Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av mr.rs4, fredag 06. mars 2015, klokken 14:25

« forrige - neste »

Cowboystrekk

187 siden bilen var ny for 14 mnd siden, kjørt 12 300 så langt. Bruker i all hovedsak range mode og kjører med 18-19C på varme, legger meg som regel litt over fartsgrensa, akser og koser meg endel. Har 60-utgaven som bruker litt mindre enn S85 og har alltid 51 psi dekkene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

trygvelo

#16
Mye småkjøring 1-5 km i kupert terreng hvor bilen ofte får tid til å avkjøles ganske mye gir oss mellom 250 og 330 nå på vinteren med range mode. Kjører med takboks på vinteren fra jul til mars. Langkjøring foregår stort sett på E6 i 100+ så det hjelper jo heller ikke, spesielt ikke med takboks. Komfortable langkjøring i 80 - 120 km/t gir et snitt på 240-300wh/km avhengig av værforhold.

Sommerstid ligger vi stort sett under 200wh/km

masyvertsl

215 på 31000km. Liker å dra på litt innimellom! Snittet har gått veldig opp i vinter.

Zanka

#18
Etter 35000 km ligger jeg på 242, mye småkjøring.
Kjørte tur retur Oslo - Fredrikstad på onsdag, lå da på 215.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

cairnz

206Wh/km på 70.000km totalt
ca. 220Wh/km siden omlegging til R2 i høst.
Elbilist

ihlhaug

Min har gått 21000 km, gjennomsnittlig 218. Brukt mest til jobb og bykjøring, turer på maks 20 minutter.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Tesla P85D

Dere skriver foreksempel at dere har et gjennomsnitts forbruk på 200Wh/km. For å finne rekkevidden med det forbruket, er det da bare og ta 85000:200=425 kilometer I rekkevidde? (Så fremt man har 85kwh batteri).

Men så er det vel kanskje ikke mulig og bruke 85kwh, så hvor mange kwh har man egentlig da til rådighet? 79?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Tesla P85D

En liten ting til, dere som å har kjørt Tesla en god stund. Merker dere vesentlig forskjell på strømregningen kontra før dere begynte å kjøre Tesla?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

GOS

Sitat fra: Tesla P85D på lørdag 28. februar 2015, klokken 01:26
Dere skriver foreksempel at dere har et gjennomsnitts forbruk på 200Wh/km. For å finne rekkevidden med det forbruket, er det da bare og ta 85000:200=425 kilometer I rekkevidde? (Så fremt man har 85kwh batteri).

Men så er det vel kanskje ikke mulig og bruke 85kwh, så hvor mange kwh har man egentlig da til rådighet? 79?

Det er dessverre ikke så enkelt. Tesla holder av noe til beskyttelse av batteriet som antagelig utgjør 3.9 kwh, deretter så har de holdt av ca 5 kwh til "reservetank" som du kan bruke etter at det står at du har 0 km igjen på batteriet. Om en kjører i mer eller mindre ett strekk så kan det synes som om folk flest klarer å kjøre mellom 72-75 kwh før "tankmåleren" viser 0 km igjen. Hvor den/de siste kwh timene er gjemt er ikke enkelt å si......
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øggen

Sitat fra: Tesla P85D på lørdag 28. februar 2015, klokken 01:28
En liten ting til, dere som å har kjørt Tesla en god stund. Merker dere vesentlig forskjell på strømregningen kontra før dere begynte å kjøre Tesla?

Jeg lader stort sett bare hjemme, og har kjørt 33tkm på ett år. Vår strømregning økte med mellom 2-4 hundre i mnd. Variabler er årstid, og jobb mye/lite kjøring.
Har bare vanlig 230 blått 32A uttak, men en del spenningstap grunnet lang tilførselskabel.

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla P85D på lørdag 28. februar 2015, klokken 01:28
En liten ting til, dere som å har kjørt Tesla en god stund. Merker dere vesentlig forskjell på strømregningen kontra før dere begynte å kjøre Tesla?
Jeg forstår hvorfor du spør, men svarene vil dessverre ikke fortelle deg noe som helst.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

For min del så har jeg nå kjørt elbil i ti år; først en Think City, la til en Leaf for et par år siden, og så en Tesla for et knapt år siden. Nesten uten unntak har strømforbruket pr måned vært lavere enn tilsvarende måned fra året før. :) 

Det som virkelig er interessant er kostnadene til bensin/diesel, som nå er nede på et par titalls liter i året til gressklipper, snøfreser, hekksaks og motorsag.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sindrej

Fikk bilen i september 2013, kjørt ca 21000, forbruk er 209 wh/km så langt (og det er jo i praksis 2 vintre inni der).  Kan ikke si jeg _merket_ noe på strømregningen, men den har nok steget med 2-3-400 alt ettersom.  Lader bare hjemme.

Car-El

Har nå bikket 20"km og forbruket vårt er på 247W/km siden vi fikk bilen i November 2013. Det er høyt, men så er det mye småkjøring på under 1mil hverdags.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

ELbilist1

Kom nettopp hjem fra en tur-retur KRS - Stord.
80 mil og snittforbruk på 160wh/km (Bort lå den faktisk på 155)

Totalt på 38000km lå den inntil i går på 200, men i dag gikk den ned til 199.

Kjempefornøyd, da regner jeg 40 mil på ferietur på en lading, sånn i verste fall....
:) Ren nytelse, hvær dag!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA