Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV2009 og EVS24

Startet av BauDemo, tirsdag 05. mai 2009, klokken 19:07

« forrige - neste »

Ken

Kondolerer.

La oss vite hvis du få problemer med erstatningsvindu. Håper at du få alt ordnet gjennom forsikringen. Ikke sikker om at du skulle nevne Palmen. Bærbare ting som det bør skjules.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#31
Sitat fra: Baltor på søndag 07. juni 2009, klokken 10:17
Trist syn i dag tidlig: Sidevinduet på Thinken var knust og Palmen borte.   >:( >:(
Oj, oj, der fikk jeg meg iallfal en vekker. Har begynt å gjemme Palm i rommet under bagasjeromsgulvet når jeg parkerer ute.
Sitat fra: Baltor på søndag 07. juni 2009, klokken 10:17
Til El Rayo: Det innebygde batteriet varer vel ikke ikke lenge nok hvis du bruker den med bakgrunnsbelysning?
Som Nikolay anbefaler kjører jeg uten bakgrunnsbelysning om dagen. Da varer batteriet flere timer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Jeg får dekket både Palmen og skadene, men minus egenandel dessverre. Har bestilt sidevindu i dag, håper da det kan skaffes..??
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Tror Palmen virker fristende grunnet sitt navigatorlignende utseende.

Ser for meg at min Palm blir brukt mer til diagnose og vannservice, enn som kjørekomputor. Til det egner Robometeret seg bedre. Ser ikke like fristende ut for klåfingrede, samtidig som den gir den informasjonen en trenger. Nemlig strømforbruk, og blokkspenning, med alarm om en celle er i ferd med å reversere.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Nå har jeg fått  montert "Nikometeret" litt mer permanent med en liten 12V til 5V konverter som lader Palmen via USB-kontakten så lenge tenninga står på. USB-laderen trekker kun 20 mA fra 12V med Palmen tilkoplet.

http://www.aspenberg.info/album/album.php?path=Elbil/Think/Nikometer

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

#35
Hei Hans,
Jeg kikket litt på bilden og beskrivelsen din, det ser svært enkelt og praktisk ut.
Når det gjelder tilkobling: Hvis det er den ledningen som sitter ved venstre dørstolpe rett under sikringsboksen, så er dette et ferdig uttak for tilkobling av Webasto. Den har de funksjoner du nevner, og er et greit tilkoblingspunkt, så lenge den ikke er brukt til Webasto. I så fall må en lage en grenkobling.
Denne er sikret med stor sikring, og det er kanskje en fordel å legge inn en liten sikring foran palmforsyningen, evt skifte originalsikringen for webastoen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Elegant utførelse Hans

Lurte bare på 5V strømforsyneren din: Hvorfor har du brukt ringkjernespole. 7805 trenger vel strengt tatt ikke det?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

#37
Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. juni 2009, klokken 05:53
Elegant utførelse Hans

Lurte bare på 5V strømforsyneren din: Hvorfor har du brukt ringkjernespole. 7805 trenger vel strengt tatt ikke det?

Hvis du har brukt en 7805 eller tilsvarende regulator så har de det med å oscillere relativt heftig. Man ser det ikke før man hekter opp et oscilloskop. Egentlig trenger man bare en 10uF på inngangen, samt en 1uF + 1nF på utgangen (5V). Drosselen er bare der for å fjerne siste rest av HF - litt overkill men jeg hadde den i roteskuffen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Sitat fra: hens på onsdag 10. juni 2009, klokken 23:56
Denne er sikret med stor sikring, og det er kanskje en fordel å legge inn en liten sikring foran palmforsyningen, evt skifte originalsikringen for webastoen.

Så det var det denne kontakten var til. Jeg får kanskje sette inn en liten sikring i mellom her, sånn for sikkerhetsskyld...  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Elegant!
Og til de som ikke er så flinke til å lodde eller ikke har tid vil jeg foreslå en 12v til 5v konverter som Claes Ohlson selger for 98 kroner.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=55502680
Denne kan enten legges inne i dashbordet under sikringene eller festes utenpå hvis man har bruk for ekstra mange 12 v uttak.
En fin ting med permanent strømtilførsel er at en kan ha bakgrunnsbelysningen på, dette er nødvendig i vintermørke eller inne i tunneller.
---
Hvis man skal lade med egen ladekabel er det viktig å være ops på at den ikke lader hvis den ikke er på, selv om den grønne lampa i av/på knappen lyser.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på torsdag 11. juni 2009, klokken 10:27
Hvis man skal lade med egen ladekabel er det viktig å være ops på at den ikke lader hvis den ikke er på, selv om den grønne lampa i av/på knappen lyser.
Min Palm m515 lader selv om den ikke er på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Har ikke sjekket nøyaktig i loggen, men jeg følte at DC-DC startet oftere når Palmen sto på lading.
Den grønne lampen som indikerer lading lyser uansett om den er avslått eller ikke på min M515.

Er det noen som vet hvilket batteri som sitter i Palm M515? Nicolay sa at med nytt batteri kan den stå på mange dager uten lading.

Helt enig med deg Baltor (det var trangt under releet!), men en slik klump fra Clasern blir ikke så pen da....

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hkaspenberg

#42
Sitat fra: Lynet på tirsdag 16. juni 2009, klokken 08:40
Har ikke sjekket nøyaktig i loggen, men jeg følte at DC-DC startet oftere når Palmen sto på lading.
Den grønne lampen som indikerer lading lyser uansett om den er avslått eller ikke på min M515.

Er det noen som vet hvilket batteri som sitter i Palm M515? Nicolay sa at med nytt batteri kan den stå på mange dager uten lading.

Helt enig med deg Baltor (det var trangt under releet!), men en slik klump fra Clasern blir ikke så pen da....


Du bør måle strømforbruket på USB-laderen din, men min hjemmesnekrede trekker 20mA som ikke akkurat bør gi noe utslag på hvor ofte DC-DC'en lader 12V batteriert.

Jeg har også akkurat oppdaget at m515 ikke tar ladning skikkelig over USB-porten dersom det er trafikk på serieporten. Den grønne lampa lyser, men batteriikonet viser blink mellom oppladet status og "lynet" som indikerer lading. Enheten bruker mer strøm enn det som kommer inn. Forstå det den som vil ... Dette betyr at jeg må lade  via billaderen som fulgte med fra Nikolay en gang i blandt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lynet

#43
Jeg også hadde problemer med ladingen, men det var feilkobling av ledningen til stikket.
USB-laderen som er original lader på pinne 1(-) og 16(+)
USB/seriell kabelen lader på pinne 7 eller 8 og 16 (ikke 100% sikker på denne)
- er til pinne 7, og + er til pinne 4 og 16.

Man må koble USB-kabelens skjerming til den sorte minuskabelen fra lederen.

Sjekk denne linken: http://pinouts.ru/PDA/palm_m125_pinout.shtml
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hkaspenberg

Sitat fra: Lynet på tirsdag 16. juni 2009, klokken 23:02
Jeg også hadde problemer med ladingen, men det var feilkobling av ledningen til stikket.
USB-laderen som er original lader på pinne 1(-) og 16(+)
USB/seriell kabelen lader på pinne 7 eller 8 og 16 (ikke 100% sikker på denne)

Man må koble USB-kabelens skjerming til den sorte minuskabelen fra lederen.

Sjekk denne linken: http://pinouts.ru/PDA/palm_m125_pinout.shtml

Min hjemmesnekrede strømforsyning har allerede koplet pin 4 (sort) til skjerm og pin 1 (VBUS) til +5V. Hvis det er noe feil internt i Serie+USB --> Palm-kabelen, hva gjør man da?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA