Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Next gen seter nå tilgjengelig for alle modeller

Startet av cirys1, mandag 02. mars 2015, klokken 15:18

« forrige - neste »

cirys1

Hei
Jeg ser at flere biler er annonsert som 2015 modeller, men iht understellsnummer er de 2014, de to jeg har sjekket. Det er kanskje ubetydelig for noen men når jeg senere skal selge kan ikke jeg annonsere med 2015 modell når nummer sier at det er 2014.
Det er det 10 sifferet i understellsnummeret som beskriver årstall alle 2013(2003 osv) har en D. 2014 har en E som den 10 "sifferet"..

Noe formeninger..?

BMW850

#1
Mener å huske at bestillingstidspunkt gir understellsnummeret og årstall. Jeg bestillte i 2013 og fikk bilen i mai 2014. Da er det vel greit å kalle det en 2015 modell?

Hehe...ser nå at jeg skrev 2015. Det var heeelt feil, mener seff 2014
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thor2014

Sitat fra: BMW850 på mandag 09. februar 2015, klokken 18:22
Mener å huske at bestillingstidspunkt gir understellsnummeret og årstall. Jeg bestillte i 2013 og fikk bilen i mai 2014. Da er det vel greit å kalle det en 2015 modell?

Ikke helt

BMW850

#3
Kan til enn viss grad være enig med deg når jeg får tenkt meg om ;)

Men min bil ble produsert i mars 2014 bare for å påpeke det. Så om jeg skulle solgt den hadde det nok vært stor mulighet for at jeg hadde satt 2014 modell. Kunne jo ikke satt 2013 heller!  ::)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sense

Det vanligste er vel å angi hvilket år bilen første gang ble registrert. Det bruker ihverfall Finn.no og staten for å angi årsmodell.

Min TMS ble produsert i desember 2013, men ikke registrert første gang før februar 2014.
Så jeg selger den som 2014-modell.

Andre fakrikanter, som eksempel Volvo, selger 2016-års modeller, halveis inn i 2015.
Det blir for meg helt rart, bare for at forbrukeren skal føle han har en nyere bil lenger.

cirys1

Jeg er veldig uenig at noe blir annonsert  som noe annet en produktet er, jeg fikk min nye bil i november 2013, jeg måtte sjekke at det stod en "E" på 10r plassen før jeg annonserte den som 2014.

Jeg vill si at noe annet er falsk markedsføring, på alle andre biler så kommer jo 2015 modellene i slutten av 2014 men da er understellsnummeret oppdatert med en "F", men jeg vet ikke helt hva Tesla gjør.

ferrek

VAG sitt nye modellår starter ved produksjon i uke 22. Bestiller man bil som produseres fra uke 22 betegnes den derfor som neste års modell.

krl

Det er vanlig å levere 2015-modeller fra ca. sommeren 2014 og utover. Merkelig praksis, men det virker som om de aller fleste merkene gjør det slik.

Med andre ord er det viktig å se på dato for førstegangsregistrering når man handler bruktbil, ikke kun årsmodell.

jazzwheel

Jeg bestilte min i mars 2014 og fikk den levert i slutten av juni 2014. På kjøpsseddel / kvittering står det Tesla Model S 2013... Tesla mente jeg ikke skulle bry meg om det.

Men, en helt annen sak. Hadde jeg solgt bilen nå hadde jeg skrevet 476hk :)

cirys1

Sitat fra: Sense på mandag 09. februar 2015, klokken 18:28
Det vanligste er vel å angi hvilket år bilen første gang ble registrert. Det bruker ihverfall Finn.no og staten for å angi årsmodell.

Min TMS ble produsert i desember 2013, men ikke registrert første gang før februar 2014.
Så jeg selger den som 2014-modell.

Andre fakrikanter, som eksempel Volvo, selger 2016-års modeller, halveis inn i 2015.
Det blir for meg helt rart, bare for at forbrukeren skal føle han har en nyere bil lenger.

Det er ikke Finn eller staten som skal avgjøre hvilken modell det er, det er produsenten.
I verste tilfellet så blir en  2013 modell stående usolgt hos en forhandler i litt over et år, så blir den solgt 05.01.2015 da vill det være førstegangsregistrert datoen, bilen kan ikke selges som en 2015 modell.

Det er vanlig at produsentene bruker neste års modell i de tre siste måndene i året, men da oppdateres understellnummeret også.

cirys1

Sitat fra: krl på mandag 09. februar 2015, klokken 19:14
Det er vanlig å levere 2015-modeller fra ca. sommeren 2014 og utover. Merkelig praksis, men det virker som om de aller fleste merkene gjør det slik.

Med andre ord er det viktig å se på dato for førstegangsregistrering når man handler bruktbil, ikke kun årsmodell.

Jeg er helt enig at man kan se på datoen for registrering, ALLE bilprodusenter (Tesla?) vill fortløpende endre understellsnummer sånn at det stemmer med modell. Så visst Volvo ønsker og lansere sin 2016 modell 1juli i år så står det "G" som den 10 bokstav og du er eier av en 2016 modell.

jazzwheel

Problemet er jo at de ikke har noen bulk-oppdatering, men småfiks hele året.

Eventuelt så kan man jo selge den som en Model S

He... He....

Tuxedo

Når det gjelder Model S blir det jo ganske meningsløst å betegne bilen som den og den årsmodellen, siden oppgraderinger sker gradvis, mer eller mindre uke for uke.  Å angi produksjonsuke hadde sagt mye mer.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nagela

Slik situasjonen er nå vil jeg akseptere at en bil med "Autopilot" HW installert kalles 2015 modell uavhengig av prod-dato, men alle andre er 2013 eller 2014 mod.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Dennis

Eneste riktige er å oppgi år basert på rammenummer, helst måned også. Siden de ikke har noe årsmodell som flere har nevnt her så gjøres oppgraderinger fortløpende.
Bilen kan ha stått flere måneder slik at den ble registrert som en 2014 modell men produsert i 2013 feks, bilen blir jo ikke en 2014 modell fordet. Er rammenummeret som sier hvilken årsmodell bilen er.

Jeg har alltid sjekket produksjons dato på biler jeg har handlet tidligere for å finne ut hvor gammel bilen faktisk er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA