Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge

Startet av Torpedo Ted, fredag 06. mars 2015, klokken 20:04

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. februar 2015, klokken 17:25

IT er enfase med to faseledninger eller trefase med tre faseledninger.
TN er enfase med en faseledning eller trefase med tre faseledninger.
Tofase finnes i prinsippet ikke, kun enfase med to faseledninger. Det hender man bruker to faseledninger på TN, men da har man enten enfase tilgjengelig (uten N-leder, typisk brukt f.eks til panelovner i Sverige) eller en slags 3-fase (med N-leder). I siste tilfelle brukes vel stort sett alltid to faser mot N, som regel på induksjonstopper og slikt.

Dette er feil, siden vi er allerede på ville veier om topic så ber jeg deg heller lese definisjonen i NEK.
2-fas IT anlegg, 1-fas TN anlegg (mellom fas og N)  :)

cirys1

Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 17:37
Men når de får opp den på Nordre Brurås, slipper jeg den bekymringen. Og kanskje jeg slår av en prat med Mr. cirys1 hvis jeg møter ham der en gang c",)
Skal ikke se bort ifra det nei, skal gi beskjed hva det blir når jeg for handlet, og prate med andre Tesla folk kan vell ikke kalles og kaste bort tid. Ja den gikk til dere som er "bekymret" for hva jeg bruker tiden på.. 8) :P

Griffel

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 19:08
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. februar 2015, klokken 17:25

IT er enfase med to faseledninger eller trefase med tre faseledninger.
TN er enfase med en faseledning eller trefase med tre faseledninger.
Tofase finnes i prinsippet ikke, kun enfase med to faseledninger. Det hender man bruker to faseledninger på TN, men da har man enten enfase tilgjengelig (uten N-leder, typisk brukt f.eks til panelovner i Sverige) eller en slags 3-fase (med N-leder). I siste tilfelle brukes vel stort sett alltid to faser mot N, som regel på induksjonstopper og slikt.

Dette er feil, siden vi er allerede på ville veier om topic så ber jeg deg heller lese definisjonen i NEK.
2-fas IT anlegg, 1-fas TN anlegg (mellom fas og N)  :)

Sitat fra: Griffel på fredag 19. desember 2014, klokken 22:14
Sitat fra: KjellG på søndag 14. desember 2014, klokken 23:11
"Det er ingenting som heter to-fas i Europa". Nei? Begrepet jeg bruker er hentet fra NELFO Montørhåndboka og div moderne undervisningsmateriell på norsk.
Denne feilen i Montørhåndboka kom jeg tilfeldigvis over og gjorde jeg NEK oppmerksom på for mange år siden. De sendte meg da en utskrift av sine definisjoner hvor begrepet er enfas enten det er N og L1 eller eller L1 og L2 som leverer spenningen.

Men som jeg har skrevet før: når en feil gjentas ofte nok blir den tilslutt riktig.

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. mars 2010, klokken 22:19
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mars 2010, klokken 08:20

Så jeg vet at det er 1-fas, men jeg syns alle andre kaller det 2-fas så jeg tenderer til å kalle det for det jeg og :(


Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:02
Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM

Når en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Jeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, da blir 1 sikring i en kurs 1 fas, 2 sikringer 2 fas og 3 sikringer 3 fas og det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)

En enfas transformator er og blir en enfas transformator enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2.

En enfas motor er egentlig en tofasmotor hvor det internt i motoren lages en fase som er forskjøvet i forhold til den som kommer fra nettet, slik at en får et roterende magnetfelt. Men det kalles enfas motor enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2. Men det går å koble den ene vikingen mellom L1 og 0 og den andre mellom L2 og 0. Da får vi 2 faser forskjøvet og et roterende magnetfelt.

De første flerfasesystemene var tofasesystemer hvor de to fasene lå 90 grader forskjøvet, slik at en fikk et roterende magnetfelt. Altså L1, 0 og L2.
(ofte 4 leder, 2 ledere for hver fase og fasene forskjøvet)

Det finnes transformatorer som kan gjøre 2-fas om til 3-fas og omvendt, 2-fas og 3-fas systemer ble koblet samme og levde side om side i en årrekke men nå 2 fasesystemet praktisk talt «faset ut» ;D.
Men jeg har sett noen amerikanske kontrollsystemer hvor to-fas benyttes (arv fra Edison) for styring av kontrollventiler. Servomotorene blir litt enklere.

Når behovet for elmotorer i bil blir så stort nok kan det hende at vi får se 2-fasdrifter og 2 fasmotorer. Motoren og driften blir enklere enn 3-fasmotorer, og 3-fas fordelen ved overføring av kraft over lange avstander er uten betydning. Ved stor produksjon har det større betydning for bilfabrikkene og få prisen ned og en 2 fasdrif får kanskje 30% ferre effekt komponenter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 19:08
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. februar 2015, klokken 17:25

IT er enfase med to faseledninger eller trefase med tre faseledninger.
TN er enfase med en faseledning eller trefase med tre faseledninger.
Tofase finnes i prinsippet ikke, kun enfase med to faseledninger. Det hender man bruker to faseledninger på TN, men da har man enten enfase tilgjengelig (uten N-leder, typisk brukt f.eks til panelovner i Sverige) eller en slags 3-fase (med N-leder). I siste tilfelle brukes vel stort sett alltid to faser mot N, som regel på induksjonstopper og slikt.

Dette er feil, siden vi er allerede på ville veier om topic så ber jeg deg heller lese definisjonen i NEK.
2-fas IT anlegg, 1-fas TN anlegg (mellom fas og N)  :)


Det blir helt feil å kalle det 2-fas. Du bruker riktignok to faser, men mellom dem er det begripeligvis kun en fase. For 2-fas måtte man hatt en N og to L som var 90 eller 180 grader ute av fase.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Griffel på lørdag 14. februar 2015, klokken 20:49
Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 19:08
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. februar 2015, klokken 17:25

IT er enfase med to faseledninger eller trefase med tre faseledninger.
TN er enfase med en faseledning eller trefase med tre faseledninger.
Tofase finnes i prinsippet ikke, kun enfase med to faseledninger. Det hender man bruker to faseledninger på TN, men da har man enten enfase tilgjengelig (uten N-leder, typisk brukt f.eks til panelovner i Sverige) eller en slags 3-fase (med N-leder). I siste tilfelle brukes vel stort sett alltid to faser mot N, som regel på induksjonstopper og slikt.

Dette er feil, siden vi er allerede på ville veier om topic så ber jeg deg heller lese definisjonen i NEK.
2-fas IT anlegg, 1-fas TN anlegg (mellom fas og N)  :)

Sitat fra: Griffel på fredag 19. desember 2014, klokken 22:14
Sitat fra: KjellG på søndag 14. desember 2014, klokken 23:11
"Det er ingenting som heter to-fas i Europa". Nei? Begrepet jeg bruker er hentet fra NELFO Montørhåndboka og div moderne undervisningsmateriell på norsk.
Denne feilen i Montørhåndboka kom jeg tilfeldigvis over og gjorde jeg NEK oppmerksom på for mange år siden. De sendte meg da en utskrift av sine definisjoner hvor begrepet er enfas enten det er N og L1 eller eller L1 og L2 som leverer spenningen.

Men som jeg har skrevet før: når en feil gjentas ofte nok blir den tilslutt riktig.

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. mars 2010, klokken 22:19
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mars 2010, klokken 08:20

Så jeg vet at det er 1-fas, men jeg syns alle andre kaller det 2-fas så jeg tenderer til å kalle det for det jeg og :(


Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:02
Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM

Når en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Jeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, da blir 1 sikring i en kurs 1 fas, 2 sikringer 2 fas og 3 sikringer 3 fas og det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)

En enfas transformator er og blir en enfas transformator enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2.

En enfas motor er egentlig en tofasmotor hvor det internt i motoren lages en fase som er forskjøvet i forhold til den som kommer fra nettet, slik at en får et roterende magnetfelt. Men det kalles enfas motor enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2. Men det går å koble den ene vikingen mellom L1 og 0 og den andre mellom L2 og 0. Da får vi 2 faser forskjøvet og et roterende magnetfelt.

De første flerfasesystemene var tofasesystemer hvor de to fasene lå 90 grader forskjøvet, slik at en fikk et roterende magnetfelt. Altså L1, 0 og L2.
(ofte 4 leder, 2 ledere for hver fase og fasene forskjøvet)

Det finnes transformatorer som kan gjøre 2-fas om til 3-fas og omvendt, 2-fas og 3-fas systemer ble koblet samme og levde side om side i en årrekke men nå 2 fasesystemet praktisk talt «faset ut» ;D.
Men jeg har sett noen amerikanske kontrollsystemer hvor to-fas benyttes (arv fra Edison) for styring av kontrollventiler. Servomotorene blir litt enklere.

Når behovet for elmotorer i bil blir så stort nok kan det hende at vi får se 2-fasdrifter og 2 fasmotorer. Motoren og driften blir enklere enn 3-fasmotorer, og 3-fas fordelen ved overføring av kraft over lange avstander er uten betydning. Ved stor produksjon har det større betydning for bilfabrikkene og få prisen ned og en 2 fasdrif får kanskje 30% ferre effekt komponenter.
En som er opptatt av det til disse grader må jobbe innenfor det, det gjør jeg og..  ;)
Derfor syns jeg det er ekstra skuffende og se at du drar fram en eller annen nettdebatt, gå til kilden for og få svar ingenting annet er nødvendig, dette trodde jeg var helt elementært men tydeligvis ei. (du må aldri stole på noe du finner på et tilfeldig forum, han har tydeligvis missforstått)
NEK 312 definerer dette ganske tydelig, enfas er mellom L1 og N (eller en annen fase) mens Tofas er definert mellom L1 og L2 eller L3, så engang til visst jeg har skrevet uklart for deg enfas er på TN nett og Tofas er på IT nett. Et eksempel for deg, skal du koble til en trefas motor i et IT anlegg så er den korrekte betegnelsen TOFAS med 3-leder.

Så nå er vi tilbake på den "grønne eng" med "godagmanøkseskaft" i.h.t. topic, beklager det for alle andre men dette er viktig for de som er litt bereist innenfor elektro verden og få klarhet i...  :)

Muffinman

Spennende. Har aldri sett at noen har utfordret Griffel uten å bli satt i forlegenhet. Hvor er popcornet...

Rio

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:33
En som er opptatt av det til disse grader må jobbe innenfor det, det gjør jeg og..  ;)
Derfor syns jeg det er ekstra skuffende og se at du drar fram en eller annen nettdebatt, gå til kilden for og få svar ingenting annet er nødvendig, dette trodde jeg var helt elementært men tydeligvis ei. (du må aldri stole på noe du finner på et tilfeldig forum, han har tydeligvis missforstått)
NEK 312 definerer dette ganske tydelig, enfas er mellom L1 og N (eller en annen fase) mens Tofas er definert mellom L1 og L2 eller L3, så engang til visst jeg har skrevet uklart for deg enfas er på TN nett og Tofas er på IT nett. Et eksempel for deg, skal du koble til en trefas motor i et IT anlegg så er den korrekte betegnelsen TOFAS med 3-leder.

Hva er da faseforskjellen mellom denne "tofasen"?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Rio på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:44
Hva er da faseforskjellen mellom denne "tofasen"?

90 grader, er det ingen av dere som har "dame kveld" idag, taster jeg noe mer nå så blir jeg drept... 8) :P

Rio

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:54
Sitat fra: Rio på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:44
Hva er da faseforskjellen mellom denne "tofasen"?

90 grader, er det ingen av dere som har "dame kveld" idag, taster jeg noe mer nå så blir jeg drept... 8) :P

Man kan ikke ha 90 graders faseforskjell mellom bare to ledere. Da må man ha en tredje (null)-leder, som referanse.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Davidsv

Jeg trodde dette skulle handle om hvorfor folk er frelst når det gjelder model s...
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Griffel

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:33
En som er opptatt av det til disse grader må jobbe innenfor det, det gjør jeg og..  ;)
Derfor syns jeg det er ekstra skuffende og se at du drar fram en eller annen nettdebatt, gå til kilden for og få svar ingenting annet er nødvendig, dette trodde jeg var helt elementært men tydeligvis ei. (du må aldri stole på noe du finner på et tilfeldig forum, han har tydeligvis missforstått)
Nå trakk jeg vel ikke fram noe jeg fant på et tilfeldig forum, men derimot noe jeg selv har skrevet tidligere på dette forum. Så slapp jeg å skrive det samme en gang til.

Nå er jeg pensjonist og har ikke lenger tilgang til NEK, men som jeg skrev fant jeg denne feilen i montørhåndboken, noen år tilbake og fikk tilsendt de sider av NEK 400 hvor enfas enda var enfas og trefas trefas.

Sitat fra meg selv for 5år siden:
SitatNår en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Sitat fra meg selv:
SitatJeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, ... det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)

To fas i installatør sammenheng betyr da noe som er koblet mellom 2 faseledninger. Men spenningen er og blir enfas.

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:54
Sitat fra: Rio på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:44
Hva er da faseforskjellen mellom denne "tofasen"?

90 grader, er det ingen av dere som har "dame kveld" idag, taster jeg noe mer nå så blir jeg drept... 8) :P
Selvfølgelig ikke, mellom 2 ledere kan du ikke måle noen fasevinkel, det ser du enkelt av et vektor diagram, når du bare har en vektor (1fase), blir det vanskelig å måle noen vinkel.
Hygg deg med dama.  ;)

Sitat fra: Davidsv på lørdag 14. februar 2015, klokken 22:06
Jeg trodde dette skulle handle om hvorfor folk er frelst når det gjelder model s...
Da vil jeg si at det ikke var meg som sporet av, jeg forsøker bare i folkeopplysnings ånd å rette feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SR

Sitat fra: Muffinman på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:36
Spennende. Har aldri sett at noen har utfordret Griffel uten å bli satt i forlegenhet. Hvor er popcornet...
+1
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

VigdisA

Bilen er veldig god å kjøre, både i lave hastigheter og i høyere. Den responderer kjapt, og gir en herlig berg og dalbanefryd om man vil det og det er plass til det. Musikken høres godt i bilen da bilen i seg selv er ganske lydløs. Om sommeren kan man åpne vinduer og panoramatak og få følelsen av å kjøre cabriolet.
Det lukter ikke vondt av bilen heller, og "drivstoffet" er ikke særlig dyrt.
Ellers er bilen veldig flott å se på, tror nesten ikke det er sant at den er så fin og jeg må kikke en gang til... :)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Frodebo

Forguder ikke, det er tross alt en bruksgjenstand.

Men. Den gjør nytten bedre enn alle andre, er svært morsom å kjøre, koster "ingenting" å bruke, er komfortabel, ser godt ut og den er bil 2.0.

Og derfor blir man litt mer engasjert enn om man hadde en fossil, man blir engasjert i videre utvikling, og man blir opptatt av at Tesla rydde veien for det skiftet som kommer/må komme
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

cirys1

Sitat fra: Griffel på lørdag 14. februar 2015, klokken 22:27
Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:33
En som er opptatt av det til disse grader må jobbe innenfor det, det gjør jeg og..  ;)
Derfor syns jeg det er ekstra skuffende og se at du drar fram en eller annen nettdebatt, gå til kilden for og få svar ingenting annet er nødvendig, dette trodde jeg var helt elementært men tydeligvis ei. (du må aldri stole på noe du finner på et tilfeldig forum, han har tydeligvis missforstått)
Nå trakk jeg vel ikke fram noe jeg fant på et tilfeldig forum, men derimot noe jeg selv har skrevet tidligere på dette forum. Så slapp jeg å skrive det samme en gang til.

Nå er jeg pensjonist og har ikke lenger tilgang til NEK, men som jeg skrev fant jeg denne feilen i montørhåndboken, noen år tilbake og fikk tilsendt de sider av NEK 400 hvor enfas enda var enfas og trefas trefas.

Sitat fra meg selv for 5år siden:
SitatNår en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Sitat fra meg selv:
SitatJeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, ... det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)

To fas i installatør sammenheng betyr da noe som er koblet mellom 2 faseledninger. Men spenningen er og blir enfas.

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:54
Sitat fra: Rio på lørdag 14. februar 2015, klokken 21:44
Hva er da faseforskjellen mellom denne "tofasen"?

90 grader, er det ingen av dere som har "dame kveld" idag, taster jeg noe mer nå så blir jeg drept... 8) :P
Selvfølgelig ikke, mellom 2 ledere kan du ikke måle noen fasevinkel, det ser du enkelt av et vektor diagram, når du bare har en vektor (1fase), blir det vanskelig å måle noen vinkel.
Hygg deg med dama.  ;)

Sitat fra: Davidsv på lørdag 14. februar 2015, klokken 22:06
Jeg trodde dette skulle handle om hvorfor folk er frelst når det gjelder model s...
Da vil jeg si at det ikke var meg som sporet av, jeg forsøker bare i folkeopplysnings ånd å rette feil.
Var selvfølgelig litt kjapp med forskyvningen, plugger man et oscilloskop inn i stikkontakten kan man selvfølgelig ikke se noen forskyvning. Visst ikke noe er "hakkande gale"..

"Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas."
Dette aksepteres ikke lenger i h.t NEK enfas gjelder kun for TN anlegg og To fas om IT, så som jeg skrev istad en trefas motor på et IT nett er Tofas med 3 ledere.
Siden forvirringen har vært total på dette punktet i lenger tid er det nå i NEK differensiert , så visst man snakker om et enfase anlegg så er det noe med EN FASE og N altså TN, to faser mellom L1 og L2 (evt.3)
Så en enfase motor med 3 ledere er automatisk en 400V motor.

Om NEK har forandret dette enda engang tør jeg ikke gå god for min er 5 år gammel og jeg er ikke installatør.  :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA