med.

Et fornuftig innlegg der bilvalget også er fornuftig basert på hva som er behovet og hva som er tilgjengelig av lademuligheter gjennom dagen. Jeg jubler for hver eneste som bytter ut fossilbil med elbil, uansett merke og modell.

Ellers ser det ut i fra tallene til OFV om bilsalget i februar at ca hver trede Renault er en Zoe (og hver andre i januar) og salgstallene for tilsvarende måneder i fjor viser et mye lavere salg. Zoe ser dermed ikke ut til å ta andeler fra andre Renault biler, men komme i tillegg. Zoe er nok en ganske viktig bil for Renault i Norge og det er derfor de jobber med ladeløsninger med f.eks Zaptec og ladeplasser med Fortum og McD selv om det kanskje hadde vært en bedre løsing om Renautfabrikken gjorde noen modifiseringer og tillegg på bilene.


zbk

Enig med "kos" i at Renault skulle tatt tak i markedsryktet om sære ladeløsninger for lenge siden. Personlig mener jeg en ekstra 3.3kW IT-lader i bilen hadde vært det beste, men om de hadde solgt Zaptec-kladden til det halve av den annonserte prisen hadde det også vært godt nok til kunne legge den ballen død for godt.

Personlig har jeg bøtta som nødløsning og kommer ikke til å handle Zaptec-kladden siden jeg pt. bare har hatt reell bruk for den som destinasjonslader en gang på de tre månedene jeg har hatt bilen. Hadde ny-kladden vært et alternativ ved bilkjøpet hadde kanskje ladeangsten fått meg til å handle siden jeg da ikke visste hvordan ladebehovet mitt ville bli.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Zaptec-kladd og bøtte hjelper ikke direkte på lading fra enfase Type2 stolper på IT-nett. Ei heller på enfase ladestasjoner med fast Type2 kabel på IT-nett. Dette er ting en integrert enfase 3.3kW lader ville løst.

emil

Sitat fra: kos på tirsdag 03. mars 2015, klokken 22:02
Er enig i det, men er det så mange it på type 2?

Rett før jul var jeg ved noen nyoppsatte Type2 stolper i Oslo. De var ikke satt i drift enda, men skapet rett bak var tydelig merket 230V IT. Ellers er det vel bare rundt ti offentlige ladeplasser i Oslo som er bekreftet TN og Zoe-kompatibel.

Bygger man ut stolper på eksisterende strømnett må man ta til takke med det som er på stedet, og i mesteparten av Norge er det IT.

zbk

Det hjelper da ikke alle at noen av oss bor i TN-land. Problemet er at man ikke kan stole på at Type2-stolper under 11kW virker før man har prøvd. For de i Stavanger-området kan det derfor opplyses om at ladepunktene på IKEA fungerer utmerket for Zoe (32A 1-fas så vidt jeg husker).

Nå virker det som at IT-problematikken er mye mindre i praksis enn det mange ser ut til å frykte, men frykt selger lite biler og det burde Renault skjønt før ryktet satte seg fast. Synd, siden bilen er helt topp.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA