Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradere stereo anlegget?

Startet av LMOR, torsdag 05. mars 2015, klokken 07:46

« forrige - neste »

zbk

Om 2-3år vil nok 30000 være en pris som ville gjøre at batteriskifte aktuelt uten at det var nødvendig pga behov. Doble tiden til 5-6år og legg til litt kapasitetstap så vil nok betalingsviljen øke noe for en ny batteripakke. Da vil nok priser opp mot 50000 også kunne vurderes.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

LMOR

Etter 5-6 år, vil nok bruktverdien avgjøre det, som også vil være avhengig av bilmodell. For i3, så er batteriene laget for å kunne brukes i 21 år før de må byttes pga kapasitets-tap. Det er nok også grunnen til at denne 10års etterbruken er spesielt interessant med den teknologien i3 bruker, hvis de får tak i batterier som er yngre enn 10 år.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Sitat fra: ganton på fredag 13. februar 2015, klokken 08:06
Støtter motor og ladeelektronikken større batteripakke sånn uten videre? Eller må man også oppgradere andre komponenter i i3'en?
Uten å være helt sikker tror jeg en 9kwt tillegg ville gått helt fint. Det er helt sikkert strømstyring til cellene. Da er det uten betydning om man leverer til et større batteri. Full-lading vil bare ta litt lengre tid.

Karbon

Det er nesten litt rart det ikke finnes ekstra batteripakke til i3.  Gladelig kjøpt 9kw for 10000,-.  Da kunne vi fått lik rekkevidde som Golf har, kanskje mer.

Rio

Sitat fra: Karbon på fredag 13. februar 2015, klokken 21:09
Det er nesten litt rart det ikke finnes ekstra batteripakke til i3.  Gladelig kjøpt 9kw for 10000,-.  Da kunne vi fått lik rekkevidde som Golf har, kanskje mer.

Hei,

Batterikapasitet måles i kWh (kilowatt-timer). kW er effekt.
(Skriver ikke for å være "slem", men fordi det er viktig at vi holder tungen rett i munnen, slik at journalister som leser her ikke blir mer forvirret enn de allerede er! :D  )
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LMOR

Sitat fra: Karbon på fredag 13. februar 2015, klokken 21:09
Det er nesten litt rart det ikke finnes ekstra batteripakke til i3.  Gladelig kjøpt 9kw for 10000,-.  Da kunne vi fått lik rekkevidde som Golf har, kanskje mer.
Forstår du mener en vanlig Golf, for med 9kWh ekstra, ville i3 kjøre ca 30-40% lengre enn en eGolf.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kleiven

Hvor mye jeg er villig å betale kommer an på tilgjengelige alternativer, men jeg har liten tro på at det blir mulig å kjøpte en batteripakke med dobbel kapasitet til 30 000 kr innen tre år.

Dobbel kapasitet vil si 43,2 kWh istedenfor dagens 21,6 kWh.
Anta en pris på 250 USD per kWh for batteripakken om tre år og 100 USD per kWh i innbytte av gammel pakke.
Da blir prisen: 250*43,2 - 100*21,6 =  8640 USD for å bytte til batteripakke med dobbel kapasitet.
Da skal dollarkursen være veldig lav for å ende opp på 30 000 kr.
En dollarkurs på 6 kr per dollar gir 51 840 kr.

Det er vanskelig å finne gode estimat på hva prisen per kWh blir for kundene, men 250 USD om tre år er kanskje et optimistisk estimat?

Heldigvis er BMW i3 en effektiv bil, og en dobling av kapasitet bør koste mindre sammenlignet med dobling av kapasitet for enkelte andre merker. Under er samme beregning for andre merker:




ModellDagens batterikapasitet (kWh)Dobbel kapasitet (kWh)Prisestimat oppgradering (NOK)
VW E-UP18,737,444 880,-
BMW i321,6   43,251 840,-
Renault Zoe224452 800,-
Nissan Leaf244857 600,-
VW E-Golf24,248,458 080,-
Kia Soul EV275464 800,-
Mercedes B-Class Electric Drive367286 400,-


LMOR

Synes prisen virker litt høy, men med den prisen bør vi få minst 18000.- i innbytte, slik at prisen blir 40 000.-
Og jeg har i tillegg tro på noe mer prisreduksjon.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kleiven

Gammel batteripakke har 21,6 kWh når den er ny.
Antar vi at den har 90% av kapasiteten om tre år vil det si 19,44 kWh.
Om noen betaler 18 000,- for 19,44 kWh er det altså 926,- per kWh. Det blir 154 USD med kurs på ca 6,-.

Gitt en utsalgspris på 250 USD/kWh synes jeg det høres optimistisk ut at en forhandler skal kjøpe inn gamle batterier for 154 USD/kWh. De 250 USD/kWh inkluderer forhandler sitt påslag og er eventuelt batteri med høyere tetthet og lignende. Altså, innkjøpspris for batteri med gammel teknologi kan hende er en god del lavere enn innkjøpspris for batteri med ny teknologi.

Anta vi får 18000 kr i innbytte og fortsatt 6 kr per dollar. Da blir regnestykket= 250*43,2*6 - 18000= 46 800,-

Selv har tror jeg ikke på batteri med utsalgspris til 250 USD/kWh i februar 2018, men jeg håper :)

Olemann

Er redd BMW kommer til å tenke mer på bunnlinjen sin og dermed nysalg av nye i3 til eksisterende i3 kunder, og dermed heller vektlegge å gjøre nybilene fristende enn å tilby oppgraderinger som gjør at de ødelegger eget nybilsalg.
Akkurat som Tesla nå har gjort, når de ønsket å få alle som har mest cash og er mest nybilkåte, nemlig eiere av P85; ved å øke kreftene vesentlig så "måtte" store deler av P85 gruppen bytte bil.  Sjekk FINN for facts.

Ny i3 med ca. 40 kWt blir så spennende for mange, også uten mer krefter eller AWD, så da vil nok vi med "gammel" i3 måtte ta et tap, slik man ser diskutert i mange tråde på TMS forum for tiden.
Dog; en fordel med BMW er at det er en en bil-fabrikk og ikke et SW-hus, dermed slipper vi på godt og vondt å våkne til en ny og opp/ned-gradert bil hver dag.
Blir artig å følge med når Apple kommer med sin iCar.....enda mer SW og mindre bil antar jeg.

Ferry

Hva om dobbel kapasitet også medfører dobbel effekt.. :) 250 kW er ikke å forakte. Men da får vi kanskje en egen tråd for klunklyd og bytte av DU.

Olemann

Tror ikke almen kjøpergruppe av i3 er lik P85 der, vi går ikke mann av huset selv om den øker fra 170hk til 300 hk....men dobbelt batterikapasitet er noe annet, derfor er jeg redd den ikke kommer som retrofit som de USA frelste TMS eierne ville omtalt det, men heller som nybilsalg for BMW.....
Men, liker bilen bedre og bedre og med mitt kjøremønster (aldri hurtigladet etter kjørte 11.000 km) så er det kun hyttekjøring som sommeren som krever litt mer Wt, så bilen forblir nok lenge i husholdet som den er.

Sitat fra: Ferry på lørdag 14. februar 2015, klokken 18:26
Hva om dobbel kapasitet også medfører dobbel effekt.. :) 250 kW er ikke å forakte. Men da får vi kanskje en egen tråd for klunklyd og bytte av DU.

LMOR

Tror vi da må tilbake til det tråden startet med. Hvis dere har rett i at vi kommer til å kjøpe ny bil, så får ikke BMW noe å fylle de store Bosh-boksene med...

BMW er veldig tydelig i sin miljøprofil på i3, alt er gjennomført. Da passer det godt å få til dette, og det passer IKKE at kundene kjøper ny bil i stedet. Jeg ser ikke bort i fra at BMW kjører en kampanje med null i margin, nettopp for å friste flere nybil kjøpere til BMW når de ser hvor godt de eksisterende kundene har det.

Den som lever får se  ;)

Ellers var poenget å finne ut hva vi er villig til å betale, og flere ligger som meg rundt 30 000.- i innbytte. Hvis det koster 60 000.- så kjøper jeg ny bil i stedet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

elektrolux

Tviler sterkt på prisgunstige oppgraderte batteri til Elbil.

Var snakk om dette på de klassiske også. Prisene skulle ned. Det skjedde aldri. På Golf koster et batteri nesten 200 000 kr. At en så skal kunne kjøpe et dobbelt så stort batteri for 1/3 av dette virker ulogisk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LMOR

200 000.- av en bil som koster 300 000.- ?
Tviler sterkt på at det er VW kosten.
På i3 kan du i dag kjøpe alt nytt til ca 100 000.- (utsalgspris)

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3166/

Det er helt sikkert med god margin.

Forstår at flere av dere da mener artikkelen er bløff? Ødelagte batterier kan en ikke bruke til lagring av strøm, så for å kunne få dette til, så må de ha tilgang til innbyttebatterier.

Det er stor forskjell på de moderne modulbaserte batterier, og de som ble brukt i de klassiske bilene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA