Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av mr.rs4, fredag 06. mars 2015, klokken 14:25

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Tesla P85D på lørdag 28. februar 2015, klokken 01:28
En liten ting til, dere som å har kjørt Tesla en god stund. Merker dere vesentlig forskjell på strømregningen kontra før dere begynte å kjøre Tesla?

Hvis jeg hadde fylt alt hjemme hadde jeg hatt ekstra strømutgift på ca 375,- pr mnd. Tilsvarende mndutgift med gamle dieselbilen ville vært drøyt 2000,-/mnd. Siden jeg bare fyller ca 25% av strømmen hjemme (resten fylles på jobb, SC og andre ladere) så er mndutgift til drivstoff for tiden ca 100,-. Altså ca samme som Spotifyabonnementet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

felix

Jeg lader hjemme, litt vanskelig og finne ut hvor mye mer jeg betaler, siden jeg har innført strømsparing på belysning og oppvarming i huset. Kommer gjerne klart frem i sommer. Lader kun hjemme, og kjører veldig mye.

weld77

Jeg har kjørt mine første 1000km med min. Forbruk siden den var ny er 239Wh/km. Nå har jeg selvsagt testet aksen en del ganger, men det som gjør at forbruket er såpass høyt er at kjøringen nesten utelukkende har bestått av småkjøring i Oslo (går litt på å varme batteriet etc) og motorveikjøring hvor jeg har kjørt som om bilen var en hvilkensomhelst bil. Kjørte 32 mil til og fra Sverige i går og da var snittet 235 om jeg ikke husker feil. Lå i 110 der det var 110 og 100 der det var 100 med enkelte forbikjøringer av saktegående trafikk. Turen inkluderte også to starter etter å ha stått stille halvannen times tid og da satte jeg på oppvarming på appen begge gangene.

Har Whispbars på, vet ikke hvor mye det utgjør i ekstra forbruk på motorveikjøringen, men det skal ikke være allverden så vidt ejg har skjønt. Ingen taklast, kun stativet som er på.

noto

178 Wh/km total. 33.000 km siden oktober 2013. Mest langkjøring, Vestlandet.

Havebigfun

Sitat fra: noto på søndag 15. mars 2015, klokken 18:45
178 Wh/km total. 33.000 km siden oktober 2013. Mest langkjøring, Vestlandet.
og jeg trodde jeg var lav med mine 191 på 15000 siste året.
Har du en S60?

noto

S85. Mildt klima og en del kjøring i +/- 70 km/t i køen mellom fergene.

OleT

Snitt på 209 Wh/km på 30000 km siden november 2013. Nå er det vår i luften og forbruket er på 189 Wh/km - samt at jeg har kjørt tidligere hjemmefra denne uken. Stadig R2 på.
Forøvrig var bilen alene på en egen strømkrets det første året, 2000km kostet temmelig nøyaktig 500 kr (månedlig kjørelengde og månedlig strømregning). Har så godt som bare ladet hjemme, ladeplassene på jobben skal de få ha i fred de som trenger dem for å komme seg hjem.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Epleskreller

Snitt på 215 etter 43k km siden sept 2013. De aller fleste turer mellom 15 og 25 minutter.

Har en lignende tråd her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9277.0.html

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Pompel

Snitt på 230 etter 12k km siden 20. november hvor det aller meste er i 7-mils intervaller. Bruker aldri range mode.

Ser forbruket faller betraktelig når det blir mildvær så jeg ser frem til å bytte dekk og kjøre en del på tørre saltfrie veier i sommer :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Rødkleiv

Har ikke hatt bilen så lenge, men kjøremønsteret er representativt for hvordan bilen vil bli brukt fremover: en blanding av småkjøring (mye start/stopp) og motorveiskjøring i 100/110 sone. Ligger som regel ca 20 km/t over fartsgrensen på motorvei og har ikke gjort noen forsøk på å kjøre økonomisk.

Forbruk med vinterdekk har vært ca 250 wh/km så langt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA