Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor mange Zoe selges i Norge

Startet av Torpedo Ted, fredag 06. mars 2015, klokken 20:04

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: TRM på lørdag 14. februar 2015, klokken 08:59
Og til tross for din grundige research, og avsløring av en r*vva kvalitet - så er du villig til å bruke over en halv million på en slik bil?

Som forklart tidligere, det blir den ene gangen i livet mitt jeg får muligheten til og eie en "ny" bil med 400 hk som samtidig kan være en familiebil, og det at den er sikker trekker veldig opp. (familien)
Jeg bor i Bergen og har familie på Østlandet, jeg bruker ca 30.000 kr i året på fly, kjøring, leiebil etc. noe som jeg ser for meg at jeg slipper i framtiden. Det kommer en SC ca 5 km ifra meg, dermed heller ingen ekstra kostnader i garasjen. I bunn og grunn det eneste alternativet som er tilgjengelig med de samme fordelene, men jeg har også et håp/tro om at de klarer og rette de mer alvorlige feilene i løpet av garantiperioden.
Jeg kjøper ikke en bil som nærmer seg 100k km for og si det sånn, uansett pris..  :P

hgs

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: TRM på lørdag 14. februar 2015, klokken 08:59
Og til tross for din grundige research, og avsløring av en r*vva kvalitet - så er du villig til å bruke over en halv million på en slik bil?

Det kommer en SC ca 5 km ifra meg, dermed heller ingen ekstra kostnader i garasjen.

Prøv å tenke deg til hva som vil skje hvis alle TMS-eiere som har muligheten til det tenker at de skal bruke SC som sin daglige ladestasjon for å spare penger.  :o
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Chlangum

Vel, jeg tenker at med all den hetsen vi har opplevd mot oss i det siste er det veldig lett å gå i forsvars stilling. Det blir litt som mellom Apple og Android brukere. Man bruker mange penger på et produkt og det er helt naturlig å være litt oppi skyene for å forsvare sitt valg. Men forskjellen mellom Apple og Tesla er at sistnevnte ikke har noe reelle konkurrenter. Jeg er ganske sikker på at situasjonen hadde vært veldig annerledes hvis det hadde finnes alternativer.

Selv er jeg ganske hardbarka merkebøg og det var en gang jeg vurderte å flytte ut av landet bare for å ha muligheten til å kjøpe en kraftig bruksbil. Høres ganske materialistisk ut men sånn er jeg bare.

Mopar er min lidenskap og Barracuda'en vil aldri selges. Men den er veldig upraktisk til de daglige gjøremål. Selv om den mer eller mindre ble brukt til det den første sommeren c",)
Tesla'en har jeg blitt veldig glad i. Men hadde en av tyskerne laget tilsvarende bil med tilhørende ladenettverk, hadde den nok blitt byttet ut.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

jkirkebo

Sitat fra: hgs på lørdag 14. februar 2015, klokken 10:10
Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: TRM på lørdag 14. februar 2015, klokken 08:59
Og til tross for din grundige research, og avsløring av en r*vva kvalitet - så er du villig til å bruke over en halv million på en slik bil?

Det kommer en SC ca 5 km ifra meg, dermed heller ingen ekstra kostnader i garasjen.

Prøv å tenke deg til hva som vil skje hvis alle TMS-eiere som har muligheten til det tenker at de skal bruke SC som sin daglige ladestasjon for å spare penger.  :o

Jeg tviler på at det er så veldig mange som verdsetter tiden sin til så lite som en femtilapp i timen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

M.SKEIDE

Kjøpte bilen pga fri for avgifter, MYE krefter, bra sikkerhet kan faktisk brukes som familiebil men er enig i Amoss, visjonen til Elon gir en en god følel.  Er det flere som har sett denne videoen?
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Chlangum

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: TRM på lørdag 14. februar 2015, klokken 08:59
Og til tross for din grundige research, og avsløring av en r*vva kvalitet - så er du villig til å bruke over en halv million på en slik bil?

Det kommer en SC ca 5 km ifra meg, dermed heller ingen ekstra kostnader i garasjen.

Med mindre du er veldig gnien så finner du nok fort ut at en av de største fordelene med el-bil er å slippe å kjøre til "bensinstasjonen" og fylle "drivstoff". Jeg vet ihvertfall en ting. Om jeg hadde bare hatt 5 km til nærmeste SC, er det bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

B_Tesla

For meg er det et moment som stikker seg veldig ut. Jeg betaler ikke mva, og ikke avgifter. Så da kan jeg sammenlikne min 700k bil med en 1-1.4 mil bil. Klart Tesla er bra, men hadde jeg hatt 1.5mil til bil, hadde det kanskje vært andre vurderinger. Sånn sett er min "forgudning" og "frelsning" mer knyttet til at det er et fantastisk bra kjøp. Å kalle bilen billig er en vits. 7-10k i transportutgifter i mnd er uansett mye.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mr.Hansen

Jeg valgte Tesla pga økonomi.
Det at den var behagelig å kjøre kom senere når jeg fikk prøve en(1 mnd etter jeg hadde bestilt).
Det jeg opplever nå er at jeg smiler hver gang jeg legger litt trykk på pedalen.
Det samme er også når jeg kjører forbi en besinstasjon hvor noen normale sjæler betaler i unnerkanten av 1.000kr for å fylle drivstoffsluket. Jeg sparer ca 1 kommaplass ved å kjøre elektrisk.
Jeg smiler også når det er sol og kW'ene strømmer den gale veien igjennom strømmåleren.

But...

Nå kjører jeg en gammel 99 Audi A3 1,8 turbo med rørepinn. Skal ikke dele min mening om den her.
Å gud jeg savner min P85...

Bare det og sette seg inn i en Model S hos Tesla ga meg en god følelse og smilet kom tilbake med en gang. Har en god forstårelse for at noen vil dele det de mener er en god ting.

Snart er det jul igjen, ryktene sier i slutten av Mars!
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Tesla-man

Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 11:39
...bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.
Vel - i en sånn situasjon hadde jeg valgt å lade hjemme ;)
Hadde derimot batteriet vært skåla tomt foran en langtur så kunne jo en SC være kjekk å ha i nærheten.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Lokführer

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:19
Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 11:39
...bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.
Vel - i en sånn situasjon hadde jeg valgt å lade hjemme ;)
Hadde derimot batteriet vært skåla tomt foran en langtur så kunne jo en SC være kjekk å ha i nærheten.

Er det ikke litt uheldig å superlade batteriet hele tiden?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cirys1

Sitat fra: hgs på lørdag 14. februar 2015, klokken 10:10
Prøv å tenke deg til hva som vil skje hvis alle TMS-eiere som har muligheten til det tenker at de skal bruke SC som sin daglige ladestasjon for å spare penger.  :o
Jeg tror ikke det blir noe problem, jeg er skiftarbeider så at det er fult der midt på dagen tviler jeg på.
De som bor i nærheten av en SC bruker nok den mye mer enn andre, som regel så står de ute i "gokk" for og forbilde byene, men denne kom i nærheten.
Det er helst for og slippe og investere 150.000 kr i nytt el-annlegg, 30m grøft i betong/pukk + kabel etc.
Jeg har 16/13 A vist dette ikke blir praktisk i det hele tatt, eller lar seg gjøre. :P

cirys1

Sitat fra: Chlangum på lørdag 14. februar 2015, klokken 11:39
Med mindre du er veldig gnien så finner du nok fort ut at en av de største fordelene med el-bil er å slippe å kjøre til "bensinstasjonen" og fylle "drivstoff". Jeg vet ihvertfall en ting. Om jeg hadde bare hatt 5 km til nærmeste SC, er det bare en situasjon som hadde fått meg til å lade der og det er visst jeg hadde kommet hjem med helt skåla tomt batteri etter en langtur.

Det er for og slippe enorme investeringskostnader på hjemmebane med en dedikert 32 A, det fører til blant annet oppdatering av hele det elektriske anlegget++
Og hvorfor skal jeg ikke stoppe der når jeg praktisk talt kjører forbi, 15 min der tilsvarer over 10 timer med lading hjemme.

I Bergen har de satt opp Nordens største ladepunkt mitt i "gryta", det er allerede en kjempesuksess, hvorfor gidder folk og stoppe der? Fordi det er på eller i nærheten av ditt de skal..  :)

Pompel

Sitat fra: cirys1 på lørdag 14. februar 2015, klokken 14:29
Sitat fra: hgs på lørdag 14. februar 2015, klokken 10:10
Prøv å tenke deg til hva som vil skje hvis alle TMS-eiere som har muligheten til det tenker at de skal bruke SC som sin daglige ladestasjon for å spare penger.  :o
Jeg tror ikke det blir noe problem, jeg er skiftarbeider så at det er fult der midt på dagen tviler jeg på.
De som bor i nærheten av en SC bruker nok den mye mer enn andre, som regel så står de ute i "gokk" for og forbilde byene, men denne kom i nærheten.
Det er helst for og slippe og investere 150.000 kr i nytt el-annlegg, 30m grøft i betong/pukk + kabel etc.
Jeg har 16/13 A vist dette ikke blir praktisk i det hele tatt, eller lar seg gjøre. :P
Det skal en del til før du må investere såpass i nytt el-anlegg. Selv har jeg TN-nett med 40A hovedsikring. Har kjørt snart 9000km på tre måneder (ca 150 km pendling daglig) og lader hovedsaklig hjemme. Eneste oppgradering jeg gjorde var montering av ny kurs med 32A blå industrikontakt på ytterveggen. Lader på 20A fra kvelden og til morgenen.

Tilbake til topic, jeg har også merket meg at det er en del frelste sjeler både her og på Facebook. Kjører Tesla selv og har både iPhone og mac, men kan bytte merker på dagen om andre fungerer bedre til mitt behov. Selv forholder jeg meg til at jeg har gjort et godt kjøp av en bil som gir meg et enkelt bilhold, men hadde antageligvis ikke kjøpt en TMS om de andre elbilene hadde hatt litt lengre rekkevidde. Bilen er bra, men langt i fra best i verden
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Veggen

cirys1; ikke personlig ment, men du demonstrerer tydelig, i likhet med de fleste som er vant med tankegangen rundt å fylle fossiltanken, at du ikke har skjønt det.
En av de store fordelene med elbil er nettopp å slippe å stoppe og sløse bort tid på å fylle "tanken".
Lading gjøres best når du er opptatt med noe annet, spise , sove, handle, etc....
Strøm er dessuten såpass billig at det er svært dårlig timebetalt å stå og vente på lading, du skal ha mye fritid til overs før det skal bli interessant.

cirys1

Sitat fra: Veggen på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:05
cirys1; ikke personlig ment, men du demonstrerer tydelig, i likhet med de fleste som er vant med tankegangen rundt å fylle fossiltanken, at du ikke har skjønt det.
En av de store fordelene med elbil er nettopp å slippe å stoppe og sløse bort tid på å fylle "tanken".
Lading gjøres best når du er opptatt med noe annet, spise , sove, handle, etc....
Strøm er dessuten såpass billig at det er svært dårlig timebetalt å stå og vente på lading, du skal ha mye fritid til overs før det skal bli interessant.

Jeg er med på den, men lade en Tesla med 13 A er ganske tidkrevende, avhengig av hvor mye man kjører selvfølgelig, at jeg har så dårlig tid at jeg ikke kan unne et kvarter 2-3 ganger i uken.
Det trenger heller ikke og være bortkastet tid man kan ta telefoner, sende mail, lese en bok osv. Men jeg er virkelig ikke så travel at det utgjør noe for meg, visst det skulle vise seg og være helt utholdelig og vente så får jeg dra på Coop som er rett ved siden av.  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA