Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: RTTI - Real Time Traffic Info

Startet av Kimpala, fredag 06. mars 2015, klokken 18:36

« forrige - neste »

Kimpala

Når Elon kommer med batteri til hjemmet (du ikke visste du trengte).
Kan vi da "superlade" hjemme?
Hjemmebatteriet kan jo stå der fulladet og når du trenger hurtiglading kan du kanskje ta ut strømmen i den hastigheten som trengs... ??
X
3

Muffinman

Da må du i så fall installere en superlader også. Lysten på å svi av noen 100 tusen for en ladehastighet du aldri vil få bruk for? Da er vel magasinering av f.eks. solenergi en mer aktuell applikasjon.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på fredag 13. februar 2015, klokken 21:56
Da må du i så fall installere en superlader også. Lysten på å svi av noen 100 tusen for en ladehastighet du aldri vil få bruk for? Da er vel magasinering av f.eks. solenergi en mer aktuell applikasjon.

Mer interessant enn å få superladerhastigheter hadde vel vært å kunne lade på DC direkte fra batteriet - gjerne med "normal" ladehastighet. Da slipper man tap i konvertering fra batteri til AC, og tilsvarende i bilens lader(e) fra AC til batteri.... (Dette altså når man først har likestrøm på batteri og skal lade en elbil)

Men blir sikkert ikke noe enklere eller billigere av den grunn :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kimpala

Lite behov ja, enig i det. Men liker ideen med likestrømslading og vil jo tro at det kan bli andre boller på ladehastighet for kritikerne da. Uten superlader, den er jo en likeretter?!
X
3

Griffel

#4
Sitat fra: Amoss på fredag 13. februar 2015, klokken 22:05
Sitat fra: Muffinman på fredag 13. februar 2015, klokken 21:56
Da må du i så fall installere en superlader også. Lysten på å svi av noen 100 tusen for en ladehastighet du aldri vil få bruk for? Da er vel magasinering av f.eks. solenergi en mer aktuell applikasjon.

Mer interessant enn å få superladerhastigheter hadde vel vært å kunne lade på DC direkte fra batteriet - gjerne med "normal" ladehastighet. Da slipper man tap i konvertering fra batteri til AC, og tilsvarende i bilens lader(e) fra AC til batteri.... (Dette altså når man først har likestrøm på batteri og skal lade en elbil)

Men blir sikkert ikke noe enklere eller billigere av den grunn :p
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:59
Batteripakker til hjemmet:
http://www.tu.no/industri/2015/02/12/tesla-skal-lage-batteripakker-til-hjemmet-ditt
SitatVi kommer til å avduke Tesla home battery, et forbrukerbatteri som kan brukes i hjem og bedrifter om relativt kort tid, sa Tesla-sjef Elon Musk i en samtale med analytikere på onsdag

Elbilgiganten har designen klar, og skal starte produksjonen om rundt seks måneder.

– Noen av modellene vil bli som batteripakken i Model S. Flat og veggmontert med en nydelig fasade og innebygd omformer, forklarer Musk.
Prisen vil avgjøre hva som lønner seg, selge strømmen til nettet eller lagre til eget bruk.

Pakken er nok først og fremst ment som lager for solcelleanlegg
" Noen av modellene vil bli som batteripakken i Model S. Flat og veggmontert med en nydelig fasade og innebygd omformer, forklarer Musk." Så standarden blir nok en batteripakke med en omformer tilpasset nettspenningen.

Helt uten omformer om den skal brukes til DC lading av et annet batteri blir den uansett ikke. Spenningen ut fra "ladebatteri/utgangsregulator" må, selv om kilden er DC, tilpasses ladestatus på bilbatteriet, og derfor styres av bilens kontrolsystem på samme måte som den styrer lading fra en SC og fra bilens innebygde lader.
Men er batteripakken stor nok kan jo ladehastighet bli betydelig, og laderen med batteri som kilde vil jo bli en del enklere enn en SC.

Bilens lader er jo allerede der så det enkleste og mest økonomiske er nok å bruke omformeren til å levere AC og bilens innbygde lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Dersom prisen blir bra, kan dette bli et flott produkt for alle som tenker på solcelle anlegg, bedre å få brukt all produksjon selv, en å selge for spot pris.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: Griffel på fredag 13. februar 2015, klokken 23:15
Pakken er nok først og fremst ment som lager for solcelleanlegg

Joda, er klar over det. Tanken, som jeg kanskje ikke uttrykket fullstendig var vel "Når man først har likestrøm på batteri fra ett sol-/vind-anlegg, og skal lade en elbil".

Sitat fra: Griffel på fredag 13. februar 2015, klokken 23:15
Bilens lader er jo allerede der så det enkleste og mest økonomiske er nok å bruke omformeren til å levere AC og bilens innbygde lader.

Påstår ikke å ha så mye kjennskap til dette, så bøyer meg lett for ekspertisen på området :)  Men altså, fra mitt amatør ståsted, så virket dette som noe som kunne være enklere og ha mindre tap. Men takk for oppklaring :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: sigurdi på fredag 13. februar 2015, klokken 23:22
Dersom prisen blir bra, kan dette bli et flott produkt for alle som tenker på solcelle anlegg, bedre å få brukt all produksjon selv, en å selge for spot pris.
Ja, og siden det ikke er noen miljøgevinst med lading av "hjemmebatteriet" sammenlignet med salg av overskuddskraft som plusskunde, behøver en bare å se på det økonomiske.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Amoss på fredag 13. februar 2015, klokken 23:40
Tanken, som jeg kanskje ikke uttrykket fullstendig var vel "Når man først har likestrøm på batteri fra ett sol-/vind-anlegg, og skal lade en elbil".
Riktig tenkt, en lader basert på en passende DC kilde vil kunne bygges rimliger en en lader basert på AC fra nettet. Men den siste sitter allerede i bilen og koster derfor ikke noe ekstra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Skagerak Energi oppgraderes til pluss kunde uten kostnad, så løp og kjøp.
(Tok en sjekk siden syslet litt med tanken med solcelle anlegg, men tak vinkel er feil så ble heller dyrt og svært lang inntjening tid.)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kimpala

Bare SolarCity kommer med ei grei solcellepakke så kan det bli relevant dette.
OG hvis du har batteriet i garasjen er ikke inntakssikringen begrensinga på lading lenger :)
X
3

Bjørn

Sitat fra: Amoss på fredag 13. februar 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Griffel på fredag 13. februar 2015, klokken 23:15
Pakken er nok først og fremst ment som lager for solcelleanlegg

Joda, er klar over det. Tanken, som jeg kanskje ikke uttrykket fullstendig var vel "Når man først har likestrøm på batteri fra ett sol-/vind-anlegg, og skal lade en elbil".

Sitat fra: Griffel på fredag 13. februar 2015, klokken 23:15
Bilens lader er jo allerede der så det enkleste og mest økonomiske er nok å bruke omformeren til å levere AC og bilens innbygde lader.

Påstår ikke å ha så mye kjennskap til dette, så bøyer meg lett for ekspertisen på området :)  Men altså, fra mitt amatør ståsted, så virket dette som noe som kunne være enklere og ha mindre tap. Men takk for oppklaring :)

Et fulladet batteri kan vel aldri lade et tomt batteri av samme størrelse mer enn til ca 50% uten noen spennings omformer mellom..?

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på lørdag 14. februar 2015, klokken 10:31
Et fulladet batteri kan vel aldri lade et tomt batteri av samme størrelse mer enn til ca 50% uten noen spennings omformer mellom..?

Bare hvis du forutsetter at de har samme spenning. Det er ikke noe problem å lage et batteri med samme kapasitet men litt høyere spenning.

Men for hjemmebruk er nok lavere spenning å foretrekke. Det er ikke noen vits å ha noe særlig høyere spenning enn nettspenningen, og høy spenning vil kreve flere solcellepaneler i serie siden spenningen på de må være høyere enn batterispenningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. februar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Bjørn på lørdag 14. februar 2015, klokken 10:31
Et fulladet batteri kan vel aldri lade et tomt batteri av samme størrelse mer enn til ca 50% uten noen spennings omformer mellom..?

Bare hvis du forutsetter at de har samme spenning. Det er ikke noe problem å lage et batteri med samme kapasitet men litt høyere spenning.

Men for hjemmebruk er nok lavere spenning å foretrekke. Det er ikke noen vits å ha noe særlig høyere spenning enn nettspenningen, og høy spenning vil kreve flere solcellepaneler i serie siden spenningen på de må være høyere enn batterispenningen.
Enig i at "det er ikke noen vits å ha noe særlig høyere spenning enn nettspenningen, og høy spenning vil kreve flere solcellepaneler i serie siden spenningen på de må være høyere enn batterispenningen." På den annen side spiller batterispenningen ikke noe stor rolle i forhold til nettspenningen siden omformeren (vekselretter) uansett må justere sin utgang i forhold til den aktuelle nettspenningen.

Det er også riktig at dersom en skal bygge en "rimlig" laderegulator basert på en batterikilde kan en utnytte bufferbatteriet nær 100% ved å legge kildebatteriet fulladespenning si 30% høyere enn fulladespenning på bilens batteri. Ladestrømmen må uansett reguleres, ellers ville nok sammenkoblingen av et tomt bilbatteri til et fulladet kildebatteri bli dramatisk. Dette kan ikke sammenlignes med startkabler til et 12V batteri med ca 1kWh kapasitet.

Men siden en uansett må ha en omformer for å få utnyttet hjemmebatteriet optimalt og bilen har sin lader er den rett fram billige løsningen å legge seg nær nettspenningen i baterispenning og lade med bilens lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 14. februar 2015, klokken 15:13
Enig i at "det er ikke noen vits å ha noe særlig høyere spenning enn nettspenningen, og høy spenning vil kreve flere solcellepaneler i serie siden spenningen på de må være høyere enn batterispenningen." På den annen side spiller batterispenningen ikke noe stor rolle i forhold til nettspenningen siden omformeren (vekselretter) uansett må justere sin utgang i forhold til den aktuelle nettspenningen.

Det må den, men om den må transformere opp spenningen før vekselretting blir det en dyrere konstruksjon. Jeg har en 2,6kW sinus inverter på hytta som får 12V inn, denne koster omtrent 3 ganger så mye som de 4,4kW grid-tie inverterne jeg har på solcelleanlegget hjemme. De inverterne krever en DC-spenning inn som er litt høyere enn nettspenningen. For tiden har jeg vel ca. 340V inn på den med flest paneler i serie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA