Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Det jeg elsker med Tesla Model S

Startet av shortcircuit, mandag 02. mars 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

shortcircuit

Hallo folkens.

Vil gjerne få noen innspill til dilemmaet mitt.

Argumentene for og imot el-bil ser omtrent slik ut for meg:

For:
- momsfritak ved kjøp
- div. goder fram til 2017 (ingen bompenger, redusert årsavgift, kollektivfelt)
- finnes nå flere el-bilmodeller som har en størrelse som er egnet til familiebruk

Mot:
- rekkevidde
- ladestasjoner utilstrekkelig utbygget, og for liten kapasitet ift. behov på eksisterende stasjoner
- veldig stor usikkerhet ift. verditap
- etter 2017 risikerer man avgiftsnivå og driftskostnader på linje med bensin- og dieselbiler??

Jeg føler det vel slik at argumentene mot er minst like sterke som argumentene for. Så for at jeg skal følge meg trygg på en beslutning om å kjøpe el-bil, bør enten argumentene for styrkes vesentlig, eller argumentene mot svekkes vesentlig.

Så vil gjerne få innspill fra folk på forumet, forventer vel ikke helt nøytrale oppfatninger herfra, men interessant å se om det er noe jeg har oversett i mine vurderinger. På forhånd takk for hjelpen!

cra

Godene forsinner ikke over natta. Noen av dem vil de revirdere (kollektivfelt-kjøring er nevnt som noe av det som kan forsvinne først), adnre er det altfor tidlig å fjerne enda. Mange som kjøper seg elbil angrer på at de ikke gjorde det før. :)

Rekkevidden på bilen du kjøper er du antakelig stuck med de neste åra, men det  kan kanskje komme nye batterier som gir mer rekkevidde. Hadde ikke satsa på det, for jeg tipper det vil koste mer enn det smaker.

Ladestasjoner bygges ut mer og mer, men det er mye å gå på. Det vil bare bli flere, og utbyggingstakten tror jeg kommer til å øke.

Verditap på nye fosilbiler øker også i usikkerhet, i takt med populariteten til elbiler. Det snakkes allerede om forbud mot dieselbiler i byer. Det vil gjøre slike vanskelige å selge.

Ser ikke helt hvilke avgifter de skal kunne pålegge oss etter 2017, utover årsavgift, parkering og bompenger. Og det må du betale fra og med i dag om du kjøper fossilbil. Med elbil slipper du unna så lenge som mulig. Om de innfører mva på elbiler så vil det ikke få tilbakevirkende kraft om du har kjøpt bil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: shortcircuit på mandag 09. februar 2015, klokken 14:32
Mot:
- rekkevidde
- ladestasjoner utilstrekkelig utbygget, og for liten kapasitet ift. behov på eksisterende stasjoner
- veldig stor usikkerhet ift. verditap
- etter 2017 risikerer man avgiftsnivå og driftskostnader på linje med bensin- og dieselbiler??
Spørs jo hvor bilen skal kjøres. Skal den kjøres ofte på langtur, er bare Tesla aktuelt. Om fordelene forsvinner? Strømmen vil jo ikke bli dyrere, den fordelen beholdes uansett. Er dette en pendlebil gjennom bom? Er det avgjørende å kunne kjøre i kollektivfeltet? Hvis særfordelene er spesielt viktig, er risikoen høyere selvsagt om de skulle forsvinne. Skal bilen eies kun noen få år? Da er verditapet helt avgjørende og man bør da heller ikke kjøpe kompaktklasse bensin/diesel fordi verditapet til disse eskalerer pga. elbilene.

Setter man verditap = 100% i budsjettet, så slipper man å bekymre seg for dét.  ;) Må sette budsjett opp mot alternativet, dvs. kjøp av tilsvarende fossil bil. Er alternativet en eldre brukt bensinbil, må potensielle verkstedsutgifter tas med, det er fort mange uforutsette kroner.  For vår minste elbil ble det spart over 30.000 over drift pr måned uavhengig av bomfritak, alternativet var en brukt eldre kompaktklasse bensin til ca. 80.000. Når elbilen kostet ca. 200.000, er prisdifferansen spart inn på bare 4 år, og etter enda et år er potensiell restverdi til alternativ bensinbil også spart inn, dvs. vi går i null etter 5 år. Deretter spares 30.000 pr år.

Ladetilbud er stadig under utbygging, tilbudet blir gradvis bedre. Det vil nok ikke bli verre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Le

Det er også usikker om alle fordelene forsvinner på en gang

elbil-1

drivstoffkostnad pr.km. er også en stor fordel - med strøm kjører du for rundt 2,- pr mil

elektrolux

Du taper penger hver dag du ikke utnytter fordelene.

Men kjøp gjerne en rimelig bil som I-miev til rundt 100 000 kr.

Selv kjører jeg gammel Think mens jeg venter på at VW lager en e-Scirocco med 500 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. februar 2015, klokken 19:53
Du taper penger hver dag du ikke utnytter fordelene.
Ja, vi oppdaget det i 2012 da spørsmålet var å reparere og beholde vår '96 Baleno. Skulle vi dét ville vi tape 30.000 i året + umiddelbare reparasjonskostnader.

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. februar 2015, klokken 19:53
Men kjøp gjerne en rimelig bil som I-miev til rundt 100 000 kr.
Om større rekkevidde ønskes, eller bare et ekstra sete og ekstra komfort - en brukt 2012 Leaf mener jeg er et godt kjøp! Sikkert litt påvirket av eget valg, men likevel: de koster 130'-150' nå, mye verdifall er dermed allerede tatt ut. Det er 2 - 2,5 år gjenværende garanti, og batteriet holder i mange år. (Unngå import-Leaf fra varme strøk, de kan ha vesentlig kapasitetstap).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Man veit ikke hvor lenge elbilfordelene kommer til å vare, og 2017 er ikke skrevet i stein.

Etter klimaforliket er fordelene freda til antallet elbiler er kommet opp i 50 000. Det kan skje i løpet av vinteren eller våren 2015, uten at jeg kjenner til noen nye prognoser.

Klimaforliket har fastsatt spesielle mål om Norges utslippstall for 2020, og i flg klimaforliket skal partiene møtes igjen i 2017 for å bestemme hvilke virkemidler som skal settes inn de siste åra, for å nå måla i 2020.

Visse fordeler kan man ikke ta fra oss, som følelsen av å kjøre en rolig elektrisk bil, uten forbrenningsmotor.  Med gamle biler kan vi nok fortsatt få kjørelydløst.

Med elbil har vi mange goder, ved at det er satt opp ladestasjoner mange steder, og vi har mange ulemper ved at det også er mange steder hvor det ikke er så populært at vi lader, eller det mangler stikkontakter, og det er hurtigladere som ikke fungerer osv.
Mange elbilister innretter seg etter forholda og trives med det, mens det er noen få som kutter ut elbil.


shortcircuit



Electrix

For:
- momsfritak ved kjøp
- div. goder fram til 2017 (ingen bompenger, redusert årsavgift, kollektivfelt)
- finnes nå flere el-bilmodeller som har en størrelse som er egnet til familiebruk

Mot:
- rekkevidde
Dette kan være et reelt problem dersom du ikke klarer den daglige kjøringen innenfor rekkevidden selv om du tar med lading på jobb og ellers når bilen står parkert. Så kommer det også an på hvor mange langturer du kjører pr år. Er det bare noen få ganger i året kan man alltids ta seg litt ekstra bry med en ladestopp, men kjører du hver måned langturer på 400 km + så kan det bli mye bry med dagens biler. En ting å vurdere er om du har venner eller familie som kunne tenke seg å byttelåne bil de gangene du skal på langtur, da får de elbilgoder mens de låner bort den andre bilen.

- ladestasjoner utilstrekkelig utbygget, og for liten kapasitet ift. behov på eksisterende stasjoner.
Dette er også et reelt problem noen steder, andre steder begynner å få veldig bra dekning. Det kommer veldig an på hvor du bor og hvor du reiser.

- veldig stor usikkerhet ift. verditap
Usikkerhet ja, men det gjelder i aller høyeste grad for eksosbiler også. Slik utviklingen går nå ville jeg iallefall unngått å kjøpe en ny diesel eller bensinbil, har du allerede en slik blir regnestykket litt anderledes, spesielt hvis den allerede begynner å bli gammel og restverdien er lav.

- etter 2017 risikerer man avgiftsnivå og driftskostnader på linje med bensin- og dieselbiler??
Det er tvilsomt at alle avgifter innføres med en gang, men det som er ganske sikkert er at avgiftene for bensin- og dieselbiler kommer til å gå tilsvarende opp. De har vært snakket om dieselforbud i flere år nå, og det har vel i 15 år vært snakket og truet om drivstoffpriser på 25-35 kr literen. Det meste av innstramminger for eksosbiler har man ventet med pga det finnes for få alternativer for folk, og mange med dårlig råd vil bli rammet. Nå ser vi at det finnes alternativer for mange, og i 2017-2018 vil vi nok se også rimelige biler med rekkevidde god nok for langturer, og da har man ikke så mange argumenter mot å skvise ut eksosbilene fra markedet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

e-h

Jeg skjønner ikke at alle er så redd for 2017. I mine beregninger så er elbilen fornuftig uansett og vil før eller siden lønne seg mot et diesel drevet dyr til 100 tusen mindre i innkjøp. Dette skjer etter 2-5 år, alt etter goder og mengde kjøring.

cra

Sitat fra: e-h på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:02
Jeg skjønner ikke at alle er så redd for 2017. I

Samme her. Jeg har møtt mange som snakker om fordelene som forsvinner i 2017. Det eneste disse har til felles er at ingen av dem har elbil. De fleste av dem har heller ikke prøvekjørt en, og knapt nok sittet på.

De elbilhaterne som tror bryteren vippes over 1. januar 2017 kommer nok til å bli skuffet. Greit nok at de kommer en del avgifter og denslags på elbilene, men det blir småtterier i forhold til det som kommer på de mest forurensende bilene. Og se bare forbudet mot dieselbiler som diskuteres nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: e-h på torsdag 12. februar 2015, klokken 15:02
Jeg skjønner ikke at alle er så redd for 2017.

+1
Og hvis man tror at det kommer moms og avgifter fra 2017 så må man jo kjøpe elbilen FØR det, og ikke vente.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

valvolainen

Drivstoffkostnader på linje med fossilbiler vil du aldri få, uansett hva som skjer med incentiver.
Det vil alltid være billigere å utvinne strøm enn diesel, for mange år siden, idag og i all fremtid. i tillegg er infrastrukturen på plass og transporten bortimot gratis.

Hvis du kun skal ha en bil i husstanden og det ikke kan være en tesla, så skjønner jeg at du går for fossil.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA