Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bolig og garasje med alternativ energihøsting

Startet av Chr, søndag 03. mai 2009, klokken 19:21

« forrige - neste »

Chr

Hej,

Jeg har været så heldig at få fingrene i en Th!nk City classic for godt en måneds tid siden. Da jeg købte bilen havde den stået stille siden 2003, dvs. i 6 år!!! Bilen er blevet registreret første gang i 2001 og har således kun været på vejene i 2 år. I de 2 år har den kørt lidt over 3000km.

I løbet af den sidste måneds tid har jeg gjort følgende ved bilen:

• Skiftet forbremser, da disse var meget rustne
  • Skiftet bremsevæske
  • Limet løse bagruder
  • Skiftet dæk (de gamle var rådne)
  • Skiftet service batteri
  • Fjernet alger, mos og anden bevoksning fra bilens ydre :o
  • Installeret centrallås tilsluttet alarmen
  • Fået synet og indregistreret bilen

Jeg har været ude og køre nogle små ture i den og oplevede igår at bilen blev sløv i accelerationen (energimåleren stod på ca. 40%). Et par minutter senere faldt energimåleren til 0% meget hurtigt (i løbet af ca. 2 sek.), og derefter kunne den kun fortsætte med ca. 30km/h (nåede dog lige akkurat hjem). Hvad kan årsagen til dette fænomen være?
Jeg har ikke undersøgt eller gjort noget ved traktionsbatterierne - Burde jeg gøre det? Og hvad bør jeg i det tilfælde gøre?
Jeg har læst hvad jeg kunne finde reperationsmanualen og her i dette forum om vandpåfyldning og vedligeholdelsesladning, men jeg er stadig ikke sikker på om det er noget jeg bør foretage inden bilen er overladet med 1060Ah eller kørt 4.500 - 6.000km og meddelelsen "maintenance charge required" vises i displayet.
I det hele taget virker denne procedure lidt indviklet, med diagnoseapparat, vandpåfyldfyldningskoblinger, specielle vandfiltre, og nøje afstemt vandhastighed. Jeg kender desværre ikke til nogen her i Danmark der foretager service på Th!nk bilerne (der er så vidt jeg er informeret kun indregistreret 7 af slagsen her i DK, inkl. min egen), så jeg er nok nødtil at gøre det selv.
Generelt, hvis der er nogen der har gode ideer til hvad jeg bør undersøge/servicere, vil jeg meget høre om dem, så jeg kan tage mig godt af min "lille ny"  :)
Think City '01 som ikke vil lade.

HHF

Gratulerer med en flott bil! Du skal sikkert bli happy som eier!

Du har jo gjort en masse fine saker med bilen allerede og virker jo da som en nevenyttig bileier. Da er ikke heller vannservice noe stort problem for deg å foreta selv, men du skulle jo selvfølgelig helst hatt fingrene i et serviceapparat. Jeg lurer jo på om det apparatet som nå selges for Think av Arne Magnus her inne på forumet kunne vært løsningen for deg da. Skulle jeg fortsatt beholdt min gamle Classic, hadde jeg definitivt investert i det. Søk litt i innlegg, så finner du det nok, men du kan jo begynne her http://elbil.no/forum/index.php?topic=1889.0

Ellers tror jeg definitivt det ville være en god ide å ta en vannservice før du kjører noe mer. Selvom bilen ikke har kjørt så mange kilometer, er det vel ikke usannsynlig at cellene kan ha blitt mer tørre enn det er heldig å kjøre med. Jeg vet ikke hvordan et slikt batteri kan tømmes for vann når det bare står ubrukt, men det er jo rimelig å anta at det kan fordampe noe vel?

Dette med ditt plutselige fall i effekt, kan skyldes at bilen ikke "forstår" hvor mye kapasitet den har igjen pga lite bruk. For mitt vedkommende opplevde jeg også tomt batteri, men da var fremdeles energimåleren min fast på de 40%. Dette skjedde 2 ganger og første gang etter at jeg overtok bilen hvor den også hadde stått lang tid uten bruk.

Ikke ta mine ord alene for god fisk her, men jeg regner med noen av ekspertene også kommenterer dette når de våkner ;-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

benny

Ta kontakt med Ken här på forumet
Agder elbilförening har utrustning för
medlemmar.

//Benny

elektrolux

Har litt erfaring med biler som har stått lenge.

Det har ofte vist seg at batteriene er krystaliserte, og trenger en dyputlading med lav strøm.

I ditt tilfelle kan det være en fordel å ta ned batterikassen, og "kortslutte" hvert enkelt batteri med en 12V halogenpære i en uke.

Deretter må blokkene lades opp med 10A i 10-30 min, før bilen settes på initiallading, med påfølgende vannfylling.

Dersom du ikke gjør dette kan du oppleve kort rekkevidde,  varmgang, og skader på batteriene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chr

Okay, lige et par uddybende spørgsmål:

• Hvad skal der rent praktisk til for at tage batterikassen ned? Er det muligt at gøre det på almindelige opklodsningsbukke, eller skal der en værkstedslift til?
  • Betyder "Varmgang" at kølerventilatoren kører meget? Jeg har bemærket at den starter ofte, men har kun almindelige benzinbiler at sammenligne med

elektrolux

Kassen tas ned etter å ha løftet bilen opp og satt den på bukker.

Under førersetet er der noen kontakter som må kobles fra.

Der ligger Think manual her på forumet, som beskriver arbeidsoperasjonen.

Starter viftene ofte kan det være et tegn på varme batterier. Varmgangen jeg tenker på er dog under siste del av oppladingen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Jeg opplevde også at måleren falt fra ~40% til 0 like etter at jeg hadde fått min think. Etter å ha ladet opp batteriene og brukt bilen iht generelle "regler" jeg fant her på forumet har jeg ikke hatt noen problemer med min. Jeg vet ikke hvor lenge min hadde stått ubrukt, men tre år var det nok ikke. Men at batteriindikatoren kommer i ulage er vel ikke noe ukjent fenomen, og det går seg til når du har brukt bilen en stund.

IKKE vent til 1060Ah mellom hver vannservice. Senest hver 4.000 km er gjengs "regel". Bedre å gjøre det alt for ofte enn litt for sent. ;)

Når det gjelder prosedyren for fylling så har Ken et glimrende step-by-step skjema som gjør hele prosessen rimelig enkel. Bare man setter seg inn i det så er det faktisk ganske lett. Forumet her var til uvurderlig hjelp for meg på dette feltet; jeg hadde aldri turt å gjøre det uten hjelp. I disse dager skal jeg til å gjøre vannfylling selv for tredje gang. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: elektrolux på fredag 17. april 2009, klokken 09:52
Det har ofte vist seg at batteriene er krystaliserte, og trenger en dyputlading med lav strøm.

Men i og med at disse blokkene har stått lagret tomme i mange år har de jo nylig hatt en lang dyputlading. Her kan det vel gå bra å gjennomføre vannservice og så kjøre forsiktig..?
Sannsynligvis har temperaturendringer bidratt til at de pustet ut noe vanndamp i denne lange perioden, de trenger sikkert vann.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på lørdag 18. april 2009, klokken 22:34
Sitat fra: elektrolux på fredag 17. april 2009, klokken 09:52

Men i og med at disse blokkene har stått lagret tomme i mange år har de jo nylig hatt en lang dyputlading.
Den typen utlading cellene har fått ved å stå lenge er selvutlading. Det hindrer ikke krystalliserng, snarere tvert imot, tror jeg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Chr på fredag 17. april 2009, klokken 10:16
    Okay, lige et par uddybende spørgsmål:

• Betyder "Varmgang" at kølerventilatoren kører meget? Jeg har bemærket at den starter ofte, men har kun almindelige benzinbiler at sammenligne med
    Kjøleviftene starter ved omtrent 18 grader temperatur i ett av 3 målepunkter: batteri, DC/DC converter, inverter (motorstyring).

Vannpumpen skal gå alltid når tenning er på og mens lading er igang. Du kan se om vannpumpen er OK ved å åpne lokket på ekspansjonstanken og se om vannet sirkulerer. Det skal benyttes 50% glykol, samme som kjølevannet til bensinbiler. Kjølevannet i Th!nk skal byttes hvert 8. år.

Vannpumpen skal byttes ved service 2. hvert år, men kan holde omtrent dobbelt så lenge. Når vannpumpen blir defekt må man ikke kjøre lange strekker etter at kjøleviftene har startet.

Den først oppladingen etter at bilen har stått mer enn 1 måned skal være initiallading og det skal 15 minutter etter at ladingen er ferdig fylles destillert, avionisert vann på batteriene.
    Etttersom du allerede har begynt å kjøre uten å gjennomføre riktig prosedyre er det bare hell som har gjort at ditt batteri ikke allerede har eksplodert. Fylling av destillert, avionisert vann må gjøres så fort som overhodet mulig og før du kjører noe mer. Sender deg PM med info om Th!nk service i Danmark.

El rayo

Sitat fra: Chr på fredag 17. april 2009, klokken 02:34
    Et par minutter senere faldt energimåleren til 0% meget hurtigt (i løbet af ca. 2 sek.), og derefter kunne den kun fortsætte med ca. 30km/h (nåede dog lige akkurat hjem). Hvad kan årsagen til dette fænomen være?
    Dette er BMS (BatteryManagementSystem) som beskytter batteriet mot høy strøm ved dyp utlading. Dette er en situasjon du må gjøre alt du kan for å unngå.

Når energimetert falt til 0% plutselig tyder det på at din BMS har program B111. Dette program har utelatt "topping up phase" som beskrevet i lade-manualen (link lenger ned). Når du vedlikeholdslader må du aller først "bekrefte vannfylling ferdig" (det står feil i service manual som er lagt ut her på forumet). Deretter sette laderen i "vedlikeholdslading" mode og passe på og ta tiden fra vedlikeholdslading er ferdig ("overladet Ah" viser 50Ah og batteristrøm går til 0), vente 15 minutter og så fylle vann på alle 3 nipler. Vannfyllingen må ikke ta lengere tid enn 15 minutter (være avsluttet innen 30 minutter fra vedlikeholdslading er ferdig). Derfor er vannfyllehastigheten så viktig. Den siste delen av vedlikeholdsladingen bruser batteriet (alle 19 blokkene) kraftig og elektrolyttnivået stiger. Dette sikrer at riktig mengde destillert vann fylles før overskuddsvann renner ut av oveløpene, 3 gummistusser under på høyre side av bilen. Dersom det går så lang tid (mer enn 30 minutter) at elektrolyttnivået synker blir det fylt for mye vann og elektrolytt vil flomme ut av overløpet ved neste regulære lading. Elektrolytten leder strøm og BMS registrerer jordfeil.
    OBS! Battristrømmen kan gå til 0 innen 50Ah overladet dersom batteritemperaturen blir for høy. Vannpumpen og kjøleviftene vil fortsatt gå. Ladingen fortsetter når batteritemperaturen er innenfor tillatt verdi.
    Sitat fra: Chr på fredag 17. april 2009, klokken 02:34
    Jeg har ikke undersøgt eller gjort noget ved traktionsbatterierne - Burde jeg gøre det? Og hvad bør jeg i det tilfælde gøre?
    Ja. Du bør starks og innen du kjører noe mere fylle vann på batteriet. Dersom det går med mer enn 8 liter vann har batteriet vært tørt. Noen biler har det vært fylt inntil 15 liter vann på.
    Last ned og spar Saft manualer:
    http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf
    http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf

Chr

Mange tak for de gode og interessante svar.

Jeg må indrømme at jeg blev noget nervøs ved meldingerne om et evt. batterihavari ved kørsel i bilen uden batteriservice. Bilen har derfor stået stille siden jeg har læst jeres advarsler.

I erkendelse af at jeg ikke er i besiddelse af hverken diagnoseinstrument eller vandpåfyldningsudstyr, har jeg forsøgt at kontakte forskellige Ford service centre (mange tak til El rayo for adresser mv.), for at høre om de kunne udføre operationen. Desværre lykkedes det mig ikke at finde nogen her i Nordjylland der kunne det. Efter at have talt i telefon med en del forskellige mennesker, lykkedes det mig at finde ud af at en Ford forhandler her i området faktisk lå inde med serviceudstyr til Th!nk bilerne, men ønskede ikke at udføre service på min bil :(
    ...samtalen endte dog med at vi aftalte at jeg skulle købe deres gamle udstyr  :)

Idag har jeg så været ude og hente sagerne der består af:

• Værkstedsmanual
    • Div. service meldinger
    • Serviceskemaer
    • Diagnoseudstyr
    • Vandfilter
    • Slange til påfyldning af vand

Så nu vil jeg jo forståeligt nok gerne igang med først at se hvordan bilen har det ved hjælp af diagnose udstyret... og her kommer vi til de egentlige spørgsmål:

• Hvilke parametre vil I anbefale at jeg læser ud for at vurdere bilens helbred? (jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe med at tolke dem)

• Kan sådan et vandfilter blive for gammelt? (det har ikke været brugt, men ligget på en hylde i 8 år! :-\)
    • Kan jeg på en eller anden måde teste om vandfilteret er i orden? (inden jeg begynder at fylde vand fra det på batterierne)

Jeg skal igang med at kigge papirerne igennem her i aften og se om der står noget som ikke allerede er tilstede i den manual der ligger her på siden. Jeg kan evt. scanne den hvis der er andre der er interesserede i at kigge med  :)

Ken

Gratulerer Chr at du ha funnet utstyr.

Diagn. app over NOK13000

Vann filter til over 4000

Slange til nesten 1000

Original verkstedsbok er en for samlere.

Hvor mye ga du for utstyret må jeg spør?

Vannfilter bør gi vann som er bedre enn 1 megaohm per centimeter eller
    μS/cm 1 to 0.1 som er ledningsevne ( invers) som er veldig fri fra ioner. Vannfilter har kanskje en innebygd tester som vil vise om vannet er god nok. Enen er det en patron som må byttes eller resen som kan renses om igjen. Man kunne måler motstand gjennom en cm. vann.

Det første jeg vil se på er pakk spenning. For en fulladet bil bør man få over 131 Volt.

Sjekk feilmeldinger og skriv de ned hvis du skal slette dem.

Sjekk elbil.no frontpage for dokumenter til Think. Hvis du ha dokumenter som ikke finnes der så gjerne sende dem som innlegg i forumet.

Litt for deg å leke meg, god Jul.
    Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Chr

Hej Ken,

Jeg vil forsøge at undersøge vandfilteret nærmere imorgen - men umiddelbart ser det ikke ud til at det er andet end et rør med kunstharpiks+noget mere jeg ikke ved hvad er... i øvrigt ser det ud til at være af samme type som det der er afbilledet i verkstedsmanualen (TOP-IT-UP 250). Så vidt jeg forstod på Ford forhandleren er hele sættet kommet fra fabrikken i Auskrog.

Jeg kan godt forstå at du er nysgerrig efter at vide hvad det har kostet - det ville jeg også selv være - men på den anden side synes jeg ikke at den eksakte pris for udstyret er så vigtig - Hvis jeg fortæller den vil nogen blive glade for at de har fået deres billigere og andre vil blive triste fordi de måtte betale mere. Jeg er bare glad for at jeg i det hele taget fik muligheden for at købe det på en nem måde uden forsendelser, store kontooverførsler til udlandet og så videre.

Tak for din julehilsen  :)

Ken

Jeg har noe info om menyer i Actia diagn. instr. hvis ikke du har funnet den allerede.

Også oversettelser til Norsk fra Engelsk. Har du dansk på meny valg?

Du har gjort enn kupp min venn uansett kjøpepris. Ingen lage diagnose til Think lenger utenom noen kopier som kommer til salgs. De er ikke fullverdi men veldig nyttige.
    Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA