Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge

Startet av Torpedo Ted, fredag 06. mars 2015, klokken 20:04

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Pompel på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:55
Det skal en del til før du må investere såpass i nytt el-anlegg. Selv har jeg TN-nett med 40A hovedsikring. Har kjørt snart 9000km på tre måneder (ca 150 km pendling daglig) og lader hovedsaklig hjemme. Eneste oppgradering jeg gjorde var montering av ny kurs med 32A blå industrikontakt på ytterveggen. Lader på 20A fra kvelden og til morgenen.

Jeg vet hva jeg snakker om i mitt tilfelle, jeg har 2fas it anlegg, jeg må skifte inntak, en del ombygginger inni skap, men den største jobben er grøften ut til garasjen for her må det pigges..

Øyvind.h

Når halvparten av bilkjøperne ønsker å kjøpe ladbar bil sier det seg selv at det kan være lurt for boligens verdi å legge til rette for lading hjemme.
Fossilbilen er død.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Veggen

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:19
Jeg er med på den, men lade en Tesla med 13 A er ganske tidkrevende, avhengig av hvor mye man kjører selvfølgelig, at jeg har så dårlig tid at jeg ikke kan unne et kvarter 2-3 ganger i uken.
Det trenger heller ikke og være bortkastet tid man kan ta telefoner, sende mail, lese en bok osv. Men jeg er virkelig ikke så travel at det utgjør noe for meg, visst det skulle vise seg og være helt utholdelig og vente så får jeg dra på Coop som er rett ved siden av.  :P

Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva slags kjørelengde og mønster du har, men husk at de aller fleste tesla eiere klarer seg helt utmerket med 13 A lading over natten.
Det er kun ved påfølgende langturer uten normal pause man trenger noe mer. De gangene kan du faktisk ha nytte av en superlader i nærheten. Men at du kommer til å bruke tid på det hvis du ikke må, tviler jeg på at du kommer til å gidde etterhvert.

cirys1

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:33
Når halvparten av bilkjøperne ønsker å kjøpe ladbar bil sier det seg selv at det kan være lurt for boligens verdi å legge til rette for lading hjemme.
Fossilbilen er død.
Går fint an og lade alle el biler i garasjen min, Tesla tar derimot himla lang tid. Om jeg får tilbake den investeringingen får jeg aldri svar på..

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:40
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:33
Når halvparten av bilkjøperne ønsker å kjøpe ladbar bil sier det seg selv at det kan være lurt for boligens verdi å legge til rette for lading hjemme.
Fossilbilen er død.
Går fint an og lade alle el biler i garasjen min, Tesla tar derimot himla lang tid. Om jeg får tilbake den investeringingen får jeg aldri svar på..
Lang tid? Har du et helt spesielt kjøremønster, eller bare lite erfaring med elbiler med stort batteri?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chlangum

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:38
Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 11:39
Med mindre du er veldig gnien så finner du nok fort ut at en av de største fordelene med el-bil er å slippe å kjøre til "bensinstasjonen" og fylle "drivstoff". Jeg vet ihvertfall en ting. Om jeg hadde bare hatt 5 km til nærmeste SC, er det bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.

Det er for og slippe enorme investeringskostnader på hjemmebane med en dedikert 32 A, det fører til blant annet oppdatering av hele det elektriske anlegget++
Og hvorfor skal jeg ikke stoppe der når jeg praktisk talt kjører forbi, 15 min der tilsvarer over 10 timer med lading hjemme.

I Bergen har de satt opp Nordens største ladepunkt mitt i "gryta", det er allerede en kjempesuksess, hvorfor gidder folk og stoppe der? Fordi det er på eller i nærheten av ditt de skal..  :)

Nå tenker du litt for mye fossilbil. Hvor mangen timer i døgnet står bilen din parkert utenfor huset? Så lenge den likevel står der kan man like godt plugge i. Hos meg er det helt rutine å plugge i bilen mer eller minde uansett når jeg parkere hjemme.

Har ikke brukt en krone på oppgradering i det elektriske. Lader på vanlig schuko som jeg allerede hadde i garasjen. Og jeg kjører en del. Utrolig hvor godt man klarer seg med det. Eneste problem er hvis man kommer hjem skåla tom og skal på lengre tur neste morgen.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Torz

Jeg vil vel heller si at det er enkelte Model-S eiere som forguder bilen sin, og det synes jeg er riktig trivelig. For meg virker det som om det er bilen som "leketøy" som er en av hovedgrunnene, denne akselerasjonen som man ikke har vært vant til. 0-100 tråd vitner om unge bileiere som blir yr av kreftene, og der man kan diskutere tiendedeler fra stillstand og opp til 100 km/t. Jeg tviler på at stor pc-skjerm gjør den store forskjellen.

Jeg skjønner godt at dette fascinerer, og som gjør at man ofte har lyst å ta en tur bare for å tråkke litt til. Problemet med dette engasjementet er når bil kommer over i kategorien "gadget", en ting som kommer i ny utgave hvert år, og der man bare MÅ ha det nyeste (slik som siste iphone). Da skal man ha veldig tykk lommebok, men alt er en prioritering. Lykke til videre med engasjementet og gudsdyrkelsen. Det er trivelig å følge med fra sidelinjen.

boppus

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:24
Sitat fra: Pompel på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:55
Det skal en del til før du må investere såpass i nytt el-anlegg. Selv har jeg TN-nett med 40A hovedsikring. Har kjørt snart 9000km på tre måneder (ca 150 km pendling daglig) og lader hovedsaklig hjemme. Eneste oppgradering jeg gjorde var montering av ny kurs med 32A blå industrikontakt på ytterveggen. Lader på 20A fra kvelden og til morgenen.

Jeg vet hva jeg snakker om i mitt tilfelle, jeg har 2fas it anlegg
2-fas finnes ikke. 1-fas og 3-fas derimot.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

cirys1

Sitat fra: boppus på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:52
Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:24
Sitat fra: Pompel på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:55
Det skal en del til før du må investere såpass i nytt el-anlegg. Selv har jeg TN-nett med 40A hovedsikring. Har kjørt snart 9000km på tre måneder (ca 150 km pendling daglig) og lader hovedsaklig hjemme. Eneste oppgradering jeg gjorde var montering av ny kurs med 32A blå industrikontakt på ytterveggen. Lader på 20A fra kvelden og til morgenen.

Jeg vet hva jeg snakker om i mitt tilfelle, jeg har 2fas it anlegg
2-fas finnes. 1-fas og 3-fas derimot.
I gamle dager kalte vi det for enfas,for det er ingenting som er enfas, enfas er også 2 faser.. Enfas har man i TN anlegg + N leder så har man 230v.. :-P

Tesla-man

Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:43
Eneste problem er hvis man kommer hjem skåla tom og skal på lengre tur neste morgen.

Hehe... nå har du skjønt det ;.)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

kjølholdt

Sjekk ut denne videoen fra ca 8 min koenigsegg legger ut om Tesla og Han pleier jo å vite hva han snakker om http://bambuser.com/v/4291435
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:38
Det er for og slippe enorme investeringskostnader på hjemmebane med en dedikert 32 A, det fører til blant annet oppdatering av hele det elektriske anlegget++

32A er kjekt å ha men neppe nødvendig for de fleste. 13A kan bli litt snaut, men 20A er et godt kompromiss som de fleste har mulighet for uten å oppgradere anlegget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:24
Jeg vet hva jeg snakker om i mitt tilfelle, jeg har 2fas it anlegg, jeg må skifte inntak, en del ombygginger inni skap, men den største jobben er grøften ut til garasjen for her må det pigges..

Ja, hvis ikke luftstrekk er mulig da?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:57
I gamle dager kalte vi det for enfas,for det er ingenting som er enfas, enfas er også 2 faser.. Enfas har man i TN anlegg + N leder så har man 230v.. :-P

IT er enfase med to faseledninger eller trefase med tre faseledninger.
TN er enfase med en faseledning eller trefase med tre faseledninger.
Tofase finnes i prinsippet ikke, kun enfase med to faseledninger. Det hender man bruker to faseledninger på TN, men da har man enten enfase tilgjengelig (uten N-leder, typisk brukt f.eks til panelovner i Sverige) eller en slags 3-fase (med N-leder). I siste tilfelle brukes vel stort sett alltid to faser mot N, som regel på induksjonstopper og slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chlangum

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 14. februar 2015, klokken 16:22
Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:43
Eneste problem er hvis man kommer hjem skåla tom og skal på lengre tur neste morgen.

Hehe... nå har du skjønt det ;.)

;) Var egentlig det jeg mente første gangen jeg prøvde også men gikk litt skeis for meg i formuleringen.

En natts lading på 13 amp er som regel nok til neste dags kjøring. Men ikke til å komme meg til nærmeste superlader. Men når de får opp den på Nordre Brurås, slipper jeg den bekymringen. Og kanskje jeg slår av en prat med Mr. cirys1 hvis jeg møter ham der en gang c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA