Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Urskive til elbiler eller ikke?

Startet av Julton, torsdag 05. mars 2015, klokken 22:10

« forrige - neste »

Julton

Hei.

Vi skal få installert 2 stk ladestasjoner på arbeidsplassen.
Disse skal være låsbare og helst kunne ta for seg flere typer el-biler.

Hva er fordelen med en ladestasjon type disse: http://billader.no/wp-content/uploads/2015/01/Hjemmeladere-bofellesskap1.jpg

..kontra "vanlige" stikkontakter, eventuelt CEE-(?)kontakter?

Så vidt jeg kan se må bileiere ha egne kabler i begge alternativer, men kan bruke de som følger bilen dersom det blir montert stikkontakter. Altså ingen ekstra utgift for kablene.

Anders

sjokomelk

Skal du montere "skikkelig" ladestasjon i dag er du nødt til å montere en med Type 2 kontakt. Da kan alle biler koble seg til her, og de fleste nye biler i dag kommer med en Type 2 kabel.
Her får du også varianter som må åpnes med RFID-brikke. F.eks. nøkkelkortet dere bruker på kontoret. Da hindrer du tilgang for uvedkommende.

Hvis dere setter opp en vanlig stikkontakt kan denne bare sikres med 10A med dagens regler. Og det er i mange tilfeller litt lav ladefart. Og fra et teknisk perspektiv er en Type 2 mer slitesterk og "trygg".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

TB

Fordel med schuko er låg pris - og at alle har ladekabel som høver.
Ulempe er at den er lite slitesterk og har låg ladefart.

CEE er meir slitesterk, men få har kabel som høver - ergo må det brukes overgang.

Type 2 er den standard som nye ladestasjonar normalt blir utstyrt med. Den er dyrare, men kan levere 32A lading, om bilen som blir kobla til kan trekke så mykje.

Er også mulig å få utstyr der du t.d. har 32A som blir fordelt på 4 Type 2 ladepunkt. Om 1 er i bruk er det mulig å trekke 32A, er to i bruk 16A pr. punkt - er alle i bruk kan kvar trekke 8 A...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA