Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradere stereo anlegget?

Startet av LMOR, torsdag 05. mars 2015, klokken 07:46

« forrige - neste »

LMOR

Jeg er villig til å betale maks 30 000.- i innbytte. Teknologien er blitt bedre og billigere, og min gamle pakke kan brukes som lagring og har derfor en høy verdi i mange år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Jeg løper skoene av meg om jeg får kjøpe ny pakke til under 40000,- Tror verditapet på bilen blir stor når nye i3 kommer med dobbel rekkevidde, og ved å oppgradere kan man håpe på at verdien på gammel i3 holder seg mye bedre. Så det er på en måte med å betale for oppgraderingen. I tillegg vil bruksverdien gå en del opp for meg.

haggen

Er det forresten noen som vet noe mer om dette? Er veldig lenge siden jeg ryktet om denne oppgraderingen ble kjent, har ikke funnet noe nytt om dette siden..

Ferry

Med utgangspunkt i at batteriinnbytte på Leaf vil ligge på antatt 30-50k for samme batteri, så tror jeg muligens jeg kunne strekke meg til 100k. I hvert fall hvis jeg har kjørt 5-6 år allerede. Da vil jeg ha spart min. 100k i bensin, og kjørt 100k km. Garanti på både batteri og bil vil være gått ut, og jeg vil stå i fare for å måtte kjøpe tilsvarende for ~50k uansett. 50k ekstra vil sikre meg nok rekkevidde til all vanlig kjøring, og jeg slipper å fryse.

Ferry

Jeg frykter at dobbel rekkevidde er temmelig langt unna. Realiteten er vel mer 5-10% økning pr. år. Jeg håper selvfølgelig på noe bedre. Egentlig håper jeg på et gjennombrudd i batteriteknologi, som gjør forbrenningsmotoren avlegs over natta. Etter min mening må en være gal for å ville kjøre noe annet enn elektro. Men batteriene stikker kjepper i hjul, enn så lenge.

LMOR

Tråden spinner videre på denne som ble lagt ut:

http://insideevs.com/bosch-cooperates-with-bmw-and-vattenfall-in-second-life-battery-project/

Det er vel ikke noe stort poeng å teste ut dette, hvis det ikke kommer noen brukte pakker på 10-15år..., og basert på BMW pakker...

Så mye som 100k kan det umulig koste med ny pakke, selv om de skulle klare en betydelig økning i rekkevidde.  De ville ikke få solgt bilene med en slik pris, og hvis en dobbel pakke hadde kostet 100k, ville vår pakke være verd minst 30k på samme tid, fordi alternativet ville vært å kjøpe nye pakker i batterianlegget.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Jeg tror også dobbel rekkevidde i samme fysiske kasse, er noen år unna. Personlig skulle jeg gjerne kjøpt en pakke på 9kwt direkte i parallell til nåværende batteri, basert på standard 18650 panasonic batterier, 8 moduler, hver med 7 i parallell og 12 i serie. Standard 3600 ma batterier vil da gi 9,07kwt. En slik pakke ville fått plass der hvor REX har sin motor.
En slik pakke burde kunne produseres helt greit og med fortjeneste for under 10000 kr.

Øyvind.h

672stk 3600mah 18650 celler ferdig pakket og montert for under 10.000,-?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:35
Jeg er villig til å betale maks 30 000.- i innbytte. Teknologien er blitt bedre og billigere, og min gamle pakke kan brukes som lagring og har derfor en høy verdi i mange år.

Ja, jeg tror jeg også er villig til å betale det samme som deg.  ;)

LMOR

Da er det noen som er klar, og BMW vet hva de bør ta som maks betaling  ;D

Jeg velger å tro at det kommer en god deal om 2-3 år, og vi vil ikke bytte ut batteriet flere år før garantien går ut, uten at det er en betydelig økning i rekkevidde. Jeg tror de jobber med dette for å kunne gi en god innbyttepris for de gamle. De skriver:

The partners expect the storage unit to be operational by the end of 2015.
Vattenfall has agreed to operate the massive storage system at its site for a period of ten years.

Hvordan skal de ellers få tak i nok batterier til at dette faktisk kan virke, og det er først i 2022 at de første garantiene går ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Min garanti ligger an til å gå ut om fire år. Kommer nok ut på ca. 25.000 km/år. Kjenner jeg er litt misfornøyd med kun 100k garanti når VW har 160k. Og i "Imperial-land" har de 100.000 miles, altså 160.000 km. Jeg trøster meg med at når de garanterer 160k, så har de rimelig god tro på at det holder minst såpass.

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. februar 2015, klokken 16:47
672stk 3600mah 18650 celler ferdig pakket og montert for under 10.000,-?

De snakkes om en pris på ca. 1 USD pr. batteri i store leveranser. Selve innpakning med sikring og batteriholdere er enkle og billige, så en pris på 10k burde holde.

Teslas batteripakke har 7104 18650 batterier.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ganton

Støtter motor og ladeelektronikken større batteripakke sånn uten videre? Eller må man også oppgradere andre komponenter i i3'en?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

Sitat fra: i3_X5_730 på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:30
Sitat fra: LMOR på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:35
Jeg er villig til å betale maks 30 000.- i innbytte. Teknologien er blitt bedre og billigere, og min gamle pakke kan brukes som lagring og har derfor en høy verdi i mange år.

Ja, jeg tror jeg også er villig til å betale det samme som deg.  ;)
30000kr er absolutt høyeste jeg gidder å gå. Har ingen skrikende behov for bedre rekkevidde, men det er alltid kjærkomment.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA