Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det jeg elsker med Tesla Model S

Startet av shortcircuit, mandag 02. mars 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

naitsirk

Sitter med en tilsvarende vurdering.

Er for tiden langtidssykmeldt, så bilen brukes mest til butikktur og evt besøk, mens hadde jeg brukt bilen daglig til pendling hadde avgjørelsen vært lettere. Har en veldig gammel bil som må byttes ut til EU-kontroll i sommer, så da er alternativene å kjøpe en 3-5 år gammel bensinbil og så heller oppgradere til elbil når jeg kommer i daglig arbeid igjen eller senest innen 2017 om det ser ut til at MVA vil innføres da..

Har fulgt med på elbilutviklingen i mange år, men mesteparten av tiden har jeg klart meg helt uten bil og i de periodene jeg har hatt bil kun vært veldig sjeldent bruk og da bare gamle biler uten særlig verditap.

Nå skal jeg flytte ut fra bysentrum og bli mer avhengig av bil, men den vil likevel bli relativt lite brukt og tenker da igjen at verditapet gjerne blir mye større enn de økonomiske fordelene ved bruk, særlig siden det føles som det endelig er begynt å bli konkurranse med elbil fra mange produsenter - og med forventet batteriutvikling til 300 km rekkevidde som mer standard i 2016-2017, så tenker jeg gjerne verditapet blir ekstra stort de neste to årene (?)
Tesla selger i dag veldig godt på grunn av at det er eneste alternativet for mange som ønsker elbil og samtidig trenger lang rekkevidde, så ser for meg at tesla model s vil få et kraftig fall også når flere produsenter bryter 300km-grensa og forsåvidt deres egen model 3 kommer på markedet også. Ikke at Tesla model S er et alternativ i min situasjon, men alt vil være med å legge et press på prisene..

..skal jeg kjøpe fossilbil vil det uansett bli bensin (diesel er det for mye risiko i) og da gjerne også en bensinbil som ikke er kompaktklassen som også vil bli gruset i verdi pga rimeligere 300-km elbiler..


Er jeg helt på viddene her, hva tror dere skjer de neste årene når 300-km elbil blir standard?

valvolainen

Hvis du ikke egentlig trenger lang rekkevidde på bil, så hadde jeg ikke hatt noen kvaler med å kjøpe elbil.
Svipping hit og dit er billig med el, enda billigere blir pendling.
Skal du kjøpe ny bil og selge ila 3 år til fordel for nybil, kommer det til å koste deg mye penger uansett hva du kjøper! Verditapet på en 3 år gammel fossilgolf ser ut til å være på rundt 100.000,-. Tror ikke en e-golf vil være så veldig langt unna dette. Tar du hensyn til kost pr km blir regnestykket veldig annerledes.
300km standard blir heller ikke i 2016.
Det er umulig å gi et 'riktig' svar på det du spør om. Alle som kjøper ny bil erkjenner at endel penger går tapt, hvor mye er du villig til å kaste vekk på å kjøre enkelt og komfortabelt?
Når det gjelder kratig fall på model s tror jeg ikke det er så sort-hvitt.
Tesla holder det de lover så langt, og de har i tillegg ladeinfrastuktur ferdig bygd ut og klar til bruk, i motsetning til alle andre. Batteriene ser så langt ut til å holde. Men inngangsbilletten er som du nevner veldig høy.
Desverre virker det ikke som om noen produsenter elektrisfiserer 'stormodellen', type Merc e-klasse, bmw 5-serie, osv. Dette ser det foreløpig kun ut til å være tesla som bryter med, så jeg ville ikke ventet på biler med enorm rekkevidde utover tesla helt enda. Det virker ikke som om noen andre er interessert i å lage dette enda. Bra for tesla, synd for oss.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

elektrolux

Jeg sitter og lurer på om du kunne vært en kandidat til en classic elbil.

Kjøper du en slik, og en til NÅR denne får problemer kan du etter 2-3 måneder sitte med en flott PSA eller Think Classic + komplett delelager for noe mellom 10 000 kr og 50 000 kr. I tillegg har du fått deg en fantastisk hobby, og sparer penger på verdifall. Tvert imot. Kjøper du 2 defekte med en gang kan du faktisk øke verdien på den ene som du bygger opp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: naitsirk på torsdag 23. april 2015, klokken 21:55
Sitter med en tilsvarende vurdering.

Er for tiden langtidssykmeldt, så bilen brukes mest til butikktur og evt besøk, mens hadde jeg brukt bilen daglig til pendling hadde avgjørelsen vært lettere. Har en veldig gammel bil som må byttes ut til EU-kontroll i sommer, så da er alternativene å kjøpe en 3-5 år gammel bensinbil og så heller oppgradere til elbil når jeg kommer i daglig arbeid igjen eller senest innen 2017 om det ser ut til at MVA vil innføres da..


Hvor lang daglig kjøring har du vanligvis? Hvis du normalt ikke kjører mer enn ca 50 km pr dag, men har behov for lengre rekkevidde av og til, så hadde jeg kanskje vurdert en Opel Ampera i stedet for en 3-5 år gammel bensinbil. Da kan du kjøre på strøm til all dagligdags kjøring, og så har du fleksibiliteten til en bensinbil i tillegg. Spørs jo selvsagt på budsjettet for bilkjøp om det er et reelt alternativ.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

Sitat fra: naitsirk på torsdag 23. april 2015, klokken 21:55
Er for tiden langtidssykmeldt, så bilen brukes mest til butikktur og evt besøk, mens hadde jeg brukt bilen daglig til pendling hadde avgjørelsen vært lettere. Har en veldig gammel bil som må byttes ut til EU-kontroll i sommer, så da er alternativene å kjøpe en 3-5 år gammel bensinbil og så heller oppgradere til elbil når jeg kommer i daglig arbeid igjen eller senest innen 2017 om det ser ut til at MVA vil innføres da..
Nå har du jo postet i et elbilforum og alle her vil råde deg til elbil. Med ditt heller moderate bilbruk tror jeg at jeg banner i kirken og foreslår at du heller kjøper en brukt klassisk hybrid, f.eks. en 3-5 år gammel Toyota Prius som du kan få for rundt 100'.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

naitsirk

Var ikke meningen å kapre tråden, men takker for mange tilbakemeldinger og forslag.
Og siden trådstarter ser ut til å ha bestemt seg allerede, så legger jeg til litt ekstra info..

Har sett at avstanden min fra Oslo Sentrum blir ca 50 km, og det meste bruk vil være innenfor dette - men da altså 100 km om jeg ikke skal være avhengig av å finne lader i oslo osv.
Men, jeg hadde håpet å kunne ta kjøretur til Strømstad en gang i blandt også, og da blir jo rekkeviddekravet noe helt annet - avhengig av hvor mange ladinger man skal tillate per vei og pris (enkeltlading hos ishavsveien er jo f.eks. ikke aktuelt mtp ekstrempris). Avstanden fra bosted (Drammen-området) til Strømstad blir 160-180 km litt avhengig av vei og 140 km til Nordby.. Men det er ikke snakk om ofte, så da går det an å ta et hurtigladestopp i Sarpsborg/Moss på både tur og retur for å redusere rekkeviddekrav til elbilen. (Finnes det en oversikt over bruker-erfaringer på rekkevidde for de ulike bilene? Eller må man tråle gjennom kategori for hver enkelt bil og lete etter erfaringer? ..oversikten fra elbil.no gir vel bare oppgitte/test-tall som ikke er helt representative for hva man kan vente?).

Om det ikke blir elbil enda, så tenker jeg å kjøpe en bil som er i området 4 år gammel kanskje mer. Når det blir elbil kunne jeg i grunn også tenkt meg 1+ år brukt, siden jeg ikke liker all avgassingen av formaldehyd osv fra nye biler. Fikk for noen år siden MCS (multiple chemical sensitivites), og da reagerer jeg på allslags folk vanligvis ikke tenker stort over av slikt - også en grunn til at jeg ønsker elbil så jeg slipper bensinstasjoner og stå i dunsten fra bensin ved fylling.

De fleste er vel litt usikre på hva som skjer nå ift mva- og avgiftsfordelene på elbil, siden 50.000 biler er registrert og det ikke har kommet noe helt sikkert på hva veien videre blir (eller har det det nå??). Er også litt usikker på hva 2017-lovnaden opprinnelig gikk ut på, om det var snakk om til 2017 (altså 1.1.2017) eller ut 2017 (til 31.12.2017) ?
Nå har jo 50K blitt nådd først, men uttalelser om fortsettelse henviser fremdeles  til 2017, så hadde vært greit å vite hva det vil si.

Var ikke klar over at hybridbilene var kommet såpass lavt i pris nå, det kan jo også være aktuelt som en mellombil. Hvilke rekkevidder er det i grunn snakk om da før man går over på fossilene?
Kommer til å ha garasje, så hver tur hjemmefra starter fulladet.

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. april 2015, klokken 01:08
Hvis du ikke egentlig trenger lang rekkevidde på bil, så hadde jeg ikke hatt noen kvaler med å kjøpe elbil.
...
Skal du kjøpe ny bil og selge ila 3 år til fordel for nybil, kommer det til å koste deg mye penger uansett hva du kjøper! Verditapet på en 3 år gammel fossilgolf ser ut til å være på rundt 100.000,-. Tror ikke en e-golf vil være så veldig langt unna dette. Tar du hensyn til kost pr km blir regnestykket veldig annerledes.
300km standard blir heller ikke i 2016.
Det er umulig å gi et 'riktig' svar på det du spør om. Alle som kjøper ny bil erkjenner at endel penger går tapt, hvor mye er du villig til å kaste vekk på å kjøre enkelt og komfortabelt?
Når det gjelder kratig fall på model s tror jeg ikke det er så sort-hvitt.
Tesla holder det de lover så langt, og de har i tillegg ladeinfrastuktur ferdig bygd ut og klar til bruk, i motsetning til alle andre. Batteriene ser så langt ut til å holde. Men inngangsbilletten er som du nevner veldig høy.
Desverre virker det ikke som om noen produsenter elektrisfiserer 'stormodellen', type Merc e-klasse, bmw 5-serie, osv. Dette ser det foreløpig kun ut til å være tesla som bryter med, så jeg ville ikke ventet på biler med enorm rekkevidde utover tesla helt enda. Det virker ikke som om noen andre er interessert i å lage dette enda. Bra for tesla, synd for oss.
Ble litt forvirret, var dette svaret ment til meg eller trådstarter?
Mulig jeg formulerte meg dårlig, men var snakk om å kjøpe en bil som er noen år gammel og ha i ca 2 år før jeg kjøper brukt/ny elbil. Men bensinbil vil uansett være bruktbil.

For Tesla mener jeg at ikke like mange hadde kjøpt model S om det eksisterte rimeligere alternativ med dekkende rekkevidde for deres behov - men i dag er det kun model S man kan velge om man skal ha over 200 km rekkevidde og blir da 'påtvunget' et premiumvalg. Et annet moment er at bruktprisene har holdt seg høye på grunn av bestillingskø og stigende dollarpris. (USDNOK opp over 40% på 2 år). Om krona styrker seg igjen vil dette ganske raskt slå ut på Tesla model S prisene brukt og ny.

For fremtidige biler med 300 km er vel Tesla Model 3 den mest omtalte, som skal komme i 2016 eller 2017 - vet ikke hva som er sikrest kilde. Pris på $35.000 eller forventet 335.000 kr i Norge.

Høyeste utenom Tesla per dags dato er vel Kia Soul Electric med 212 km oppgitt.

Så er det Chevrolet Bolt, som er ventet i 2016/2017 med 300 km til startpris $30.000
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3454-chevy-bolt-skal-fa-30-mil-rekkevidde

Hyundai Sonata vil vel også komme rundt samme tid med 240+ km (?)

Så siden det er snakk om at det kan  komme allerede i slutten av 2016 så ser jeg ikke bort fra at vi kan se et stigende utvalg av 300 km biler i 2017.

Sitat fra: elektrolux på fredag 24. april 2015, klokken 06:25
Jeg sitter og lurer på om du kunne vært en kandidat til en classic elbil.

Kjøper du en slik, og en til NÅR denne får problemer kan du etter 2-3 måneder sitte med en flott PSA eller Think Classic + komplett delelager for noe mellom 10 000 kr og 50 000 kr. I tillegg har du fått deg en fantastisk hobby, og sparer penger på verdifall. Tvert imot. Kjøper du 2 defekte med en gang kan du faktisk øke verdien på den ene som du bygger opp.
Det høres fint ut i teorien, men da jeg ikke har noe erfaring med elbil fra tidligere høres det ut som et vel dristig prosjekt hvor jeg ender opp med to delebiler i garasjen og ikke kommer meg noe sted :-/
Hadde jeg hatt en annen bil som hovedbil så kanskje, men siden det er snakk om å kun ha én bil så tror jeg det blir for risikabelt - selv om jeg har noe teknisk innsikt og sikkert kunne funnet utav ting og tang (med litt hjelp)..
Får se litt hva jeg lander på i rekkeviddekrav, kan kanskje være aktuelt med en gammel elbil og finne annet alternativ for de få gangene jeg skal lenger, men noe under 50 km inn til Oslo sentrum går ikke, og er vel ikke så god ladertilgang at man kan planlegge at man får ladet opp før returen.

Sitat fra: THE på fredag 24. april 2015, klokken 08:34
Hvor lang daglig kjøring har du vanligvis? Hvis du normalt ikke kjører mer enn ca 50 km pr dag, men har behov for lengre rekkevidde av og til, så hadde jeg kanskje vurdert en Opel Ampera i stedet for en 3-5 år gammel bensinbil. Da kan du kjøre på strøm til all dagligdags kjøring, og så har du fleksibiliteten til en bensinbil i tillegg. Spørs jo selvsagt på budsjettet for bilkjøp om det er et reelt alternativ.
Hvor langt rekker Opel Ampera på batteriet før fossilt?
Slipper jo bensinstasjonen for det meste da, men samme andre driftskostnader som vanlig bil (bom, parkering)

Sitat fra: tomrh på fredag 24. april 2015, klokken 09:11
Nå har du jo postet i et elbilforum og alle her vil råde deg til elbil. Med ditt heller moderate bilbruk tror jeg at jeg banner i kirken og foreslår at du heller kjøper en brukt klassisk hybrid, f.eks. en 3-5 år gammel Toyota Prius som du kan få for rundt 100'.
Ja forventer litt bias her ;)
Har gått meg hus forbi å vurdere hybrid, har liksom vært enten/eller på elektrisk vs fossilt i hodet mitt, må gjerne se nærmere på hvilke plugin-hybridmodeller som eksisterer og hvilken batteri-rekkevidde de har.

Tar gjerne imot tips på modeller. Litt irriterende at de som selger på finn ikke oppgir batteri-rekkevidden, men må vel søke litt rundt etter oversikt på dette. Ser også enkelte av disse hybridene har ekstrem kilometerstand ift alderen, mye brukt til taxi e.l. ??

naitsirk

Hmm, tror jeg må ha misforstått ovenfor. Søkte litt mer på finn.no og det rimeligste jeg finner som nevner plug-in hybrid ligger fra 210.000,-
Så, forslaget om hybrid var gjerne bare mtp lavere drivstoff-forbruk..?
Men for lite køkjøring og for det meste småturer så har det vel ikke stort å si for totalen uansett ?

Sorry, ble litt forvirret her - har som sagt ikke fulgt så mye med på hybrider og plug-in hybrid, så vet ikke fra når plug-in varianter ble tilgjengelig og om de evt også går under andre navn så jeg ikke får opp rett på finnsøk ?

tomrh

Ladbare hybrider er såpass nytt at det ikke finnes noe billig. Tenkte på vanlig hybrid. Tross alt lavere drivstoff-forbruk, og en hjelpe-elmotor reduserer slitasje på bensinmotor. Ut i fra det du skriver skal du ikke kjøre særlig mye bil, men det er viktigere at bilen holder seg i verdi og er generelt problemfri fram til den dagen du får økt transportbehov og DA kjøper elbil. Diesel vil falle i verdi etterhvert som det vedtas restriksjoner og gebyrer. Kompaktklasse likeså pga massivt salg av elbiler. De som holder seg best i verdi er hybrider.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

valvolainen

Praktisk rekkevidde:

http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning

Grønt felt: Forventet rekkevidde vinterstid og uten å kjøre ekstremt pent.
Gult felt: Rekkevidde som oppgitt av produsenten. Med riktig temp, tilstrekkelig eggeskall under benet og god tid kan du oppnå denne rekkevidden.
Grønt felt stemmer sånn høvelig vinterstid, mens sommertid ligger rekkevidden stort sett midt i mellom grønn og gul uten å ta spesielle hensyn.

Ser man bort fra tesla er det billigste som gir deg opptil 10mil vinterstid brukt leaf. Golf kommer snart i brukte utgaver, men prisene vil jo vise seg.  Ellers er det jo brukt trilling, men da er du nede i rundt 6-8mil på vinterstid.
Vi vet enda ikke hvordan litiumbatteriene taper seg, men foreløpig så ser det bra ut mtp restkapasitet på brukte biler.
Brukte plug-in hybrider har også ulempen med ekstremt komplisert drivverk, noe som antageligvis vil straffe seg med årene.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

naitsirk

Sitat fra: tomrh på lørdag 25. april 2015, klokken 21:30
Ladbare hybrider er såpass nytt at det ikke finnes noe billig. Tenkte på vanlig hybrid. Tross alt lavere drivstoff-forbruk, og en hjelpe-elmotor reduserer slitasje på bensinmotor. Ut i fra det du skriver skal du ikke kjøre særlig mye bil, men det er viktigere at bilen holder seg i verdi og er generelt problemfri fram til den dagen du får økt transportbehov og DA kjøper elbil. Diesel vil falle i verdi etterhvert som det vedtas restriksjoner og gebyrer. Kompaktklasse likeså pga massivt salg av elbiler. De som holder seg best i verdi er hybrider.
Godt å se du klarer å formulere deg bedre om mitt behov enn jeg klarer. Sånn er det å gå rundt som surrehode om dagen :-/
Ja så lenge jeg går sykmeldt (under behandling som kan ta 1-2 år, eller enda lenger, før jeg er tilbake arbeidsfør), så blir egentlig bilen brukt veldig lite - men det hadde vært greit å likevel kunne komme seg et strekk på harryhandel noen ganger i året, så dagpengene strekker til ;)
Ja diesel er helt utelukket mtp NOx og forventede tiltak i form av avgifter og kjøreforbud, så blir i tilfelle bensin.
Men tror du hybrid holder seg så mye bedre i pris?
..kanskje gå utenfor kompaktklassen og kjøpe en rimelig CC eller lignende kan være tingen for 1-2 år.

Sitat fra: valvolainen på lørdag 25. april 2015, klokken 21:37
Praktisk rekkevidde: http://elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning
Grønt felt: Forventet rekkevidde vinterstid og uten å kjøre ekstremt pent.
Gult felt: Rekkevidde som oppgitt av produsenten. Med riktig temp, tilstrekkelig eggeskall under benet og god tid kan du oppnå denne rekkevidden.
Grønt felt stemmer sånn høvelig vinterstid, mens sommertid ligger rekkevidden stort sett midt i mellom grønn og gul uten å ta spesielle hensyn.

Ser man bort fra tesla er det billigste som gir deg opptil 10mil vinterstid brukt leaf. Golf kommer snart i brukte utgaver, men prisene vil jo vise seg.  Ellers er det jo brukt trilling, men da er du nede i rundt 6-8mil på vinterstid.
Vi vet enda ikke hvordan litiumbatteriene taper seg, men foreløpig så ser det bra ut mtp restkapasitet på brukte biler.
Brukte plug-in hybrider har også ulempen med ekstremt komplisert drivverk, noe som antageligvis vil straffe seg med årene.
Takk for tipset. Hadde sett den, men var litt usikker på hvor tallene var hentet fra.
Ja blir interessant å se hva e-golf legger seg på. Utseendmessig synes jeg i grunn E-up er vel så kjekk, og enklere  å finne parkering i sentrum, men ser den ligger et stykke under på rekkevidde da. Av det som er 'tilgjengelig' i dag heller jeg mest mot en Kia Soul, om jeg skulle hoppe rett på elbil med brukbar rekkevidde.

Jeg får fundere litt videre. Sånn situasjonen er nå så trenger jeg jo ikke legge ut på noe 'langtur' på de aller verste vinterdagene heller, så mesteparten av året bør vel mange klare greit 10 mil..

tomrh

Sitat fra: naitsirk på søndag 26. april 2015, klokken 00:28
Sitat fra: tomrh på lørdag 25. april 2015, klokken 21:30
Diesel vil falle i verdi etterhvert som det vedtas restriksjoner og gebyrer. Kompaktklasse likeså pga massivt salg av elbiler. De som holder seg best i verdi er hybrider.
Men tror du hybrid holder seg så mye bedre i pris?
..kanskje gå utenfor kompaktklassen og kjøpe en rimelig CC eller lignende kan være tingen for 1-2 år.
Som sagt. Hybrid vil ikke straffes pga utslipp, og litt større hybrider vil heller ikke konkurreres ut av elbiler. Men for all del, om en elbil dekker kjørebehov så er ingenting som gir lavere driftsutgifter. Men da må bilen beholdes i mange år, også etter at du har kommet i arbeid igjen, før investeringen skal lønne seg. En god brukt Leaf fås for 140'-150', vil holde i mange år, og hurtigladere vil øke rekkevidden. Men ikke regn med å få noe særlig for den ved salg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA