Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rustbeskyttelse?

Startet av Mippen, fredag 06. mars 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

Mippen

Jeg kom til å tenke på om den nye model s kan lukeparkere av seg selv slik mange andre biler kan? Kan lukeparkere selv og vil sikkert ikke bruke den om den har det, men ble litt nysgjerrig... Er også ACC aktivert på den nye modellen nå og når vil autopiloten være aktivert?
Fremtiden er elektrisk.

joda

I Autopilot beskrivelsen så står det "automatisk parkering", så ja det skal den kunne gjøre.

Dette ble sagt ved lanseringen av "D" modellen og Autopilot:

"Musk says it will self-parallel-park and change lanes safely when turn signals are activated. Model S owners will be able to leave the car when they get home, and have it park itself in their garage. They will also be able to summon the car, as long as they do it on private property."

Så lukeparkering og "parkering i" / "kjøre ut fra" garasje selv skal være mulig.. :)
Men vet ikke om funksjonen er tilgjengelig enda..

TACC er vel noe folk har fått i det siste via SW Update. (6.1) Regner med at alle nye biler som går ut fra fabrikken kommer med siste SW også..

Autopilot tror jeg ikke er lansert public enda, men vil komme etterhvert via SW update.
TMS 85D

B_Tesla

Funksjonen er ikke tilgjengelig. Det som er der er: ACC, lane assist, speed assist, og kollisjonsvarsling.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

B_Tesla

Funksjonen er ikke tilgjengelig. Det som er der er: ACC, lane assist, speed assist, og kollisjonsvarsling.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

Hva med bremseassistent? Hvis man er uoppmerksom og bilen foran bremser. Stopper bilen da eller får du bare varsel?
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Bare varsel.
Men om TACC er på så vil den bremse. (Men ikke bråbremse)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mippen

Men skal ikke det komme at den stopper?
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Tror det er planen, ja.
Men om jeg har forstått slike systemer rett, så er det ikke nødvendigvis ment at den alltid skal klare å stoppe, men i alle fall redusere hastigheten før kollisjon.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mippen

Jeg har kjørt VW med dette systemet, de stopper. Det skal hindre at bilen kolliderer. Det er en av de mest vanlige ulykkene med påkjørsel bakfra. Det kan hindre mye uønskete nakkeskader og redde liv.
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Hvis du tenker på VW City brake så stopper bilen kanskje - i veldig lav hastighet. Over 20 km/t så kolliderer den sannsynligvis men med redusert hastighet, og over 30 km/t så er systemet deaktivert.  (Bare les i manualen) - så godt du ikke har satt bilen på prøve mot en husvegg slik som en annen på forumet her gjorde med e-up! :)

Jeg tipper Tesla kommer til å gå for en Volvo variant: dersom en holder på å kollidere så vil bilen bremse maks først etter at du har trykket på pedalen, og om du ikke gjør det så vil bilen bremse automatisk når kollisjon er uunngåelig, og dermed redusere kollisjonshastigheten.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

PCS

Se fra 2:42 her:

Dette er vel fullstopp og kollisjonsuungåelse kun fra bilens system med TACC aktivert?

Hyperstress

Ja, men det er en funksjon av cruise kontrollen, ikke bremseassistent/nødbrems. TACC bremser til stopp, men om en kollisjon et nært forestående så vil TACC bremse noe, (og til stopp i en vanlig situasjon,) men ikke bråbremse i en nødsituasjon. Foreløpig har Tesla bare aktivert et kollisjonsvarsel i form av lyd, og bilde på skjerm.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Mippen

Jeg har sett biler med dette systemet ikke bare aktivert for bykjøring. Mecedes har vel dette for motorvei også.
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Jeg lurer på hvorfor man diskuterer de nye funksjonene til TMS under  "bestilling og levering"? :o

Mippen

Fordi vi har bestilt bilen og lurer på hva vi får...
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA