Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bolig og garasje med alternativ energihøsting

Startet av Chr, søndag 03. mai 2009, klokken 19:21

« forrige - neste »

elektrolux

Hei.

165 Volt under lading er 8,68 Volt / blokk, og et meget godt tegn på at alt er OK hos deg. ;)

Du kan (kunne) fyllt vann da, men det hadde vært enda bedre om du kikket videre om spenningen steg videre opp eller sank fra 165V. Har du stigende spenning bør du vente med vannfyllingen, da alle cellene enda ikke er helt topladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chr

#31
Så er vandpåfyldningen overstået med følgende resultater:

  • Første række konsumerede 0,75L
  • Anden række konsumerede 1,10L
  • Tredie række konsumerede 1,05L

Ved hver række havde jeg 0,6L overløb (ølkrus fyldt til randen).

Jeg holdt øje med spænding og temperatur - og efter at spændingen havde toppet ved 165V ventede jeg til den var faldet til 163V. På det tidspunkt var temperaturen 28C. Derefter frakoblede jeg ladeledningen, åbnede batteridækslet og frakoblede de to runde stik. 15min efter påbegyndte jeg vandpåfyldningen. Det var desværre ikke muligt at tage tid, da min telefon gik i sort  >:(. Nu er jeg bare glad for at jeg brugte de ekstra 150kr og satte en vandmåler på indløbet af vandfilteret, så det er altså her tallene stammer fra  8).
Think City '01 som ikke vil lade.

Chr

Nu, her en time efter vandpåfyldningen var færdig, er batterispændingen 132V og temperaturen 30C. Kølerblæseren startede med det samme jeg drejede nøglen for at kunne bruge diagnoseinstrumentet (og kører stadig) er det normalt?
Spændingen på servicebatteriet er 13.6V.
En ting der undrer mig er at bms->vis parametre->vanlige parametre->redusert eff = 80%. Bør den stadig være det?
Think City '01 som ikke vil lade.

Ken

Gratulerer Chr, alt ser fint ut. Batteri spenning OK og lite vann brukt. Kjøle blåsere begynner å kjøre ved nesten 30 grader så det er greit. 80% red.eff er normal, kan ikke endres. Veldig smart å montere en vannmåler i serie med vannfilter (som er antagelig brukbar)
Regner med at du sover godt i natt! Beklager at jeg følgt ikke med, det var Gin og Tonic og litt TV etter dagens anstregelser!

Du kan sikkert kjøre mellom 3 og 4 tusen Km før neste vannfyllin eller 7-800Ah overlading.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Chr på torsdag 30. april 2009, klokken 23:29
Jeg holdt øje med spænding og temperatur - og efter at spændingen havde toppet ved 165V ventede jeg til den var faldet til 163V. På det tidspunkt var temperaturen 28C. Derefter frakoblede jeg ladeledningen

Alt høres glimrende ut. Forstår deg slik at du fulgte mitt råd og koblet fra før bilen var helt ferdig med overladinga? Vet du hvor mye overlading du hadde tilført i det du koblet fra, og fyllte vann?

Ellers skal du nå bare være oppmerksom på at varme batterier har stor selvutlading, og dermed kan desynkronisere seg. Om du lot bilen hvile til dagen etter, bør du derfor ikke teste rekkevidden på bilen nå. Kjør den i stedet ned til ca 40-50%, lad helt opp, og så kan du teste rekkevidden.

Jeg forsøker alltid å kjøre 5-10 km 1-2 timer etter vannservice, bare for å få ladetilstanden noe ned og dermed unngå slik desynkronisering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA