Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av TM, lørdag 07. mars 2015, klokken 11:59

« forrige - neste »

TM

#15
Sitat fra: Øyvind I på søndag 15. februar 2015, klokken 23:16
Som ellers: nordmenn er som en stor saueflokk på bilfronten. Kjøper det samme som naboen.
Beste i det praktiske henseende med Zoe (i tillegg til rekkevidde og hurtiglading) er at når man kommer hjem fra lengre tur så er det brukbart til lokalkjøring etter 30 min (eller middag).
Ja, nordmenn er nok litt sånn. Tyske biler og spesielt VW har alltid hatt en solid posisjon hos norske kunder. Men det er nok ikke forklaringen på hvorfor Renault generelt og Zoe spesielt sliter i Norge. Hvorfor skulle plutselig nordmenn gå mann av huse for å få kjøpt en Kia. Et bilmerke som ikke akkurat er høystatus.
Forklaringen er nok at det er en bil som tross sin spesielle design (stygge etter min smak  ;) ) gir mye elbil for pengene. Lang garanti, DAB + som standard, varmepumpe, rimelig rask AC lading, superrask DC lading etc. Her lokkes det ikke med skrapelodd, vrakpant eller andre kampanjer i hytt og gevær. Resultatet er at kundene oppfatter tilbudet som forutsigbart og står gjerne i kø i 6-9 mnd for å sikre seg en bil.
Zoe har en del uforståelige mangler som setevarme (Life), DAB,høyderegulerbare seter og ikke minst utfordringer med lading med IT nett. Det siste kunne Renault løst før lansering, men valgte å stikke hodet i sanden og ble i etterkant tvunget til å lansere den ene "løsningen" etter den andre. Det siste forsøket så lovende ut, helt til de valgte å gi hele regningen til de som allerede har kjøpt Zoe (20.000 pr. bil eller ca 10 % av bilens pris). Det er prisen de har bekreftet fra høyeste hold (15.900 + mva), og inntil de dementerer dette så må vi gå ut fra at denne politikken står fast.


Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind I på søndag 15. februar 2015, klokken 23:16
Som ellers: nordmenn er som en stor saueflokk på bilfronten. Kjøper det samme som naboen.

Så naboene dine kommer til å kjøpe Zoe? ;)

Sitat fra: Øyvind I på søndag 15. februar 2015, klokken 23:16
Beste i det praktiske henseende med Zoe (i tillegg til rekkevidde og hurtiglading) er at når man kommer hjem fra lengre tur så er det brukbart til lokalkjøring etter 30 min (eller middag).

Zoe har absolutt sine fordeler, for oss tror jeg en Zoe ville fungert bedre enn Leaf (av grunnen du nevner over) -men 
den var jo ikke tilgjengelig når vi kjøpte bil...
Hadde Renault fått ut finger'n litt tidligere (2012) kunne de solgt tusenvis av biler, men det er jo først nå (med Zaptec) bilen er et "trygt kjøp"...

Jeg tror Zoe fallt på startstreken og tviler på at de tar seg inn igjenn.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Enig i at Renault snublet litt i starten, men har stor tro på at de kommer til å selge godt etterhvert.

Bilen er veldig rakt av startstreken, og da mener jeg tideen det tar fra en springer bort til bilen til den er avgårde. På en typisk dag er slike Le-mans starter hverdagskost, og med nøkkeløs åpning av dør og start kjører bilen omtrent før en har sunket helt ned i førerstolen. Et klart + poeng for meg som er vant med selvtester etc. fra Think Classic.

Med nye modellen på vei, kommer både DAB og setevarme, økt rekkevidde; sammen med innebygget hurtiglader og raskere normallading så da mangler kun seilefunksjon, ACC og varmetråder i frontrute på at denne bilen ville mitt flørstevalg. Aggresiv prising hjelper nok også å lokke kjøpere.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

#18
Sitat fra: elektrolux på mandag 16. februar 2015, klokken 11:30
Med nye modellen på vei, kommer både DAB og setevarme, økt rekkevidde; sammen med innebygget hurtiglader og raskere normallading så da mangler kun seilefunksjon, ACC og varmetråder i frontrute på at denne bilen ville mitt flørstevalg. Aggresiv prising hjelper nok også å lokke kjøpere.
Det er ikke utenkelig at Zoe en dag vil bli en av de mest solgte bilene i Norge.  Tror det hadde vært lurt av Renault å gi 8 års garanti på batteriet. (Selv C-Zero har innført dette fra 2015). De sier jo at batteriet skal vare hele bilens levetid, og da vil jo kostnadene med utvidet garanti være minimale. Dessuten bør Zaptec løsningen bli en del av Renault sitt produktspekter. For hva gjør kundene  ellers dersom Zaptec legger ned sin virksomhet og det ikke finnes gode alternativer for lading på nettet i Norge.

emil

#19
Sitat fra: ZerOE på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:23
Det ble registrert 433 Zoe i 2014.
Januar 2015, 79 stk.

Tallet for februar ser ut til å bli 51 registrerte biler. Hvor blir det av alle bilene som blir vistnok blir solgt?


570 Zoe registrert totalt, inkludert demobiler.  (og for de som lurer på hvor summene ikke stemmer helt har det sansynligvis noe med at det er noen blir som allerede har blitt avregistrert av ulike årsaker og kanskje noe bruktimport)

Gordon Retriever

Hvis salget av Zoë med eie-batteri blir bra i Europa, bør disse bilene kunne bli en god kandidat for bruktimport til Norge.

ZerOE

Sitat fra: emil på fredag 27. februar 2015, klokken 22:06
Sitat fra: ZerOE på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:23
Det ble registrert 433 Zoe i 2014.
Januar 2015, 79 stk.

Tallet for februar ser ut til å bli 51 registrerte biler. Hvor blir det av alle bilene som blir vistnok blir solgt?



Tja. Nå kjenner ikke jeg til hvor mange kontrakter Renault sitter inne med, men det var vel snakk om et nytt lass med biler i Mars? Et lass for Renault trenger riktignok ikke å være mer enn 200 biler..

Uansett så tror jeg taket for Zoe i Norge ligger på 600-800 biler i året. For dårlig forhandlernett, og skepsisen blant Ola og Kari er nok for stor til at det blir den salgssuksessen enkelte her fantaserer om.

THE

Jeg skrev under på kontrakt om å kjøpe en Zoe for et par dager siden. Da var det fremdeles noen tilgjengelige biler på lasset som kommer i mars, så jeg får bilen min rundt påske.

Jeg har hatt Renault tidligere, og var godt fornøyd med bilen. Det var litt verre med forhandlernettet, men dette var akkurat i den perioden Renault selv tok over for Volvo. Jeg er litt spent nå fordi det blir 200 km til nærmeste Renaulforhandler. Jeg kjører forøvrig forbi en VW-forhandler hver dag til og fra jobb, men etter prøvekjøring ble ikke eGolf aktuelt. Golf var en Ok bil, men uten mulighet til å lade med mer enn 3,6 kW hjemme passet det ikke for meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ZerOE

Sitat fra: THE på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:49

Jeg har hatt Renault tidligere, og var godt fornøyd med bilen. Det var litt verre med forhandlernettet, men dette var akkurat i den perioden Renault selv tok over for Volvo. Jeg er litt spent nå fordi det blir 200 km til nærmeste Renaulforhandler.

Hvor holder du til?

THE

Jeg bor i Lærdal i Sogn og Fjordane.  Nærmeste forhandler blir Motorforum i Bergen. Heldigvis er det hurtigladere på E16 til Bergen, og ingen problem å komme seg dit.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kaiat

Sitat fra: THE på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:22
Jeg bor i Lærdal i Sogn og Fjordane.  Nærmeste forhandler blir Motorforum i Bergen. Heldigvis er det hurtigladere på E16 til Bergen, og ingen problem å komme seg dit.

Det er jo et bra strekk fra Lærdal til Voss med nærmeste hurtiglader, men det går bra sier du? Har brukt jurassictest.ch/GR til å "teste", men den oppgir at det blir litt knapt. Men nå tar visst ikke den siden høyde for tunneller etter det jeg forstår, så det er vel en feilmargin der.

Urs4_2008

Har ikke eiet andre elbiler, men støtter påstandene dine relatert til Zoe. Blitt veldig glad i den, opplever ikke ladeproblemer av noe slag, og elsker 43 kw AC hurtigladerne. Lader mest hjemme, dog, og har 230 volt "feil" type nett hjemme.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

emil

Sitat fra: ZerOE på lørdag 28. februar 2015, klokken 10:56
Sitat fra: emil på fredag 27. februar 2015, klokken 22:06
Sitat fra: ZerOE på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:23
Det ble registrert 433 Zoe i 2014.
Januar 2015, 79 stk.

Tallet for februar ser ut til å bli 51 registrerte biler. Hvor blir det av alle bilene som blir vistnok blir solgt?



Tja. Nå kjenner ikke jeg til hvor mange kontrakter Renault sitter inne med, men det var vel snakk om et nytt lass med biler i Mars? Et lass for Renault trenger riktignok ikke å være mer enn 200 biler..

Uansett så tror jeg taket for Zoe i Norge ligger på 600-800 biler i året. For dårlig forhandlernett, og skepsisen blant Ola og Kari er nok for stor til at det blir den salgssuksessen enkelte her fantaserer om.

Det ble jo sagt i desember at de hadde skrevet 600 salgskontrakter. Men om det var i kampanjeperioden eller siden salgsstart vet jeg ikke. De har jo ennå ikke klart å levere 600 biler totalt sett.

Vet ikke hva slags kampanjer de starter med nå i mars, kanskje de fortsetter med vrakpantkampanjen eller finner på en annen artighet som gir ~10-20.000 i "rabatt". Uanset tror jeg nok at salgstallene vil holde seg stabile med 50-100 biler pr måned. Kanskje de får en topp iantall registreringer en måned hvis de får inn et lass med bestillte biler før det dabber av igjen.

emil

Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 20:53
Det eneste som er et problem er at det nå er kø på levering av Zoe - det taler vel for seg. Samtidig så er det flere og flere som ser at problemet som ble hauset opp ikke er et problem men en fordel - da stiger nok salgstallene på Zoe. Samtidig har Leaf tapt markedsandel som det suser mot de andre elbilene.

Renault hadde vel produsert rundt 15.000 Zoe i løpet av 2014 og under 500 av de kom til Norge. Hadde de villet, og hadde behovet vært der, hadde de nok kunnet levert ut mye mer enn de har gjort. I et halvt år nå har et par brukere her på forumet med religiøs overbevisning snakket høyt om store salgstall som ennå ikke har vist seg i statistikkene.

At Leaf sin markedsandel går ned er naturlig når det kommer flere alternative biler på markedet, en gang hadde Think, PSA og Buddy tilnærmet 100% sammen. Det som er imponerende med Leaf er at salgstallene har holdt seg stabile på antall selv om både i3, e-Up!, e-Golf og Zoe har kommet på markedet.

Ladeproblemene på Zoe består, ellers hadde ikke Zaptec fått i oppdrag med å produsere ladekladd til 20.000kr. Kanskje bilen med litt bedre rekkevidde og kun 22kW lader kanskje løser noe av problemene.

Men har en utfording til deg: Siden du ikke gjør annet enn å skryte av semihurtiglading hjemme kan du finne ut hvorden de forskjellige utgavene er fordelt på salgstall: Life, Intens og Intens Supercharge. Kommentarer fra folk her på forumet skulle tilsi at langt ifra alle velger med 11kW muligheten.

Speeder

Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 21:40
Sitat fra: emil på søndag 01. mars 2015, klokken 21:07
Sitat fra: kos på søndag 01. mars 2015, klokken 20:53
.


Ladeproblemene på Zoe består, ellers hadde ikke Zaptec fått i oppdrag med å produsere ladekladd til 20.000kr. Kanskje bilen med litt bedr

11kw har et problem akkurat som tesla sin 22 kw har et problem. Nemlig hovedvernet i huset som den skal monteres i. Derfor medfølger det en sjekk av elanlegget i huset før montering. Noen kunder blir avvist eller de må oppdatere husets elanlegg. Det er eneste årsaken til at noen faktisk ikke kan få 11kw hjemme.

Så det er ikke valget som gjør det, men at de faktisk ikke kan ha det da de ikke har hovedvernet  som takler 11 kw.

Dette bekrefter også selgere som har måtte nedgradere Zoe til en lavere ladehastighet.
Vi valgte i allefall 3,6kW, og det er IKKE størrelsen som gjorde att vi valgte dette.
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA