Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Betaling hurtiglading

Startet av Svk, torsdag 05. mars 2015, klokken 11:46

« forrige - neste »

Svk


Rio

Du lader den med type 2.

e-Golf har dessverre bare en énfase 3,3 kW lader (230 V 16 A), så du får ikke utnyttet mer av den tilgjengelige energien enn det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svk

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:01
Du lader den med type 2.

e-Golf har dessverre bare en énfase 3,3 kW lader (230 V 16 A), så du får ikke utnyttet mer av den tilgjengelige energien enn det.

Da kan jeg bruke denne? Greit og vite.
Vi med golf får vel satse på DC ladere

Rio

Sitat fra: Svk på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:27
Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:01
Du lader den med type 2.

e-Golf har dessverre bare en énfase 3,3 kW lader (230 V 16 A), så du får ikke utnyttet mer av den tilgjengelige energien enn det.

Da kan jeg bruke denne? Greit og vite.
Vi med golf får vel satse på DC ladere

Eller lage fakkeltog utenfor Møller/VW for å få en 11 kW-lader tilgjengelig som en opsjon!  :P
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svk

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Svk på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:27
Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:01
Du lader den med type 2.

e-Golf har dessverre bare en énfase 3,3 kW lader (230 V 16 A), så du får ikke utnyttet mer av den tilgjengelige energien enn det.

Da kan jeg bruke denne? Greit og vite.
Vi med golf får vel satse på DC ladere

Eller lage fakkeltog utenfor Møller/VW for å få en 11 kW-lader tilgjengelig som en opsjon!  :P
11kw bør vel duge? Får en ladet opp på 3-4 timer da?Men har ikke sett noen slike!
Savner noe raskere enn 3.6 kw i nærområdet.
Ladet idag på et kjøpesenter. Vanlig stikkontakt. Fikk ikke mye strøm på de 90 minuttene som jeg ladet

Rio

Sitat fra: Svk på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:58
11kw bør vel duge? Får en ladet opp på 3-4 timer da?Men har ikke sett noen slike!
Savner noe raskere enn 3.6 kw i nærområdet.
Ladet idag på et kjøpesenter. Vanlig stikkontakt. Fikk ikke mye strøm på de 90 minuttene som jeg ladet


Det jeg mener er at bilen bør ha en kraftigere innebygget lader (den som konverterer fra veksestrøm til likestrøm), på 11 kW (i stedet for 3,3 kW, som er den eneste tilgjengelige i dag). VW har ikke dette, dessverre, men håper vi kan overbevise dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svk

Ahhh. Sånn ja.11kw e jo mye strøm. Nytter vel ikke med vanlig sikring da. Blir vel dyrt og få montert noe hjemme som kan gi strøm til en 11kw lader?
For min del så hadde det vært bedre med dc ladere rundt om der jeg ferdes.
Finnes det mange typer dc ladere langs veiene? Forsjellig utgangseffekt?
Hatt golfen ei uke imorgen :-)
Mye og sette seg inn i..

Rio

Sitat fra: Svk på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:24
Ahhh. Sånn ja.11kw e jo mye strøm. Nytter vel ikke med vanlig sikring da. Blir vel dyrt og få montert noe hjemme som kan gi strøm til en 11kw lader?
For min del så hadde det vært bedre med dc ladere rundt om der jeg ferdes.
Finnes det mange typer dc ladere langs veiene? Forsjellig utgangseffekt?
Hatt golfen ei uke imorgen :-)
Mye og sette seg inn i..

Jeg skrev en liten "guide" om lading - kanskje den kan være nyttig for deg?

Se i denne tråden, så finner du den som et vedlegg til det første innlegget:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18391.msg299130.html#msg299130

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:05
Det jeg mener er at bilen bør ha en kraftigere innebygget lader (den som konverterer fra veksestrøm til likestrøm), på 11 kW (i stedet for 3,3 kW, som er den eneste tilgjengelige i dag).

Det er vel faktisk ingen produsent som tilbyr CCS/Chademo i kombinasjon med rask trefase-lading. Kostnadspørsmål?  Det kan nesten virke som om det eneste som vil kunne endre på dette er om reguleringsivrige EU-politikere innfører et forbud mot enfaselading over 13A.  :o

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:41
Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:05
Det jeg mener er at bilen bør ha en kraftigere innebygget lader (den som konverterer fra veksestrøm til likestrøm), på 11 kW (i stedet for 3,3 kW, som er den eneste tilgjengelige i dag).

Det er vel faktisk ingen produsent som tilbyr CCS/Chademo i kombinasjon med rask trefase-lading. Kostnadspørsmål?  Det kan nesten virke som om det eneste som vil kunne endre på dette er om reguleringsivrige EU-politikere innfører et forbud mot enfaselading over 13A.  :o

Akkurat det tror jeg er mer "tilfeldigheter" - CCS/CHAdeMO i bil koster vel neppe mye?

Jeg tror det handler mer om at folk i Norge bruker bilene mer enn det mange av fabrikantene har sett for seg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Svk

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Svk på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:24
Ahhh. Sånn ja.11kw e jo mye strøm. Nytter vel ikke med vanlig sikring da. Blir vel dyrt og få montert noe hjemme som kan gi strøm til en 11kw lader?
For min del så hadde det vært bedre med dc ladere rundt om der jeg ferdes.
Finnes det mange typer dc ladere langs veiene? Forsjellig utgangseffekt?
Hatt golfen ei uke imorgen :-)
Mye og sette seg inn i..

Jeg skrev en liten "guide" om lading - kanskje den kan være nyttig for deg?

Se i denne tråden, så finner du den som et vedlegg til det første innlegget:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18391.msg299130.html#msg299130
Grei guide du har laget. Men er det sånn og forstå at vi med golf må klare oss med max 3.6kw eller hurtiglader der en må betale en hundrings?
Finnes det ingen mellomting? Her jeg bor er nesten alt vanlig stikkontakt eller type 2 med 16a...ingen hurtigladere..

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:41
Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 21:05
Det jeg mener er at bilen bør ha en kraftigere innebygget lader (den som konverterer fra veksestrøm til likestrøm), på 11 kW (i stedet for 3,3 kW, som er den eneste tilgjengelige i dag).

Det er vel faktisk ingen produsent som tilbyr CCS/Chademo i kombinasjon med rask trefase-lading. Kostnadspørsmål?  Det kan nesten virke som om det eneste som vil kunne endre på dette er om reguleringsivrige EU-politikere innfører et forbud mot enfaselading over 13A.  :o

Nja, Tesla tilbyr det nå, via en adapter om du godkjenner det ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Siden Chademo-adapteret er ekstrautstyr, og Tesla hurtiglader mer effektivt på Teslas eget merkespesifikke system, gjør jeg nok ikke det.  ;)

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:24
Siden Chademo-adapteret er ekstrautstyr, og Tesla hurtiglader mer effektivt på Teslas eget merkespesifikke system, gjør jeg nok ikke det.  ;)

Men er det annerledes enn at hurtiglading via CCS også er ekstrautstyr på i3? ;)

Dessuten sa du ikke noe om at den ikke måtte støtte flere hurtigladestandarder ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Kanskje jeg burde fått hjelp av enova til å formulere vilkårene.  ;D

Poenget mitt var bevisst å ekskludere Tesla, for å framheve at i motsetning til denne har produsentene som benytter CCS eller Chademo unnlatt å la sine biler støtte trefaset AC-semihurtiglading ved siden av den valgte hurtiglade-standarden.  Kostnadsspørsmål? Kanskje. Frykt for å svekke utbygging av DC-hurtiglading? Meget mulig.  Tilfeldigheter? Tviler.  ???

Enkelte produsenter tilbyr noe halvhjertet enfaset 7,2kW - Ford har sogar droppet CCS og tilbyr kun enfaset AC-lading, noe som har gitt merket endel kritikk i hjemladet Tyskland, siden enfaset 32A etter hva jeg har forstått  der ikke tillates i private hjem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA