Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV2009 og EVS24

Startet av BauDemo, tirsdag 05. mai 2009, klokken 19:07

« forrige - neste »

Think

#75
Endelig på vei med elbil igjen etter at 1 blokk havererte i Amthinken. Monterte Robometer og Nikometer for å samenlingne.

Har siste versjon Nikometer soft og lure på om andre har erfaring fra dette. Eg ser at, Tilgjengelig fra siste lading er regnet ut fra Siste ladet minus siste forbruk. Mener selv at riktig formel må være Siste ladet minus Siste overladet minus Siste forbruk. Dette fordi at ladet aH i BMS tar med overladet aH.

Tall fra min bil.

Siste ladet = 127 aH
Overladet = 18 aH
Siste forbruk = 0 aH

Det blir 109 aH tilgengelig etter oplading.

Trenger hjelp til overbevise Nikoen i niko-meter, er det andre som forstå dette? Meninger? Erfaring?



5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Ken

Jeg har nevnt til Nikolay at overlading kan ikke beregnes som økt kapasitet og han sa han skulle se på saken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Think på mandag 16. november 2009, klokken 23:40
Har siste versjon Nikometer soft og lure på om andre har erfaring fra dette.
Jeg har versjon 1.0.702, vet ikke om det er den siste. Men jeg har ikke lagt merke til dette; synes ikke det er så interessant.

Jeg har forandret litt på grensene for bakgrunnsfargen: Batterispenning er grønn ned til 95V (1V pr celle), gul ned til 84V (minimum spenning ved 1C dvs 100A), deretter rød.

Strømmen har jeg latt være blå når positiv (lader/regenererer), grønn til -100A, gul til -150A, orange til -170A, rosa til -200A og rød over.

Effekten har jeg satt til blå når positiv (lader/regenererer), grønn til -17kW, gul til -27kW og rød over.

Batteritemperatur har jeg satt til gul under -15, grønn til +35 grader, gul til +45 og rød over.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

#78
Velger å tro det er avlesningsfeil  ;D
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Ikke en avlesningsfeil, men en programmeringsfeil.

Svaret er -2 grader. (253-255)


(Gjort det samme selv!)

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

El rayo

Jeg så også over 250 grader batteritemperatur i dag, men etter et par timer lading i varm garasje endret den seg til 1 grad. I natt var det -12. Da er det nok nikometeret som ikke tar hensyn til minusgrader.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

BauDemo

Rav4_EV is correct - this is my fault - bad programming.
Easy to fix, I will send a new version out very soon.

The real value is what you see in the display - 255. So if you see 251, the real temperature read would be 251-255 = -4 degrees.

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hkaspenberg

Sitat fra: El rayo på lørdag 19. desember 2009, klokken 19:52
Jeg så også over 250 grader batteritemperatur i dag, men etter et par timer lading i varm garasje endret den seg til 1 grad. I natt var det -12. Da er det nok nikometeret som ikke tar hensyn til minusgrader.

Men i denne kulda (under det absolutte minimum der temperaturene blir høye og positive) er det noen som merker vesentlig dårligere ytelse på Think'en? Min er treg og batterispenningen faller voldsomt fort ved belastning. Hvis jeg ikke skal trekke for mye strøm (>>150A) går ikke bilen noe særlig selv med relativt nyladede batterier.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

#84
Svarer på dette i et nytt emne.
Sitat fra: hkaspenberg på søndag 20. desember 2009, klokken 14:25
Sitat fra: El rayo på lørdag 19. desember 2009, klokken 19:52
Jeg så også over 250 grader batteritemperatur i dag, men etter et par timer lading i varm garasje endret den seg til 1 grad. I natt var det -12. Da er det nok nikometeret som ikke tar hensyn til minusgrader.

Men i denne kulda (under det absolutte minimum der temperaturene blir høye og positive) er det noen som merker vesentlig dårligere ytelse på Think'en? Min er treg og batterispenningen faller voldsomt fort ved belastning. Hvis jeg ikke skal trekke for mye strøm (>>150A) går ikke bilen noe særlig selv med relativt nyladede batterier.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

 "Min er treg og batterispenningen faller voldsomt fort ved belastning. Hvis jeg ikke skal trekke for mye strøm (>>150A) går ikke bilen noe særlig selv med relativt nyladede batterier."

Det kan være "noe" i kontrolleren som setter ned ytelsen i kulde. Ved -25 grader hender det at hovedkontaktoren faller på enkelte biler. Den kan da startes igjen uten vansker, men faller igjen etter en stund.

Kanhende det også er begrensning mht strøm/kulde, men da er ikke alle bilene like, min går nesten like bra i sterk kulde. En annen sak er at hele bilen går tyngre i kulden, og batteriene er ikke så raske, slik at topphastigheten reduseres.
Hvis det vedvarer, bruk ducttape i radiatorens luftinntak, da blir batteriene litt varmere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

BauDemo

I have had some reports of "Error nr.5" while using nikometer and logging data.
I went out and bought couple of SD cards trying to reproduce the error, and I think I figured it out.
The error occurs only when logging to the SD card is on, there is a SD card in the palm handheld, and the SD card is not compatible with the palm.

According to specification the palm m500 (m505 and m515) can handle SD cards up to 1GB.
The newer model SDHC card are not even recognized when inserted in the palm. The normal SD cards above 1GB seem to be recognized, depending on manufacturer, but when any app tries to access and write to the card a system error occurs.

So to anyone that is using nikometer, make sure you are using normal SD cards (and not the SDHC ones) and make sure it's capacity is maximum 1GB.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

Sitat fra: BauDemo på mandag 25. januar 2010, klokken 18:47
So to anyone that is using nikometer, make sure you are using normal SD cards (and not the SDHC ones) and make sure it's capacity is maximum 1GB.
I support that. I've used only 1GB SD cards (2 different brands) like the instructions says and I've never seen error5.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Det er helt unødvendig å bruke så store kort. Jeg fant et gammelt kort med 8MB  ;D og den holder i flere uker. Hver fil (dag) tar ca 250 KB når jeg lagrer en gang i minuttet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BauDemo

Lynet - this is true, but if you don't have old cards, it is much easier to find a 2GB SD card, than 512MB SD card in the shops.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA