Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkeviddetest

Startet av emil, mandag 02. mars 2015, klokken 12:47

« forrige - neste »

grorudklovnen

I tradisjonell VAG ånd har vel fabrikken planer om å gjøre noen endringer med ny årsmodell.

Hva tror dere kommer i 2016 modellen?

e-Kvaase

Nye felger, en ny farge og masse oppdateringer til eksisterende modell.

hottentott33

Er det noen som har hørt noe om batterikapasiteten til 2016 modellen? Er det grunn til å tro at det blir større kapasitet eller er det bare andre oppdateringer som f.eks. varme i ratt og oppgraderinger i stereoanlegget?
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

np

Hva er typisk for VAG for når ny modell faktisk er på veien i Norge? (Hvis man antar det ikke blir forsinkelser.) Dvs. når er det første 2016 bilene på veien?

Forresten er det vel nesten sikkert at man kan få Apple CarPlay, om man ønsker.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

hottentott33

#4
Sitat fra: np på mandag 09. februar 2015, klokken 18:27
Hva er typisk for VAG for når ny modell faktisk er på veien i Norge? (Hvis man antar det ikke blir forsinkelser.) Dvs. når er det første 2016 bilene på veien?

I følge tråden her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19544.msg322535.html?PHPSESSID=rem4h5lc2nvogpdk6m3pjc46n5#msg322535 så er det uke 22 VW begynner å pushe ut neste års modeller. Jeg regner med at det er produksjonsuke. Volvo er vel de som meg bekjent er mest ekstreme, på det verste har jeg hørt at folk har fått bil på vårparten og fått neste års modell.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Ohm

Tror ikke VW bryter ut å svikter de andre ved å gi eGolf lenger rekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Ohm på mandag 09. februar 2015, klokken 23:32
Tror ikke VW bryter ut å svikter de andre ved å gi eGolf lenger rekkevidde.
Jo, VW har lansert en roadmap som viser økende batterikapasitet = rekkevidde i årene fremover, men det vil nok følge bølgene med de andre: Dobbel kapasitet på nye generasjoner av Zoe, eGolf, Leaf ca i tidsrommet når Model 3 lanseres; det betyr at alle disse ønsker å være med i 200miles klassen, i praksis ca 250-300km (eller 400km på Nissan språk, men de går ikke lengre for det...)

Ohm

Sitat fra: Finnøy på mandag 09. februar 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Ohm på mandag 09. februar 2015, klokken 23:32
Tror ikke VW bryter ut å svikter de andre ved å gi eGolf lenger rekkevidde.
Jo, VW har lansert en roadmap som viser økende batterikapasitet = rekkevidde i årene fremover, men det vil nok følge bølgene med de andre: Dobbel kapasitet på nye generasjoner av Zoe, eGolf, Leaf ca i tidsrommet når Model 3 lanseres; det betyr at alle disse ønsker å være med i 200miles klassen, i praksis ca 250-300km (eller 400km på Nissan språk, men de går ikke lengre for det...)
Enig i det. Men jeg mente på kort sikt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Gordon Retriever

Sitat fra: grorudklovnen på mandag 09. februar 2015, klokken 14:09
Hva tror dere kommer i 2016 modellen?

Det er vanskelig å spå om framtiden, men jeg har lyst til å gjøre et forsøk:  Absolutt ingen ting.

Selvsagt fristende å håpe på en ny eksteriørfarge eller ett eller kanskje to ekstra punkt på ekstrautstyrslisten, men såvidt ett år etter at de første e-Golfene ble overlevert kundene er det lite sannsynlig at vi ser særlig store eller mange forandringer - med mindre VW bestemmer seg for en generell midtlivsoppdatering av Golf 7.

hottentott33

Litt OT kanskje, men det var snakk om Leaf og rekkevidde litt oppe her. http://www.side3.no/motor/elbil-bestselgeren-skal-doble-rekkevidden/8519692.html   I følge artikkelen er det visst 2016 som er året for 400 Leaf-kilometer (Kanskje litt under 300 reelle km?).

Men det ser forøvrig ut til at Tesla Model 3 kan drøye.  Model X skulle vel strengt tatt allerede ha vært ute til kundene i løpet av 2014, og det neste nå er visst sommer 2015 (hvis det slår til). Et Tesla-år er tydeligvis ikke som andre sine år  :) Så det er vel kanskje å anta at Model 3 ikke er realistisk før i 2017 sånn som jeg ser det, en kanskje begynne å forhåndsbestille på tampen av 2016. Men det er bare min prognose om Model 3, ikke legg for mye i dette. Jeg ser det som sannsynlig at Nissan kommer Tesla bittegrann i forkjøpet, til tross for at det IMO var Tesla som på mange måter satte de andre på idéen (om ikke annet, så ble planene fremskjøvet) med Model 3, en bil med god rekkevidde til en overkommelig pris.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

e-Kvaase

Når vi snakker om bedre rekkevidde på Nissan Leaf, så er det vel antydet slutten av 2016, begynnelsen av 2017. 25-30 mil rekkvidde gir vel ca. 2,5 - 5 mil ekstra for vinterkjøring. Gir jo selvfølgelig større muligheter. Bilen blir trolig en lettere modifisert Nissan Pulsar av utseendet, noe som hever designet betraktelig. Naturlig at de andre da kommer med tilsvarende rekkevidde samtidig. Vet ikke når Golf 8 kommer, trolig 2017 eller 2018, men kanskje det skjer noe mer i forbindelse med lanseringen av denne... Facelift av Golf 7, som kommer først, kommer trolig ikke med de helt store endringene hvis jeg tipper riktig.


Kjelliken

 :o Her er bare en liten ide:

TENK OM:

Bilfabrikkene hadde gått sammen om å lage ett stander batteri som en finner sentrert under bilen.

(Tesla itroduserte for litt siden en mulighet for og skifte batteriet på under ett minutt)
(en leasing ordning skulle få dette til en realitet hvor du hele tiden var garrantert et batteri fullladet og i orden)

Tenk litt større. Biler i dag er mondul baserte for å bygges rimligst mulig, det finnes mange eksempler på akkurat dette. Toyota, Citroeng og Renault lager samme bilen på samme chassi som Aygo.

Tar vi dette opp på bil størrelsen som Feks. Golf kunne det blitt fort litt biler av det. Og med batteriet plassert midt under bilen har en perfekt vekt plassering i forhold til kjøreegenskaper.

Om biler er fremhjulstrekk eller firehjulstrekk er ikke så vankelig å lage utfra dette konseptet. (bakhjulstekk for den del)

Og få EL-Biler med en mye større rekkevidde enn Dagens Golf er da fullt mulig.

Og en hadde sluppet og stå 30min + for full ladet bil.. men kunne som i dag kjørt innom en stasjon byttet batteri og kjørt videre.  På faktisk mindre tid enn en i dag bruker på å fylle fossilt drivstoff.

Bare en tanke...
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Råde

Better Place i Danmark (konkurs) tenkte dette bla for renaults satsing. Det gikk heller dårlig, men tanken er god. Jeg synes forsåvidt ikke hurtiglading har vært så stress, og med større rekkevidde 30-40 mil som kommer til å komme, blir behovet marginalisert.
e-Golf | X75D

Rio

De gjør det neppe, men burde komme med en 11 kW-lader som standard/opsjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjelliken

Sitat fra: Rio på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:18
De gjør det neppe, men burde komme med en 11 kW-lader som standard/opsjon.

11 kW skulle ikke vert option det skulle bare vert der ...så enkelt er det med den saken.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA